Dotazník komunikačního stylu - asertivity: Porovnání verzí
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | {{DISPLAYTITLE: Dotazník komunikačního stylu | + | {{DISPLAYTITLE: Dotazník komunikačního stylu – asertivity}} |
{| | {| |
Verze z 20. 6. 2022, 17:39
Název metody (lokální): | Dotazník komunikačního stylu - asertivity |
Zkratka metody (lokální): | - |
Autoři adaptace lokalizace: | Jaroslav Pustina |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | TCC online s.r.o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2015 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Dotazník komunikačního stylu - asertivity |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | - |
Původní autoři metody: | Jaroslav Pustina et al. |
Rok vydání původní metody: | 2015 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Osobnostní dotazník sledující využití asertivity při řešení standardních i náročných komunikačních situací. Jedná se o jednoduchou metodu sloužící k náboru zaměstnanců, rozvoji zaměstnanců či identifikaci talentů. Vhodný je zejména pro oblasti obchodu zákaznické podpory, manažrů a specialistů působících v týmech. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Dotazník se zaměřuje na čtyři základní oblasti komunikace a chování: přiměřené sebeprosazování, schopnost stát si za svým názorem, schopnost práce se zpětnou vazbou a schopnost rozvíjet společenské vztahy. Čtyři základní oblasti dotazníku jsou děleny do dvanácti škál, každá škála se zaměřuje jak na chování se známými lidmi, tak na chování v neznámé společnosti. Dotazník má celkem 94 položek hodnocených na čtyřbodové škále vyjadřující pravděpodobnost chování popsaného v položce. Součástí je kontrolní škála - 10 položek jako lži-skóre. Dalších 12 položek mapuje tendence k agresivitě a prosazování se na úkor druhých. Dotazník má jazykové mutace do slovenštiny a angličtiny, byť normy jsou pouze české. | |||
Forma administrace: | O | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 15 - 20 minut | |||
Vyhodnocení: probíhá automaticky, bezprostředně | ||||
Interpretace: probíhá automaticky, bezprostředně | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: probíhá automaticky, bezprostředně | ||||
Normy: |
Aktuálně používané normy a psychometrické charakteristiky jsou spočítané na souboru 1277 dospělých jedinců. Data byla získána pomocí elektronické formy administrace, popřípadě formou tužka-papír. Vzorek je rozdělen na základě pohlaví, věku, vzdělání, pozice a kontaktu s klienty. Někteří klienti údaje nevyplnili (16–20 % respondentů). Vzorek se skládá z 578 žen (45 %) a 492 mužů (39 %). Rozdělení dle věku je na tři skupiny: do 29 let (27 %), 30–44 let (42 %), nad 45 let (15 %). 2 % respondentů má základní vzdělání, 19 % střední odborné, 18 % středoškolské, 41 % vysokoškolské a 3 % postgraduální. Ve spojitosti s pozicí 24 % respondentů má podřízené, 58 % nemá podřízené. 51 % respondentů je v kontaktu s klienty, 29 % respondentů není v přímém kontaktu s klienty. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Výsledky jsou prezentovány ve formě percentilů, tedy ve formě srovnání s referenční skupinou (populačním průměrem). | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
X | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Administrace i vyhodnocení dotazníku probíhá on-line. Respondentovi je poslán odkaz s přístupem k inventáři, který ho provede celým procesem. Tento proces zajišťuje pro všechny probandy stejné podmínky. Manuál pro uživatele i administrátory je k dispozici on-line. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
S ohledem na prediktivní validitu byla metoda posuzována vůči hodnocení kompetencí v rámci Development centra, které absolvovalo 72 zaměstnanců nadnárodní společnosti. V rámci tohoto bylo hodnoceno 9 důležitých manažerských dovedností. Nejsilnější korelace byla zjištěna u škály „Umím přirozeně pochválit – cizí“ této metody a kompetencí „Prezentace“ z Developement centra s korelací r = 0,38. Také byla zjištěna korelace například mezi škálou „Dokážu pracovat se zpětnou vazbou – cizí“ této metody a kompetencí „Spolupráce“, kdy r = 0,33 na hladině významnosti p = 0,05. Byla ověřena konvergentní validita vůči Dotazníku zvládání zátěže. Soubor tvořilo 519 lidí z pracující populace (převážně sektor bankovnictví a pojišťovnictví). Dle informací z manuálu je většina naměřených korelací poměrně slabá. Nejsilnější korelace byla zjištěna v případě celkové asertivity vůči veřejnosti u této metody a škály „Sebekontrola“ z Dotazníku zvládání zátěže s korelací r = 0,347 (na hladině významnosti 0,01). Dále byla provedena konvergentní validační studie této metody a Multifaktorového osobnostního profilu. Studie byla provedena na 712 lidech (opět převážně sektor bankovnictví a pojišťovnictví). Korelace jsou zde slabší než u předchozí metody, avšak dle autora manuálu jsou korelace významné a konzistentní. Nejsilnější korelace je zaznamenána u škály „Umím požádat druhé o laskavost – agrese“ této metody a škály „Spolupráce – průbojnost“ z Multifaktorového osobnostního profilu s korelací r = 0,317 (na hladině 0,01). Také byla ověřena diskriminační validita této metody a Press testu. Jedná se o výkonový test, který by s touto metodou neměl korelovat. Vzorek studie tvořilo 202 lidí (piloti, zaměstnanci distribuční firmy, sektor pojišťovnictví, vysoké školy). Autor manuálu uvádí, že se několika poměrně nízkými korelacemi potvrdil předpoklad, že škály těchto dvou metod spolu nesouvisí. Výsledky jsou ale nekonzistentní (pravděpodobně z důvodu chyby prvního řádu – falešné pozitivity). Lze zde totiž pozorovat například pozitivní korelaci správných odpovědí v Press testu a škálou „Umím požádat druhé o laskavost – rodina“, kdy r = 0,204. Správné odpovědi Press testu také negativně korelují s rozvíjením společenských vztahů – se zaměřením na rodinu a veřejnost s r = -0,2. Validita je nejsilnější u pracující populace ve věku 20–55 let, u jiné populace je potřeba počítat s možnou nižší validitou. | |
Reliabilita: |
Celkový soubor tvořilo 1277 respondentů, více informací v oblasti "normy". Manuál Dotazníku komunikačního stylu - asertivity uvádí reliabilitu v podobě vnitřní konzistence. Hodnota Cronbachovy alfy pro celou metodu je 0,91. Hodnoty reliability u jednotlivých dimenzí se drží v rozmezí 0,70 - 0,83. Konkrétně jsou v hodnotách 0,70 ("Stojím si za svým"), 0,72 ("Dokážu pracovat se zpětnou vazbou") a 0,83 ("Umím se prosadit" a "Rozvíjím společenské vztahy"). Průměr z hodnot jednotlivých dimenzí činí 0,77. Údaje o studii na test-retest reliabilitu nejsou uvedeny. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou zvláštní požadavky. Předpokladem pro vyplnění je základní jazyková a počitačová gramotnost. | |
Zdroje: |
|