Wisconsinský test třídění karet: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 8: Řádek 8:
 
| Zkratka metody (lokální): || WSCT
 
| Zkratka metody (lokální): || WSCT
 
|-  
 
|-  
| Autoři adaptace lokalizace: || Sabina Telecká (Jiří Doležálek - PC verze)
+
| Autoři adaptace lokalizace: || Sabina Telecká (PC verze Jiří Doležálek)
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || © Hogrefe - Testcentrum
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe Testcentrum
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2013
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2013
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || WSCT
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || WSCT
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || David A. Grant, Esta E. Berg
+
| Autoři původní metody: || David A. Grant, Esta E. Berg
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1941
 
| Rok vydání původní metody: || 1941
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: exekutivní funkce (schopnost přepínat kognitivní strategie v reakci na nepředvídané změny v prostředí)
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: exekutivní funkce (schopnost přepínat kognitivní strategie v reakci na nepředvídané změny v prostředí)
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Metoda se skládá ze 4 podnětových a 128 odpověďových karet. Karty obsahují různé znaky v různém počtu a barvách. Při administraci jsou předloženy 4 podnětové karty, ke kterým je za úkol přiřazovat karty odpověďové. Odpověďové karty jsou přiřazovány k podnětovým podle prinipu, který je cílem odhalit. Princip se řídí třemi podmínkami, a to podle barvy, tvaru či počtu znaků na kartě. Jakmile je objeven princip přiřazování, administrátor bez upozornění změní způsob zadání (např. se původní přiřazování podle shodného tvaru změní na přiřazování podle barvy). Takto klient vystřídá dvakrát všechny tři způsoby přiřazování, nebo skončí po vyčerpání všech 128 karet. Skóry WCST: celkový počet chyb, % chyb, perseverativní odpovědi, % perseverativních odpovědí, perseverativní chyby, % perseverativních chyb, neperseverativní chyby, % neperseverativních chyb, % úrovně po sobě jdoucích správných odpovědí.
+
Metoda se skládá ze 4 podnětových a 128 odpověďových karet. Karty obsahují různé znaky v různém počtu a barvách. Při administraci jsou předloženy 4 podnětové karty a úkolem je přiřazovat karty odpověďové. Odpověďové karty jsou přiřazovány k podnětovým podle principu, jehož odhalení je cílem. Princip se řídí třemi podmínkami, a to podle barvy, tvaru či počtu znaků na kartě. Jakmile je objeven princip přiřazování, administrátor bez upozornění změní způsob zadání (např. se původní přiřazování podle shodného tvaru změní na přiřazování podle barvy). Takto klient vystřídá dvakrát všechny tři způsoby přiřazování, nebo skončí po vyčerpání všech 128 karet. Skóry WCST: celkový počet chyb, %&nbsp;chyb, perseverativní odpovědi, %&nbsp;perseverativních odpovědí, perseverativní chyby, %&nbsp;perseverativních chyb, neperseverativní chyby, %&nbsp;neperseverativních chyb, %&nbsp;úrovně po sobě jdoucích správných odpovědí.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || X || Manuální manipulace
 
| || X || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || X || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || O || Skupinová
 
| || O || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 20-30 minut. Test ovšem není časově omezem, o čemž je klient informován.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 20–30 minut. Test ovšem není časově omezen, o čemž je klient informován.
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Při PC formě je test vyhodnocen ihned. V kartičkové verzi záleží na rychlosti administrátora.
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Při PC formě je test vyhodnocen ihned. V kartičkové verzi záleží na rychlosti administrátora.
Řádek 100: Řádek 100:
 
| || colspan="2" | Interpretace: Při PC formě neuvedeno. V kartičkové verzi záleží na rychlosti administrátora.
 
| || colspan="2" | Interpretace: Při PC formě neuvedeno. V kartičkové verzi záleží na rychlosti administrátora.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Neuvedeno.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Neuvedeno.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Normy byly získány na souboru N = 899 osob. Manuál obsahuje normy pro Dospělou populaci celkem (N = 384); Normy podle věku (N= 515) (6;6-19;11 let); Normy podle věku a vzdělání (N = 384) (20-89;11 let). Normativní data byla rozdělena na 6 populací, ze kterých čerpá: 1) 453 dětí se vzděláním od mateřské školy až po 12 let studia (6,5 - 18 let; 52 % muži, 48 % ženy; 87 % běloši; 11 % černoši, 2 % jiná příslušnost, 16 % N/A). 2) 49 studentů se vzděláním 12 – 13 let (18; 49 % muži, 51 ženy ; etnická příslušnost neuvedena). 3) 150 osob z Colorada a Texasu; 7 – 20 let vzdělání (15 - 77 let; 83 % muži, 17 % ženy; etnická příslušnost neuvedena). 4) 50 osob z Colorada; 8 – 20 let vzdělání (58 – 84 let; 34 % muži, 66 % ženy; etnická příslušnost neuvedena). 5) 124 civilních pilotů z Colorada a Washingtonu, DC; 12 – 20 let vzdělání (24 – 65 let; 91 % muži, 9 % ženy; etnická příslušnost neuvedena). 6) 73 osob; 6 – 20 let vzdělání (51 – 89 let; 45 % muži, 55 % ženy; etnická příslušnost neuvedena). Normy byly převzaty z revidované americké verze (1993). Čestí autoři provedli pilotní studii obsahující 42 zdravých osob a 66 neurologických pacientů, jejíž výsledky jsou srovatelné s daty z USA, a proto se čeští autoři rozhodli použít americké normy reprezentativnějšího vzorku.
+
Normy byly získány na souboru 899 osob. Manuál obsahuje normy pro dospělou populaci celkem (N = 384); normy podle věku (N = 515) (6;6–19;11 let); normy podle věku a vzdělání (N = 384) (20–89;11 let).  
 +
 
 +
Normativní data byla rozdělena na 6 populací, ze kterých čerpá:  
 +
 
 +
1) 453 dětí se vzděláváním od mateřské školy až po 12 let studia (6,5–18 let; 52 % muži, 48 % ženy; 87 % běloši; 11 % černoši, 2 % jiná příslušnost, 16 % neuvedeno).  
 +
 
 +
2) 49 studentů se vzděláváním 12–13 let (18; 49 % muži, 51 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).  
 +
 
 +
3) 150 osob z Colorada a Texasu; 7–20 let vzdělávání (15–77 let; 83 % muži, 17 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).  
 +
 
 +
4) 50 osob z Colorada: 8–20 let vzdělávání (58–84 let; 34 % muži, 66 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).  
 +
 
 +
5) 124 civilních pilotů z Colorada a Washingtonu, DC: 12–20 let vzdělávání (24–65 let; 91 % muži, 9 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).  
 +
 
 +
6) 73 osob: 6–20 let vzdělávání (51–89 let; 45 % muži, 55 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).  
 +
 
 +
Normy byly převzaty z revidované americké verze (1993). Čeští autoři provedli pilotní studii obsahující 42 zdravých osob a 66 neurologických pacientů, jejíž výsledky jsou srovnatelné s daty z USA, a proto se čeští autoři rozhodli použít americké normy reprezentativnějšího vzorku.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
standardní skóry, T-skóry, percentily.
+
Standardní skóry, T-skóry, percentily.
 
|-  
 
|-  
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
Řádek 169: Řádek 185:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Fyzický forma: možnost zakoupení celého testového setu obsahujícího příručku, podnětové karty a 30 záznamových listů. Případně se všechny části dají koupit jednotlivě.  
+
Fyzická forma: možnost zakoupení celého testového setu obsahujícího příručku, podnětové karty a 30 záznamových listů. Případně se všechny části dají koupit jednotlivě.  
  
PC: Je nutné zakoupit program pro Windows s 50 kredity. Kredity je pak možné dokupovat po 50 kreditech.
+
PC: Je nutné zakoupit program pro Windows s 50 kredity. Kredity je pak možné dokupovat po padesáti.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 184: Řádek 200:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Test byl používán při výzkumu a klinické praxi pro měření exekutivních funkcí. Zkoumané osoby zahrnovaly pacienty s fokálním i difúzním mozkovým postižením, záchvatovými stavy, Parkinsonovou nemocí, roztroušenou sklerózou a psychiatrickými poruchami. Autoři uvádějí, že je metoda používána ke zjištění vývojových změn kognice, dále je používána pro studium kognice při poruše pozornosti a poruchách učení u dětí a adolescentů.
+
Test byl používán při výzkumu a v klinické praxi pro měření exekutivních funkcí. Zkoumané osoby zahrnovaly pacienty s fokálním i difúzním mozkovým postižením, záchvatovými stavy, Parkinsonovou nemocí, roztroušenou sklerózou a psychiatrickými poruchami. Autoři uvádějí, že je metoda používána ke zjištění vývojových změn kognice, dále je používána pro studium kognice při poruše pozornosti a poruchách učení u dětí a adolescentů.
 
Autoři bližší informace k validitě neuvádějí.
 
Autoři bližší informace k validitě neuvádějí.
 
|-  
 
|-  
Řádek 190: Řádek 206:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Inter-skórovací reliabilita zkoumaná na vzorku (N = 30) psychiatrických pacientů korelovala u skórů perseverativní odpovědi (r = ,93), perseverativní chyby (r = ,92) a neperseverativní chyby (r = ,88). Intra-skórovací reliabilita taktéž nabývala vysokých hodnot na stejném vzorku respondentů a to pro skóry perseverativní odpovědi (r = ,96), perseverativní chyby (r = ,94), neperseverativni chyby (r =,91).
+
Interskórovací reliabilita zkoumaná na vzorku psychiatrických pacientů (N = 30) korelovala u skórů perseverativní odpovědi (r = 0,93), perseverativní chyby (r = 0,92) a neperseverativní chyby (r = 0,88). Intraskórovací reliabilita taktéž nabývala vysokých hodnot na stejném vzorku respondentů, a to pro skóry perseverativní odpovědi (r = 0,96), perseverativní chyby (r = 0,94), neperseverativní chyby (r = 0,91).
Ve studiích zabývajících se WCST byla inter-skórovací reliabilita r > ,895 s výjimkou skóru učení se učit. Pro intra-skórovací reliabilitu byly korelace taktéž vysoké (r > ,828).
+
Ve studiích zabývajících se WCST byla interskórovací reliabilita na úrovni r > 0,895, s výjimkou skóru učení se učit. Pro intraskórovací reliabilitu byly korelace taktéž vysoké (r > 0,828).
 
Autoři bližší informace k reliabilitě testu neuvádějí.
 
Autoři bližší informace k reliabilitě testu neuvádějí.
 
|-  
 
|-  
Řádek 202: Řádek 218:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Telecká, S. (2013). WCST–Wisconsinský test třídění karet (1. české vyd.). Praha: Hogrefe–Testcentrum.
+
# Telecká, S. (2013). ''WCST–Wisconsinský test třídění karet.'' 1. české vydání. Praha: Hogrefe – Testcentrum.
# Hogrefe Testcentrum. (nedatováno). WCST – Wisconsinský test třídění karet. Dostupné z http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_137
+
# Hogrefe Testcentrum. (nedatováno). ''WCST – Wisconsinský test třídění karet.'' Získáno z: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_137
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 11:00


Základní informace
Název metody (lokální): Wisconsinský test třídění karet
Zkratka metody (lokální): WSCT
Autoři adaptace lokalizace: Sabina Telecká (PC verze Jiří Doležálek)
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2013
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Wisconsin Card Sorting Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): WSCT
Autoři původní metody: David A. Grant, Esta E. Berg
Rok vydání původní metody: 1941
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: WCST je zaměřen na exekutivní funkce. Původně byl vyvinut k měření schopnosti abstraktního uvažování a schopnosti přepínat kognitivní strategie v reakci na nepředvídatelné změny u běžné populace. Uplatňuje se tak ve sférách, kde je třeba rychle reagovat a přizpůsobovat se novým podmínkám.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: exekutivní funkce (schopnost přepínat kognitivní strategie v reakci na nepředvídané změny v prostředí)
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Metoda se skládá ze 4 podnětových a 128 odpověďových karet. Karty obsahují různé znaky v různém počtu a barvách. Při administraci jsou předloženy 4 podnětové karty a úkolem je přiřazovat karty odpověďové. Odpověďové karty jsou přiřazovány k podnětovým podle principu, jehož odhalení je cílem. Princip se řídí třemi podmínkami, a to podle barvy, tvaru či počtu znaků na kartě. Jakmile je objeven princip přiřazování, administrátor bez upozornění změní způsob zadání (např. se původní přiřazování podle shodného tvaru změní na přiřazování podle barvy). Takto klient vystřídá dvakrát všechny tři způsoby přiřazování, nebo skončí po vyčerpání všech 128 karet. Skóry WCST: celkový počet chyb, % chyb, perseverativní odpovědi, % perseverativních odpovědí, perseverativní chyby, % perseverativních chyb, neperseverativní chyby, % neperseverativních chyb, % úrovně po sobě jdoucích správných odpovědí.


Forma administrace: O Tužka-papír
X Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: 20–30 minut. Test ovšem není časově omezen, o čemž je klient informován.
Vyhodnocení: Při PC formě je test vyhodnocen ihned. V kartičkové verzi záleží na rychlosti administrátora.
Interpretace: Při PC formě neuvedeno. V kartičkové verzi záleží na rychlosti administrátora.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Neuvedeno.

Normy:

Normy byly získány na souboru 899 osob. Manuál obsahuje normy pro dospělou populaci celkem (N = 384); normy podle věku (N = 515) (6;6–19;11 let); normy podle věku a vzdělání (N = 384) (20–89;11 let).

Normativní data byla rozdělena na 6 populací, ze kterých čerpá:

1) 453 dětí se vzděláváním od mateřské školy až po 12 let studia (6,5–18 let; 52 % muži, 48 % ženy; 87 % běloši; 11 % černoši, 2 % jiná příslušnost, 16 % neuvedeno).

2) 49 studentů se vzděláváním 12–13 let (18; 49 % muži, 51 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).

3) 150 osob z Colorada a Texasu; 7–20 let vzdělávání (15–77 let; 83 % muži, 17 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).

4) 50 osob z Colorada: 8–20 let vzdělávání (58–84 let; 34 % muži, 66 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).

5) 124 civilních pilotů z Colorada a Washingtonu, DC: 12–20 let vzdělávání (24–65 let; 91 % muži, 9 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).

6) 73 osob: 6–20 let vzdělávání (51–89 let; 45 % muži, 55 % ženy; etnická příslušnost neuvedena).

Normy byly převzaty z revidované americké verze (1993). Čeští autoři provedli pilotní studii obsahující 42 zdravých osob a 66 neurologických pacientů, jejíž výsledky jsou srovnatelné s daty z USA, a proto se čeští autoři rozhodli použít americké normy reprezentativnějšího vzorku.

Doporučené standardní skóry:

Standardní skóry, T-skóry, percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Fyzická forma: možnost zakoupení celého testového setu obsahujícího příručku, podnětové karty a 30 záznamových listů. Případně se všechny části dají koupit jednotlivě.

PC: Je nutné zakoupit program pro Windows s 50 kredity. Kredity je pak možné dokupovat po padesáti.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Test byl používán při výzkumu a v klinické praxi pro měření exekutivních funkcí. Zkoumané osoby zahrnovaly pacienty s fokálním i difúzním mozkovým postižením, záchvatovými stavy, Parkinsonovou nemocí, roztroušenou sklerózou a psychiatrickými poruchami. Autoři uvádějí, že je metoda používána ke zjištění vývojových změn kognice, dále je používána pro studium kognice při poruše pozornosti a poruchách učení u dětí a adolescentů. Autoři bližší informace k validitě neuvádějí.

     
Reliabilita:

Interskórovací reliabilita zkoumaná na vzorku psychiatrických pacientů (N = 30) korelovala u skórů perseverativní odpovědi (r = 0,93), perseverativní chyby (r = 0,92) a neperseverativní chyby (r = 0,88). Intraskórovací reliabilita taktéž nabývala vysokých hodnot na stejném vzorku respondentů, a to pro skóry perseverativní odpovědi (r = 0,96), perseverativní chyby (r = 0,94), neperseverativní chyby (r = 0,91). Ve studiích zabývajících se WCST byla interskórovací reliabilita na úrovni r > 0,895, s výjimkou skóru učení se učit. Pro intraskórovací reliabilitu byly korelace taktéž vysoké (r > 0,828). Autoři bližší informace k reliabilitě testu neuvádějí.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Telecká, S. (2013). WCST–Wisconsinský test třídění karet. 1. české vydání. Praha: Hogrefe – Testcentrum.
  2. Hogrefe – Testcentrum. (nedatováno). WCST – Wisconsinský test třídění karet. Získáno z: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_137