Test postojů k práci: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
| Zkratka metody (lokální): || AHA | | Zkratka metody (lokální): || AHA | ||
|- | |- | ||
− | | Autoři adaptace lokalizace: || | + | | Autoři adaptace lokalizace: || Informace není dostupná |
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Assessment | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Assessment System Czech Republic |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2019 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2019 | ||
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || AHA | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || AHA | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || K. D. Kubinger, J. Ebenhöh |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1997 | | Rok vydání původní metody: || 1997 | ||
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance. | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace, včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 51: | Řádek 51: | ||
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | | || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Osobnost | + | | || X || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || X || Osobnost | + | | || X || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | Subtest | + | Subtest porovnávání povrchů obsahuje 20 položek. Každá položka ukazuje dva obrazce a respondent má v limitu 30 sekund určit, který z obrazců má větší povrch (může také zvolit možnost „nemohu se rozhodnout“). Výsledkem jsou tři skóry: přesnost, rozhodnost a impulzivita/reflexivita. Subtest kódování symbolů má měřit aspirační úroveň, diskrepanci mezi skutečným a očekávaným výkonem, frustrační toleranci a výkonovou úroveň. Subtest sestává z 5 sérií podnětů a na vyřešení každé série má respondent 50 sekund. U každé položky má respondent za úkol prohlédnout si několik párů abstraktních symbolů a pak ze sady symbolů zvolit ten, který tvoří pár se samostatným symbolem uprostřed obrazovky. Navíc je jeho úkolem předvídat vlastní úspěšnost v další sérii. Subtest diferenciace mezi obrazci má měřit výkonovou motivaci. Každá položka obsahuje šest řad jednoduchých geometrických obrazců a v každé řadě má respondent identifikovat obrazec, který se od ostatních liší. Respondent má pracovat co nejrychleji a tak dlouho, jak bude chtít, ale maximální časový limit je 30 minut. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || O || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || O || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || O || Manuální manipulace | | || O || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Na lokální stanici | + | | || X || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || O || On-line | | || O || On-line | ||
Řádek 94: | Řádek 94: | ||
| || X || Skupinová | | || X || Skupinová | ||
|- | |- | ||
− | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: | + | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: 41–60 minut |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Vyhodnocení: Automatické/okamžité | + | | || colspan="2" | Vyhodnocení: Automatické/okamžité. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Interpretace: 5–15 minut | + | | || colspan="2" | Interpretace: 5–15 minut. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky /okamžitě | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky/okamžitě. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví | + | Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví nebo vzdělání a jsou založeny na kvótním výběru. Dále je uvedeno, že druhý rakouský vzorek se skládal ze „studentů“ a „pracovníků továrny“, rumunský vzorek z „dospělých osob“ a maďarský vzorek z uchazečů o práci v oblasti personalistiky (zejm. na manažerské pozice). Dále je uvedeno, že první rakouský vzorek byl získán v letech 2000–2015, rumunský v letech 2008–2012 a polský v letech 2016–2018 (u zbylých tato informace chybí). Vzhledem k uváděnému časovému rozmezí je pravděpodobné, že sběrů dat proběhlo několik a některé normy vznikly kombinací mnoha sběrů. Podrobnější informace o způsobu získávání respondentů nebo o charakteristikách samotných respondentů (např. z hlediska pracovního zařazení) manuál neobsahuje. Úplně chybí normy pro českou populaci. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 169: | Řádek 169: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS | + | Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS umožňující následně vložit jako modul AHA, tak další testy vytvořené pro VTS: 1) lokální instalace na jednom počítači; 2) server obsluhující několik PC/klientů, kdy je nutné zakoupit jednu licenci pro server a několik klientských licencí. Server může být lokální, nebo je možné si u vydavatele testu pronajmout server vzdálený. Součástí dodávky je elektronický manuál, který ovšem postrádá dostatečné psychometrické údaje. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoliv vložených metod) či časovou licenci. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 182: | Řádek 182: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se | + | Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se svědomitostí a otevřeností vůči zkušenosti. Skóry testu diferencují mezi spolupracovníky a pracovníky v zácviku dle jejich úspěšnosti. Faktorová struktura dotazníku byla analyzována pomocí analýzy hlavních komponent (PCA). |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
Řádek 192: | Řádek 192: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | ||
− | Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje | + | Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje připojení k internetu, ale neumožňuje testovat větší množství osob najednou. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Kubinger, K., & Ebenhöh, J. (2019). Attitudes to work: Manual. Schuhfried. | + | # Kubinger, K., & Ebenhöh, J. (2019). ''Attitudes to work: Manual.'' Schuhfried. |
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Objektivní testy]] | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Objektivní testy]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:57
Název metody (lokální): | Test postojů k práci |
Zkratka metody (lokální): | AHA |
Autoři adaptace lokalizace: | Informace není dostupná |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Assessment System Czech Republic |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2019 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Attitudes to work |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | AHA |
Autoři původní metody: | K. D. Kubinger, J. Ebenhöh |
Rok vydání původní metody: | 1997 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace, včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
X | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Subtest porovnávání povrchů obsahuje 20 položek. Každá položka ukazuje dva obrazce a respondent má v limitu 30 sekund určit, který z obrazců má větší povrch (může také zvolit možnost „nemohu se rozhodnout“). Výsledkem jsou tři skóry: přesnost, rozhodnost a impulzivita/reflexivita. Subtest kódování symbolů má měřit aspirační úroveň, diskrepanci mezi skutečným a očekávaným výkonem, frustrační toleranci a výkonovou úroveň. Subtest sestává z 5 sérií podnětů a na vyřešení každé série má respondent 50 sekund. U každé položky má respondent za úkol prohlédnout si několik párů abstraktních symbolů a pak ze sady symbolů zvolit ten, který tvoří pár se samostatným symbolem uprostřed obrazovky. Navíc je jeho úkolem předvídat vlastní úspěšnost v další sérii. Subtest diferenciace mezi obrazci má měřit výkonovou motivaci. Každá položka obsahuje šest řad jednoduchých geometrických obrazců a v každé řadě má respondent identifikovat obrazec, který se od ostatních liší. Respondent má pracovat co nejrychleji a tak dlouho, jak bude chtít, ale maximální časový limit je 30 minut. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 41–60 minut | |||
Vyhodnocení: Automatické/okamžité. | ||||
Interpretace: 5–15 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky/okamžitě. | ||||
Normy: |
Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví nebo vzdělání a jsou založeny na kvótním výběru. Dále je uvedeno, že druhý rakouský vzorek se skládal ze „studentů“ a „pracovníků továrny“, rumunský vzorek z „dospělých osob“ a maďarský vzorek z uchazečů o práci v oblasti personalistiky (zejm. na manažerské pozice). Dále je uvedeno, že první rakouský vzorek byl získán v letech 2000–2015, rumunský v letech 2008–2012 a polský v letech 2016–2018 (u zbylých tato informace chybí). Vzhledem k uváděnému časovému rozmezí je pravděpodobné, že sběrů dat proběhlo několik a některé normy vznikly kombinací mnoha sběrů. Podrobnější informace o způsobu získávání respondentů nebo o charakteristikách samotných respondentů (např. z hlediska pracovního zařazení) manuál neobsahuje. Úplně chybí normy pro českou populaci. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS umožňující následně vložit jako modul AHA, tak další testy vytvořené pro VTS: 1) lokální instalace na jednom počítači; 2) server obsluhující několik PC/klientů, kdy je nutné zakoupit jednu licenci pro server a několik klientských licencí. Server může být lokální, nebo je možné si u vydavatele testu pronajmout server vzdálený. Součástí dodávky je elektronický manuál, který ovšem postrádá dostatečné psychometrické údaje. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoliv vložených metod) či časovou licenci. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se svědomitostí a otevřeností vůči zkušenosti. Skóry testu diferencují mezi spolupracovníky a pracovníky v zácviku dle jejich úspěšnosti. Faktorová struktura dotazníku byla analyzována pomocí analýzy hlavních komponent (PCA). | |
Reliabilita: |
Informace nejsou dostupné. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje připojení k internetu, ale neumožňuje testovat větší množství osob najednou. | |
Zdroje: |
|