Dotazník výkonové motivace: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... - pokud to není vyplněno, tak bych to "uveďte jaká" smazal.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || T. Pardel, L. Maršálová, A. Hrabovská
 
| Autoři adaptace lokalizace: || T. Pardel, L. Maršálová, A. Hrabovská
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s.r.o.
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1992
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1992
Řádek 41: Řádek 41:
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Modifikace testu motivu výkonu (PMT) od Hermanse. Jedná se o dotazník, který měří 3 subškály, kterými jsou výkonová motivace, anxieta podporující výkon a anxieta brzdící výkon. Tato metoda byla vyvinuta z důvodu nedostatku metod zaměřených na problémy v dosahování výsledků ve škole a v práci v tehdejším Československu.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Modifikace testu motivu výkonu (PMT) od Hermanse. Jedná se o dotazník, který měří 3 subškály, jimiž jsou výkonová motivace, anxieta podporující výkon a anxieta brzdící výkon. Tato metoda byla vyvinuta z důvodu nedostatku metod zaměřených na problémy v dosahování výsledků ve škole a v práci v tehdejším Československu.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || X || Hodnoty a motivace
 
| || X || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
3 subškály: Výkonová motivace (Výkonové chování, aspirační úroveň, vytrvalost v práci, časová orientace do budoucna), Anxieta podporující výkon, Anxieta brzdící výkon. Celkem 52 položek hodnocených na šestibodové škále likertova typu. Výkonová motivace 24 položek, Anxieta podporující výkon 10 položek, Anxieta brzdící výkon 17 položek. 6 bodová  škála: Vůbec pro mne neplatí – málokdy pro mne platí – někdy pro mne platí – často pro mne platí – převážně pro mne platí – zcela pro mne platí.  
+
3 subškály: výkonová motivace (výkonové chování, aspirační úroveň, vytrvalost v práci, časová orientace do budoucna), anxieta podporující výkon, anxieta brzdící výkon. Celkem 52 položek hodnocených na šestibodové škále Likertova typu. Výkonová motivace (24 položek), anxieta podporující výkon (10 položek), anxieta brzdící výkon (17 položek). Šestibodová škála: Vůbec pro mne neplatí – málokdy pro mne platí – někdy pro mne platí – často pro mne platí – převážně pro mne platí – zcela pro mne platí.  
  
 
V dotazníku se nachází první otázka, která je „zkušební“, neskóruje se.  
 
V dotazníku se nachází první otázka, která je „zkušební“, neskóruje se.  
Řádek 82: Řádek 82:
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 96: Řádek 96:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 25 minut
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 25 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: cca 10 minut
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: cca 10 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: cca 15 minut
+
| || colspan="2" | Interpretace: cca 15 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
Řádek 110: Řádek 110:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Steny, T-skóry
+
Steny, T-skóry.
 
|-  
 
|-  
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
+
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <br/><small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
|-  
 
|-  
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
Řádek 171: Řádek 171:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Metoda je dodávána ve fyzické formě - 1x příručka, 100x testový sešit, 1x šablona.
+
Metoda je dodávána ve fyzické formě: 1 příručka, 100× testový sešit, 1 šablona.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 184: Řádek 184:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Konstruktová validita se zjišťovala pouze u škál výkonová motivace a anxieta brzdící výkon. Ověření proběhlo na vzorku 150 vysokoškolských studentů. Výkonová motivace se měřila pomocí dotazníku výkonové motivace (LM) od Ehlerse a Merze z roku 1996, který si sami autoři přeložili z německého jazyka. Zjištěná hodnota byla r = 0,71 při p < 0,01. Anxieta brzdící výkon se měřila pomocí dotazníku anxiozity (STAI) od Spielbergera. Zjištěná hodnota byla r = 0,61 při p < 0,01. Manuál se dále odkazuje na blíže neurčené hodnoty kriteriální validity (0,32 a 0,57) u původní verze metody.
+
Konstruktová validita se zjišťovala pouze u škál výkonová motivace a anxieta brzdící výkon. Ověření proběhlo na vzorku 150 vysokoškolských studentů. Výkonová motivace se měřila pomocí dotazníku výkonové motivace (LM) od Ehlerse a Merze z roku 1996, který si autoři sami přeložili z německého jazyka. Zjištěná hodnota byla r = 0,71 při p < 0,01. Anxieta brzdící výkon se měřila pomocí dotazníku anxiozity (STAI) od Spielbergera. Zjištěná hodnota byla r = 0,61 při p < 0,01. Manuál se dále odkazuje na blíže neurčené hodnoty kriteriální validity (0,32 a 0,57) u původní verze metody.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na 371 vysokoškolských studentech a 238 středoškolských studentech, kteří byli zvoleni metodou náhodného výběru. Vnitřní konzistence se pohybovala od r = 0,81 do 0,87 (Hoyt).
+
Reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na 371 vysokoškolských a 238 středoškolských studentech, kteří byli zvoleni metodou náhodného výběru. Vnitřní konzistence se pohybovala od r = 0,81 do r = 0,87 (Hoyt).
Test-retest reliabilita se ověřovala na 64 vysokoškolských studentech a 95 středoškolských studentech. Rozmezí ve vyplňování testu bylo 4 týdny. Reliabilita se pohybovala od r = 0,77 do r = 0,86.
+
Test-retestová reliabilita se ověřovala na 64 vysokoškolských a 95 středoškolských studentech. Rozmezí ve vyplňování testu bylo 4 týdny. Reliabilita se pohybovala od r = 0,77 do r = 0,86.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 200: Řádek 200:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Dotazník výkonové motivace. (nedat.). In Psychodiagnostika s.r.o. Získáno z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=585&ZozArg=1&Kateg=2
+
# ''Dotazník výkonové motivace.'' (nedat.). Psychodiagnostika s.r.o. Získáno z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=585&ZozArg=1&Kateg=2
# Mitterová. K. (2016). Dotazník motivace výkonu. Recenze metody. Získáno z: https://testforum.cz/article/view/TF2016-7-107/10538  
+
# Mitterová. K. (2016). ''Dotazník motivace výkonu. Recenze metody.'' Získáno z: https://testforum.cz/article/view/TF2016-7-107/10538  
# Pardel, T., Maršálová, L., Hrabovská, A. (1991): Dotazník motivace výkonu. Bratislava: Psychodiagnostika
+
# Pardel, T., Maršálová, L., & Hrabovská, A. (1991). Dotazník motivace výkonu. Bratislava: Psychodiagnostika.
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Verze z 20. 6. 2022, 19:39


Základní informace
Název metody (lokální): Dotazník výkonové motivace
Zkratka metody (lokální): D-M-V
Autoři adaptace lokalizace: T. Pardel, L. Maršálová, A. Hrabovská
Lokální vydavatel/distributor metody: Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 1992
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Prestatie Motivatie Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): PMT
Původní autoři metody: H. J. M. Hermans
Rok vydání původní metody: 1976
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Modifikace testu motivu výkonu (PMT) od Hermanse. Jedná se o dotazník, který měří 3 subškály, jimiž jsou výkonová motivace, anxieta podporující výkon a anxieta brzdící výkon. Tato metoda byla vyvinuta z důvodu nedostatku metod zaměřených na problémy v dosahování výsledků ve škole a v práci v tehdejším Československu.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
X Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

3 subškály: výkonová motivace (výkonové chování, aspirační úroveň, vytrvalost v práci, časová orientace do budoucna), anxieta podporující výkon, anxieta brzdící výkon. Celkem 52 položek hodnocených na šestibodové škále Likertova typu. Výkonová motivace (24 položek), anxieta podporující výkon (10 položek), anxieta brzdící výkon (17 položek). Šestibodová škála: Vůbec pro mne neplatí – málokdy pro mne platí – někdy pro mne platí – často pro mne platí – převážně pro mne platí – zcela pro mne platí.

V dotazníku se nachází první otázka, která je „zkušební“, neskóruje se.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 25 minut.
Vyhodnocení: cca 10 minut.
Interpretace: cca 15 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.

Normy:

Normy jsou rozděleny podle rodu a stupně vzdělání. Jeden soubor středoškoláků (N = 528). Dva soubory vysokoškoláků (N = 150 a N = 537). Průměrný věk středoškolských studentů je 17,57 let a vysokoškolských studentů 19,91 let. Mužů a žen je přibližně vyrovnaný počet.

Doporučené standardní skóry:

Steny, T-skóry.

Kvalifikační požadavky na použití metody
(A, B, C dle www.testcentrum.cz):
O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je dodávána ve fyzické formě: 1 příručka, 100× testový sešit, 1 šablona.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Konstruktová validita se zjišťovala pouze u škál výkonová motivace a anxieta brzdící výkon. Ověření proběhlo na vzorku 150 vysokoškolských studentů. Výkonová motivace se měřila pomocí dotazníku výkonové motivace (LM) od Ehlerse a Merze z roku 1996, který si autoři sami přeložili z německého jazyka. Zjištěná hodnota byla r = 0,71 při p < 0,01. Anxieta brzdící výkon se měřila pomocí dotazníku anxiozity (STAI) od Spielbergera. Zjištěná hodnota byla r = 0,61 při p < 0,01. Manuál se dále odkazuje na blíže neurčené hodnoty kriteriální validity (0,32 a 0,57) u původní verze metody.

     
Reliabilita:

Reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na 371 vysokoškolských a 238 středoškolských studentech, kteří byli zvoleni metodou náhodného výběru. Vnitřní konzistence se pohybovala od r = 0,81 do r = 0,87 (Hoyt). Test-retestová reliabilita se ověřovala na 64 vysokoškolských a 95 středoškolských studentech. Rozmezí ve vyplňování testu bylo 4 týdny. Reliabilita se pohybovala od r = 0,77 do r = 0,86.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Dotazník výkonové motivace. (nedat.). Psychodiagnostika s.r.o. Získáno z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=585&ZozArg=1&Kateg=2
  2. Mitterová. K. (2016). Dotazník motivace výkonu. Recenze metody. Získáno z: https://testforum.cz/article/view/TF2016-7-107/10538
  3. Pardel, T., Maršálová, L., & Hrabovská, A. (1991). Dotazník motivace výkonu. Bratislava: Psychodiagnostika.