Loeweho pyramida: Porovnání verzí
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková, Bohumil Vašina | | Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková, Bohumil Vašina | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Metoda není aktuálně dostupná/v distribuci. | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Metoda není aktuálně dostupná / v distribuci. |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1972 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 1972 | ||
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Jedná se o performační test | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Jedná se o performační test zaměřený na motorickou obratnost probanda. Zjišťuje úroveň prostorové představivosti, úroveň praktického intelektu a zrakové percepce. Metoda dále odhaluje frustrační toleranci probanda, pružnost a rigiditu jeho myšlení, osobnostní rysy či poruchy vnímání a pozornosti. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 49: | Řádek 49: | ||
| || O || Struktura inteligence | | || O || Struktura inteligence | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Specifické kognitivní funkce | + | | || X || Specifické kognitivní funkce: pozornost, pružnost myšlení, prostorová představivost, exekutivní funkce |
|- | |- | ||
− | | || X || Osobnost | + | | || X || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | Loeweho pyramida je | + | Loeweho pyramida je performační test, který se skládá ze sedmi částí, jež po složení tvoří tupou pyramidu. Úkolem probanda je tuto čtyřbokou pyramidu o čtvercové základně poskládat v časovém intervalu 12 či případně 13 minut dle nákresu, který mu slouží jako předloha. Do záznamového archu se zapisuje stručný průběh plnění úkolu, včetně všech vedlejších projevů probanda, které jsou výstupem kvalitativního vyhodnocení. Kvantitativním hodnocením je čas potřebný ke splnění úkolu. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || O || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || O || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || X || Manuální manipulace | | || X || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Na lokální stanici | + | | || O || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || O || On-line | | || O || On-line | ||
Řádek 100: | Řádek 100: | ||
| || colspan="2" | Interpretace: Informace není dostupná. | | || colspan="2" | Interpretace: Informace není dostupná. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | Testová příručka metody uvádí standardizaci na celkovém počtu 1851 osob. Jedná se o 351 učňů základních kovoprofesí ( | + | Testová příručka metody uvádí standardizaci na celkovém počtu 1851 osob. Jedná se o 351 učňů základních kovoprofesí (zámečníci – 116, soustružníci – 170, frézaři – 65). Dále se jedná o 347 dospělých jeřábníků (269 mužů a 78 žen) a 1153 15letých chlapců, kteří se ucházeli studium oborů zámečník, soustružník, frézař a mechanik. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 182: | Řádek 182: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | + | Pro kriteriální validitu byla validizační skupina složena z dospělých jeřábníků (N = 196). Jako kritérium byly použity grafické škály pracovní úspěšnosti. Koeficient validity byl vyjádřen skrze Pearsonův korelační koeficinet a činil r = 0,27 (na jednoprocentní hladině významnosti). Konstruktová validita byla zjišťována u učňů 2. ročníku odborného učiliště (N = 351), přičemž se zjišťovala shoda testovaného měření s jinými testy. Korelace za použití Pearsonova koeficientu pro jednotlivé testy činí: Raven r = -0,26; Soeweho kostka r = 0,25; Technické porozumění r = -0,2; Instrukce r = -0,17; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,11 (počet chyb) r = 0,16. Ve druhé validizační skupině bylo 196 jeřábníků. Byly zjištěny tyto korelační koeficienty: Raven r = -0,37; Číselný čtverec dle Chalupy r = -0,11; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,21 a počet chyb r = 0,16; Technické porozumění r = -0,32. | |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | Homogenitu metody ani stabilitu Loeweho pyramidy není možné kvalitně prokázat. Test není možné rozdělit na části a rovněž není možné předložit paralelní | + | Homogenitu metody ani stabilitu Loeweho pyramidy není možné kvalitně prokázat. Test není možné rozdělit na části a rovněž není možné předložit paralelní formu testu, neboť ta nebyla vytvořena. Stabilitu v čase rovněž není možné zjistit, protože pro splnění zadaného úkolu je podstatné objevit princip sestavení. Při opakovaném testování bychom tak již neměřili stejný znak osobnosti jako u prvního testování, ale znak odlišný (např. zapamatování, znovuobjevení principu, manuální obratnost apod.). |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
Řádek 197: | Řádek 197: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Komárková, E. & Vašina, B. (1972). Loeweho pyramida – příručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy | + | # Komárková, E., & Vašina, B. (1972). ''Loeweho pyramida – příručka.'' Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. |
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Manipulační testy]] | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Manipulační testy]] |
Verze z 21. 6. 2022, 13:37
Název metody (lokální): | Loeweho pyramida |
Zkratka metody (lokální): | T-94/72 |
Autoři adaptace lokalizace: | Eva Komárková, Bohumil Vašina |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Metoda není aktuálně dostupná / v distribuci. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 1972 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Loeweho pyramida |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | T-94 |
Původní autoři metody: | Informace nejsou dostupné. |
Rok vydání původní metody: | Informace nejsou dostupné. |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Jedná se o performační test zaměřený na motorickou obratnost probanda. Zjišťuje úroveň prostorové představivosti, úroveň praktického intelektu a zrakové percepce. Metoda dále odhaluje frustrační toleranci probanda, pružnost a rigiditu jeho myšlení, osobnostní rysy či poruchy vnímání a pozornosti. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: pozornost, pružnost myšlení, prostorová představivost, exekutivní funkce | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Loeweho pyramida je performační test, který se skládá ze sedmi částí, jež po složení tvoří tupou pyramidu. Úkolem probanda je tuto čtyřbokou pyramidu o čtvercové základně poskládat v časovém intervalu 12 či případně 13 minut dle nákresu, který mu slouží jako předloha. Do záznamového archu se zapisuje stručný průběh plnění úkolu, včetně všech vedlejších projevů probanda, které jsou výstupem kvalitativního vyhodnocení. Kvantitativním hodnocením je čas potřebný ke splnění úkolu. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
X | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
O | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 12 minut. Pouze v případě, že proband těsně před dokončením objevil princip skládání pyramidy (složil minimálně 3 hlavní části), prodlužuje se interval na 13 minut. | |||
Vyhodnocení: Informace není dostupná. | ||||
Interpretace: Informace není dostupná. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná. | ||||
Normy: |
Testová příručka metody uvádí standardizaci na celkovém počtu 1851 osob. Jedná se o 351 učňů základních kovoprofesí (zámečníci – 116, soustružníci – 170, frézaři – 65). Dále se jedná o 347 dospělých jeřábníků (269 mužů a 78 žen) a 1153 15letých chlapců, kteří se ucházeli studium oborů zámečník, soustružník, frézař a mechanik. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Steny. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | X | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Metoda je s příručkou ve fyzické podobě. Obsahuje v sobě psychometrické parametry. Aktuálně není v distribuci. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Pro kriteriální validitu byla validizační skupina složena z dospělých jeřábníků (N = 196). Jako kritérium byly použity grafické škály pracovní úspěšnosti. Koeficient validity byl vyjádřen skrze Pearsonův korelační koeficinet a činil r = 0,27 (na jednoprocentní hladině významnosti). Konstruktová validita byla zjišťována u učňů 2. ročníku odborného učiliště (N = 351), přičemž se zjišťovala shoda testovaného měření s jinými testy. Korelace za použití Pearsonova koeficientu pro jednotlivé testy činí: Raven r = -0,26; Soeweho kostka r = 0,25; Technické porozumění r = -0,2; Instrukce r = -0,17; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,11 (počet chyb) r = 0,16. Ve druhé validizační skupině bylo 196 jeřábníků. Byly zjištěny tyto korelační koeficienty: Raven r = -0,37; Číselný čtverec dle Chalupy r = -0,11; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,21 a počet chyb r = 0,16; Technické porozumění r = -0,32. | |
Reliabilita: |
Homogenitu metody ani stabilitu Loeweho pyramidy není možné kvalitně prokázat. Test není možné rozdělit na části a rovněž není možné předložit paralelní formu testu, neboť ta nebyla vytvořena. Stabilitu v čase rovněž není možné zjistit, protože pro splnění zadaného úkolu je podstatné objevit princip sestavení. Při opakovaném testování bychom tak již neměřili stejný znak osobnosti jako u prvního testování, ale znak odlišný (např. zapamatování, znovuobjevení principu, manuální obratnost apod.). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|