Loeweho pyramida: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Loeweho pyramida}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Loeweho pyramida |- |…“)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková, Bohumil Vašina
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková, Bohumil Vašina
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Metoda není aktuálně dostupná/v distribuci.
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Metoda není aktuálně dostupná / v distribuci.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1972
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1972
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || T-94
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || T-94
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Informace nejsou dostupné.
+
| Autoři původní metody: || Informace nejsou dostupné.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || Informace nejsou dostupné.
 
| Rok vydání původní metody: || Informace nejsou dostupné.
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Jedná se o performační test zameřený na motorickou obratnost probanda. Zjišťuje úroveň prostorové představivosti, úroveň praktického intelektu a zrakové percepce. Metoda dále odhaluje frustrační toleranci probanda, pružnost a rigiditu jeho myšlení, osobnostní rysy či poruchy vnímání a pozornosti.  
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Jedná se o performační test zaměřený na motorickou obratnost probanda. Zjišťuje úroveň prostorové představivosti, úroveň praktického intelektu a zrakové percepce. Metoda dále odhaluje frustrační toleranci probanda, pružnost a rigiditu jeho myšlení, osobnostní rysy či poruchy vnímání a pozornosti.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, pružnost myšlení, prostorová představivost, exekutnívní funkce
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: pozornost, pružnost myšlení, prostorová představivost, exekutivní funkce
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Loeweho pyramida je perfomační test, který se skládá ze sedmi částí, jež po složení tvoří tupou pyramidu. Úkolem probanda je tuto čtyřbokou pyramidu o čtvercové základně poskládat v časovém intervalu 12 či případně 13 minut dle nákresu, který mu slouží jako předloha. Do záznamového archu se zapisuje stručný průběh plnění úkolu včetně všech vedlejších projevů probanda, které jsou výstupem kvalitativního vyhodnocení. Kvantitativním hodnocením je následně čas potřebný ke splnění úkolu.
+
Loeweho pyramida je performační test, který se skládá ze sedmi částí, jež po složení tvoří tupou pyramidu. Úkolem probanda je tuto čtyřbokou pyramidu o čtvercové základně poskládat v časovém intervalu 12 či případně 13 minut dle nákresu, který mu slouží jako předloha. Do záznamového archu se zapisuje stručný průběh plnění úkolu, včetně všech vedlejších projevů probanda, které jsou výstupem kvalitativního vyhodnocení. Kvantitativním hodnocením je čas potřebný ke splnění úkolu.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || X || Manuální manipulace
 
| || X || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 100: Řádek 100:
 
| || colspan="2" | Interpretace: Informace není dostupná.
 
| || colspan="2" | Interpretace: Informace není dostupná.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Testová příručka metody uvádí standardizaci na celkovém počtu 1851 osob. Jedná se o 351 učňů základních kovoprofesí (zámečnící- 116, soustružníci- 170, frézaři- 65). Dále 347 dospělých jeřábníků (269 mužů a 78 žen) a 1153 15-tiletých chlápců, kteří se ucházeli o obory zámečník, soustružník, frézař a mechanik.  
+
Testová příručka metody uvádí standardizaci na celkovém počtu 1851 osob. Jedná se o 351 učňů základních kovoprofesí (zámečníci – 116, soustružníci 170, frézaři 65). Dále se jedná o 347 dospělých jeřábníků (269 mužů a 78 žen) a 1153 15letých chlapců, kteří se ucházeli studium oborů zámečník, soustružník, frézař a mechanik.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Kriteriální validita: Validizační skupina měla N = 196 dospělých jeřábníků. Jako kritérium byly použity grafické škály pracovní úspěšnosti. Koeficient validity vyjádřen skrze Pearsonův korelační koeficinet činil r = 0,27 (na jednoprocentní hladině významnosti). Konstruktovávalidita byla zjišťována u učňů 2. ročníku odborního učiliště N = 351, kdy se zjiťovala shoda testovaného měření s jinými testy. Korelace za použití Pearsonova koeficientu pro jednotlivé testy činí: Raven r = -0,26; Soeweho kostka r = 0,25; Technické porozumění r = -0,2; Instrukce r = -0,17; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,11 (počet chyb) r = 0,16. Ve druhé validizační skupině bylo N = 196 jeřábníků. Byly zjištěny korelační koeficienty: Raven r = -0,37; Číselný čtverec dle Chalupy r = -0,11; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,21 (počet chyb) r =0,16; Technické porozumění r=-0,32.  
+
Pro kriteriální validitu byla validizační skupina složena z dospělých jeřábníků (N = 196). Jako kritérium byly použity grafické škály pracovní úspěšnosti. Koeficient validity byl vyjádřen skrze Pearsonův korelační koeficinet a činil r = 0,27 (na jednoprocentní hladině významnosti). Konstruktová validita byla zjišťována u učňů 2. ročníku odborného učiliště (N = 351), přičemž se zjišťovala shoda testovaného měření s jinými testy. Korelace za použití Pearsonova koeficientu pro jednotlivé testy činí: Raven r = -0,26; Soeweho kostka r = 0,25; Technické porozumění r = -0,2; Instrukce r = -0,17; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,11 (počet chyb) r = 0,16. Ve druhé validizační skupině bylo 196 jeřábníků. Byly zjištěny tyto korelační koeficienty: Raven r = -0,37; Číselný čtverec dle Chalupy r = -0,11; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,21 a počet chyb r = 0,16; Technické porozumění r = -0,32.  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Homogenitu metody ani stabilitu Loeweho pyramidy není možné kvalitně prokázat. Test není možné rozdělit na části a rovněž není možné předložit paralelní forma testu, neboť ta nebyla vytvořena. Stabilitu v čase rovněž není možné zjistit, protože pro splnění zadaného úkolu je podstatou objevit princip sestavení. Při opakovaném testování bychom tak již neměřili stejný znak osobnosti jako u prvního testování, ale znak odlišný (např. zapamatování, znovuobjevení principu, manuání obratnost apod.).  
+
Homogenitu metody ani stabilitu Loeweho pyramidy není možné kvalitně prokázat. Test není možné rozdělit na části a rovněž není možné předložit paralelní formu testu, neboť ta nebyla vytvořena. Stabilitu v čase rovněž není možné zjistit, protože pro splnění zadaného úkolu je podstatné objevit princip sestavení. Při opakovaném testování bychom tak již neměřili stejný znak osobnosti jako u prvního testování, ale znak odlišný (např. zapamatování, znovuobjevení principu, manuální obratnost apod.).  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
......
+
Nejsou.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Komárková, E. & Vašina, B. (1972). Loeweho pyramida – příručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy
+
# Komárková, E., & Vašina, B. (1972). ''Loeweho pyramida – příručka.'' Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Manipulační testy]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:54


Základní informace
Název metody (lokální): Loeweho pyramida
Zkratka metody (lokální): T-94/72
Autoři adaptace lokalizace: Eva Komárková, Bohumil Vašina
Lokální vydavatel/distributor metody: Metoda není aktuálně dostupná / v distribuci.
Rok vydání aktuální verze metody: 1972
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Loeweho pyramida
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): T-94
Autoři původní metody: Informace nejsou dostupné.
Rok vydání původní metody: Informace nejsou dostupné.
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Jedná se o performační test zaměřený na motorickou obratnost probanda. Zjišťuje úroveň prostorové představivosti, úroveň praktického intelektu a zrakové percepce. Metoda dále odhaluje frustrační toleranci probanda, pružnost a rigiditu jeho myšlení, osobnostní rysy či poruchy vnímání a pozornosti.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: pozornost, pružnost myšlení, prostorová představivost, exekutivní funkce
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Loeweho pyramida je performační test, který se skládá ze sedmi částí, jež po složení tvoří tupou pyramidu. Úkolem probanda je tuto čtyřbokou pyramidu o čtvercové základně poskládat v časovém intervalu 12 či případně 13 minut dle nákresu, který mu slouží jako předloha. Do záznamového archu se zapisuje stručný průběh plnění úkolu, včetně všech vedlejších projevů probanda, které jsou výstupem kvalitativního vyhodnocení. Kvantitativním hodnocením je čas potřebný ke splnění úkolu.


Forma administrace: O Tužka-papír
X Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: 12 minut. Pouze v případě, že proband těsně před dokončením objevil princip skládání pyramidy (složil minimálně 3 hlavní části), prodlužuje se interval na 13 minut.
Vyhodnocení: Informace není dostupná.
Interpretace: Informace není dostupná.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.

Normy:

Testová příručka metody uvádí standardizaci na celkovém počtu 1851 osob. Jedná se o 351 učňů základních kovoprofesí (zámečníci – 116, soustružníci – 170, frézaři – 65). Dále se jedná o 347 dospělých jeřábníků (269 mužů a 78 žen) a 1153 15letých chlapců, kteří se ucházeli studium oborů zámečník, soustružník, frézař a mechanik.

Doporučené standardní skóry:

Steny.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
X Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: X Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: X Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je s příručkou ve fyzické podobě. Obsahuje v sobě psychometrické parametry. Aktuálně není v distribuci.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Pro kriteriální validitu byla validizační skupina složena z dospělých jeřábníků (N = 196). Jako kritérium byly použity grafické škály pracovní úspěšnosti. Koeficient validity byl vyjádřen skrze Pearsonův korelační koeficinet a činil r = 0,27 (na jednoprocentní hladině významnosti). Konstruktová validita byla zjišťována u učňů 2. ročníku odborného učiliště (N = 351), přičemž se zjišťovala shoda testovaného měření s jinými testy. Korelace za použití Pearsonova koeficientu pro jednotlivé testy činí: Raven r = -0,26; Soeweho kostka r = 0,25; Technické porozumění r = -0,2; Instrukce r = -0,17; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,11 (počet chyb) r = 0,16. Ve druhé validizační skupině bylo 196 jeřábníků. Byly zjištěny tyto korelační koeficienty: Raven r = -0,37; Číselný čtverec dle Chalupy r = -0,11; Reakční čas jednoduchý (čas) r = 0,21 a počet chyb r = 0,16; Technické porozumění r = -0,32.

     
Reliabilita:

Homogenitu metody ani stabilitu Loeweho pyramidy není možné kvalitně prokázat. Test není možné rozdělit na části a rovněž není možné předložit paralelní formu testu, neboť ta nebyla vytvořena. Stabilitu v čase rovněž není možné zjistit, protože pro splnění zadaného úkolu je podstatné objevit princip sestavení. Při opakovaném testování bychom tak již neměřili stejný znak osobnosti jako u prvního testování, ale znak odlišný (např. zapamatování, znovuobjevení principu, manuální obratnost apod.).

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Komárková, E., & Vašina, B. (1972). Loeweho pyramida – příručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.