Torranceho figurální test tvořivého myšlení: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || Marta Jurčová | | Autoři adaptace lokalizace: || Marta Jurčová | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostika, s.r.o. | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s. r. o. |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1984 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 1984 | ||
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || TTCT | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || TTCT | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || Ellis Paul Torrance |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1980 | | Rok vydání původní metody: || 1980 | ||
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda se zaměřuje na schopnost divergentního myšlení. Jde o přístup, kdy se při práci s určitým problémem snažíme najít co nevíce řešení. Jak napovídá anglický název testu, je to jeden ze způsobů jak nepřímo měřit schopnost kreativity (Dostál & Plháková, 2014). | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda se zaměřuje na schopnost divergentního myšlení. Jde o přístup, kdy se při práci s určitým problémem snažíme najít co nevíce řešení. Jak napovídá anglický název testu, je to jeden ze způsobů, jak nepřímo měřit schopnost kreativity (Dostál & Plháková, 2014). |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 49: | Řádek 49: | ||
| || O || Struktura inteligence | | || O || Struktura inteligence | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Specifické kognitivní funkce | + | | || X || Specifické kognitivní funkce: divergentní myšlení / kreativita |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 77: | Řádek 77: | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
TTCT se snaží postihnout doménově obecnou kreativitu – snaží se poskytnout informace o charakteru tvořivého procesu. Tento přístup bere kreativitu jako funkci divergentního myšlení, tedy tvořivého myšlení, které nemá jasně ohraničený cíl. Jde spíše o tvorbu nových nápadů než hledání jednoho řešení (Guilford, 1950). | TTCT se snaží postihnout doménově obecnou kreativitu – snaží se poskytnout informace o charakteru tvořivého procesu. Tento přístup bere kreativitu jako funkci divergentního myšlení, tedy tvořivého myšlení, které nemá jasně ohraničený cíl. Jde spíše o tvorbu nových nápadů než hledání jednoho řešení (Guilford, 1950). | ||
− | Originální test má dvě části – verbální a figurální. Lokální adaptace v sobě zahrnuje pouze figurální část ve verzi B. Dostupná část testu má tři subtesty (či aktivity), které jsou kreslícího charakteru. Jsou to: | + | |
+ | Originální test má dvě části – verbální a figurální. Lokální adaptace v sobě zahrnuje pouze figurální část ve verzi B. Dostupná část testu má tři subtesty (či aktivity), které jsou kreslícího charakteru. Jsou to: tvoření obrázku, neúplné figury, opakované figury. Ve všech částech je účastník vyzván k tvorbě co nejkreativnějších výtvorů v časovém limitu. Z těchto úloh jsou vytvořeny výsledné skóry – fluence (počet výtvorů), originalita (porovnání četnosti výskytu), flexibilita (množství různých kategorií výtvorů) a elaborace (propracovanost výtvorů). Výsledek je důležité zasadit do kontextu zájmů, profesní orientace a osobnosti. | ||
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || X || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || X || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || O || Manuální manipulace | | || O || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Na lokální stanici | + | | || O || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || O || On-line | | || O || On-line | ||
Řádek 101: | Řádek 102: | ||
| || colspan="2" | Interpretace: 5 minut. | | || colspan="2" | Interpretace: 5 minut. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: není uvedeno. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | V materiálech nalezneme pouze stenové normy vytvořené na 830 | + | V materiálech nalezneme pouze stenové normy vytvořené na souboru 830 žáků ve věku 10–13 let pro všechny 4 hlavní skóry (fluence, flexibilita, originalita, elaborace). Na souboru 614 žáků byly vytvořeny frekvenční tabulky pro skórování flexibility (množství různých kategorií) a originality (statistická vzácnost odpovědi). Dále zde nalezneme i ukázky vyhodnocených záznamů. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 184: | Řádek 185: | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
Oblasti validity se příručka široce věnuje. Jedná se o problematickou oblast testů divergentního myšlení celkově. | Oblasti validity se příručka široce věnuje. Jedná se o problematickou oblast testů divergentního myšlení celkově. | ||
− | U přejatých důkazů o prediktivní validitě se dočteme, že v jednom sedmiletém longitudinálním výzkumu s 46 žáky střední školy byla korelace s kritérii kreativity (publikované vědecké články, napsané písně, | + | U přejatých důkazů o prediktivní validitě se dočteme, že v jednom sedmiletém longitudinálním výzkumu s 46 žáky střední školy byla korelace s kritérii kreativity (publikované vědecké články, napsané písně, patenty…) pro flexibilitu a originalitu okolo 0,4, pro fluenci a elaboraci šlo o 0,25–0,44 (Torrance, 1972). O slovenských důkazech o validitě nalezneme údaj, že u 85 přírodovědců byla korelace vědecké tvořivosti s originalitou okolo 0,3 a korelace fluence a flexibility jen pod 0,1. U školního prospěchu byla identifikována korelace (N = 208 žáků) mezi -0,137 a -0,24 pro výtvarnou výchovu a -0,16 a -0,22 pro ostatní předměty (slovenský jazyk, matematika…). |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | ...... | + | Manuál uvádí, že pro realiabilitu je klíčové se s materiály předem důvěrně seznámit. Shoda více hodnotitelů pak dosahuje 0,9 a podobně je na tom hodnocení stejného hodnotitele s časovým odstupem. |
+ | U test-retestové reliability bylo zkoumáno 118 žáků 4.–6. ročníku ZŠ po 2 týdnech a 8 měsících. Průměrný skór koeficientů reliability byl: fluence 0,67, flexibilita 0,66, originalita 0,68, elaborace 0,78. | ||
+ | K vnitřní analýze testu bylo provedeno srovnání 208 žáků 6. ročníku ZŠ, kde nejsilnější korelace byla mezi flexibilitou a fluencí (0,832) a nejslabší mezi elaborací a flexibilitou (0,097), což odpovídá jejich zaměření. | ||
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" | | ||
− | + | Nejsou. | |
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Dostál, D., & Plháková, A. (2014). Soudobé teorie a výzkum tvořivosti. | + | # Dostál, D., & Plháková, A. (2014). ''Soudobé teorie a výzkum tvořivosti.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. |
− | # Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487 | + | # Guilford, J. P. (1950). Creativity. ''American Psychologist, 5''(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487 |
− | # Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. The Journal of Creative Behavior, 6(4), 236–252. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x | + | # Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. ''The Journal of Creative Behavior, 6''(4), 236–252. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x |
|} | |} | ||
− | [[Kategorie:Metody]] | + | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:59
Název metody (lokální): | Torranceho figurální test tvořivého myšlení |
Zkratka metody (lokální): | TTCT |
Autoři adaptace lokalizace: | Marta Jurčová |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Psychodiagnostika Brno, s. r. o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 1984 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Torrance Thinking Creative Test |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | TTCT |
Autoři původní metody: | Ellis Paul Torrance |
Rok vydání původní metody: | 1980 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Metoda se zaměřuje na schopnost divergentního myšlení. Jde o přístup, kdy se při práci s určitým problémem snažíme najít co nevíce řešení. Jak napovídá anglický název testu, je to jeden ze způsobů, jak nepřímo měřit schopnost kreativity (Dostál & Plháková, 2014). | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: divergentní myšlení / kreativita | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
TTCT se snaží postihnout doménově obecnou kreativitu – snaží se poskytnout informace o charakteru tvořivého procesu. Tento přístup bere kreativitu jako funkci divergentního myšlení, tedy tvořivého myšlení, které nemá jasně ohraničený cíl. Jde spíše o tvorbu nových nápadů než hledání jednoho řešení (Guilford, 1950). Originální test má dvě části – verbální a figurální. Lokální adaptace v sobě zahrnuje pouze figurální část ve verzi B. Dostupná část testu má tři subtesty (či aktivity), které jsou kreslícího charakteru. Jsou to: tvoření obrázku, neúplné figury, opakované figury. Ve všech částech je účastník vyzván k tvorbě co nejkreativnějších výtvorů v časovém limitu. Z těchto úloh jsou vytvořeny výsledné skóry – fluence (počet výtvorů), originalita (porovnání četnosti výskytu), flexibilita (množství různých kategorií výtvorů) a elaborace (propracovanost výtvorů). Výsledek je důležité zasadit do kontextu zájmů, profesní orientace a osobnosti. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 35 minut. | |||
Vyhodnocení: 5 minut. | ||||
Interpretace: 5 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: není uvedeno. | ||||
Normy: |
V materiálech nalezneme pouze stenové normy vytvořené na souboru 830 žáků ve věku 10–13 let pro všechny 4 hlavní skóry (fluence, flexibilita, originalita, elaborace). Na souboru 614 žáků byly vytvořeny frekvenční tabulky pro skórování flexibility (množství různých kategorií) a originality (statistická vzácnost odpovědi). Dále zde nalezneme i ukázky vyhodnocených záznamů. | |||
Doporučené standardní skóry: |
4 hlavní skóry najdeme ve stenech. V manuálu nalezneme i návod, jak vyhodnotit tzv. ukázku tvořivé síly. Je to checklist 13 znaků, které mohou navíc dokreslit schopnost kreativního myšlení. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Příručka, testový sešit, individuální skórovací arch, skupinový skórovací arch (vše ve slovenštině). | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Oblasti validity se příručka široce věnuje. Jedná se o problematickou oblast testů divergentního myšlení celkově. U přejatých důkazů o prediktivní validitě se dočteme, že v jednom sedmiletém longitudinálním výzkumu s 46 žáky střední školy byla korelace s kritérii kreativity (publikované vědecké články, napsané písně, patenty…) pro flexibilitu a originalitu okolo 0,4, pro fluenci a elaboraci šlo o 0,25–0,44 (Torrance, 1972). O slovenských důkazech o validitě nalezneme údaj, že u 85 přírodovědců byla korelace vědecké tvořivosti s originalitou okolo 0,3 a korelace fluence a flexibility jen pod 0,1. U školního prospěchu byla identifikována korelace (N = 208 žáků) mezi -0,137 a -0,24 pro výtvarnou výchovu a -0,16 a -0,22 pro ostatní předměty (slovenský jazyk, matematika…). | |
Reliabilita: |
Manuál uvádí, že pro realiabilitu je klíčové se s materiály předem důvěrně seznámit. Shoda více hodnotitelů pak dosahuje 0,9 a podobně je na tom hodnocení stejného hodnotitele s časovým odstupem. U test-retestové reliability bylo zkoumáno 118 žáků 4.–6. ročníku ZŠ po 2 týdnech a 8 měsících. Průměrný skór koeficientů reliability byl: fluence 0,67, flexibilita 0,66, originalita 0,68, elaborace 0,78. K vnitřní analýze testu bylo provedeno srovnání 208 žáků 6. ročníku ZŠ, kde nejsilnější korelace byla mezi flexibilitou a fluencí (0,832) a nejslabší mezi elaborací a flexibilitou (0,097), což odpovídá jejich zaměření. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|