Virtuální assessment centrum: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 8: Řádek 8:
 
| Zkratka metody (lokální): || VAC
 
| Zkratka metody (lokální): || VAC
 
|-  
 
|-  
| Autoři adaptace lokalizace: || Motiv P s.r.o.
+
| Autoři adaptace lokalizace: || MotivP, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Motiv P s.r.o.
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || MotivP, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2015
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2015
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || P4B Tools
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || P4B Tools
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Motiv P s.r.o.
+
| Autoři původní metody: || Motiv P, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 2008
 
| Rok vydání původní metody: || 2008
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Baterie složená z několika dotazníkových, projektivních a výkonových metod. Je zaměřena na klíčové vlastnosti a kompetence manažerů, obchodníků a celkově klientsky a týmově orientovaných pracovníků. Využití zejména při předvýběru, výběru nebo rozvoji zaměstnanců. Pojem kompetence je využit v širším významu, než je jeho běžné vymezení v pozorovatelném a jasně funkčně ohraničeném chování.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Baterie složená z několika dotazníkových, projektivních a výkonových metod. Je zaměřena na klíčové vlastnosti a kompetence manažerů, obchodníků a obecně klientsky a týmově orientovaných pracovníků. Využití zejména při předvýběru, výběru nebo rozvoji zaměstnanců. Pojem kompetence je použit v širším významu, než je jeho běžné vymezení v pozorovatelném a jasně funkčně ohraničeném chování.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || X || Struktura inteligence
 
| || X || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pracovní tempo, divergentní myšlení
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: pracovní tempo, divergentní myšlení
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - dynamika
+
| || X || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Konkrétní testové baterie jsou tvořeny různými metodami, které agentura Motiv P sestaví dle požadavků pro obsahovou pozici.  
+
Konkrétní testové baterie jsou tvořeny různými metodami, které agentura Motiv P sestaví dle požadavků pro obsahovou pozici.
 +
 
Popis vybraných testů:  
 
Popis vybraných testů:  
Testy pro manažery - jsou zaměřené na předpoklady pro rozvoj kompetencí k řešení problémů, interpersonálních a seberegulačních kompetencí.  
+
 
Testy obchodních a prodejních kompetencí – zjišťují preferovaný styl prodeje kandidátem a jeho úroveň rozvoje obchodních a prodejních kompetencí.  
+
- Testy pro manažery jsou zaměřené na předpoklady pro rozvoj kompetencí k řešení problémů, kompetencí interpersonálních a seberegulačních.  
Test klíčových kompetencí - test se skládá z dotazníků zaměřených na osobnostní předpoklady a tzv. "výkonového subtestu", který testuje pracovní tempo a praktické myšlení. Test je vhodný pro většinu pracovních pozic, především pro pracovníky, kteří jsou v přímém či nepřímém kontaktu se zákazníkem. Kompetence, na které je test zaměřený jsou např. orientace na kontakt s klientem, orientace na úspěch a výsledek, proaktivita, emoční stabilita, vedení, flexibilita, loajalita, praktické myšlení a pracovní tempo.  
+
 
Test interpersonální orientace (B-test) – sebeposuzovací dotazník, který zjišťuje typické i rizikové chování ve vztahové rovině.  
+
- Testy obchodních a prodejních kompetencí – zjišťují preferovaný styl prodeje kandidátem a úroveň rozvoje jeho obchodních a prodejních kompetencí.
Test osobnostních předpokladů (V-test) – sebeposuzovací dotazník, který je zaměřený na sebeřízení, zvládání zátěže a vytrvalost kandidáta.
+
Test analytického myšlení – výkonový test verbálního logického usuzování a pracovního tempa. Vhodné především pro výkonné zaměstnance.  
+
- Test klíčových kompetencí test se skládá z dotazníků zaměřených na osobnostní předpoklady a z tzv. „výkonového subtestu“, který testuje pracovní tempo a praktické myšlení. Test je vhodný pro většinu pracovních pozic, především pro pracovníky, kteří jsou v přímém či nepřímém kontaktu se zákazníkem. Kompetence, na které je test zaměřený, jsou např. orientace na kontakt s klientem, orientace na úspěch a výsledek, proaktivita, emoční stabilita, vedení, flexibilita, loajalita, praktické myšlení a pracovní tempo.
Test kreativního potenciálu (C test) – analýza předpokladů tvořivého a divergentního myšlení.
+
 
Basic Comprehensive – hlubší analýza komunikačního stylu kandidáta a jeho stylu vedení. Je zjišťováno i několik klíčových osobnostních předpokladů, které mají vliv na kompetence potřebné pro řešení problémů. Výsledky tohoto testu poukazují na silné a slabé stránky uchazeče.
+
- Test interpersonální orientace (B-test) – sebeposuzovací dotazník, který zjišťuje typické i rizikové chování ve vztahové rovině.  
 +
 
 +
- Test osobnostních předpokladů (V-test) – sebeposuzovací dotazník, který je zaměřený na sebeřízení, zvládání zátěže a vytrvalost kandidáta.  
 +
 +
- Test analytického myšlení – výkonový test verbálního logického usuzování a pracovního tempa. Vhodné především pro výkonné zaměstnance.
 +
 
 +
- Test kreativního potenciálu (C test) – analýza předpokladů tvořivého a divergentního myšlení.
 +
 
 +
- Basic Comprehensive – hlubší analýza komunikačního stylu kandidáta a jeho stylu vedení. Je zjišťováno i několik klíčových osobnostních předpokladů, které mají vliv na kompetence potřebné pro řešení problémů. Výsledky tohoto testu poukazují na silné a slabé stránky uchazeče.
 +
 
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 107: Řádek 117:
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení probíhá přímo agenturou Motiv P. Vyhodnocení závislá na lidském faktoru jsou připravená do 3 dnů, automatizované zprávy jsou hotovy ihned.  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení probíhá přímo agenturou Motiv P. Vyhodnocení závislá na lidském faktoru jsou připravená do 3 dnů, automatizované zprávy jsou hotovy ihned.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace:  Interpretace je prováděna pouze odborníky z Motiv P s.r.o. (do 3 dnů) nebo po zaškolení touto agenturou. Některé testy jsou automatizované.  
+
| || colspan="2" | Interpretace:  Interpretace je prováděna pouze odborníky z Motiv P (do 3 dnů) nebo odborníky zaškolenými touto agenturou. Některé testy jsou automatizované.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva je připravena specialisty agentury Motiv P (do 3 dnů).
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva je připravena specialisty agentury Motiv P (do 3 dnů).
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
Řádek 116: Řádek 126:
 
Normy byly získány na rozsáhlém vzorku české a slovenské populace pracovníků v soukromém sektoru, který agentura Motiv P považuje, vzhledem k účelu využití, za reprezentativní standardizační vzorek.  
 
Normy byly získány na rozsáhlém vzorku české a slovenské populace pracovníků v soukromém sektoru, který agentura Motiv P považuje, vzhledem k účelu využití, za reprezentativní standardizační vzorek.  
 
V roce 2008 došlo k rozsáhlé restandardizaci, konkrétně ke kontrole psychometrických parametrů jednotlivých metod se zaměřením na jejich reliabilitu a validitu. Byly realizovány některé dílčí úpravy, které umožňují nynější přesnější měření.
 
V roce 2008 došlo k rozsáhlé restandardizaci, konkrétně ke kontrole psychometrických parametrů jednotlivých metod se zaměřením na jejich reliabilitu a validitu. Byly realizovány některé dílčí úpravy, které umožňují nynější přesnější měření.
Do konce roku 2014 prošlo baterií metod P4Btool 7384 uchazečů. Normy k dotazníkům byly získány na souboru (N = 2980) zaměstnanců v soukromém sektoru.  
+
Do konce roku 2014 prošlo baterií metod P4Btool 7384 uchazečů. Normy k dotazníkům byly získány na souboru 2980 zaměstnanců v soukromém sektoru.  
Normy pro test analytického a praktického myšlení byly získány na skupině respondentů N = 1945.
+
Normy pro test analytického a praktického myšlení byly získány na skupině respondentů o velikosti N = 1945.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 181: Řádek 191:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Online odkazy. Kandidát se přihlašuje pomocí přístupových kódu. Vyhodnocení poté provádí přímo agentura Motiv P. Ve výstupní zprávě je závěrečné shrnutí profilu kandidáta, výsledný graf celkového profilu, silné a slabé stránky kandidáta, motivace a doporučení pro další rozvoj.  
+
Online odkazy. Kandidát se přihlašuje pomocí přístupových kódů. Vyhodnocení poté provádí přímo agentura Motiv P. Výstupní zpráva obsahuje závěrečné shrnutí profilu kandidáta, výsledný graf celkového profilu, silné a slabé stránky kandidáta, motivace a doporučení pro další rozvoj.  
 
Zpráva také obsahuje přehled použitých metod dané testové baterie a slovní popis výsledků v jednotlivých metodách či T-skóry.
 
Zpráva také obsahuje přehled použitých metod dané testové baterie a slovní popis výsledků v jednotlivých metodách či T-skóry.
 
|-  
 
|-  
Řádek 201: Řádek 211:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
Reliabilita test-retest nebyla analyzována. Je velmi málo opakovaně testovaných kandidátů.  
 
Reliabilita test-retest nebyla analyzována. Je velmi málo opakovaně testovaných kandidátů.  
Cronbachova alfa se pro jednotlivé metody a jejich sub-testy pohybuje v rozmezí 0,60 až 0,91.
+
Cronbachova alfa se pro jednotlivé metody a jejich subtesty pohybuje v rozmezí 0,60 až 0,91.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 211: Řádek 221:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Hoidekrová, M. (2010). Využití kompetenčního modelu k rozvoji diplomatických pracovníků ve státní správě. Praha. Diplomová práce. str.130-133
+
# Hoidekrová, M. (2010). ''Využití kompetenčního modelu k rozvoji diplomatických pracovníků ve státní správě'' (pp. 130–133) [Diplomová práce]. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
# Pařížková, D. (2011). Využití psychodiagnostických metod v personálním řízení. Praha. Diplomová práce. str. 85-91.
+
# ''Motiv P.'' Získáno z: http://motivp.com
# Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Univerzita Palackého v Olomouci. str. 121.
+
# Pařízková, D. (2011). ''Využití psychodiagnostických metod v personálním řízení'' (pp. 85–91) [Diplomová práce]. Praha: Vysoká škola ekonomická.
# Web Motiv P s.r.o.: http://motivp.com/
+
# Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců'' (pp. 121). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
 +
 
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]][[Kategorie:Projektivní metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:59


Základní informace
Název metody (lokální): Virtuální assessment centrum
Zkratka metody (lokální): VAC
Autoři adaptace lokalizace: MotivP, s. r. o.
Lokální vydavatel/distributor metody: MotivP, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2015
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): e-psycho, Potencial for Bussiness
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): P4B Tools
Autoři původní metody: Motiv P, s. r. o.
Rok vydání původní metody: 2008
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Baterie složená z několika dotazníkových, projektivních a výkonových metod. Je zaměřena na klíčové vlastnosti a kompetence manažerů, obchodníků a obecně klientsky a týmově orientovaných pracovníků. Využití zejména při předvýběru, výběru nebo rozvoji zaměstnanců. Pojem kompetence je použit v širším významu, než je jeho běžné vymezení v pozorovatelném a jasně funkčně ohraničeném chování.

Psychologická doména: O GMA
X Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: pracovní tempo, divergentní myšlení
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
X Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Konkrétní testové baterie jsou tvořeny různými metodami, které agentura Motiv P sestaví dle požadavků pro obsahovou pozici.

Popis vybraných testů:

- Testy pro manažery – jsou zaměřené na předpoklady pro rozvoj kompetencí k řešení problémů, kompetencí interpersonálních a seberegulačních.

- Testy obchodních a prodejních kompetencí – zjišťují preferovaný styl prodeje kandidátem a úroveň rozvoje jeho obchodních a prodejních kompetencí.

- Test klíčových kompetencí – test se skládá z dotazníků zaměřených na osobnostní předpoklady a z tzv. „výkonového subtestu“, který testuje pracovní tempo a praktické myšlení. Test je vhodný pro většinu pracovních pozic, především pro pracovníky, kteří jsou v přímém či nepřímém kontaktu se zákazníkem. Kompetence, na které je test zaměřený, jsou např. orientace na kontakt s klientem, orientace na úspěch a výsledek, proaktivita, emoční stabilita, vedení, flexibilita, loajalita, praktické myšlení a pracovní tempo.

- Test interpersonální orientace (B-test) – sebeposuzovací dotazník, který zjišťuje typické i rizikové chování ve vztahové rovině.

- Test osobnostních předpokladů (V-test) – sebeposuzovací dotazník, který je zaměřený na sebeřízení, zvládání zátěže a vytrvalost kandidáta.

- Test analytického myšlení – výkonový test verbálního logického usuzování a pracovního tempa. Vhodné především pro výkonné zaměstnance.

- Test kreativního potenciálu (C test) – analýza předpokladů tvořivého a divergentního myšlení.

- Basic Comprehensive – hlubší analýza komunikačního stylu kandidáta a jeho stylu vedení. Je zjišťováno i několik klíčových osobnostních předpokladů, které mají vliv na kompetence potřebné pro řešení problémů. Výsledky tohoto testu poukazují na silné a slabé stránky uchazeče.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: Testové baterie jsou umístěny na internetu, webová aplikace je zabezpečena přístupovými kódy. Testování probíhá on-line, kandidáti mohou testy vyplnit z různých míst, přístup k internetu je nutností. V rámci některých aktivit je možné, aby kandidát materiály zpracovával sám a později je ukládal do zabezpečeného systému. Doba administrace je závislá konkrétně sestavené baterii.
Vyhodnocení: Vyhodnocení probíhá přímo agenturou Motiv P. Vyhodnocení závislá na lidském faktoru jsou připravená do 3 dnů, automatizované zprávy jsou hotovy ihned.
Interpretace: Interpretace je prováděna pouze odborníky z Motiv P (do 3 dnů) nebo odborníky zaškolenými touto agenturou. Některé testy jsou automatizované.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva je připravena specialisty agentury Motiv P (do 3 dnů).

Normy:

Normy byly získány na rozsáhlém vzorku české a slovenské populace pracovníků v soukromém sektoru, který agentura Motiv P považuje, vzhledem k účelu využití, za reprezentativní standardizační vzorek. V roce 2008 došlo k rozsáhlé restandardizaci, konkrétně ke kontrole psychometrických parametrů jednotlivých metod se zaměřením na jejich reliabilitu a validitu. Byly realizovány některé dílčí úpravy, které umožňují nynější přesnější měření. Do konce roku 2014 prošlo baterií metod P4Btool 7384 uchazečů. Normy k dotazníkům byly získány na souboru 2980 zaměstnanců v soukromém sektoru. Normy pro test analytického a praktického myšlení byly získány na skupině respondentů o velikosti N = 1945.

Doporučené standardní skóry:

T-skóry.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Online odkazy. Kandidát se přihlašuje pomocí přístupových kódů. Vyhodnocení poté provádí přímo agentura Motiv P. Výstupní zpráva obsahuje závěrečné shrnutí profilu kandidáta, výsledný graf celkového profilu, silné a slabé stránky kandidáta, motivace a doporučení pro další rozvoj. Zpráva také obsahuje přehled použitých metod dané testové baterie a slovní popis výsledků v jednotlivých metodách či T-skóry.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Prediktivní validita nebyla psychometricky ověřena, je ověřována úspěšností kandidátů na obsazovaných pozicích. Bližší informace nejsou k dispozici.

     
Reliabilita:

Reliabilita test-retest nebyla analyzována. Je velmi málo opakovaně testovaných kandidátů. Cronbachova alfa se pro jednotlivé metody a jejich subtesty pohybuje v rozmezí 0,60 až 0,91.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Hoidekrová, M. (2010). Využití kompetenčního modelu k rozvoji diplomatických pracovníků ve státní správě (pp. 130–133) [Diplomová práce]. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
  2. Motiv P. Získáno z: http://motivp.com
  3. Pařízková, D. (2011). Využití psychodiagnostických metod v personálním řízení (pp. 85–91) [Diplomová práce]. Praha: Vysoká škola ekonomická.
  4. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců (pp. 121). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.