Test emoční inteligence: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 6: Řádek 6:
 
|  Název metody (lokální):|| Test emoční inteligence  
 
|  Název metody (lokální):|| Test emoční inteligence  
 
|-  
 
|-  
| Zkratka metody (lokální): || -
+
| Zkratka metody (lokální): ||
 
|-  
 
|-  
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Barbora Daňková, Marta Fabiánová, Adéla Plechatá, Monika Nováková ve spolupráci s konzultanty a lektory ze společnosti TCC
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Barbora Daňková, Marta Fabiánová, Adéla Plechatá, Monika Nováková ve spolupráci s konzultanty a lektory ze společnosti TCC
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || TCC online s.r.o.
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || TCC online, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
 
|-  
 
|-  
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || -
+
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||
 
|-  
 
|-  
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || -
+
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Kolektiv autorů TCC
+
| Autoři původní metody: || Kolektiv autorů TCC online, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 2020
 
| Rok vydání původní metody: || 2020
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Cílem testu je identifikovat silné a slabé stránky emoční inteligence posuzované osoby. Výsledky lze využít k rozvoji pracovníků, adekvátnímu umístění na pracovní pozici a prevenci negativních jevů v týmech (např. šikana, mobbing).
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Cílem testu je identifikovat silné a slabé stránky emoční inteligence posuzované osoby. Výsledky lze využít k rozvoji pracovníků, adekvátnímu umístění na pracovní pozici a k prevenci negativních jevů v týmech (např. šikana, mobbing).
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: emoční inteligence
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: emoční inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 83: Řádek 83:
 
2. Kontrola situace: způsob zvládání stresových situací a chování pod tlakem.
 
2. Kontrola situace: způsob zvládání stresových situací a chování pod tlakem.
  
3. Budování vztahu: schopnost spolupráce s druhými lidmi, která vede k oboustranné spokojenosti
+
3. Budování vztahu: schopnost spolupráce s druhými lidmi, která vede k oboustranné spokojenosti.
  
 
4. Asertivita: schopnost konstruktivně obhajovat a prosazovat své emoce, zájmy a postoje.
 
4. Asertivita: schopnost konstruktivně obhajovat a prosazovat své emoce, zájmy a postoje.
Řádek 89: Řádek 89:
 
5. Sebeuvědomění: míra uvědomění si vlastních emocí, potřeb a zájmů.  
 
5. Sebeuvědomění: míra uvědomění si vlastních emocí, potřeb a zájmů.  
  
Škála rozpoznání emocí tvoří 32 položek, ve kterých má respondent za úkol správně určit vyjadřovanou emoci z fotografie z čtyř nabízených možností.
+
Škála rozpoznání emocí tvoří 32 položek, ve kterých má respondent za úkol správně určit vyjadřovanou emoci z fotografie, a to ze čtyř nabízených možností.
  
 
Škály kontrola situace, budování vztahu a asertivity jsou vyhodnoceny na základě 18 položek, kde jsou prezentovány příběhy se zátěžovými situacemi s nabídkou tří různých reakcí.
 
Škály kontrola situace, budování vztahu a asertivity jsou vyhodnoceny na základě 18 položek, kde jsou prezentovány příběhy se zátěžovými situacemi s nabídkou tří různých reakcí.
  
Poslední škála sebeuvědomění je vyhodnocena na základě deseti položek sebeposuzovacího inventáře.Sebeuvědomění je jedinou součástí metody, která není konstruována jako test.
+
Poslední škála, sebeuvědomění, je vyhodnocena na základě deseti položek sebeposuzovacího inventáře. Sebeuvědomění je jedinou součástí metody, která není konstruována jako test.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 111: Řádek 111:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Test je přizpůsoben pro vyplnění bez přítomnosti zadavatele, kdy respondent dostane všechny intrukce online. Administrace testu zabere asi 25 minut.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Test je přizpůsoben pro vyplnění bez přítomnosti zadavatele, kdy respondent dostane všechny instrukce on-line. Administrace testu zabere asi 25 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení testu probíhá online, kdy software sám celý test vyhodnotí. Všechny testové položky jsou vyhodnoceny na základě vhodnosti zvolené odpovědi, která je předem dána. Výsledkem je celkový skór emoční inteligence v percentilech, včetně percentilů v jednotlivých subškálách. Výjimkou je škála Sebeuvědomění, která má charakter běžného inventáře. Odpovědi na položky nelze posuzovat jako správné či špatné.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení testu probíhá on-line, software celý test vyhodnotí sám. Všechny testové položky jsou vyhodnoceny na základě vhodnosti zvolené odpovědi, která je předem dána. Výsledkem je celkový skór emoční inteligence v percentilech, včetně percentilů v jednotlivých subškálách. Výjimkou je škála sebeuvědomění, která má charakter běžného inventáře. Odpovědi na položky nelze posuzovat jako správné či špatné.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: Probíhá automaticky a bezprostředně po administraci spolu s vyhodnocením. Celkový skór emoční inteligence ukazuje na schopnost správně zpracovávat informace o emocích, efektivně se rozhodovat a řešit konflikty v mezilidských vztazích. Nízký skór naopak poukazuje na špatnou orientaci ve vlastních emocích i emocích druhých a neobratnost v interpersonálních vztazích. Podle percentilů, které vyjadřují kolik lidí skórovalo stejně nebo hůře jako daný jedinec, jsou výsledky rozděleny do tří pásem. 1. Nízká úroveň – do 29. percentilu, 2. Optimální úroveň – od 30. do 69 percentilu, 3.Vysoká úroveň – percentil 70 a vyšší.
+
| || colspan="2" | Interpretace: Probíhá automaticky a bezprostředně po administraci spolu s vyhodnocením. Celkový skór emoční inteligence ukazuje na schopnost správně zpracovávat informace o emocích, efektivně se rozhodovat a řešit konflikty v mezilidských vztazích. Nízký skór naopak poukazuje na špatnou orientaci ve vlastních emocích i emocích druhých a neobratnost v interpersonálních vztazích. Podle percentilů, které vyjadřují, kolik lidí skórovalo stejně jako daný jedinec, nebo hůře, jsou výsledky rozděleny do tří pásem: 1. nízká úroveň – do 29. percentilu, 2. optimální úroveň – od 30. do 69. percentilu, 3. vysoká úroveň – percentil 70 a vyšší.
  
 
Interpretace jednotlivých subškál:
 
Interpretace jednotlivých subškál:
 +
 
1. Rozpoznání emocí: Vysoký skór značí schopnost dobře rozpoznat emoce u druhých, ohleduplně jednat a navazovat harmonické a blízké vztahy. Nízký skór naopak signalizuje špatnou orientaci v emocích druhých, která může vést k častějším nedorozuměním a konfliktům.  
 
1. Rozpoznání emocí: Vysoký skór značí schopnost dobře rozpoznat emoce u druhých, ohleduplně jednat a navazovat harmonické a blízké vztahy. Nízký skór naopak signalizuje špatnou orientaci v emocích druhých, která může vést k častějším nedorozuměním a konfliktům.  
2. Kontrola situace: Vysoký skór značí racionální a klidné jednání při stresových situacích (schopnost zachovat chladnou hlavu). Naopak nízký skór poukazuje na tendenci ke zkratkovitému a impulsivní chování s neadekvátním projevem emocí (např. panika, strach, vztek).
+
 
3. Asertivita: Vysoký skór na této škále ukazuje na schopnost konstruktivně vyjadřovat své emoce, názory i zájmy. Nízký skór naopak značí neadekvátní prosazování vlastních potřeb, emocí a názorů, které může být příliš dominantní nebo naopak submisivní.
+
2. Kontrola situace: Vysoký skór značí racionální a klidné jednání při stresových situacích (schopnost zachovat chladnou hlavu). Naopak nízký skór poukazuje na tendenci ke zkratkovitému a impulsivnímu chování s neadekvátním projevem emocí (např. panika, strach, vztek).
 +
 
 +
3. Asertivita: Vysoký skór na této škále ukazuje na schopnost konstruktivně vyjadřovat své emoce, názory i zájmy. Nízký skór naopak značí neadekvátní prosazování vlastních potřeb, emocí a názorů, které může být příliš dominantní, nebo naopak submisivní.
 +
 
 
4. Budování vztahů: Lidé skórující vysoko dokážou řešit konflikty k oboustranné spokojenosti a berou v úvahu zpětnou vazbu druhého. Naopak lidé skórující nízko mají tendenci při řešení neshod vnímat jen svůj úhel pohledu a nemají velký zájem ke spolupráci a kompromisům.
 
4. Budování vztahů: Lidé skórující vysoko dokážou řešit konflikty k oboustranné spokojenosti a berou v úvahu zpětnou vazbu druhého. Naopak lidé skórující nízko mají tendenci při řešení neshod vnímat jen svůj úhel pohledu a nemají velký zájem ke spolupráci a kompromisům.
5. Sebeuvědomění: Vysoký skór označuje schopnost uvědomit si a adekvátně zacházet s vlastními emocemi a potřebami. Naopak nízký skór ukazuje na nedostatečné uvědomění vlastních emocí, které může být příčinou neadekvátních reakcí.
+
 
 +
5. Sebeuvědomění: Vysoký skór označuje schopnost uvědomit si vlastní emoce a potřeby a adekvátně s nimi zacházet. Naopak nízký skór ukazuje na nedostatečné uvědomění vlastních emocí, které může být příčinou neadekvátních reakcí.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva z testu je automaticky zpracována počítačem bezprostředně po administraci a zahrnuje výsledky jednotlivých subškál včetně jejich interpretace, grafického znázornění i doporučení na další rozvoj.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva z testu je automaticky zpracována počítačem bezprostředně po administraci a zahrnuje výsledky jednotlivých subškál, včetně jejich interpretace, grafického znázornění i doporučení na další rozvoj.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Normy byly získány na celkovém vzorku 123 respondentů dospělé populace v České republice v rámci pilotní studie. Sběr dat probíhal od 13. 11. 2020 do 5. 1. 2021. Podle informací z emailové komunikace s analytičkou TCC Monikou Novákovou (osobní sdělení, 9. listopadu 2021) evidují nyní soubor o velikosti 650 respondentů na jehož základě proběhne v nebližších týdnech aktualizace norem.
+
Normy byly získány na celkovém vzorku 123 respondentů dospělé populace v České republice v rámci pilotní studie. Sběr dat probíhal od 13. 11. 2020 do 5. 1. 2021. Podle informací z e-mailové komunikace s analytičkou TCC Monikou Novákovou (osobní sdělení, 9. listopadu 2021) evidují nyní soubor o velikosti 650 respondentů, na jehož základě proběhne v nebližších týdnech aktualizace norem.
  
Charakteristiky vzorku jsou následující: Pohlaví: Ženy N = 78, Muži N= 30, Neuvedeno N = 15; Věk: 18 – 29 let N = 55, 30-44 let N = 45, nad 45 let N = 8, Neuvedeno N = 15; Vzdělání: Základní N = 1, Středoškolské N = 30, Vysokoškolské N = 67, Postgraduální N = 9, Neuvedeno N = 16; Pracovní pozice: Mám podřízené N = 19, Nemám podřízené N = 79, Neuvedeno N = 25; Kontakt s klienty: přímý kontakt s klienty N = 60, bez přímého kontaktu s N = 49, Neuvedeno N = 21.
+
Charakteristiky vzorku jsou následující: pohlaví: ženy (N = 78), muži (N = 30), neuvedeno (N = 15); věk: 18–29 let (N = 55), 30–44 let (N = 45), nad 45 let (N = 8), neuvedeno (N = 15); vzdělání: základní (N = 1), středoškolské (N = 30), vysokoškolské (N = 67), postgraduální (N = 9), neuvedeno (N = 16); pracovní pozice: mám podřízené (N = 19), nemám podřízené (N = 79), neuvedeno (N = 25); kontakt s klienty: přímý kontakt s klienty (N = 60), bez přímého kontaktu s klienty (N = 49), neuvedeno (N = 21).
  
Největším nedostatkem norem je malý vzorek, kvůli kterému lze normy považovat jen za orientační. I v tomto malém počtu je výrazná skupina žen ve věku mezi 18-44 lety s vysokoškolským vzděláním, která nemá v práci podřízeného. Normy jsou stanoveny jednotně bez ohledu na pohlaví, vzdělání, věk, pracovní pozici a jsou tedy značně zkresleny výše specifikovanou skupinou. Proto je potřeba s výslednými percentily testu pracovat velmi opatrně.  
+
Největším nedostatkem norem je malý vzorek, kvůli kterému lze normy považovat jen za orientační. I v tomto malém počtu je výrazná skupina žen ve věku 18–44 let s vysokoškolským vzděláním, která nemá v práci podřízeného. Normy jsou stanoveny jednotně, bez ohledu na pohlaví, vzdělání, věk, pracovní pozici, a jsou tedy značně zkresleny výše specifikovanou skupinou. Proto je potřeba s výslednými percentily testu pracovat velmi opatrně.  
Monika Nováková dodává k normám (osobní sdělení, 9. listopadu 2021): „Normy jsou v současné době, vzhledem k velikosti vzorku, jednotné pro všechny. Přeci jen se pohybujeme v pracovní psychologii, nikoliv klinické, kde například při výběru zaměstnanců zaměstnavatelé chtějí porovnávat kandidáty mezi sebou a nikoliv mezi "běžnou populací" či "vrstevníky". Naše normy jsou rovněž počítány na pracující populaci a již tento faktor je svým způsobem zkreslující. Nicméně pohlaví je obecně v naší diagnostice v rámci norem zohledňováno v případě, že u daného dotazníku/testu evidujeme dostatečně velký vzorek, nicméně klient (mnohdy HR manažer, personalista aj.) má vždy na výběr, zda tyto normy chce využít. Normy rovněž počítáme dle zemí, resp. dle jazykových verzí.“
+
Monika Nováková dodává k normám (osobní sdělení, 9. listopadu 2021): „Normy jsou v současné době, vzhledem k velikosti vzorku, jednotné pro všechny. Přeci jen se pohybujeme v pracovní psychologii, nikoliv klinické, kde například při výběru zaměstnanců zaměstnavatelé chtějí porovnávat kandidáty mezi sebou a nikoliv mezi ‚běžnou populací‘ či ‚vrstevníky‘. Naše normy jsou rovněž počítány na pracující populaci a již tento faktor je svým způsobem zkreslující. Nicméně pohlaví je obecně v naší diagnostice v rámci norem zohledňováno v případě, že u daného dotazníku/testu evidujeme dostatečně velký vzorek, nicméně klient (mnohdy HR manažer, personalista aj.) má vždy na výběr, zda tyto normy chce využít. Normy rovněž počítáme dle zemí, resp. dle jazykových verzí.“
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Podle percentilů, které vyjadřují kolik lidí skórovalo stejně nebo hůře jako daný jedinec, jsou výsledky rozděleny do tří pásem:
+
Podle percentilů, které vyjadřují, kolik lidí skórovalo stejně jako daný jedinec, nebo hůře, jsou výsledky rozděleny do tří pásem:
 +
 
 
1. Nízká úroveň – do 29. percentilu,
 
1. Nízká úroveň – do 29. percentilu,
 +
 
2. Optimální úroveň – od 30. do 69 percentilu,
 
2. Optimální úroveň – od 30. do 69 percentilu,
 +
 
3. Vysoká úroveň – percentil 70 a vyšší.
 
3. Vysoká úroveň – percentil 70 a vyšší.
 
|-  
 
|-  
Řádek 214: Řádek 222:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Testový manuál neposkytuje žádné informace o validitě testu. Monika Nováková v emailové komunikaci uvádí: Informace o validitě na webu zatím neposkytujeme, zcela jistě můžeme hovořit o inkrementální validitě, výpočet kriteriální validity teprve plánujeme zveřejnit (osobní sdělení, 9. listopadu 2021).  
+
Testový manuál neposkytuje žádné informace o validitě testu. Monika Nováková v e-mailové komunikaci uvádí: „Informace o validitě na webu zatím neposkytujeme, zcela jistě můžeme hovořit o inkrementální validitě, výpočet kriteriální validity teprve plánujeme zveřejnit (osobní sdělení, 9. listopadu 2021).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Hodnoty reliability byly získány na souboru 123 respondentů. V manuálu jsou uvedené následující hodnoty Cronbachovy alfy pro jednotlivé subškály: Rozpoznání emocí 0,6; Kontrola situace/asertivita/budování vztahů 0,7; Sebeuvědomění 0,66.
+
Hodnoty reliability byly získány na souboru 123 respondentů. V manuálu jsou uvedeny následující hodnoty Cronbachovy alfy pro jednotlivé subškály: rozpoznání emocí 0,6; kontrola situace/asertivita/budování vztahů 0,7; sebeuvědomění 0,66.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 229: Řádek 237:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# TCC online. (2020). Emoční inteligence: Uživatelský manuál. https://www.tcconline.cz/test-emocni-inteligence/
+
# ''Emoční inteligence: Uživatelský manuál.'' (2020). TCC online. Získáno z: https://www.tcconline.cz/test-emocni-inteligence/
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:57


Základní informace
Název metody (lokální): Test emoční inteligence
Zkratka metody (lokální):
Autoři adaptace lokalizace: Barbora Daňková, Marta Fabiánová, Adéla Plechatá, Monika Nováková ve spolupráci s konzultanty a lektory ze společnosti TCC
Lokální vydavatel/distributor metody: TCC online, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci):
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci):
Autoři původní metody: Kolektiv autorů TCC online, s. r. o.
Rok vydání původní metody: 2020
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Cílem testu je identifikovat silné a slabé stránky emoční inteligence posuzované osoby. Výsledky lze využít k rozvoji pracovníků, adekvátnímu umístění na pracovní pozici a k prevenci negativních jevů v týmech (např. šikana, mobbing).

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: emoční inteligence
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Autoři metody vytvořili vlastní test emoční inteligence na základě kombinace prvků teorií autorů: Saloveye, Mayera, Carusa, Golemana, Barona a Ekmana. Metoda se skládá ze základních pěti subškál (celkově 59 položek):

1. Rozpoznání emocí: schopnost správně rozpoznat výrazy emocí druhých (kognitivní složka empatie).

2. Kontrola situace: způsob zvládání stresových situací a chování pod tlakem.

3. Budování vztahu: schopnost spolupráce s druhými lidmi, která vede k oboustranné spokojenosti.

4. Asertivita: schopnost konstruktivně obhajovat a prosazovat své emoce, zájmy a postoje.

5. Sebeuvědomění: míra uvědomění si vlastních emocí, potřeb a zájmů.

Škála rozpoznání emocí tvoří 32 položek, ve kterých má respondent za úkol správně určit vyjadřovanou emoci z fotografie, a to ze čtyř nabízených možností.

Škály kontrola situace, budování vztahu a asertivity jsou vyhodnoceny na základě 18 položek, kde jsou prezentovány příběhy se zátěžovými situacemi s nabídkou tří různých reakcí.

Poslední škála, sebeuvědomění, je vyhodnocena na základě deseti položek sebeposuzovacího inventáře. Sebeuvědomění je jedinou součástí metody, která není konstruována jako test.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Test je přizpůsoben pro vyplnění bez přítomnosti zadavatele, kdy respondent dostane všechny instrukce on-line. Administrace testu zabere asi 25 minut.
Vyhodnocení: Vyhodnocení testu probíhá on-line, software celý test vyhodnotí sám. Všechny testové položky jsou vyhodnoceny na základě vhodnosti zvolené odpovědi, která je předem dána. Výsledkem je celkový skór emoční inteligence v percentilech, včetně percentilů v jednotlivých subškálách. Výjimkou je škála sebeuvědomění, která má charakter běžného inventáře. Odpovědi na položky nelze posuzovat jako správné či špatné.
Interpretace: Probíhá automaticky a bezprostředně po administraci spolu s vyhodnocením. Celkový skór emoční inteligence ukazuje na schopnost správně zpracovávat informace o emocích, efektivně se rozhodovat a řešit konflikty v mezilidských vztazích. Nízký skór naopak poukazuje na špatnou orientaci ve vlastních emocích i emocích druhých a neobratnost v interpersonálních vztazích. Podle percentilů, které vyjadřují, kolik lidí skórovalo stejně jako daný jedinec, nebo hůře, jsou výsledky rozděleny do tří pásem: 1. nízká úroveň – do 29. percentilu, 2. optimální úroveň – od 30. do 69. percentilu, 3. vysoká úroveň – percentil 70 a vyšší.

Interpretace jednotlivých subškál:

1. Rozpoznání emocí: Vysoký skór značí schopnost dobře rozpoznat emoce u druhých, ohleduplně jednat a navazovat harmonické a blízké vztahy. Nízký skór naopak signalizuje špatnou orientaci v emocích druhých, která může vést k častějším nedorozuměním a konfliktům.

2. Kontrola situace: Vysoký skór značí racionální a klidné jednání při stresových situacích (schopnost zachovat chladnou hlavu). Naopak nízký skór poukazuje na tendenci ke zkratkovitému a impulsivnímu chování s neadekvátním projevem emocí (např. panika, strach, vztek).

3. Asertivita: Vysoký skór na této škále ukazuje na schopnost konstruktivně vyjadřovat své emoce, názory i zájmy. Nízký skór naopak značí neadekvátní prosazování vlastních potřeb, emocí a názorů, které může být příliš dominantní, nebo naopak submisivní.

4. Budování vztahů: Lidé skórující vysoko dokážou řešit konflikty k oboustranné spokojenosti a berou v úvahu zpětnou vazbu druhého. Naopak lidé skórující nízko mají tendenci při řešení neshod vnímat jen svůj úhel pohledu a nemají velký zájem ke spolupráci a kompromisům.

5. Sebeuvědomění: Vysoký skór označuje schopnost uvědomit si vlastní emoce a potřeby a adekvátně s nimi zacházet. Naopak nízký skór ukazuje na nedostatečné uvědomění vlastních emocí, které může být příčinou neadekvátních reakcí.

Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva z testu je automaticky zpracována počítačem bezprostředně po administraci a zahrnuje výsledky jednotlivých subškál, včetně jejich interpretace, grafického znázornění i doporučení na další rozvoj.

Normy:

Normy byly získány na celkovém vzorku 123 respondentů dospělé populace v České republice v rámci pilotní studie. Sběr dat probíhal od 13. 11. 2020 do 5. 1. 2021. Podle informací z e-mailové komunikace s analytičkou TCC Monikou Novákovou (osobní sdělení, 9. listopadu 2021) evidují nyní soubor o velikosti 650 respondentů, na jehož základě proběhne v nebližších týdnech aktualizace norem.

Charakteristiky vzorku jsou následující: pohlaví: ženy (N = 78), muži (N = 30), neuvedeno (N = 15); věk: 18–29 let (N = 55), 30–44 let (N = 45), nad 45 let (N = 8), neuvedeno (N = 15); vzdělání: základní (N = 1), středoškolské (N = 30), vysokoškolské (N = 67), postgraduální (N = 9), neuvedeno (N = 16); pracovní pozice: mám podřízené (N = 19), nemám podřízené (N = 79), neuvedeno (N = 25); kontakt s klienty: přímý kontakt s klienty (N = 60), bez přímého kontaktu s klienty (N = 49), neuvedeno (N = 21).

Největším nedostatkem norem je malý vzorek, kvůli kterému lze normy považovat jen za orientační. I v tomto malém počtu je výrazná skupina žen ve věku 18–44 let s vysokoškolským vzděláním, která nemá v práci podřízeného. Normy jsou stanoveny jednotně, bez ohledu na pohlaví, vzdělání, věk, pracovní pozici, a jsou tedy značně zkresleny výše specifikovanou skupinou. Proto je potřeba s výslednými percentily testu pracovat velmi opatrně. Monika Nováková dodává k normám (osobní sdělení, 9. listopadu 2021): „Normy jsou v současné době, vzhledem k velikosti vzorku, jednotné pro všechny. Přeci jen se pohybujeme v pracovní psychologii, nikoliv klinické, kde například při výběru zaměstnanců zaměstnavatelé chtějí porovnávat kandidáty mezi sebou a nikoliv mezi ‚běžnou populací‘ či ‚vrstevníky‘. Naše normy jsou rovněž počítány na pracující populaci a již tento faktor je svým způsobem zkreslující. Nicméně pohlaví je obecně v naší diagnostice v rámci norem zohledňováno v případě, že u daného dotazníku/testu evidujeme dostatečně velký vzorek, nicméně klient (mnohdy HR manažer, personalista aj.) má vždy na výběr, zda tyto normy chce využít. Normy rovněž počítáme dle zemí, resp. dle jazykových verzí.“

Doporučené standardní skóry:

Podle percentilů, které vyjadřují, kolik lidí skórovalo stejně jako daný jedinec, nebo hůře, jsou výsledky rozděleny do tří pásem:

1. Nízká úroveň – do 29. percentilu,

2. Optimální úroveň – od 30. do 69 percentilu,

3. Vysoká úroveň – percentil 70 a vyšší.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
X Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: TCC doporučuje kurz Lidské zdroje pod lupou od TCC online.
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
X Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Společnost TCC online aktuálně neposkytuje možnost zakoupení licence pro administraci testu. Je tedy nutné využít jejich stránky a využít jednorázový nákup, který obnáší administraci jednoho testu včetně výstupní zprávy. Manuál k metodě lze nalézt online na stránkách TCC.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Testový manuál neposkytuje žádné informace o validitě testu. Monika Nováková v e-mailové komunikaci uvádí: „Informace o validitě na webu zatím neposkytujeme, zcela jistě můžeme hovořit o inkrementální validitě, výpočet kriteriální validity teprve plánujeme zveřejnit (osobní sdělení, 9. listopadu 2021).“

     
Reliabilita:

Hodnoty reliability byly získány na souboru 123 respondentů. V manuálu jsou uvedeny následující hodnoty Cronbachovy alfy pro jednotlivé subškály: rozpoznání emocí 0,6; kontrola situace/asertivita/budování vztahů 0,7; sebeuvědomění 0,66.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Emoční inteligence: Uživatelský manuál. (2020). TCC online. Získáno z: https://www.tcconline.cz/test-emocni-inteligence/