Test emoční inteligence (MSCEIT): Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Pavel Humpolíček, Alena Slezáčková
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Pavel Humpolíček, Alena Slezáčková
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2012
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2012
Řádek 41: Řádek 41:
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | MSCEIT je test určený k měření schopnosti, souhrnně označené jako emoční inteligence. Jedná se o výkonový test, kde dochází k řešení série problémů emočního charakteru. Úlohy mají správné a špatné řešení. Odpovědi odrážejí schopnost respondenta řešit emoční problémy, skóry by tak měly být relativně nezávislé na sebepojetí, stylu odpovídání či jiných intervenujících vlivech.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | MSCEIT je test určený k měření schopnosti souhrnně označené jako emoční inteligence. Jedná se o výkonový test, kde dochází k řešení série problémů emočního charakteru. Úlohy mají správné a špatné řešení. Odpovědi odrážejí schopnost respondenta řešit emoční problémy, skóry by tak měly být relativně nezávislé na sebepojetí, stylu odpovídání či na jiných intervenujících vlivech.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: emoční inteligence
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: emoční inteligence
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Test tvoří celkem 141 položek, které jsou rozděleny do 8 subtestů (Obličeje, Obrázky, Podpora, Smyslové dojmy, Změny, Komplexní emoce, Řízení emocí, Řízení emocí ve vztazích). Dva subtesty se vždy slučují do jedné schopnosti emoční inteligence. Test měří čtyři základní složky schopnosti – vnímání emocí (identifikace a poznávání emocí u sebe i u druhých), využití emocí (hodnotí, jak člověk užívá emoce pro řešení problémů), porozumění emocím (řeší, jak lidé rozumějí příčinám a změnám v emocích), řízení emocí (označuje schopnost si emoce uvědomovat, přisuzovat jim patřičný význam a podle toho se rozhodovat). Pro vnímání a využívání emocí tvoří nadřazenou oblast „emoční inteligence založená na zkušenosti“. Pro porozumění emocí a jejich řízení je nadřazenou oblastí „strategická emoční inteligence“. Výsledná emoční inteligence se počítá jako průměr zkušenostní a strategické emoční inteligence. Interpretuje se jako schopnost emoce vnímat, užívat, rozumět jim a řídit je.
+
Test tvoří celkem 141 položek, které jsou rozděleny do 8 subtestů (obličeje, obrázky, podpora, smyslové dojmy, změny, komplexní emoce, řízení emocí, řízení emocí ve vztazích). Dva subtesty se vždy slučují do jedné schopnosti emoční inteligence. Test měří čtyři základní složky schopnosti – vnímání emocí (identifikace a poznávání emocí u sebe i u druhých), využití emocí (hodnotí, jak člověk užívá emoce pro řešení problémů), porozumění emocím (řeší, jak lidé rozumějí příčinám a změnám v emocích), řízení emocí (označuje schopnost si emoce uvědomovat, přisuzovat jim patřičný význam a podle toho se rozhodovat). Pro vnímání a využívání emocí tvoří nadřazenou oblast „emoční inteligence založená na zkušenosti“. Pro porozumění emocí a jejich řízení je nadřazenou oblastí „strategická emoční inteligence“. Výsledná emoční inteligence se počítá jako průměr zkušenostní a strategické emoční inteligence. Interpretuje se jako schopnost emoce vnímat, užívat, rozumět jim a řídit je.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Průměrně trvá vyplnění testu 30-45 minut. Test není časově ohraničen, respondent by ale měl test vyplnit celý najednou a pracovat plynule. Při online administraci systém uchazeče upozorňuje na příliš dlouhé pomlky v odpovídání nebo naopak na odpovídání v kratším intervalu, než bylo možné položku přečíst.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Průměrně trvá vyplnění testu 30–45 minut. Test není časově ohraničen, respondent by ale měl test vyplnit celý najednou a pracovat plynule. Při on-line administraci systém uchazeče upozorňuje na příliš dlouhé pomlky v odpovídání nebo naopak na odpovídání v intervalu kratším, než za jaký by bylo možné položku přečíst.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení je možné pouze v systému HTS 5, tedy i data získaná tužka-apír je nutné přepsat do systému. Vyhodnocení probíhá automaticky bezprostředně po administraci.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení je možné pouze v systému HTS5, tedy i data získaná formou tužka-papír je nutné přepsat do systému. Vyhodnocení probíhá automaticky, bezprostředně po administraci.  
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Interpretace: Bezprostředně a automaticky po administraci.  
 
| || colspan="2" | Interpretace: Bezprostředně a automaticky po administraci.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Bezprostředně a automaticky po administraci.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Bezprostředně a automaticky po administraci.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
České normy jsou pouze orientační a získané na malém souboru (N = 202). Srovnávací vzorek osob pro MSCEIT je prozatím převzatý a získaný na německé a rakouské populaci (N = 3653). Podíl žen (51%) a mužů (49%) byl přibližně stejný. Průměrný věk probandů byl 29 let. Probandi měli z velké části ukončené středoškolské vzdělání (2465 probandů) a 1488 probandů mělo jiné školní vzdělání (59,3 %). Ve vzorku se objevují probandi z řad školáků, učňů, studentů a zaměstnaných osob s různým odborným zaměření. Je nutné podotknout, že dosažené výsledky mají pouze orientační hodnotu, jelikož mohou být ovlivněny kulturními odlišnostmi. Další informace zatím nejsou dostupné.
+
České normy jsou pouze orientační a získané na malém souboru (N = 202). Srovnávací vzorek osob pro MSCEIT je prozatím převzatý a získaný na německé a rakouské populaci (N = 3653). Podíl žen (51 %) a mužů (49 %) byl přibližně stejný. Průměrný věk probandů byl 29 let. Probandi měli z velké části ukončené středoškolské vzdělání (2465 probandů) a 1488 probandů mělo jiné školní vzdělání (59,3 %). Ve vzorku se objevují probandi z řad školáků, učňů, studentů a zaměstnaných osob s různým odborným zaměření. Je nutné podotknout, že dosažené výsledky mají pouze orientační hodnotu, jelikož mohou být ovlivněny kulturními odlišnostmi. Další informace zatím nejsou dostupné.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Výsledky jsou prezentovány v tzv. EQ skóru emoční inteligenční kvocient (průměr 100 a SD 15) nebo percentilu. Výsledky jedince jsou srovnávány s výkonem osob v normativním vzorku, z čehož vychází i jeho dosažený percentil. Hlavní zpětná informace z testu obsahuje výsledky z celkového skóru, skóru obou hlavních oblastí a skóru ve čtyřech základních složkách.  
+
výsledky jsou prezentovány v tzv. EQ skóru (emoční inteligenční kvocient, průměr 100 a SD 15) nebo percentilu. Výsledky jedince jsou srovnávány s výkonem osob v normativním vzorku, z čehož vychází i jeho dosažený percentil. Hlavní zpětná informace z testu obsahuje výsledky z celkového skóru, skóru obou hlavních oblastí a skóru ve čtyřech základních složkách.  
 
|-  
 
|-  
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Výsledky faktorové analýzy potvrzují, že test měří jednak jeden celkový faktor emoční inteligence, jednak několik vzájemně odlišných oblastí a složek, jak předpokládá model i design testu. MSCEIT jako test emoční inteligence se kromě toho liší od doposud používaných psychodiagnostických metod – minimální korelace s IQ (Ravenovy matice r = 0,05 (N = 129); Army Aplha Vocabulary Scale r = 0,36 a 0,38 (N = 503; N = 239); se sebeposuzujícími škálami (BarOn r = 0,18 (N = 207) či 0, 12 (N = 309); EES r = 0,33 (N = 114).
+
Výsledky faktorové analýzy potvrzují, že test měří jednak jeden celkový faktor emoční inteligence, jednak několik vzájemně odlišných oblastí a složek, jak předpokládá model i design testu. MSCEIT jako test emoční inteligence se kromě toho liší od doposud používaných psychodiagnostických metod – minimální korelace s IQ (Ravenovy matice r = 0,05, N = 129; Army Aplha Vocabulary Scale r = 0,36 a 0,38, N = 503, N = 239), se sebeposuzujícími škálami (BarOn r = 0,18, N = 207 či r = 0,12, N = 309) nebo EES (r = 0,33, N = 114).
  
MSCEIT lze použít pro predikci významných behaviorálních kritérií v pracovním, školním či rodinném prostředí. Lidé směřující do sociální oblasti mají EI vyšší než technicky zaměření lidé (studenti s vysokou EI (N = 184) - volba povolání v sociální sféře r = 0,14). Vyšší EI je užitečná v některých pracovních pozicích jako např. služby zákazníkům, které potřebují týmovou práci (celkový skór EQ pozitivně koreluje s pracovní výkonností (r = 0,28; N = 42); průměrná EI týmu oddělení zákaznických služeb (N = 164) predikovala lepší služby zákazníkům v rámci odhadu škod (r = 0,51)). EI ovlivňuje kvalitu vztahů jedince s druhými lidmi, podporuje utváření bezpečných vazeb a vztažnosti k druhým osobám (osoby (N = 208) s vysokou EI vyjadřují větší vztažnost k svému prostředí). EI také souvisí s problémovým chováním (negativní vztah mezi EI a problémovým chováním r = -0,33 (N =208)).
+
MSCEIT lze použít pro predikci významných behaviorálních kritérií v pracovním, školním či rodinném prostředí. Lidé směřující do sociální oblasti mají EI vyšší než technicky zaměření lidé (studenti s vysokou EI (N = 184) volba povolání v sociální sféře r = 0,14). Vyšší EI je užitečná v některých pracovních pozicích, jako jsou např. služby zákazníkům, které potřebují týmovou práci (celkový skór EQ pozitivně koreluje s pracovní výkonností (r = 0,28; N = 42); průměrná EI týmu oddělení zákaznických služeb (N = 164) predikovala lepší služby zákazníkům v rámci odhadu škod (r = 0,51)). EI ovlivňuje kvalitu vztahů jedince s druhými lidmi, podporuje utváření bezpečných vazeb a vztažnosti k druhým osobám. Osoby (N = 208) s vysokou EI vyjadřují větší vztažnost ke svému prostředí. EI také souvisí s problémovým chováním (negativní vztah mezi EI a problémovým chováním na úrovni r = -0,33 (N = 208)).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Test MSCEIT má dvě verze reliability, podle toho, zda je používáno obecné či expertní skórování. Split-half reliabilita a reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na velkém standardizačním vzorku (N = 2112). U celkového testu, na úrovni oblastních a složkových skórů je vzhledem k heterogennosti položek udávána hodnota split-half reliability. Na úrovni subtestových skórů jsou udávány vzhledem k homogennosti položek hodnoty Cronbachovy alfy. Reliabilita celého testu je 0,93 pro obecné a 0,91 pro expertní skórování. Reliabilita zkušenostní a strategické oblasti je 0,90 a 0,90, a 0,88 a 0,86 pro obecné a expertní bodování. Hodnoty reliability jednotlivých složkových škál se pohybují mezi 0,76 - 0,91 pro oba typy skórování. Hodnota reliability jednotlivých subtestů se pohybuje mezi 0,55 -0,88. Reliabilita jednotlivých subtestů je nižší, proto se doporučuje v interpretaci klást vyšší důraz na souhrnný, oblastní či složkový skór. Hodnota reliability metodou test-retest s rozestupem výzkumného šetření tří týdnů byla 0,86 (N = 62).
+
Test MSCEIT má dvě verze reliability, podle toho, zda je používáno obecné, či expertní skórování. Split-half reliabilita a reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na velkém standardizačním vzorku (N = 2112). U celkového testu, na úrovni oblastních a složkových skórů je vzhledem k heterogennosti položek udávána hodnota split-half reliability. Na úrovni subtestových skórů jsou udávány vzhledem k homogennosti položek hodnoty Cronbachovy alfy. Reliabilita celého testu je 0,93 pro obecné a 0,91 pro expertní skórování. Reliabilita zkušenostní a strategické oblasti je 0,90 a 0,90 a dále 0,88 a 0,86 pro obecné a expertní bodování. Hodnoty reliability jednotlivých složkových škál se pohybují v rozmezí 0,76–0,91 pro oba typy skórování. Hodnota reliability jednotlivých subtestů se pohybuje v rozmezí 0,55–0,88. Reliabilita jednotlivých subtestů je nižší, proto se doporučuje v interpretaci klást vyšší důraz na souhrnný, oblastní či složkový skór. Hodnota reliability metodou test-retest s rozestupem výzkumného šetření tří týdnů byla 0,86 (N = 62).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Základní program HTS 5. Každá administrace spotřebovává kredity, které je nutné dokupovat. Pro adekvátní interpretaci a využití jejich výsledků je doporučeno absolvování školicího a výcvikového kurzu i absolventům studijního oboru psychologie.
+
Základní program HTS5. Každá administrace spotřebovává kredity, které je nutné dokupovat. Pro adekvátní interpretaci a využití jejích výsledků je doporučeno absolvování školicího a výcvikového kurzu i absolventům studijního oboru psychologie.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Humpolíček, P., Slezáčková A. (2012). MSCEIT – Test emoční inteligence. Praha: Hogrefe – Testcentrum.
+
# Humpolíček, P., & Slezáčková A. (2012). ''MSCEIT – Test emoční inteligence.'' Praha: Hogrefe – Testcentrum.
# Mayer, John D.; Salovey, Peter; Caruso, David R.; Sitarenios, Gill (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V2.0.. Emotion, 3(1), 97–105. doi:10.1037/1528-3542.3.1.97
+
# Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. & Sitarenios, G. (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V2.0. ''Emotion, 3''(1), 97–105. https://doi.org/10.1037/1528-3542.3.1.97
# Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
+
# Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
# Testová zpráva MSCEIT
+
# ''Testová zpráva MSCEIT''
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Verze z 22. 6. 2022, 10:52


Základní informace
Název metody (lokální): Test emoční inteligence
Zkratka metody (lokální): MSCEIT
Autoři adaptace lokalizace: Pavel Humpolíček, Alena Slezáčková
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2012
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): The Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): MSCEIT
Původní autoři metody: J. D. Mayer, P. Salovey, D. R. Caruso
Rok vydání původní metody: 1997
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: MSCEIT je test určený k měření schopnosti souhrnně označené jako emoční inteligence. Jedná se o výkonový test, kde dochází k řešení série problémů emočního charakteru. Úlohy mají správné a špatné řešení. Odpovědi odrážejí schopnost respondenta řešit emoční problémy, skóry by tak měly být relativně nezávislé na sebepojetí, stylu odpovídání či na jiných intervenujících vlivech.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: emoční inteligence
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test tvoří celkem 141 položek, které jsou rozděleny do 8 subtestů (obličeje, obrázky, podpora, smyslové dojmy, změny, komplexní emoce, řízení emocí, řízení emocí ve vztazích). Dva subtesty se vždy slučují do jedné schopnosti emoční inteligence. Test měří čtyři základní složky schopnosti – vnímání emocí (identifikace a poznávání emocí u sebe i u druhých), využití emocí (hodnotí, jak člověk užívá emoce pro řešení problémů), porozumění emocím (řeší, jak lidé rozumějí příčinám a změnám v emocích), řízení emocí (označuje schopnost si emoce uvědomovat, přisuzovat jim patřičný význam a podle toho se rozhodovat). Pro vnímání a využívání emocí tvoří nadřazenou oblast „emoční inteligence založená na zkušenosti“. Pro porozumění emocí a jejich řízení je nadřazenou oblastí „strategická emoční inteligence“. Výsledná emoční inteligence se počítá jako průměr zkušenostní a strategické emoční inteligence. Interpretuje se jako schopnost emoce vnímat, užívat, rozumět jim a řídit je.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Průměrně trvá vyplnění testu 30–45 minut. Test není časově ohraničen, respondent by ale měl test vyplnit celý najednou a pracovat plynule. Při on-line administraci systém uchazeče upozorňuje na příliš dlouhé pomlky v odpovídání nebo naopak na odpovídání v intervalu kratším, než za jaký by bylo možné položku přečíst.
Vyhodnocení: Vyhodnocení je možné pouze v systému HTS5, tedy i data získaná formou tužka-papír je nutné přepsat do systému. Vyhodnocení probíhá automaticky, bezprostředně po administraci.
Interpretace: Bezprostředně a automaticky po administraci.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Bezprostředně a automaticky po administraci.

Normy:

České normy jsou pouze orientační a získané na malém souboru (N = 202). Srovnávací vzorek osob pro MSCEIT je prozatím převzatý a získaný na německé a rakouské populaci (N = 3653). Podíl žen (51 %) a mužů (49 %) byl přibližně stejný. Průměrný věk probandů byl 29 let. Probandi měli z velké části ukončené středoškolské vzdělání (2465 probandů) a 1488 probandů mělo jiné školní vzdělání (59,3 %). Ve vzorku se objevují probandi z řad školáků, učňů, studentů a zaměstnaných osob s různým odborným zaměření. Je nutné podotknout, že dosažené výsledky mají pouze orientační hodnotu, jelikož mohou být ovlivněny kulturními odlišnostmi. Další informace zatím nejsou dostupné.

Doporučené standardní skóry:

výsledky jsou prezentovány v tzv. EQ skóru (emoční inteligenční kvocient, průměr 100 a SD 15) nebo percentilu. Výsledky jedince jsou srovnávány s výkonem osob v normativním vzorku, z čehož vychází i jeho dosažený percentil. Hlavní zpětná informace z testu obsahuje výsledky z celkového skóru, skóru obou hlavních oblastí a skóru ve čtyřech základních složkách.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

MSCEIT funguje na platformě HTS. Je potřeba si zakoupit kredity, jejich cena je odstupňována dle množství kreditů. Manuál včetně psychometrických parametrů není součástí, je třeba si ho zakoupit zvlášť. Stejně tak je možné si dokoupit testovací sešit a záznamový list.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Výsledky faktorové analýzy potvrzují, že test měří jednak jeden celkový faktor emoční inteligence, jednak několik vzájemně odlišných oblastí a složek, jak předpokládá model i design testu. MSCEIT jako test emoční inteligence se kromě toho liší od doposud používaných psychodiagnostických metod – minimální korelace s IQ (Ravenovy matice – r = 0,05, N = 129; Army Aplha Vocabulary Scale – r = 0,36 a 0,38, N = 503, N = 239), se sebeposuzujícími škálami (BarOn – r = 0,18, N = 207 či r = 0,12, N = 309) nebo EES (r = 0,33, N = 114).

MSCEIT lze použít pro predikci významných behaviorálních kritérií v pracovním, školním či rodinném prostředí. Lidé směřující do sociální oblasti mají EI vyšší než technicky zaměření lidé (studenti s vysokou EI (N = 184) – volba povolání v sociální sféře r = 0,14). Vyšší EI je užitečná v některých pracovních pozicích, jako jsou např. služby zákazníkům, které potřebují týmovou práci (celkový skór EQ pozitivně koreluje s pracovní výkonností (r = 0,28; N = 42); průměrná EI týmu oddělení zákaznických služeb (N = 164) predikovala lepší služby zákazníkům v rámci odhadu škod (r = 0,51)). EI ovlivňuje kvalitu vztahů jedince s druhými lidmi, podporuje utváření bezpečných vazeb a vztažnosti k druhým osobám. Osoby (N = 208) s vysokou EI vyjadřují větší vztažnost ke svému prostředí. EI také souvisí s problémovým chováním (negativní vztah mezi EI a problémovým chováním na úrovni r = -0,33 (N = 208)).

     
Reliabilita:

Test MSCEIT má dvě verze reliability, podle toho, zda je používáno obecné, či expertní skórování. Split-half reliabilita a reliabilita vnitřní konzistence byla zjišťována na velkém standardizačním vzorku (N = 2112). U celkového testu, na úrovni oblastních a složkových skórů je vzhledem k heterogennosti položek udávána hodnota split-half reliability. Na úrovni subtestových skórů jsou udávány vzhledem k homogennosti položek hodnoty Cronbachovy alfy. Reliabilita celého testu je 0,93 pro obecné a 0,91 pro expertní skórování. Reliabilita zkušenostní a strategické oblasti je 0,90 a 0,90 a dále 0,88 a 0,86 pro obecné a expertní bodování. Hodnoty reliability jednotlivých složkových škál se pohybují v rozmezí 0,76–0,91 pro oba typy skórování. Hodnota reliability jednotlivých subtestů se pohybuje v rozmezí 0,55–0,88. Reliabilita jednotlivých subtestů je nižší, proto se doporučuje v interpretaci klást vyšší důraz na souhrnný, oblastní či složkový skór. Hodnota reliability metodou test-retest s rozestupem výzkumného šetření tří týdnů byla 0,86 (N = 62).

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Základní program HTS5. Každá administrace spotřebovává kredity, které je nutné dokupovat. Pro adekvátní interpretaci a využití jejích výsledků je doporučeno absolvování školicího a výcvikového kurzu i absolventům studijního oboru psychologie.


Zdroje:
  1. Humpolíček, P., & Slezáčková A. (2012). MSCEIT – Test emoční inteligence. Praha: Hogrefe – Testcentrum.
  2. Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. & Sitarenios, G. (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V2.0. Emotion, 3(1), 97–105. https://doi.org/10.1037/1528-3542.3.1.97
  3. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Testová zpráva MSCEIT