Osobnostní inventář - Big Five: Porovnání verzí
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | {{DISPLAYTITLE: Osobnostní inventář | + | {{DISPLAYTITLE: Osobnostní inventář – Big Five}} |
{| | {| |
Verze z 21. 6. 2022, 20:21
Název metody (lokální): | Osobnostní inventář - Big Five |
Zkratka metody (lokální): | BFSI |
Autoři adaptace lokalizace: | Assessment System Czech Republic |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Assessment System Czech Republic |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2019 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Big Five Structure Inventory |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | BFSI |
Původní autoři metody: | M. Arendasy |
Rok vydání původní metody: | 2008 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Multidimenzionální inventář osobnosti je používán pro hodnocení faktorů Velké pětky: emoční stabilita, extroverze, otevřenost, svědomitost a souhlasnost. Určen je zejména pro řízení lidských zdrojů a uplatnění buď psychology nebo HR specialisty. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Dotazník měří pět velkých dimenzí osobnosti a zároveň jejich jednotlivé subfaktory. Každá dimenze sestává ze šesti subfaktorů. BFSI obsahuje celkem 300 položek ve formě adjektiv a výroků, k jejichž hodnocení slouží čtyřbodová škála, prostřednictvím které respondent odpovídá, jak moc je pro něj typické adjektivum či výrok. Mezi faktory a subfaktory patří: emoční stabilita (bezstarostnost, vyrovnanost, pozitivní ladění, sociální jistota, sebekontrola, emocionální robustnost), extraverze (přátelskost, společenskost, asertivita, dynamika, dobrodružnost, veselost), otevřenost (otevřenost k imaginaci, estetice, pocitům, akcím, nápadům, hodnotám systému), svědomitost (kompetence, smysl pro pořádek, smysl pro povinnost, ambice, disciplína, obezřetnost) a přívětivost (ochota důvěřovat, upřímnost, vstřícnost, laskavost, skromnost a přirozenost). | |||
Forma administrace: | O | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: U standartní formy testu (S1) je test dlouhý průměrně 21 minut, u screeningové formy testu (S2) jsou to pak průměrně 4 minuty. | |||
Vyhodnocení: Okamžitě - prostřednictvím počítačového programu. | ||||
Interpretace: Okamžitě - prostřednictvím počítačového programu. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Okamžitě - prostřednictvím počítačového programu. | ||||
Normy: |
Pro standartní formu (S1) byl rozsah souboru N=1314 německy mluvících jedinců ve věku od 14 do 85 let. Vzorek se skládá z 655 mužů (49,9 %) a 659 (50,1 %) žen. Rozdělení dle pohlaví odpovídá očekávanému rozdělení populace, vypočítaného při sčítání lidu z roku 2001. Věk respondentů se pohyboval mezi 14 a 85 lety (průměr = 39,28; SD= 14,52). Celkem 150 (11,4 %) lidí nedokončilo povinnou školní docházku, 313 (23,8 %) ukončilo povinnou školní docházku bez odborného vzdělání (úroveň vzdělání 2 dle EU), 362 (27,6 %) lidí absolvovalo odborné vzdělání (úroveň vzdělání 3 dle EU) , 256 (19,5 %) lidí získalo středoškolské vzdělání s maturitou (úroveň vzdělání 4 dle EU) a 233 (17,7 %) lidí mělo vysokoškolské vzdělání. Přes překlad dotazníku do češtiny nejsou dostupné české normy. Vedle německých jsou doszupné Britské, Rakouské a Brazislké normy. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Základem interpretace je skóre percentilu pro pět velkých dimenzí osobnosti a jejich dílčí subfaktory. Obecně je percentilový skór <16 interpretován jako podprůměrné skóre, percentil mezi hodnotami 16 a 24 je hodnocen jako podprůměrný. Hodnota percentilu od 25 do 75 interpretujeme jako průměrnou úroveň. Percentilový skór mezi 76 a 84 odráží průměrnou až naprůměrnou úroveň a percentil <84 vyjadřuje nadprůměrnou úroveň. Normy se vždy vztahují ke konkrétní referenční populaci. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
X | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
BFSI je součástí Vienna Test System. K použití testu je nejprve potřeba zakoupit basic VTS software s USB klíčem a k tomu konkrétní test jako modul (BFSI). Manuál je součástí metody. BFSI software je možné kupovat na počet administrací nebo časovou licenci. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Obsahová validita jednotlivých subškál je dána na základě teorie odpovědi na položku. Další důkazy validity jsou získány z faktorové analýzy, která zkoumá faktorovou strukturu BFSI, a studií konvergentní a diskriminační validity škál BFSI ve srovnání s dalšími testy. Důkazem konstruktové validity je kovariance latentních faktorů, které jsou identické napříč pěti jazykovými verzemi. Důkazem kriteriální validity je například studie Vettera a Sommera, která se zabývala predikcí pracovního úspěchu příchozích a odchozích pracovníků call centra. Pro prozkoumání přínosu BFSI k predikci pracovního úspěchu byla provedena hierarchická regresní analýza pro obě skupiny pracovníků samostatně. U přicházejících zaměstnanců byly jako statisticky významné prediktory identifikovány otevřenost, vstřícnost a frustrační tolerance. U odcházejících pracovníků byly jako statisticky významné prediktory identifikovány svědomitost a otevřenost. | |
Reliabilita: |
Koeficienty reliability (Cronbachova alfa) se pro subfaktory emocionální stability pohybují mezi 0,85 a 0,96. Koeficienty reliability se pro subfaktory extraverze pohybují mezi 0,86 a 0,96, u otevřenosti v rozsahu od 0,83 do 0,95, u svědomitosti mezi 0,90 a 0,97 a u přívětivosti mezi od 0,80 do 0,91. Co se týká test-retest reliability, interval mezi testy byl 3,5-4 měsíce a výsledek porovnání dvou měření přinesl Cohenovo d nižší než 0,2. Výzkumný vzorek sestával ze 103 mužů a 111 žen ve věku od 15 do 80 let. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Basic VTS software + BFSI software | |
Zdroje: |
|