Dotazník konstruktivního myšlení: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Dotazník konstruktivního myšlení}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Do…“) |
|||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || Karel Balcar, Aleš Kabilka (autor PC verze) | | Autoři adaptace lokalizace: || Karel Balcar, Aleš Kabilka (autor PC verze) | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Testcentrum | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2004 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2004 | ||
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || CTI | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || CTI | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autor původní metody: || Seymour Epstein |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1987, 2001 | | Rok vydání původní metody: || 1987, 2001 | ||
Řádek 49: | Řádek 49: | ||
| || O || Struktura inteligence | | || O || Struktura inteligence | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Specifické kognitivní funkce | + | | || X || Specifické kognitivní funkce: myšlení |
|- | |- | ||
− | | || X || Osobnost | + | | || X || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | Test operacionalizuje teorii S. Epsteina, který navrhl existenci dvou typů inteligence. První je měřen testy schopností (konstrukt GMA). Druhý, experienciální, spočívá v bezprostředním učení a vyvozuje závěry ze zkušenosti, je mimovolní a úzce spojený s citovým prožíváním. Cílem experienciální inteligence je vyhýbat se nepříjemnému a vyhledávat příjemné. Takové myšlení volí buď konstruktivní nebo destruktivní cesty k dosažení cíle. CTI je určeno k jejich rozlišení. | + | Test operacionalizuje teorii S. Epsteina, který navrhl existenci dvou typů inteligence. První je měřen testy schopností (konstrukt GMA). Druhý, experienciální, spočívá v bezprostředním učení a vyvozuje závěry ze zkušenosti, je mimovolní a úzce spojený s citovým prožíváním. Cílem experienciální inteligence je vyhýbat se nepříjemnému a vyhledávat příjemné. Takové myšlení volí buď konstruktivní, nebo destruktivní cesty k dosažení cíle. CTI je určeno k jejich rozlišení. Na nejobecnější úrovni obsahuje stupnici globálního konstruktivního myšlení (29 položek), která je složena z položek dalších stupnic. Na další úrovni je šest dalších stupnic: emocionální zvládání (25 položek), behaviorální zvládání (14 položek), osobní pověrečné myšlení (7 položek), kategorické myšlení (16 položek), ezoterické myšlení (13 položek) a naivní optimismus (15 položek). Měří základní způsoby, jimiž lidé konstruktivně či destruktivně myslí. CTI obsahuje i kontrolní stupnice validity (8 položek) a defenzivity (8 položek), které zjišťují úroveň porozumění položkám inventáře a úroveň sociálně žádoucí sebeprezentace probanda. Dotazník dále obsahuje dílčí složky hlavních stupnic, které popisují zvláštní druhy automatických konstruktivních či destruktivních způsobů myšlení, např. pozitivní myšlení, ulpívání na nešťastných událostech v minulosti, kategorické rozlišování lidí a událostí, způsoby myšlení... |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || X || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || X || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || O || Manuální manipulace | | || O || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Na lokální stanici | + | | || X || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || O || On-line | | || O || On-line | ||
Řádek 94: | Řádek 94: | ||
| || X || Skupinová | | || X || Skupinová | ||
|- | |- | ||
− | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: | + | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: 15–30 minut (oficiální údaj 15–20 min. se nejeví jako reálný). |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Vyhodnocení: 5 | + | | || colspan="2" | Vyhodnocení: 5 minut na přepis do softwaru. |
|- | |- | ||
| || colspan="2" | Interpretace: 30 minut (s ohledem na množství škál). | | || colspan="2" | Interpretace: 30 minut (s ohledem na množství škál). | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | N = 211; | + | N = 211; muži = 94, ženy = 117. Dle autora jsou české normy pouze orientační. K dispozici jsou také americké normy pro N = 908. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 169: | Řádek 169: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Základní set obsahuje příručku (bez norem), vyhodnocovací počítačový program a dotazníky, které je třeba dokupovat. PC program je | + | Základní set obsahuje příručku (bez norem), vyhodnocovací počítačový program a dotazníky, které je třeba dokupovat. PC program je vytvořený jako makro pro MS Excel. Po zadání dat produkuje přehledovou tabulku s HS a SS a výsledný graf. Výstupní zprávu je nutné vypracovat s využitím interpretací v manuálu. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 182: | Řádek 182: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | Dle autora byla validita prokázána značným množstvím studií: 1) Reagování konstruktivních a nekonstruktivních myslitelů na stres v laboratoři a v běžném životě (uvedeny 3 výzkumy dle autora s příznivými výsledky, bez statistických údajů); 2) Vztah s NEO-PI-R (N = 289; | + | Dle autora byla validita prokázána značným množstvím studií: |
+ | |||
+ | 1) Reagování konstruktivních a nekonstruktivních myslitelů na stres v laboratoři a v běžném životě (uvedeny 3 výzkumy dle autora s příznivými výsledky, bez statistických údajů); | ||
+ | |||
+ | 2) Vztah s NEO-PI-R (N = 289; globální konstruktivní myšlení korelace: neuroticismus = -0,80***; extraverze = 0,49***; otevřenost = 0,21***; příjemnost = 0,46***; svědomitost = 0,40***); | ||
+ | |||
+ | 3) Vztah s BDI (globální konstruktivní myšlení: BDI = -0,57***); | ||
+ | |||
+ | dále viz příručka: | ||
+ | |||
+ | 4) Vztah s PETS; | ||
+ | |||
+ | 5) Vztah s LOT; | ||
+ | |||
+ | 6) Porovnání predikční síly s testy ASQ, SSQ, IQ; | ||
+ | |||
+ | 7) Vztah s Idea Scale; | ||
+ | |||
+ | 8) Konstruktivní myšlení a racionální inteligence; | ||
+ | |||
+ | 9) Vztah konstruktivního myšlení a subjektivně hodnocené pracovní úspěšnosti ověřoval Nadeau (1994), který zjistil statisticky významnou kladnou korelaci. | ||
+ | |||
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | USA: N = 908 ( | + | USA: N = 908 (muži = 445; ženy = 463); stratifikovaný náhodný výběr: globální konstruktivní myšlení: α = 0,92; emocionální zvládání: α = 0,94; behaviorální zvládání: α = 0,84; osobní pověrečné myšlení: α = 0,81; kategorické myšlení: α = 0,80; ezoterické myšlení: α = 0,88; naivní optimismus: α = 0,76. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | ||
− | Vyhodnocovací počítačový | + | Vyhodnocovací počítačový program je pro Windows-MS Excel 2016 / Office 365 a starší verze MS Excel. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Epstein, S. (2004). Dotazník konstruktivního myšlení | + | # Epstein, S. (2004). ''Dotazník konstruktivního myšlení – CTI.'' Praha: Testcentrum. |
− | # Hogrefe – Testcentrum. Dotazník konstruktivního | + | # Hogrefe – Testcentrum. (nedatováno). ''Dotazník konstruktivního myšlení — CTI.'' Získáno 14. prosince 2020 z: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_88 |
|} | |} | ||
− | [[Kategorie:Metody]] | + | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:52
Název metody (lokální): | Dotazník konstruktivního myšlení |
Zkratka metody (lokální): | CTI |
Autoři adaptace lokalizace: | Karel Balcar, Aleš Kabilka (autor PC verze) |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2004 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Constructive Thinking Inventory |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | CTI |
Autor původní metody: | Seymour Epstein |
Rok vydání původní metody: | 1987, 2001 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Predikce výkonnosti, sociálních dovedností, vůdcovských schopností, schopnosti zvládat stres a citové vyrovnanosti. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: myšlení | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test operacionalizuje teorii S. Epsteina, který navrhl existenci dvou typů inteligence. První je měřen testy schopností (konstrukt GMA). Druhý, experienciální, spočívá v bezprostředním učení a vyvozuje závěry ze zkušenosti, je mimovolní a úzce spojený s citovým prožíváním. Cílem experienciální inteligence je vyhýbat se nepříjemnému a vyhledávat příjemné. Takové myšlení volí buď konstruktivní, nebo destruktivní cesty k dosažení cíle. CTI je určeno k jejich rozlišení. Na nejobecnější úrovni obsahuje stupnici globálního konstruktivního myšlení (29 položek), která je složena z položek dalších stupnic. Na další úrovni je šest dalších stupnic: emocionální zvládání (25 položek), behaviorální zvládání (14 položek), osobní pověrečné myšlení (7 položek), kategorické myšlení (16 položek), ezoterické myšlení (13 položek) a naivní optimismus (15 položek). Měří základní způsoby, jimiž lidé konstruktivně či destruktivně myslí. CTI obsahuje i kontrolní stupnice validity (8 položek) a defenzivity (8 položek), které zjišťují úroveň porozumění položkám inventáře a úroveň sociálně žádoucí sebeprezentace probanda. Dotazník dále obsahuje dílčí složky hlavních stupnic, které popisují zvláštní druhy automatických konstruktivních či destruktivních způsobů myšlení, např. pozitivní myšlení, ulpívání na nešťastných událostech v minulosti, kategorické rozlišování lidí a událostí, způsoby myšlení... | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 15–30 minut (oficiální údaj 15–20 min. se nejeví jako reálný). | |||
Vyhodnocení: 5 minut na přepis do softwaru. | ||||
Interpretace: 30 minut (s ohledem na množství škál). | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná. | ||||
Normy: |
N = 211; muži = 94, ženy = 117. Dle autora jsou české normy pouze orientační. K dispozici jsou také americké normy pro N = 908. | |||
Doporučené standardní skóry: |
T-skóry | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
X | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Základní set obsahuje příručku (bez norem), vyhodnocovací počítačový program a dotazníky, které je třeba dokupovat. PC program je vytvořený jako makro pro MS Excel. Po zadání dat produkuje přehledovou tabulku s HS a SS a výsledný graf. Výstupní zprávu je nutné vypracovat s využitím interpretací v manuálu. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Dle autora byla validita prokázána značným množstvím studií: 1) Reagování konstruktivních a nekonstruktivních myslitelů na stres v laboratoři a v běžném životě (uvedeny 3 výzkumy dle autora s příznivými výsledky, bez statistických údajů); 2) Vztah s NEO-PI-R (N = 289; globální konstruktivní myšlení korelace: neuroticismus = -0,80***; extraverze = 0,49***; otevřenost = 0,21***; příjemnost = 0,46***; svědomitost = 0,40***); 3) Vztah s BDI (globální konstruktivní myšlení: BDI = -0,57***); dále viz příručka: 4) Vztah s PETS; 5) Vztah s LOT; 6) Porovnání predikční síly s testy ASQ, SSQ, IQ; 7) Vztah s Idea Scale; 8) Konstruktivní myšlení a racionální inteligence; 9) Vztah konstruktivního myšlení a subjektivně hodnocené pracovní úspěšnosti ověřoval Nadeau (1994), který zjistil statisticky významnou kladnou korelaci. | |
Reliabilita: |
USA: N = 908 (muži = 445; ženy = 463); stratifikovaný náhodný výběr: globální konstruktivní myšlení: α = 0,92; emocionální zvládání: α = 0,94; behaviorální zvládání: α = 0,84; osobní pověrečné myšlení: α = 0,81; kategorické myšlení: α = 0,80; ezoterické myšlení: α = 0,88; naivní optimismus: α = 0,76. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Vyhodnocovací počítačový program je pro Windows-MS Excel 2016 / Office 365 a starší verze MS Excel. | |
Zdroje: |
|