Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Anton Furman, Lenka Krejčová, Jiří Laciga, Tomáš Urbánek, Monika Víchová
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Anton Furman, Lenka Krejčová, Jiří Laciga, Tomáš Urbánek, Monika Víchová
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Propsyco, s.r.o.
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Propsyco, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2019
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2019
Řádek 41: Řádek 41:
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Test kognitivních schopností, Test mluveného jazyka a Test školních dovedností společně tvoří komplexní systém pro měření obecné inteligence (g), jednotlivých kognitivních schopností, mluveného jazyka a školních dovedností, napříč širokým věkovým spektrem. Test byl vyvinut v souladu s CHC teorií.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Test kognitivních schopností, Test mluveného jazyka a Test školních dovedností společně tvoří komplexní systém pro měření obecné inteligence (g), jednotlivých kognitivních schopností, mluveného jazyka a školních dovedností napříč širokým spektrem věku. Test byl vyvinut v souladu s CHC teorií.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Teoretickým základem metody je model inteligence CHC. Základní baterie a rozšiřující baterie obsahují dohromady 18 subtestů ve dvou testových knihách: standardní baterii (subtesty 1—10) a rozšířenou baterii (subtesty 11—18). Standardní baterie měří 3 kompozity obecné inteligence - obecnou intelektovou schopnost (GIA), stručnou intelektovou schopnost (BIA) a fluidní-krystalickou inteligenci (Gf-Gc kompozita). Dále 3 široké schopnosti CHC teorie (porozumění, fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť) a jeden klinický cluster (kognitivní efektivnost). Rozšiřující baterie obsahuje dále 4 široké schopnosti CHC teorie (kognitivní rychlost zpracování, zpracování sluchových a zrakových informací, vybavení z dlouhodobé paměti), 2 rozšiřující verze širokých schopností CHC teorie (fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť), 3 úzké schopnosti CHC teorie (rychlost zpracování, kvantitativní uvažování, číselné dovednosti), rozšířenou verzi kognitivní efektivnosti a 6 školních schopností.
+
Teoretickým základem metody je model inteligence CHC. Základní a rozšiřující baterie obsahují dohromady 18 subtestů ve dvou testových knihách: standardní baterii (subtesty 1—10) a rozšířenou baterii (subtesty 11—18).  
 +
 
 +
Standardní baterie měří 3 kompozity obecné inteligence obecnou intelektovou schopnost (GIA), stručnou intelektovou schopnost (BIA) a fluidní-krystalickou inteligenci (Gf-Gc kompozita). Dále 3 široké schopnosti CHC teorie (porozumění, fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť) a jeden klinický cluster (kognitivní efektivnost).  
 +
 
 +
Rozšiřující baterie obsahuje dále 4 široké schopnosti CHC teorie (kognitivní rychlost zpracování, zpracování sluchových a zrakových informací, vybavení z dlouhodobé paměti), 2 rozšiřující verze širokých schopností CHC teorie (fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť), 3 úzké schopnosti CHC teorie (rychlost zpracování, kvantitativní uvažování, číselné dovednosti), rozšířenou verzi kognitivní efektivnosti a 6 školních schopností.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 94: Řádek 98:
 
| || O || Skupinová
 
| || O || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Stand. verze (prvních deset testů): 75-90 min, stand. plus rozšíř.: 150 - 180 min, zkrácená verze (prvních sedm testů): 45-60 min.  
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Standardní verze (prvních deset testů): 75–90 min.; standardní plus rozšíření: 150–180 min.; zkrácená verze (prvních sedm testů): 45–60 min.  
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: 20 minut.
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: 20 minut.
Řádek 100: Řádek 104:
 
| || colspan="2" | Interpretace: 20 minut.
 
| || colspan="2" | Interpretace: 20 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: 20 minut.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: 20 minut.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Složení normového souboru bylo naplánováno tak, aby byly určité věkové skupiny (děti a adolescenti) nadreprezentovány tak, aby bylo možné přesněji odhadnout jejich statistické charakteristiky. Nejde tedy o reprezentativní výběr z české populace, ale jsou v něm zastoupeny všechny důležité věkové skupiny (17 kategorií, 2 - 80 let), skupiny podle vzdělání rodičů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí) a vzdělání respondentů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí). Zastoupení mužů a žen v jednotlivých věkových skupinách je přibližně rovnoměrné. Rozsah souboru N = 936, muži: 479, ženy: 457. Věk  2,0-2: 24, 3,0-4: 44, 5,0-6: 64, 7,0-8: 57, 9,0-10: 48, 11,0-12: 62, 13,0-14: 60, 15,0-16: 61, 17,0-18: 64, 19,0-20: 60, 21,0-25: 42, 26,0-30: 46, 31,0-40: 93, 41,0-50: 90, 51,0-60: 60, 61,0-70: 42, 71,0-80: 19.  
+
Složení normového souboru bylo naplánováno tak, aby byly určité věkové skupiny (děti a adolescenti) nadreprezentovány, a tedy aby bylo možné přesněji odhadnout jejich statistické charakteristiky. Nejde tedy o reprezentativní výběr z české populace, ale jsou v něm zastoupeny všechny důležité věkové skupiny (17 kategorií, 2–80 let), skupiny podle vzdělání rodičů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí) a vzdělání respondentů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí). Zastoupení mužů a žen v jednotlivých věkových skupinách je přibližně rovnoměrné. Rozsah souboru: N = 936, muži: 479, ženy: 457. Věk: 2,0–2 (24), 3,0–4 (44), 5,0–6 (64), 7,0–8 (57), 9,0–10 (48), 11,0–12 (62), 13,0–14 (60), 15,0–16 (61), 17,0–18 (64), 19,0–20 (60), 21,0–25 (42), 26,0–30 (46), 31,0–40 (93), 41,0–50 (90), 51,0–60 (60), 61,0–70 (42), 71,0–80 (19).  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Věkový ekvivalent, standardní skóre, percentily, index relativní výkonnosti.  
+
Věkový ekvivalent, standardní skór, percentily, index relativní výkonnosti.  
 
|-  
 
|-  
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
Řádek 169: Řádek 173:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Dvě sady testů k administraci na stojáncích (Standardní/Rozšířená baterie), záznamový sešit (40 kusů), pracovní sešit (40 kusů), vyhodnocovací šablony, příručku pro examinátora, tašku. Soubor zvukových nahrávek dostupný ke stažení. Technický manuál je dostupný k volnému stažení v pdf.  
+
Dvě sady testů k administraci na stojáncích (standardní/rozšířená baterie), záznamový sešit (40 kusů), pracovní sešit (40 kusů), vyhodnocovací šablony, příručka pro examinátora, taška. Soubor zvukových nahrávek dostupný ke stažení. Technický manuál je volně ke stažení ve formátu PDF.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 186:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Důkazy o obsahové validitě byly v originální verzi založeny na zevrubném popisu CHC teorie; použití více různých testů k měření každé z širokých domén schopností CHC; využití Raschova modelu k zajištění toho, že každý test představuje jednodimenzionální škálu měřicí jedinou úzkou schopnost; zahrnutí položek v rozpětí pokrývajícím  zpracování na nízké úrovni až k vysokofunkčnímu myšlení a usuzování; přizvání panelu expertů ke zhodnocení obsahu testu; a práci recenzentů, jejichž úkolem bylo identifikovat položky, které byly potenciálně zkreslené v neprospěch žen, postižených osob a kulturních či jazykových menšin. Empirické posouzení obsahové validity bylo postaveno na multidimenzionálním škálování.  
+
Důkazy o obsahové validitě byly v originální verzi založeny na: zevrubném popisu CHC teorie; použití více různých testů k měření každé z širokých domén schopností CHC; využití Raschova modelu k zajištění toho, že každý test představuje jednodimenzionální škálu měřicí jedinou úzkou schopnost; zahrnutí položek v rozpětí pokrývajícím  zpracování na nízké úrovni až k vysokofunkčnímu myšlení a usuzování; přizvání panelu expertů ke zhodnocení obsahu testu; na práci recenzentů, jejichž úkolem bylo identifikovat položky, které byly potenciálně zkreslené v neprospěch žen, postižených osob a kulturních či jazykových menšin. Empirické posouzení obsahové validity bylo postaveno na multidimenzionálním škálování.  
  
Posouzení validity české adaptace testu WJ IV bylo provedeno pomocí analýzy hlavních komponent (PCA, s kolmou rotací varimax), shlukové analýzy (hierarchic¬kého shlukování) a multidimenzionálního škálování. Výpočty byly realizovány v programovacím jazyku R (R Core Team, 2019). Pro účely těchto analýz byl výzkumný soubor rozdělen na 4 podskupiny, a to jednak dle teoretických kritérií, vycházejících z údajů uvedených v původním technickém manuálu, a jednak s ohledem na to, aby počet osob v každé podskupině umožňoval provedení výše zmíněných analýz. Tímto způsobem vznikly věkové skupiny od 0 do 6,5 let (tj. cca do doby, než se děti naučí číst), od 6,5 do 18 let (nezletilí), od 18 do 55 let (dospělí) a od 55 let výše (po inspekci „růstu“).   
+
Posouzení validity české adaptace testu WJ IV bylo provedeno pomocí analýzy hlavních komponent (PCA, s kolmou rotací varimax), shlukové analýzy (hierarchického shlukování) a multidimenzionálního škálování. Výpočty byly realizovány v programovacím jazyku R (R Core Team, 2019). Pro účely těchto analýz byl výzkumný soubor rozdělen na 4 podskupiny, a to jednak dle teoretických kritérií vycházejících z údajů uvedených v původním technickém manuálu, jednak s ohledem na to, aby počet osob v každé podskupině umožňoval provedení výše zmíněných analýz. Tímto způsobem vznikly věkové skupiny od 0 do 6,5 let (tj. cca do doby, než se děti naučí číst), od 6,5 do 18 let (nezletilí), od 18 do 55 let (dospělí) a od 55 let výše (po inspekci „růstu“).   
  
Test WJ IV COG byl administrován vybraným klinickým skupinám k rozšíření údajů o validitě také na vzorku lidí s konkrétními klinickými obtížemi (úzkost, deprese a schizofrenie). Sběr dat proběhl v psychiatrických nemocnicích a léčebnách v České republice, ale také mimo klinická zařízení. Po konzultaci s klinickým psychologem/psychiatrem byli zahrnuti respondenti s kýženou klinickou diagnózou klasifikovanou podle MKN-10, kteří se přihlásili k účasti na výzkumu dobrovolně.  
+
Test WJ IV COG byl administrován vybraným klinickým skupinám k rozšíření údajů o validitě také na vzorku lidí s konkrétními klinickými obtížemi (úzkost, deprese a schizofrenie). Sběr dat proběhl v psychiatrických nemocnicích a léčebnách v České republice, ale také mimo klinická zařízení. Po konzultaci s klinickým psychologem/psychiatrem byli zahrnuti respondenti s potřebnou klinickou diagnózou klasifikovanou podle MKN-10, kteří se přihlásili k účasti na výzkumu dobrovolně.  
  
Důkazy o externí validitě zahrnují souběžnou validitu WJ IV s jinými bateriemi k měření inteligence. Vztah originální verze WJ IV COG k jiným nástrojům měření inteligence byl prověřován v pěti studiích, které se zaměřovaly na následující nástroje: Wechslerova inteligenční škála pro děti, 4. vydání (WISC-IV) (Wechsler, 2003), Wechslerova inteligenční škála pro dospělé, 4. vydání (WAIS-IV) (Wechsler, 2008), Wechslerova škála inteligence pro předškolní a školní děti, 3. vydání (WPPSI-III) (Wechsler, 2002), Kaufmanova baterie pro vyšetření dětí, 2. vydání (KABC-II) (Kaufman a Kaufman, 2004a), Inteligenční škála Stanford-Binet, 5. vydání (SB-5) (Roid, 2003a) a Škála diferenciálních schopností, 2. vydání (DAS-II) (Elliott, 2007). V českém prostředí nebyla obdobná souběžná validizace zatím  provedena.  
+
Důkazy o externí validitě zahrnují souběžnou validitu WJ IV s jinými bateriemi k měření inteligence. Vztah originální verze WJ IV COG k jiným nástrojům měření inteligence byl prověřován v pěti studiích, které se zaměřovaly na následující nástroje: Wechslerova inteligenční škála pro děti, 4. vydání (WISC-IV) (Wechsler, 2003); Wechslerova inteligenční škála pro dospělé, 4. vydání (WAIS-IV) (Wechsler, 2008); Wechslerova škála inteligence pro předškolní a školní děti, 3. vydání (WPPSI-III) (Wechsler, 2002); Kaufmanova baterie pro vyšetření dětí, 2. vydání (KABC-II) (Kaufman a Kaufman, 2004a); Inteligenční škála Stanford-Binet, 5. vydání (SB-5) (Roid, 2003a); Škála diferenciálních schopností, 2. vydání (DAS-II) (Elliott, 2007). V českém prostředí nebyla obdobná souběžná validizace zatím  provedena.  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Statistiky reliability byly vypočteny pro všechny testy z baterie WJ IV, a to ve všech věkových skupinách, v nichž má být test používán. Výpočty reliability zahrnovaly všechna data ze standardizačního vzorku ze všech věkových kohort. Reliabilita ve smyslu vnitřní konzistence pro všechny testy bez rychlostní složky a subtestů s dichotomicky skórovanými položkami byla vypočtena přístupem split-half. Vzniklé koeficienty byly následně korigovány vzhledem k finální délce testu podle Spearman-Brownova vzorce. Pro testy s vícebodovým skórováním byla reliabilita odvozena z informací poskytnutých Raschovým modelem. Příloha technického manuálu uvádí koeficienty reliability a standardní chyby měření (SEM) pro všechny testy WJ IV ve všech 15 věkových kohortách. Tabulky  zahrnují také průměry W škál a směrodatné odchylky všech testů. Z přehledu mediánů je zřejmé, že všech 18 reportovaných mediánů je vyšších než 0,90. U všech rychlostních testů byla provedena testová-retestová studie. Respondentům ve třech různých věkových skupinách byla administrována standardizační verze testů s rychlostní složkou, následovaná administrací té stejné formy po uplynutí jednoho dne. Interval opakovaného testování byl záměrně co nejvíce zkrácen, aby minimalizoval možnosti změn v testových skórech podmíněné změnami momentálního stavu respondenta či úrovně jeho latentního rysu.
+
Statistiky reliability byly vypočteny pro všechny testy z baterie WJ IV, a to ve všech věkových skupinách, v nichž má být test používán. Výpočty reliability zahrnovaly všechna data ze standardizačního vzorku ze všech věkových kohort. Reliabilita ve smyslu vnitřní konzistence pro všechny testy bez rychlostní složky a subtestů s dichotomicky skórovanými položkami byla vypočtena přístupem split-half. Vzniklé koeficienty byly následně korigovány vzhledem k finální délce testu podle Spearman-Brownova vzorce. Pro testy s vícebodovým skórováním byla reliabilita odvozena z informací poskytnutých Raschovým modelem. Příloha technického manuálu uvádí koeficienty reliability a standardní chyby měření (SEM) pro všechny testy WJ IV ve všech 15 věkových kohortách. Tabulky  zahrnují také průměry W škál a směrodatné odchylky všech testů. Z přehledu mediánů je zřejmé, že všech 18 reportovaných mediánů je vyšších než 0,90. U všech rychlostních testů byla provedena testová-retestová studie. Respondentům ve třech různých věkových skupinách byla administrována standardizační verze testů s rychlostní složkou, následovaná administrací té stejné formy po uplynutí jednoho dne. Interval opakovaného testování byl záměrně co nejvíce zkrácen, aby minimalizoval změny v testových skórech způsobené vlivem momentálního stavu respondenta či úrovně jeho latentního rysu.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 203: Řádek 207:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2014). Technical Manual. Woodcock-Johnson IV. Rolling Meadows, IL: Riverside.  
+
# Burešová, J. (2016). ''Seznámení s testem kognitivních schopností Woodcock – Johnson International Edition.'' Brno: Masarykova univerzita. Získáno 1. prosince 2020 z: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2016/PSB_05/03_Seznameni_s_WJIE.pdf
# McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2019). Technický manuál. Woodcock-Johnson IV. Propsyco.  
+
# McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2014). ''Technical Manual. Woodcock-Johnson IV.'' Rolling Meadows, IL: Riverside.  
# Burešová, J. (2016). Seznámení s testem kognitivních schopností Woodcock - Johnson International Edition. Masarykova univerzita: Brno. Získáno 1.12.2020  z https://is.muni.cz/el/1421/podzim2016/PSB_05/03_Seznameni_s_WJIE.pdf
+
# McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2019). ''Technický manuál. Woodcock-Johnson IV.'' Propsyco.  
 +
 
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Verze z 22. 6. 2022, 19:41


Základní informace
Název metody (lokální): Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností
Zkratka metody (lokální): WJ IV COG
Autoři adaptace lokalizace: Anton Furman, Lenka Krejčová, Jiří Laciga, Tomáš Urbánek, Monika Víchová
Lokální vydavatel/distributor metody: Propsyco, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2019
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Woodcock-Johnson IV Psycho-Educational Battery
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): WJ IV COG
Původní autoři metody: Fredrick A. Schrank, Kevin S. McGrew, Nancy Matherová
Rok vydání původní metody: 2014
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Test kognitivních schopností, Test mluveného jazyka a Test školních dovedností společně tvoří komplexní systém pro měření obecné inteligence (g), jednotlivých kognitivních schopností, mluveného jazyka a školních dovedností napříč širokým spektrem věku. Test byl vyvinut v souladu s CHC teorií.

Psychologická doména: X GMA
X Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Teoretickým základem metody je model inteligence CHC. Základní a rozšiřující baterie obsahují dohromady 18 subtestů ve dvou testových knihách: standardní baterii (subtesty 1—10) a rozšířenou baterii (subtesty 11—18).

Standardní baterie měří 3 kompozity obecné inteligence – obecnou intelektovou schopnost (GIA), stručnou intelektovou schopnost (BIA) a fluidní-krystalickou inteligenci (Gf-Gc kompozita). Dále 3 široké schopnosti CHC teorie (porozumění, fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť) a jeden klinický cluster (kognitivní efektivnost).

Rozšiřující baterie obsahuje dále 4 široké schopnosti CHC teorie (kognitivní rychlost zpracování, zpracování sluchových a zrakových informací, vybavení z dlouhodobé paměti), 2 rozšiřující verze širokých schopností CHC teorie (fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť), 3 úzké schopnosti CHC teorie (rychlost zpracování, kvantitativní uvažování, číselné dovednosti), rozšířenou verzi kognitivní efektivnosti a 6 školních schopností.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: Standardní verze (prvních deset testů): 75–90 min.; standardní plus rozšíření: 150–180 min.; zkrácená verze (prvních sedm testů): 45–60 min.
Vyhodnocení: 20 minut.
Interpretace: 20 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: 20 minut.

Normy:

Složení normového souboru bylo naplánováno tak, aby byly určité věkové skupiny (děti a adolescenti) nadreprezentovány, a tedy aby bylo možné přesněji odhadnout jejich statistické charakteristiky. Nejde tedy o reprezentativní výběr z české populace, ale jsou v něm zastoupeny všechny důležité věkové skupiny (17 kategorií, 2–80 let), skupiny podle vzdělání rodičů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí) a vzdělání respondentů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí). Zastoupení mužů a žen v jednotlivých věkových skupinách je přibližně rovnoměrné. Rozsah souboru: N = 936, muži: 479, ženy: 457. Věk: 2,0–2 (24), 3,0–4 (44), 5,0–6 (64), 7,0–8 (57), 9,0–10 (48), 11,0–12 (62), 13,0–14 (60), 15,0–16 (61), 17,0–18 (64), 19,0–20 (60), 21,0–25 (42), 26,0–30 (46), 31,0–40 (93), 41,0–50 (90), 51,0–60 (60), 61,0–70 (42), 71,0–80 (19).

Doporučené standardní skóry:

Věkový ekvivalent, standardní skór, percentily, index relativní výkonnosti.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
X C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Dvě sady testů k administraci na stojáncích (standardní/rozšířená baterie), záznamový sešit (40 kusů), pracovní sešit (40 kusů), vyhodnocovací šablony, příručka pro examinátora, taška. Soubor zvukových nahrávek dostupný ke stažení. Technický manuál je volně ke stažení ve formátu PDF.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Důkazy o obsahové validitě byly v originální verzi založeny na: zevrubném popisu CHC teorie; použití více různých testů k měření každé z širokých domén schopností CHC; využití Raschova modelu k zajištění toho, že každý test představuje jednodimenzionální škálu měřicí jedinou úzkou schopnost; zahrnutí položek v rozpětí pokrývajícím zpracování na nízké úrovni až k vysokofunkčnímu myšlení a usuzování; přizvání panelu expertů ke zhodnocení obsahu testu; na práci recenzentů, jejichž úkolem bylo identifikovat položky, které byly potenciálně zkreslené v neprospěch žen, postižených osob a kulturních či jazykových menšin. Empirické posouzení obsahové validity bylo postaveno na multidimenzionálním škálování.

Posouzení validity české adaptace testu WJ IV bylo provedeno pomocí analýzy hlavních komponent (PCA, s kolmou rotací varimax), shlukové analýzy (hierarchického shlukování) a multidimenzionálního škálování. Výpočty byly realizovány v programovacím jazyku R (R Core Team, 2019). Pro účely těchto analýz byl výzkumný soubor rozdělen na 4 podskupiny, a to jednak dle teoretických kritérií vycházejících z údajů uvedených v původním technickém manuálu, jednak s ohledem na to, aby počet osob v každé podskupině umožňoval provedení výše zmíněných analýz. Tímto způsobem vznikly věkové skupiny od 0 do 6,5 let (tj. cca do doby, než se děti naučí číst), od 6,5 do 18 let (nezletilí), od 18 do 55 let (dospělí) a od 55 let výše (po inspekci „růstu“).

Test WJ IV COG byl administrován vybraným klinickým skupinám k rozšíření údajů o validitě také na vzorku lidí s konkrétními klinickými obtížemi (úzkost, deprese a schizofrenie). Sběr dat proběhl v psychiatrických nemocnicích a léčebnách v České republice, ale také mimo klinická zařízení. Po konzultaci s klinickým psychologem/psychiatrem byli zahrnuti respondenti s potřebnou klinickou diagnózou klasifikovanou podle MKN-10, kteří se přihlásili k účasti na výzkumu dobrovolně.

Důkazy o externí validitě zahrnují souběžnou validitu WJ IV s jinými bateriemi k měření inteligence. Vztah originální verze WJ IV COG k jiným nástrojům měření inteligence byl prověřován v pěti studiích, které se zaměřovaly na následující nástroje: Wechslerova inteligenční škála pro děti, 4. vydání (WISC-IV) (Wechsler, 2003); Wechslerova inteligenční škála pro dospělé, 4. vydání (WAIS-IV) (Wechsler, 2008); Wechslerova škála inteligence pro předškolní a školní děti, 3. vydání (WPPSI-III) (Wechsler, 2002); Kaufmanova baterie pro vyšetření dětí, 2. vydání (KABC-II) (Kaufman a Kaufman, 2004a); Inteligenční škála Stanford-Binet, 5. vydání (SB-5) (Roid, 2003a); Škála diferenciálních schopností, 2. vydání (DAS-II) (Elliott, 2007). V českém prostředí nebyla obdobná souběžná validizace zatím provedena.

     
Reliabilita:

Statistiky reliability byly vypočteny pro všechny testy z baterie WJ IV, a to ve všech věkových skupinách, v nichž má být test používán. Výpočty reliability zahrnovaly všechna data ze standardizačního vzorku ze všech věkových kohort. Reliabilita ve smyslu vnitřní konzistence pro všechny testy bez rychlostní složky a subtestů s dichotomicky skórovanými položkami byla vypočtena přístupem split-half. Vzniklé koeficienty byly následně korigovány vzhledem k finální délce testu podle Spearman-Brownova vzorce. Pro testy s vícebodovým skórováním byla reliabilita odvozena z informací poskytnutých Raschovým modelem. Příloha technického manuálu uvádí koeficienty reliability a standardní chyby měření (SEM) pro všechny testy WJ IV ve všech 15 věkových kohortách. Tabulky zahrnují také průměry W škál a směrodatné odchylky všech testů. Z přehledu mediánů je zřejmé, že všech 18 reportovaných mediánů je vyšších než 0,90. U všech rychlostních testů byla provedena testová-retestová studie. Respondentům ve třech různých věkových skupinách byla administrována standardizační verze testů s rychlostní složkou, následovaná administrací té stejné formy po uplynutí jednoho dne. Interval opakovaného testování byl záměrně co nejvíce zkrácen, aby minimalizoval změny v testových skórech způsobené vlivem momentálního stavu respondenta či úrovně jeho latentního rysu.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Burešová, J. (2016). Seznámení s testem kognitivních schopností Woodcock – Johnson International Edition. Brno: Masarykova univerzita. Získáno 1. prosince 2020 z: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2016/PSB_05/03_Seznameni_s_WJIE.pdf
  2. McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2014). Technical Manual. Woodcock-Johnson IV. Rolling Meadows, IL: Riverside.
  3. McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2019). Technický manuál. Woodcock-Johnson IV. Propsyco.