Bochumský maticový test: Porovnání verzí
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || BOMAT – Advanced | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || BOMAT – Advanced | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || Rüdiger Hossiep, Daniela Turck, Michele Hasella |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1999 | | Rok vydání původní metody: || 1999 |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:49
Název metody (lokální): | Bochumský maticový test |
Zkratka metody (lokální): | BOMAT – Advanced |
Autoři adaptace lokalizace: | Jan Srnec |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2002 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Bochumer Matrizentest |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | BOMAT – Advanced |
Autoři původní metody: | Rüdiger Hossiep, Daniela Turck, Michele Hasella |
Rok vydání původní metody: | 1999 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | BOMAT je neverbální test měřící obecnou inteligenci s důrazem na analytické a integrativní operace podílející se na procesech myšlení. Bochumský maticový test velmi dobře diskriminuje ve skupině osob s vyššími intelektovými schopnostmi. Je určen pro věk adolescence a dospělosti. | |||
Psychologická doména: | X | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: analytické a integrativní operace | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Jedná se o formu maticových úloh, ve kterých proband vybírá z 6 navrhovaných obrazců pouze jeden, který bude nejlépe zapadat do 14 předtištěných prvků. Tyto prvky jsou uspořádány do tří řádků po pěti polích, přičemž jedno pole zůstává volné. Logicky lze volit jednu z alternativ dle tvaru obrazce, barvy, počtu prvků či plošného uspořádání. Také se mění logický princip ohledně směru – může být vertikální i horizontální. Ke správnému řešení probandi také využívají různé druhy operací a jejich kombinace. Bochumský maticový test je složen z 10 zácvičných úloh (které se do konečného skóru nezapočítávají) a 40 testovacích úloh. Po každé zácvičné úloze následuje sdělení správného řešení a popis postupu. Samotné testovací úlohy mají vzrůstající obtížnost. Po celou dobu administrace má proband k dispozici základní instrukce obsahující návod k řešení zácvičných úloh a popis různých logických postupů. Test má určený časový limit 80 minut. Maximální hodnota hrubého skóru je 39 (1. úloha není započítána). | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 110 minut (30 minut zaučení + 80 minut samotná administrace) | |||
Vyhodnocení: 2 minuty | ||||
Interpretace: informace nejsou dostupné | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: informace nejsou dostupné | ||||
Normy: |
Česká standardizace byla provedena na souboru českých vysokoškolských studentů různých oborů. Rozsah souboru byl 363 osob ve věku od 18 do 44 let. Pohlaví bylo v rovnoměrném zastoupení. Co se týče vysokoškolského zaměření, soubor byl rozdělen do 5 kategorií: ekonomické obory (90 osob), humanitní obory (86 osob), technické obory (91 osob) a ostatní (27 osob mělo odlišný obor či obor neuvedlo). Na základě tohoto zjištění byly vytvořeny společné normy – zvláštní norma pro kategorii technických oborů a norma sloučených kategorií humanitních, lékařských a ekonomických oborů. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Pro interpretaci jsou použity percentily, steny a decily, které jsou převedeny ze získaných hrubých skórů. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Jedná se o fyzický materiál složený z testovacího sešitu, základních instrukcí, záznamového listu a příručky. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Validita u původní německé verze BOMAT, která je složena ze dvou paralelních forem A a B: Souběžná kriteriální validita s maturitní známkou: r = -38 pro formu A a r = -38 pro formu B. Konstruktová validita s hrubými skóry testu ZVT (Zahlen-Verbindungs Test): r = 0,56 pro formu A a r = 0,51 pro formu B. | |
Reliabilita: |
Reliabilita byla ověřena metodou split-half pro sudé (20 položek) a liché položky (19 položek). Koeficienty reliability: Spearman-Brown = 0,793 a Guttaman = 0,792. Vnitřní konzistence dle Cronbachovy alfa = 0,761. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|