Test pozornosti d2-R: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 8: Řádek 8:
 
| Zkratka metody (lokální): || d2-R
 
| Zkratka metody (lokální): || d2-R
 
|-  
 
|-  
| Autoři adaptace lokalizace: || Simona Hoskovcová a Dana Černochová
+
| Autoři adaptace lokalizace: || Simona Hoskovcová, Dana Černochová
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2014
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2014
 
|-  
 
|-  
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2 Aufmerksamkeits - Belastung -Test ( resp. The d2 Test of attention)
+
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2 Aufmerksamkeits Belastung Test (resp. The d2 Test of attention)
 
|-  
 
|-  
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci) detailů.  
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů).  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo
 
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a 1 4 čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1-3 = 4-6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnoti na 6 škálách: Výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobena opomenutím (Ch1), chyba způsobena záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu .Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór.
+
Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a jedné čtyř čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1–3 = 4–6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnotit na 6 škálách: výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobená opomenutím (Ch1), chyba způsobená záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu. Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Průvodními instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přiližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Průvodní instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přibližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. u původního testu se jednalo v průměru o 9 minut 1 sekundu.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. U původního testu se jednalo v průměru o 9 minut a 1 sekundu.  
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Interpretace: Cca 10 minut.  
 
| || colspan="2" | Interpretace: Cca 10 minut.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 bezprostředně.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 okamžitě.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný t-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce - 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou tedy vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let.
+
Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný T-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Hrubé skóry převedeny na percentily.
+
Hrubé skóry převedené na percentily.
 
|-  
 
|-  
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
Řádek 169: Řádek 169:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Pokud se jedná o formu testu d2- R ve formě tužka - papír lze zakoupit úplný testový soubor jehož součástí je: (příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona) následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvláště. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu, vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu a grafem a textovým komentářem.
+
Pokud se jedná o formu testu d2-R ve formě tužka-papír, lze zakoupit úplný testový soubor, jehož součástí je příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona. Následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvlášť. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení, nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu s grafem a textovým komentářem.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2.
+
Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je na úrovni r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je na úrovni r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítána pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u nižších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47).
+
Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítaná pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u mladších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 197: Řádek 197:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.  
+
# Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.  
# Gabrhel, V.(2014). Test pozornosti d2: Recenze metody. TESTFÓRUM, 3(4), 31-36. doi:https://doi.org/10.5817/TF2014-4-26  
+
# Gabrhel, V.(2014). Test pozornosti d2: Recenze metody. ''TESTFÓRUM, 3''(4), 31–36. https://doi.org/10.5817/TF2014-4-26  
# Hoskovcová, S. & Černochová, D. (2014). d2-R Test pozornosti d2 revidovaná verze. Praha. Hogrefe - Testcentrum
+
# Hoskovcová, S., & Černochová, D. (2014). ''d2-R: Test pozornosti d2. Revidovaná verze.'' Praha. Hogrefe Testcentrum.
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Verze z 22. 6. 2022, 12:33


Základní informace
Název metody (lokální): Test pozornosti d2-R
Zkratka metody (lokální): d2-R
Autoři adaptace lokalizace: Simona Hoskovcová, Dana Černochová
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2014
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Test d2 Aufmerksamkeits – Belastung – Test (resp. The d2 Test of attention)
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): Test d2
Původní autoři metody: R. Brickenkamp, D. Liepmann, L. Schmidt-Atzert
Rok vydání původní metody: 1962
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů).

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a jedné až čtyř čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1–3 = 4–6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnotit na 6 škálách: výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobená opomenutím (Ch1), chyba způsobená záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu. Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Průvodní instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přibližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut.
Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. U původního testu se jednalo v průměru o 9 minut a 1 sekundu.
Interpretace: Cca 10 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 okamžitě.

Normy:

Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný T-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce – 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let.

Doporučené standardní skóry:

Hrubé skóry převedené na percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Pokud se jedná o formu testu d2-R ve formě tužka-papír, lze zakoupit úplný testový soubor, jehož součástí je příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona. Následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvlášť. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu – vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení, nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu s grafem a textovým komentářem.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je na úrovni r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je na úrovni r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2.

     
Reliabilita:

Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítaná pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u mladších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47).

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

V případě online verze je nutné mít zakoupenou licenci HTS5, do které se kredity pro d2-R doplňují jako modul.


Zdroje:
  1. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Gabrhel, V.(2014). Test pozornosti d2: Recenze metody. TESTFÓRUM, 3(4), 31–36. https://doi.org/10.5817/TF2014-4-26
  3. Hoskovcová, S., & Černochová, D. (2014). d2-R: Test pozornosti d2. Revidovaná verze. Praha. Hogrefe – Testcentrum.