NEO osobnostní inventář: Porovnání verzí
Řádek 209: | Řádek 209: | ||
|} | |} | ||
− | [[Kategorie:Metody]] | + | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]] |
Verze z 14. 4. 2022, 21:25
Název metody (lokální): | NEO osobnostní inventář |
Zkratka metody (lokální): | NEO-PI-R |
Autoři adaptace lokalizace: | M. Hřebíčková |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Hogrefe - Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2004 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Revised NEO Personality Inventory |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | NEO-PI-R |
Původní autoři metody: | P. T. Costa, R. R. McCrae |
Rok vydání původní metody: | 1992 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Metoda NEO-PI-R poskytuje údaje o obecných, široce pojatých charakteristikách osobnosti a také specifických, dílčích vlastnostech osobnosti podle Pětifaktorové teorie. Reprezentuje konstrukt klíčový zejména v psychologii práce, kde zaujímá Pětifaktorobvá teorie ústřední roli při vysvětlování vztahu mezi osobností a organizačními výstupy. Novější verzí stejného nástroje NEO-PI-3. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
NEO osobnostní inventář (NEO-PI-R) existuje ve dvou formách - S (sebeposouzení) a J (posouzení jiného). Měří pět osobnostních dimenzí, z nichž je v inventáři každá zastoupena šesti subškálami. Revidovaná verze NEO osobnostního inventáře (NEO-PI-R) obsahuje 240 položek, 48 položek pro každou škálu, jež se dále dělí do 6 subškál, každá subškála obsahuje 8 položek. Škála neuroticismu zjišťuje individuální rozdíly v emocionální stabilitě a emocionální labilitě – neuroticismu. Škála zjišťuje, jak jsou prožívány negativní emoce. Jedinci dosahující vysokého skóru na škále extraverze se popisují jako sebejistí, aktivní, energičtí, společenští, bývají rádi součástí skupin a mají rádi vzrušení. Škála otevřenosti vůči zkušenosti vyjadřuje živou představivost, citlivost na estetické podněty, vnímavost k vnitřním pocitům, zvídavost a nezávislý úsudek. Postihuje míru zaujetí pro nové zkušenosti, prožitky a dojmy. Škála přívětivosti charakterizuje interpersonální chování. Významnou charakteristikou lidí s vysokým skórem na této škále je altruismus. Projeví druhým přízeň, mají pro ně pochopení, jsou ochotni pomáhat. Škála svědomitosti představuje druh sebekontroly vztahující se k aktivnímu procesu plánování, organizování a realizace úkolů. | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 30-45 minut. | |||
Vyhodnocení: Při online administraci bezprostředně po dokončení dotazníku. | ||||
Interpretace: Při online administraci bezprostředně po dokončení dotazníku. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Při online administraci bezprostředně po dokončení dotazníku. | ||||
Normy: |
Normy v českém prostředí – čtyři fáze výzkumného projektu (z nichž poslední byla uskutečněna v roce 2003), ve kterém bylo získáno sebeposouzení na škálách NEO-PI-R (S) od N =2296 respondentů, z toho 950 mužů, 1337 žen, 9 neuvedlo rod. Věk 14-83 let, průměrný věk 26,04 let. Ve věku 14-21 let bylo 49 % respondentů. Informaci o vzdělání uvedlo celkem 1837 respondentů, z nich 716 uvedlo základní vzdělání (spadají zde také studenti SŠ), 82 střední odborné učiliště bez maturity, 754 uvedlo jako nejvyšší dosažené vzdělání maturitu (zde jsou řazeni i studenti VŠ), 285 respondentů uvedlo dokončené vysokoškolské vzdělání. Na škálách NEO-PI-R (J) byly normy tvořeny na základě již redukovaných N =812 posouzeních, z toho 329 mužů a 479 žen, 4 neuvedli rod. Věk 14-83 let, průměrný věk 35,66 let. Normy obsahují popisné statistiky škál a subškál NEO-PI-R (S) pro celý soubor i pro muže a ženy ve dvou věkových kategoriích (14-21, 22-83). Percentilové normy jsou stanoveny pro celý soubor, pro ženy a muže zvlášť ve dvou věkových věkových kategoriích 14-21 let a 22-83 let. | |||
Doporučené standardní skóry: |
T-skóry, percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=2_63 | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Úplný testový soubor verze tužka-papír obsahuje: příručku, 5 ks seznam položek - forma S, 2 ks seznam položek - forma J, 30 ks propisovacích záznamových listů, 5 ks vyhodnocovacích listů - forma S1, 5 ks vyhodnocovacích listů - forma S2, 5 ks vyhodnocovacích listů - forma J, 30 ks NEO souhrn. Ve formě HTS 5 testování jsou možnosti: NEO-PI-R - Jednorázové testování, NEO-PI-R - 1-9 kreditů, NEO-PI-R - 10-49 kreditů, NEO-PI-R - 50-199 kreditů, NEO-PI-R - 200 a více kreditů. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Pětifaktorová teorie má klíčový význam při predikci celkové pracovní výkonnosti na základě osobnostních vlastností (kriteriální prediktivní validita). NEO-PI-R reprezentující Pětifaktorovou teorii může být vztaženo k výsledkům metanalýzy pro průřez profesí (Schmidt et al., 2016) se závěry: Svědomitost r = 0,22; Otevřenost vůči zkušenosti r = 0,04; Extraverze r = 0,09; Přívětivost 0,08 a Neuroticismus r = 0,12. Dále byly dle manuálu NEO-PI-R realizovány dva výzkumy, kdy jeden byl zaměřen na zkoumání míry shody mezi sebeposouzením a posouzením prováděným jinou osobou – tento druh je nazýván jako shoda. Druhým typ shody označujeme jako konsenzus – shoda mezi posouzením dvou a více osob při posouzení třetí, tzv. cílové osoby. U českých respondentů – na úrovni škál je průměrná korelace shody r=0,56 a konsenzu r=0,53. | |
Reliabilita: |
Koeficienty reliability dle Cronbachovy alfy se pohybují v rozmezí 0,91 (neuroticismus, svědomitost) do 0,88 (přívětivost, extraverze) u škál NEO-PI-R (S). Reliabilita škál NEO-PI-R (J) se pohybuje od 0,93 (svědomitost) do 0,89 (přívětivost). Nejreliabilnější subškálou NEO-PI-R (S) je subškála N6: zranitelnost (0,81); nejnižší reliabilita byla zaznamenána u subškály O6: hodnoty (0,33). Reliabilita subškál české verze forem S a J je s výjimkou subškály O6: hodnoty uspokojivá. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Metodu je možné využít v rámci HTS 5 jednak prostřednictvím jednorázového internetového testování anebo jako uživatel jedné ze tří verzí, které jsou založeny na systému kreditů. Základní verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat); Verze HR (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking - pořadí osob, skupinová analýza); Plná verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking - pořadí osob, skupinová analýza, intraindividuální srovnání). | |
Zdroje: |
|