Soeweho kostka: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 6: Řádek 6:
 
|  Název metody (lokální):|| Soeweho kostka  
 
|  Název metody (lokální):|| Soeweho kostka  
 
|-  
 
|-  
| Zkratka metody (lokální): || -
+
| Zkratka metody (lokální): ||
 
|-  
 
|-  
| Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková; Bohumil Vašina
+
| Autoři adaptace lokalizace: || Eva Komárková, Bohumil Vašina
 
|-  
 
|-  
 
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci
 
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci
Řádek 16: Řádek 16:
 
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Skládací kostka
 
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Skládací kostka
 
|-  
 
|-  
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || -
+
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Bluemenfeld
+
| Autor původní metody:: || Bluemenfeld
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1953
 
| Rok vydání původní metody: || 1953
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost
 
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas ovlivňuje zejména: úroveň performační inteligence, konstrukční schopnosti, prostorová představivost a úroveň zrakové percepce a diferenciace. Kvalitativní analýza dat získaných pozorováním testovaného pak může poskytnou informace např. o některých pracovních vlastnostech jako je flexibilita myšlení při řešení úkolu či frustrační tolerance. Pro kvalitativní hodnocení je k testu přiložen záznamový arch k popisu chování při instruování, systému práce, rychlosti, obratnosti, pěčlivosti, průvodních reakcí a reakcí na výsledek. Při skupinové administraci (nedoporučuje se více než 4-5 participantů) administrátor vše zaznamenává na škálách. Při individuální variantě vše rozepisuje.  
+
Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas ovlivňují zejména úroveň performační inteligence, konstrukční schopnosti, prostorová představivost a úroveň zrakové percepce a diferenciace. Kvalitativní analýza dat získaných pozorováním testovaného pak může poskytnou informace např. o některých pracovních vlastnostech, jako je flexibilita myšlení při řešení úkolu či frustrační tolerance. Pro kvalitativní hodnocení je k testu přiložen záznamový arch k popisu chování při instruování, k popisu systému práce, rychlosti, obratnosti, pečlivosti, průvodních reakcí a reakcí na výsledek. Při skupinové administraci (nedoporučuje se více než 4–5 participantů) administrátor vše zaznamenává na škálách. Při individuální variantě vše rozepisuje.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || X || Manuální manipulace
 
| || X || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 100: Řádek 100:
 
| || colspan="2" | Interpretace: Informace nejsou dostupné.
 
| || colspan="2" | Interpretace: Informace nejsou dostupné.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Struktuře ani přípravě výstupní zprávy se materiál k metodě nevěnují.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Struktuře ani přípravě výstupní zprávy se materiály k metodě nevěnují.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Normovací soubory: uchazeči o učební obory (15 let; N = 1153); učni prvního ročníku (16 let, N = 235); učni druhého ročníku (17 let, N = 118); žákyně 9 třídy ZŠ (15 let; N = 101); žáci 9 třídy ZŠ (15 let; N = 100); UCHAZEČI O KONKRÉTNÍ STUDIJNÍ OBORY (15 let): zámečník  (N = 355); soustružník (N = 313); frézař (N = 261); elektrikář (N = 224); DOSPĚLÍ ZAMĚSTNANCI: jeřábníci (N = 269); jeřábnice (N = 77); normy odpovídají vydání z roku 1973.  
+
'''Normovací soubory'''
 +
 
 +
Uchazeči o učební obory (15 let; N = 1153); učni prvního ročníku (16 let, N = 235); učni druhého ročníku (17 let, N = 118); žákyně 9 třídy ZŠ (15 let; N = 101); žáci 9 třídy ZŠ (15 let; N = 100). Uchazeči o konkrétní studijní obory (15 let): zámečník  (N = 355); soustružník (N = 313); frézař (N = 261); elektrikář (N = 224). Dospělí zaměstnanci: jeřábníci (N = 269); jeřábnice (N = 77); normy odpovídají vydání z roku 1973.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 169: Řádek 171:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např: na katedře psychologie FF UPOL a na katedře psychologie PEDF UK.
+
Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např. na katedře psychologie FF UPOL a na katedře psychologie PedF UK.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 184:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učitely byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají: "čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal". SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351) se skóre ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili.
+
EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učiteli byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají, že čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal.  
 +
 
 +
SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351) se skórem ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o možnosti jejího dalšího využití.   
+
Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o možnostech jejího dalšího využití.   
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 197: Řádek 201:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Katedra psychologie pedagogické fakulty UK (nedat.). Archiv diagnostických pomůcek. Získáno 15.10 z http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=193.
+
# Katedra psychologie pedagogické fakulty UK. (nedatováno). ''Archiv diagnostických pomůcek.'' Získáno 15. 10. z: http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=193
# Komárková, E., & Vašina, B. (1973). Soeweho kostka: příručka pro administraci, interpretaci a vyhodnocení testu. Psychodiagnistické a didaktické testy: Bratislava.  
+
# Komárková, E., & Vašina, B. (1973). ''Soeweho kostka: příručka pro administraci, interpretaci a vyhodnocení testu.'' Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
# Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.  
+
# ''Psychodiagnostické metody nakladatelství Hogrefe.'' (nedatováno). Hogrefe. Získáno 15. 10 z http://www.testcentrum.cz/testy
# Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých (Vyd. 4.). Praha: Portál.
+
# Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). ''Psychodiagnostika dospělých.'' Praha: Portál.  
# Hogrefe (nedat.). Psychodiagnostické metody nakladatelství Hogrefe . Získáno 15. 10 z http://www.testcentrum.cz/testy.
+
# Svoboda, M. (2010). ''Psychologická diagnostika dospělých.'' 4. vydání. Praha: Portál.
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Manipulační testy]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:56


Základní informace
Název metody (lokální): Soeweho kostka
Zkratka metody (lokální):
Autoři adaptace lokalizace: Eva Komárková, Bohumil Vašina
Lokální vydavatel/ distributor metody: Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci
Rok vydání aktuální verze metody: 1973
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Skládací kostka
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci):
Autor původní metody:: Bluemenfeld
Rok vydání původní metody: 1953
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Manipulační test primárně zaměřený na prostorovou představivost a manuální zručnost. Komárková a Vašina (1973) uvádějí, že se metoda osvědčila jako součást testové baterie pro výběr např. montérů nebo zámečníků. Osvědčila se i pro výběr zaměstnanců k přeškolení na práci vyžadující používání jemné motoriky. Metoda má své využití i v profesním poradenství.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
X Manuální zručnost

Popis metody:

Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas ovlivňují zejména úroveň performační inteligence, konstrukční schopnosti, prostorová představivost a úroveň zrakové percepce a diferenciace. Kvalitativní analýza dat získaných pozorováním testovaného pak může poskytnou informace např. o některých pracovních vlastnostech, jako je flexibilita myšlení při řešení úkolu či frustrační tolerance. Pro kvalitativní hodnocení je k testu přiložen záznamový arch k popisu chování při instruování, k popisu systému práce, rychlosti, obratnosti, pečlivosti, průvodních reakcí a reakcí na výsledek. Při skupinové administraci (nedoporučuje se více než 4–5 participantů) administrátor vše zaznamenává na škálách. Při individuální variantě vše rozepisuje.


Forma administrace: O Tužka-papír
X Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Přibližně 13 minut.
Vyhodnocení: Informace nejsou dostupné.
Interpretace: Informace nejsou dostupné.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Struktuře ani přípravě výstupní zprávy se materiály k metodě nevěnují.

Normy:

Normovací soubory

Uchazeči o učební obory (15 let; N = 1153); učni prvního ročníku (16 let, N = 235); učni druhého ročníku (17 let, N = 118); žákyně 9 třídy ZŠ (15 let; N = 101); žáci 9 třídy ZŠ (15 let; N = 100). Uchazeči o konkrétní studijní obory (15 let): zámečník (N = 355); soustružník (N = 313); frézař (N = 261); elektrikář (N = 224). Dospělí zaměstnanci: jeřábníci (N = 269); jeřábnice (N = 77); normy odpovídají vydání z roku 1973.

Doporučené standardní skóry:

Steny.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např. na katedře psychologie FF UPOL a na katedře psychologie PedF UK.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učiteli byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají, že čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal.

SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351) se skórem ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili.

     
Reliabilita:

Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o možnostech jejího dalšího využití.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Katedra psychologie pedagogické fakulty UK. (nedatováno). Archiv diagnostických pomůcek. Získáno 15. 10. z: http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=193
  2. Komárková, E., & Vašina, B. (1973). Soeweho kostka: příručka pro administraci, interpretaci a vyhodnocení testu. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  3. Psychodiagnostické metody nakladatelství Hogrefe. (nedatováno). Hogrefe. Získáno 15. 10 z http://www.testcentrum.cz/testy
  4. Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.
  5. Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. 4. vydání. Praha: Portál.