Corsiho test: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Corsiho test}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Corsiho test |- | Zkratk…“)
 
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Informace není k dispozici
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Informace není k dispozici
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Assessment Systems International
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Assessment Systems International
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2017
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2017
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || CORSI
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || CORSI
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || D. Schelling
+
| Autoři původní metody: || D. Schelling
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1972
 
| Rok vydání původní metody: || 1972
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: krátkodobá paměť
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: krátkodobá paměť
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 80: Řádek 80:
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
Řádek 105: Řádek 105:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Data reprezentativního souboru respondentů tvoří 567 respondentů (295 žen a 272 mužů) ve věku mezi 16 a 85 lety (průměr = 45,52, SD = 16,84). Sběr dat pochází z roku 2011-2015. Soubor je rozdělený dle věku, pohlaví a vzdělání. Podle věku jsou uváděny věkové kohorty vždy po 5 letech od 15 do 85 let a následně 85+. Podle vzdělání jsou určeny skupin: Nedokončené základní vzdělání, dokončená základní docházka, ukončená technická škola nebo odborné vzdělání, absolvování na střední škole s přijímací zkouškou na vysokou školu a vysokoškolské vzdělání. Místo klasické formy norem jsou vypočítány Cut-off skóry. Data pro normy byla získána převážně na respondentech v Německu a Rakousku, české normy k dispozici nejsou.  
+
Data reprezentativního souboru respondentů tvoří 567 respondentů (295 žen a 272 mužů) ve věku mezi 16 a 85 lety (průměr = 45,52; SD = 16,84). Sběr dat pochází z let 2011–2015. Soubor je rozdělený dle věku, pohlaví a vzdělání. Podle věku jsou uváděny věkové kohorty vždy po 5 letech od 15 do 85 let a následně 85+. Podle vzdělání jsou určeny tyto skupiny: nedokončené základní vzdělání, dokončená základní docházka, ukončená technická škola nebo odborné vzdělání, absolvování na střední škole s přijímací zkouškou na vysokou školu a vysokoškolské vzdělání. Místo klasické formy norem jsou vypočítány cut-off skóry. Data pro normy byla získána převážně na respondentech v Německu a Rakousku, české normy k dispozici nejsou.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 169: Řádek 169:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Test je k dispozici v počítačové verzi, je součástí VTS. Dodávaný manuál obsahuje popis i veškeré parametry metody. Licence jsou poskytovány časové nebona počet administrací.  
+
Test je k dispozici v počítačové verzi, je součástí VTS. Dodávaný manuál obsahuje popis i veškeré parametry metody. Licence jsou poskytovány časové nebo na počet administrací.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Kriteriální validita byla zjišťována na souboru respondentů s poškozením mozku. Výsledky potvrdily možnost použití metody pro zjišťování vizuálně-prostorové funkce krátkodobé paměti. Konstruktová validita byla zjišťována zvlášť se zaměřením na formu opakování klikání na kostky dle předlohy a opakování na kostky v opačném pořadí. U respondentů bylo měřeno rozpětí mezi první a druhou formou testu. Střední rozpětí paměti vpřed bylo 4,88 (s = 1,13); průměrné rozpětí paměti vzad či naopak bylo 4,75 (SD = 1,39). T-test ukázal, že tento rozdíl není významný (t = 0,662; p = 0,509). Podobné výsledky byly získány pro proměnnou Počet správně reprodukovaných sekvencí: průměr vpřed = 8,50 (SD = 3,17), průměr dozadu = 7,72 (SD = 3,71); t-skóre = 1,48, p = 0,141.
+
Kriteriální validita byla zjišťována na souboru respondentů s poškozením mozku. Výsledky potvrdily možnost použití metody pro zjišťování vizuálně-prostorové funkce krátkodobé paměti. Konstruktová validita byla zjišťována zvlášť se zaměřením na formu opakování klikání na kostky dle předlohy a opakování klikání na kostky v opačném pořadí. U respondentů bylo měřeno rozpětí mezi první a druhou formou testu. Střední rozpětí paměti vpřed bylo 4,88 (s = 1,13); průměrné rozpětí paměti vzad či naopak bylo 4,75 (SD = 1,39). T-test ukázal, že tento rozdíl není významný (t = 0,662; p = 0,509). Podobné výsledky byly získány pro proměnnou Počet správně reprodukovaných sekvencí: průměr vpřed = 8,50 (SD = 3,17); průměr dozadu = 7,72 (SD = 3,71); t-skór = 1,48, p = 0,141.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Reliabilita je popisována jako trvale vysoká, přičemž vnitřní konzistence (Cronbachova alfa) na základě posuzovaného souboru je r = 0,81 pro formu klikání ve směru vpřed a r = 0,7 pro formu klikání pozpátku. Podle jednotlivých forem testu se reliabilita pohybuje v rozmezí od 0,81 až po 0,89. U rozdělení dle vzdělání se uváděná reliabilita pro skupinu 1-3 rovná 0,802 a u skupin 4-5 se rovná hodnotě 0,809. Pro rozdělení dle věku je uváděná vnitřní konzistence 0,809 pro skupinu osob do věku 39 let, 0,751 pro skupinu respondentů ve věku 40-54 a 0,732 pro skupinu od 55 let.
+
Reliabilita je popisována jako trvale vysoká, přičemž vnitřní konzistence (Cronbachova alfa) na základě posuzovaného souboru je r = 0,81 pro formu klikání ve směru vpřed a r = 0,7 pro formu klikání pozpátku. Podle jednotlivých forem testu se reliabilita pohybuje v rozmezí od 0,81 až po 0,89. U rozdělení dle vzdělání se uváděná reliabilita pro skupinu 1–3 rovná 0,802 a u skupin 4–5 se rovná hodnotě 0,809. Pro rozdělení dle věku je uváděna vnitřní konzistence 0,809 pro skupinu osob do věku 39 let, 0,751 pro skupinu respondentů ve věku 40–54 a 0,732 pro skupinu od 55 let.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 197: Řádek 197:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Vienna Test Systém (2017). Manual Test label CORSI. Mödling: Schuhfied.
+
# Vienna Test System. (2017). ''Manual Test label CORSI.'' Mödling: Schuhfried.
# Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
+
# Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců''. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:50


Základní informace
Název metody (lokální): Corsiho test
Zkratka metody (lokální): CORSI
Autoři adaptace lokalizace: Informace není k dispozici
Lokální vydavatel/distributor metody: Assessment Systems International
Rok vydání aktuální verze metody: 2017
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): BLOCK-TAPPING TEST FORWARDS-BACKWARDS, SUPRA-BLOCK SPAN TEST
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): CORSI
Autoři původní metody: D. Schelling
Rok vydání původní metody: 1972
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Metoda slouží k diagnostice pracovní paměti, konkrétně vizuální krátkodobé paměti. Zaměřuje se na její kapacitu, rozpětí a schopnost zpracování a ukládání informací. Dále zjišťuje kvalitu implicitního vizuálně-prostorového učení.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: krátkodobá paměť
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test obsahuje tři sady úloh. Na obrazovce se respondentovi zobrazí 9 nepravidelně rozložených bloků (kostek). Ukazatel (kurzor) v podobě ruky postupně poklepává na určitý počet kostek. Úkolem respondenta je následně klepat na kostky buď v uvedeném pořadí, nebo naopak. Po třech položkách se navýší počet kostek o jednu. Test je ukončen, pokud respondent odpoví špatně na tři po sobě jdoucí položky. U respondenta se takto nejprve zjistí hranice krátkodobé paměti, při které dochází k procesu učení. Podle toho je následně předkládáno respondentovi tolik položek, kolik je adekvátní jeho individuální bezprostřední hranici paměti + 1. Test se skládá celkem z 24 položek, které utvářejí osmkrát opakující se sekvenci. Test je ukončen ve chvíli, kdy respondent dokáže reprodukovat cílovou sekvenci.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 10–15 minut.
Vyhodnocení: Bezprostředně, automaticky.
Interpretace: Bezprostředně, automaticky.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.

Normy:

Data reprezentativního souboru respondentů tvoří 567 respondentů (295 žen a 272 mužů) ve věku mezi 16 a 85 lety (průměr = 45,52; SD = 16,84). Sběr dat pochází z let 2011–2015. Soubor je rozdělený dle věku, pohlaví a vzdělání. Podle věku jsou uváděny věkové kohorty vždy po 5 letech od 15 do 85 let a následně 85+. Podle vzdělání jsou určeny tyto skupiny: nedokončené základní vzdělání, dokončená základní docházka, ukončená technická škola nebo odborné vzdělání, absolvování na střední škole s přijímací zkouškou na vysokou školu a vysokoškolské vzdělání. Místo klasické formy norem jsou vypočítány cut-off skóry. Data pro normy byla získána převážně na respondentech v Německu a Rakousku, české normy k dispozici nejsou.

Doporučené standardní skóry:

Neuvedeno.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: X Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Test je k dispozici v počítačové verzi, je součástí VTS. Dodávaný manuál obsahuje popis i veškeré parametry metody. Licence jsou poskytovány časové nebo na počet administrací.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Kriteriální validita byla zjišťována na souboru respondentů s poškozením mozku. Výsledky potvrdily možnost použití metody pro zjišťování vizuálně-prostorové funkce krátkodobé paměti. Konstruktová validita byla zjišťována zvlášť se zaměřením na formu opakování klikání na kostky dle předlohy a opakování klikání na kostky v opačném pořadí. U respondentů bylo měřeno rozpětí mezi první a druhou formou testu. Střední rozpětí paměti vpřed bylo 4,88 (s = 1,13); průměrné rozpětí paměti vzad či naopak bylo 4,75 (SD = 1,39). T-test ukázal, že tento rozdíl není významný (t = 0,662; p = 0,509). Podobné výsledky byly získány pro proměnnou Počet správně reprodukovaných sekvencí: průměr vpřed = 8,50 (SD = 3,17); průměr dozadu = 7,72 (SD = 3,71); t-skór = 1,48, p = 0,141.

     
Reliabilita:

Reliabilita je popisována jako trvale vysoká, přičemž vnitřní konzistence (Cronbachova alfa) na základě posuzovaného souboru je r = 0,81 pro formu klikání ve směru vpřed a r = 0,7 pro formu klikání pozpátku. Podle jednotlivých forem testu se reliabilita pohybuje v rozmezí od 0,81 až po 0,89. U rozdělení dle vzdělání se uváděná reliabilita pro skupinu 1–3 rovná 0,802 a u skupin 4–5 se rovná hodnotě 0,809. Pro rozdělení dle věku je uváděna vnitřní konzistence 0,809 pro skupinu osob do věku 39 let, 0,751 pro skupinu respondentů ve věku 40–54 a 0,732 pro skupinu od 55 let.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Instalace VTS jako základního software.


Zdroje:
  1. Vienna Test System. (2017). Manual Test label CORSI. Mödling: Schuhfried.
  2. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.