Soeweho kostka: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Soeweho kostka}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Soeweho kostka |- | Zk…“) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
| Název metody (lokální):|| Soeweho kostka | | Název metody (lokální):|| Soeweho kostka | ||
|- | |- | ||
− | | Zkratka metody (lokální): || | + | | Zkratka metody (lokální): || – |
|- | |- | ||
− | | Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková | + | | Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková, Bohumil Vašina |
|- | |- | ||
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci | ||
Řádek 16: | Řádek 16: | ||
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Skládací kostka | | Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Skládací kostka | ||
|- | |- | ||
− | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || | + | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || – |
|- | |- | ||
− | | | + | | Autor původní metody:: || Bluemenfeld |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1953 | | Rok vydání původní metody: || 1953 | ||
Řádek 51: | Řádek 51: | ||
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost | | || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas | + | Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas ovlivňují zejména úroveň performační inteligence, konstrukční schopnosti, prostorová představivost a úroveň zrakové percepce a diferenciace. Kvalitativní analýza dat získaných pozorováním testovaného pak může poskytnou informace např. o některých pracovních vlastnostech, jako je flexibilita myšlení při řešení úkolu či frustrační tolerance. Pro kvalitativní hodnocení je k testu přiložen záznamový arch k popisu chování při instruování, k popisu systému práce, rychlosti, obratnosti, pečlivosti, průvodních reakcí a reakcí na výsledek. Při skupinové administraci (nedoporučuje se více než 4–5 participantů) administrátor vše zaznamenává na škálách. Při individuální variantě vše rozepisuje. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || O || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || O || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || X || Manuální manipulace | | || X || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Na lokální stanici | + | | || O || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || O || On-line | | || O || On-line | ||
Řádek 100: | Řádek 100: | ||
| || colspan="2" | Interpretace: Informace nejsou dostupné. | | || colspan="2" | Interpretace: Informace nejsou dostupné. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Struktuře ani přípravě výstupní zprávy se materiály k metodě nevěnují. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | Normovací soubory | + | '''Normovací soubory''' |
+ | |||
+ | Uchazeči o učební obory (15 let; N = 1153); učni prvního ročníku (16 let, N = 235); učni druhého ročníku (17 let, N = 118); žákyně 9 třídy ZŠ (15 let; N = 101); žáci 9 třídy ZŠ (15 let; N = 100). Uchazeči o konkrétní studijní obory (15 let): zámečník (N = 355); soustružník (N = 313); frézař (N = 261); elektrikář (N = 224). Dospělí zaměstnanci: jeřábníci (N = 269); jeřábnice (N = 77); normy odpovídají vydání z roku 1973. | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 169: | Řádek 171: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např | + | Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např. na katedře psychologie FF UPOL a na katedře psychologie PedF UK. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 182: | Řádek 184: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením | + | EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učiteli byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají, že čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal. |
+ | |||
+ | SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351) se skórem ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili. | ||
+ | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o | + | Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o možnostech jejího dalšího využití. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
Řádek 196: | Řádek 201: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Katedra psychologie pedagogické fakulty UK ( | + | # Katedra psychologie pedagogické fakulty UK. (nedatováno). ''Archiv diagnostických pomůcek.'' Získáno 15. 10. z: http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=193 |
− | # Komárková, E., & Vašina, B. (1973). Soeweho kostka: příručka pro administraci, interpretaci a vyhodnocení testu. | + | # Komárková, E., & Vašina, B. (1973). ''Soeweho kostka: příručka pro administraci, interpretaci a vyhodnocení testu.'' Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. |
− | # Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. | + | # ''Psychodiagnostické metody nakladatelství Hogrefe.'' (nedatováno). Hogrefe. Získáno 15. 10 z http://www.testcentrum.cz/testy |
− | # Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých | + | # Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). ''Psychodiagnostika dospělých.'' Praha: Portál. |
− | + | # Svoboda, M. (2010). ''Psychologická diagnostika dospělých.'' 4. vydání. Praha: Portál. | |
|} | |} | ||
− | [[Kategorie:Metody]] | + | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Manipulační testy]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:56
Název metody (lokální): | Soeweho kostka |
Zkratka metody (lokální): | – |
Autoři adaptace lokalizace: | Eva Komárková, Bohumil Vašina |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci |
Rok vydání aktuální verze metody: | 1973 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Skládací kostka |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | – |
Autor původní metody:: | Bluemenfeld |
Rok vydání původní metody: | 1953 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Manipulační test primárně zaměřený na prostorovou představivost a manuální zručnost. Komárková a Vašina (1973) uvádějí, že se metoda osvědčila jako součást testové baterie pro výběr např. montérů nebo zámečníků. Osvědčila se i pro výběr zaměstnanců k přeškolení na práci vyžadující používání jemné motoriky. Metoda má své využití i v profesním poradenství. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
X | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas ovlivňují zejména úroveň performační inteligence, konstrukční schopnosti, prostorová představivost a úroveň zrakové percepce a diferenciace. Kvalitativní analýza dat získaných pozorováním testovaného pak může poskytnou informace např. o některých pracovních vlastnostech, jako je flexibilita myšlení při řešení úkolu či frustrační tolerance. Pro kvalitativní hodnocení je k testu přiložen záznamový arch k popisu chování při instruování, k popisu systému práce, rychlosti, obratnosti, pečlivosti, průvodních reakcí a reakcí na výsledek. Při skupinové administraci (nedoporučuje se více než 4–5 participantů) administrátor vše zaznamenává na škálách. Při individuální variantě vše rozepisuje. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
X | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Přibližně 13 minut. | |||
Vyhodnocení: Informace nejsou dostupné. | ||||
Interpretace: Informace nejsou dostupné. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Struktuře ani přípravě výstupní zprávy se materiály k metodě nevěnují. | ||||
Normy: |
Normovací soubory Uchazeči o učební obory (15 let; N = 1153); učni prvního ročníku (16 let, N = 235); učni druhého ročníku (17 let, N = 118); žákyně 9 třídy ZŠ (15 let; N = 101); žáci 9 třídy ZŠ (15 let; N = 100). Uchazeči o konkrétní studijní obory (15 let): zámečník (N = 355); soustružník (N = 313); frézař (N = 261); elektrikář (N = 224). Dospělí zaměstnanci: jeřábníci (N = 269); jeřábnice (N = 77); normy odpovídají vydání z roku 1973. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Steny. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např. na katedře psychologie FF UPOL a na katedře psychologie PedF UK. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učiteli byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají, že čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal. SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351) se skórem ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili. | |
Reliabilita: |
Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o možnostech jejího dalšího využití. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|