Dotazník výkonové motivace: Porovnání verzí
Řádek 205: | Řádek 205: | ||
|} | |} | ||
− | [[Kategorie:Metody]] | + | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]] |
Verze z 30. 1. 2022, 23:04
Název metody (lokální): | Dotazník výkonové motivace |
Zkratka metody (lokální): | D-M-V |
Autoři adaptace lokalizace: | T. Pardel, L. Maršálová, A. Hrabovská |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Psychodiagnostika, spoločnosť s.r.o. Bratislava |
Rok vydání aktuální verze metody: | 1992 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Prestatie Motivatie Test |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | PMT |
Původní autoři metody: | H. J. M. Hermans |
Rok vydání původní metody: | 1976 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Modifikace testu motivu výkonu (PMT) od Hermanse. Jedná se o dotazník, který měří 3 subškály, kterými jsou výkonová motivace, anxieta podporující výkon a anxieta brzdící výkon. Tato metoda byla vyvinuta z důvodu nedostatku metod zaměřených na problémy v dosahování výsledků ve škole a v práci v tehdejším Československu. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
X | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
3 subškály: Výkonová motivace (Výkonové chování, aspirační úroveň, vytrvalost v práci, časová orientace do budoucna), Anxieta podporující výkon, Anxieta brzdící výkon. Celkem 52 položek hodnocených na šestibodové škále likertova typu. Výkonová motivace – 24 položek, Anxieta podporující výkon – 10 položek, Anxieta brzdící výkon – 17 položek. 6 bodová škála: Vůbec pro mne neplatí – málokdy pro mne platí – někdy pro mne platí – často pro mne platí – převážně pro mne platí – zcela pro mne platí. V dotazníku se nachází první otázka, která je „zkušební“, neskóruje se. | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 25 minut | |||
Vyhodnocení: cca 10 minut | ||||
Interpretace: cca 15 minut | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná. | ||||
Normy: |
Normy jsou rozděleny podle rodu a stupně vzdělání. Jeden soubor středoškoláků (N = 528). Dva soubory vysokoškoláků (N = 150 a N = 537). Průměrný věk středoškolských studentů je 17,57 let a vysokoškolských studentů 19,91 let. Mužů a žen je přibližně vyrovnaný počet. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Steny, T-skóry | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
X | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Metoda je dodávána ve fyzické formě - 1x příručka, 100x testový sešit, 1x šablona. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Konstruktová validita se zjišťovala pouze u škál výkonová motivace a anxieta brzdící výkon. Ověření proběhlo na vzorku 150 vysokoškolských studentů. Výkonová motivace se měřila pomocí dotazníku výkonové motivace (LM) od Ehlerse a Merze z roku 1996, který si sami autoři přeložili z německého jazyka. Zjištěná hodnota byla r = 0,71 při p < 0,01. Anxieta brzdící výkon se měřila pomocí dotazníku anxiozity (STAI) od Spielbergera. Zjištěná hodnota byla r = 0,61 při p < 0,01. Manuál se dále odkazuje na blíže neurčené hodnoty kriteriální validity (0,32 a 0,57) u původní verze metody. | |
Reliabilita: |
Reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na 371 vysokoškolských studentech a 238 středoškolských studentech, kteří byli zvoleni metodou náhodného výběru. Vnitřní konzistence se pohybovala od r = 0,81 do 0,87 (Hoyt). Test-retest reliabilita se ověřovala na 64 vysokoškolských studentech a 95 středoškolských studentech. Rozmezí ve vyplňování testu bylo 4 týdny. Reliabilita se pohybovala od r = 0,77 do r = 0,86. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|