Adaptivní maticový test: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || S. Hoskovcová
 
| Autoři adaptace lokalizace: || S. Hoskovcová
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Assessment System Czech Republic
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Assessment System Czech Republic
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020

Verze z 20. 6. 2022, 14:47


Základní informace
Název metody (lokální): Adaptivní maticový test
Zkratka metody (lokální): AMT
Autoři adaptace lokalizace: S. Hoskovcová
Lokální vydavatel/distributor metody: Assessment System Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Adaptive Matrices Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): AMT
Původní autoři metody: L. F. Hornke, S. Etzel, K. Rettig
Rok vydání původní metody: 1999
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: AMT je neverbální test zaměřený na zjišťování úrovně obecné inteligence. Jedná se o metodu administrovanou na počítači, která je součástí Vídeňského testového systému (VTS). Test je určený pro neklinickou populaci, především z oblasti dopravní, letecké a pedagogické psychologie, stejně jako psychologie práce.

Psychologická doména: X GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaké: .....
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

AMT je maticový test, ve kterém klient doplňuje devátý prvek do matice 3 × 3. Správná je vždy jedna z osmi možností, čímž se eliminuje náhodná volba správné odpovědi. Test využívá princip adaptivního testování. Počet a náročnost položek se vyvíjí v průběhu testu a vychází ze správných a nesprávných odpovědí na předcházející položky. Klient tedy nečelí položkám, které by byly výrazně mimo jeho výkonovou úroveň. Počet položek, které klient v průběhu administrace řeší, je proměnlivý a závisí jak na výkonu klienta, tak na zvolené formě testu. Test má 4 adaptivní formy, lišící se přesností měření a náročností startovacích položek. S1: krátká adaptivní forma (screening) S2: adaptivní standardní forma S3: adaptivní dlouhá forma S11: dopravněpsychologická krátká forma Vedle toho jsou k dispozici tři lineární formy bez adaptivního principu: S4: standardní forma s časovým limitem S5: jednoduchá forma bez časového limitu S6: jednoduchá forma bez časového limitu


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 20–60 minut (vyplývá z formy testu)
Vyhodnocení: bezprostředně po administraci (vyhodnocení probíhá automaticky prostřednictvím softwaru)
Interpretace: přibližně 5 minut s výstupní zprávou
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: automaticky bezprostředně po administraci)

Normy:

Aktuální manuál v angličtině obsahuje normy založené na reprezentativních souborech z Německa (N = 615), Slovenska (N = 250), Brazílie (N = 436) a Itálie (N = 411) pro formy S1, S2, S3, S5, S6, S11. Pro formu S4 jsou k dispozici normy vytvořené na reprezentativním souboru z Polska (N = 348). Všechny zmíněné normy jsou k dispozici od 15 let a jsou rozděleny do 15 věkových kategorií. V letech 2018–2020 byly v České republice získány normy pro populaci profesionálních řidičů (N = 172). Dále jsou v manuálu i normy rozdělené pro další specifické skupiny z různých zemí.

Doporučené standardní skóry:

Metoda je interpretována ve skórech, které vyjadřují odhad latentní úrovně měřeného rysu (parametr θ). Jedná se o ekvivalenty k z-skórům. K dispozici je také percentilový skór.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: X Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je součástí testového systému VTS. Je poskytována na CD/ROM. K metodě je dodáván uživatelský a technický (psychometrický) manuál. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoli vložených metod) či časovou licenci.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Manuál se věnuje především oblastem kriteriální a konstruktové validity. Oblast obsahové validity je zmíněna pouze okrajově.
KONSTRUKTOVÁ VALIDITA:
– test sytí faktor obecné inteligence spolu s testy induktivního a deduktivního myšlení.
– korelace odhadnuté obtížnosti položek s konstrukčním kritériem = 0,72 (bližší informace manuál neposkytuje).
– autoři manuálu považují za další důkaz validity studii, která pomocí faktorové analýzy zjistila, že AMT spolu s  testy induktivního a  deduktivního myšlení testuje fluidní inteligenci.

KRITERIÁLNÍ VALIDITA. V manuálu jsou popsány studie, které podporují kriteriální validitu v oblastech:
a) dopravněpsychologické vyšetření,
b) letecká psychologie,
c) personalistika,
d) vzdělávání a predikce akademické úspěšnosti.

     
Reliabilita:

Reliabilita metody závisí na zvolené formě testu. Adaptivní formy zajišťují, že každý testovaný je hodnocen se stejnou spolehlivostí.
– S1: 0,70
– S2: 0,83
– S3: 0,86
– S11: 0,7; retest: 0,74; retest po 5 měsících: 0,8 (N = 82)
– S4: 0,74 (N = neznámé)
– S5: 0,73 (N = 96)
– S6: 0,83 (N = 107)

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Pro používání metody je nutné vlastnit základní VTS software, do kterého se vkládá AMT jako modul. K funkčnímu provozu VTS je třeba vlastnit příslušný hardware (např. panel pro odpovídání), jehož parametry lze zjistit u lokálního distributora.


Zdroje:
  1. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. SCHUHFRIED. (2020). Manual ADAPTIVE MATRICES TEST.
  3. SCHUHFRIED. (2020). Manual ADAPTIVE MATRICES TEST.
  4. Ťápal, A., & Gabrhel, V. (2018). Adaptivní maticový test – recenze metody. TESTFÓRUM, 6(11), 37–42. https://doi.org/10.5817/TF2018-11-199