Dotazník výkonové motivace: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 205: Řádek 205:
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Verze z 30. 1. 2022, 23:04


Základní informace
Název metody (lokální): Dotazník výkonové motivace
Zkratka metody (lokální): D-M-V
Autoři adaptace lokalizace: T. Pardel, L. Maršálová, A. Hrabovská
Lokální vydavatel/ distributor metody: Psychodiagnostika, spoločnosť s.r.o. Bratislava
Rok vydání aktuální verze metody: 1992
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Prestatie Motivatie Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): PMT
Původní autoři metody: H. J. M. Hermans
Rok vydání původní metody: 1976
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Modifikace testu motivu výkonu (PMT) od Hermanse. Jedná se o dotazník, který měří 3 subškály, kterými jsou výkonová motivace, anxieta podporující výkon a anxieta brzdící výkon. Tato metoda byla vyvinuta z důvodu nedostatku metod zaměřených na problémy v dosahování výsledků ve škole a v práci v tehdejším Československu.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
X Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

3 subškály: Výkonová motivace (Výkonové chování, aspirační úroveň, vytrvalost v práci, časová orientace do budoucna), Anxieta podporující výkon, Anxieta brzdící výkon. Celkem 52 položek hodnocených na šestibodové škále likertova typu. Výkonová motivace – 24 položek, Anxieta podporující výkon – 10 položek, Anxieta brzdící výkon – 17 položek. 6 bodová škála: Vůbec pro mne neplatí – málokdy pro mne platí – někdy pro mne platí – často pro mne platí – převážně pro mne platí – zcela pro mne platí.

V dotazníku se nachází první otázka, která je „zkušební“, neskóruje se.


Forma administrace: X Tužka - papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 25 minut
Vyhodnocení: cca 10 minut
Interpretace: cca 15 minut
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.

Normy:

Normy jsou rozděleny podle rodu a stupně vzdělání. Jeden soubor středoškoláků (N = 528). Dva soubory vysokoškoláků (N = 150 a N = 537). Průměrný věk středoškolských studentů je 17,57 let a vysokoškolských studentů 19,91 let. Mužů a žen je přibližně vyrovnaný počet.

Doporučené standardní skóry:

Steny, T-skóry

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je dodávána ve fyzické formě - 1x příručka, 100x testový sešit, 1x šablona.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Konstruktová validita se zjišťovala pouze u škál výkonová motivace a anxieta brzdící výkon. Ověření proběhlo na vzorku 150 vysokoškolských studentů. Výkonová motivace se měřila pomocí dotazníku výkonové motivace (LM) od Ehlerse a Merze z roku 1996, který si sami autoři přeložili z německého jazyka. Zjištěná hodnota byla r = 0,71 při p < 0,01. Anxieta brzdící výkon se měřila pomocí dotazníku anxiozity (STAI) od Spielbergera. Zjištěná hodnota byla r = 0,61 při p < 0,01. Manuál se dále odkazuje na blíže neurčené hodnoty kriteriální validity (0,32 a 0,57) u původní verze metody.

     
Reliabilita:

Reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na 371 vysokoškolských studentech a 238 středoškolských studentech, kteří byli zvoleni metodou náhodného výběru. Vnitřní konzistence se pohybovala od r = 0,81 do 0,87 (Hoyt). Test-retest reliabilita se ověřovala na 64 vysokoškolských studentech a 95 středoškolských studentech. Rozmezí ve vyplňování testu bylo 4 týdny. Reliabilita se pohybovala od r = 0,77 do r = 0,86.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Dotazník výkonové motivace. (nedat.). In Psychodiagnostika s.r.o. Získáno z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=585&ZozArg=1&Kateg=2
  2. Mitterová. K. (2016). Dotazník motivace výkonu. Recenze metody. Získáno z: https://testforum.cz/article/view/TF2016-7-107/10538
  3. Pardel, T., Maršálová, L., Hrabovská, A. (1991): Dotazník motivace výkonu. Bratislava: Psychodiagnostika