Test pozornosti d2-R: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
| Zkratka metody (lokální): || d2-R | | Zkratka metody (lokální): || d2-R | ||
|- | |- | ||
− | | Autoři adaptace lokalizace: || Simona Hoskovcová | + | | Autoři adaptace lokalizace: || Simona Hoskovcová, Dana Černochová |
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2014 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2014 | ||
|- | |- | ||
− | | Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2 Aufmerksamkeits | + | | Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2 Aufmerksamkeits – Belastung – Test (resp. The d2 Test of attention) |
|- | |- | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2 | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Test d2 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || R. Brickenkamp, D. Liepmann, L. Schmidt-Atzert |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1962 | | Rok vydání původní metody: || 1962 | ||
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci) | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů). |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 49: | Řádek 49: | ||
| || O || Struktura inteligence | | || O || Struktura inteligence | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Specifické kognitivní funkce | + | | || X || Specifické kognitivní funkce: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a | + | Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a jedné až čtyř čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1–3 = 4–6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnotit na 6 škálách: výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobená opomenutím (Ch1), chyba způsobená záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu. Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || X || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || X || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || O || Manuální manipulace | | || O || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Na lokální stanici | + | | || O || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || X || On-line | | || X || On-line | ||
Řádek 94: | Řádek 94: | ||
| || X || Skupinová | | || X || Skupinová | ||
|- | |- | ||
− | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: | + | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: Průvodní instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přibližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. | + | | || colspan="2" | Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. U původního testu se jednalo v průměru o 9 minut a 1 sekundu. |
|- | |- | ||
| || colspan="2" | Interpretace: Cca 10 minut. | | || colspan="2" | Interpretace: Cca 10 minut. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 okamžitě. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný | + | Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný T-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce – 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
− | Hrubé skóry | + | Hrubé skóry převedené na percentily. |
|- | |- | ||
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O || Kdokoliv | | width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O || Kdokoliv | ||
Řádek 169: | Řádek 169: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Pokud se jedná o formu testu d2- R ve formě tužka - papír lze zakoupit úplný testový soubor jehož součástí je | + | Pokud se jedná o formu testu d2-R ve formě tužka-papír, lze zakoupit úplný testový soubor, jehož součástí je příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona. Následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvlášť. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu – vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení, nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu s grafem a textovým komentářem. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 182: | Řádek 182: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2. | + | Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je na úrovni r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je na úrovni r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita | + | Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítaná pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u mladších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47). |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
Řádek 197: | Řádek 197: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. | + | # Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. |
− | # Gabrhel, V.(2014). Test pozornosti d2: Recenze metody. TESTFÓRUM, 3(4), | + | # Gabrhel, V.(2014). Test pozornosti d2: Recenze metody. ''TESTFÓRUM, 3''(4), 31–36. https://doi.org/10.5817/TF2014-4-26 |
− | # Hoskovcová, S. & Černochová, D. (2014). d2-R Test pozornosti d2 | + | # Hoskovcová, S., & Černochová, D. (2014). ''d2-R: Test pozornosti d2. Revidovaná verze.'' Praha. Hogrefe – Testcentrum. |
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]] | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:58
Název metody (lokální): | Test pozornosti d2-R |
Zkratka metody (lokální): | d2-R |
Autoři adaptace lokalizace: | Simona Hoskovcová, Dana Černochová |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2014 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Test d2 Aufmerksamkeits – Belastung – Test (resp. The d2 Test of attention) |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | Test d2 |
Autoři původní metody: | R. Brickenkamp, D. Liepmann, L. Schmidt-Atzert |
Rok vydání původní metody: | 1962 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů). | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a jedné až čtyř čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1–3 = 4–6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnotit na 6 škálách: výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobená opomenutím (Ch1), chyba způsobená záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu. Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Průvodní instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přibližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut. | |||
Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. U původního testu se jednalo v průměru o 9 minut a 1 sekundu. | ||||
Interpretace: Cca 10 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 okamžitě. | ||||
Normy: |
Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný T-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce – 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Hrubé skóry převedené na percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Pokud se jedná o formu testu d2-R ve formě tužka-papír, lze zakoupit úplný testový soubor, jehož součástí je příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona. Následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvlášť. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu – vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení, nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu s grafem a textovým komentářem. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je na úrovni r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je na úrovni r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2. | |
Reliabilita: |
Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítaná pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u mladších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
V případě online verze je nutné mít zakoupenou licenci HTS5, do které se kredity pro d2-R doplňují jako modul. | |
Zdroje: |
|