Dotazník konstruktivního myšlení: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Karel Balcar, Aleš Kabilka (autor PC verze)  
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Karel Balcar, Aleš Kabilka (autor PC verze)  
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Testcentrum
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2004
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2004
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || CTI
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || CTI
 
|-  
 
|-  
| Původní autor metody: || Seymour Epstein
+
| Autor původní metody: || Seymour Epstein
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1987, 2001
 
| Rok vydání původní metody: || 1987, 2001
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: myšlení
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: myšlení
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Test operacionalizuje teorii S. Epsteina, který navrhl existenci dvou typů inteligence. První je měřen testy schopností (konstrukt GMA). Druhý, experienciální, spočívá v bezprostředním učení a vyvozuje závěry ze zkušenosti, je mimovolní a úzce spojený s citovým prožíváním. Cílem experienciální inteligence je vyhýbat se nepříjemnému a vyhledávat příjemné. Takové myšlení volí buď konstruktivní nebo destruktivní cesty k dosažení cíle. CTI je určeno k jejich rozlišení. Celková stupnice: Globálního konstruktivního myšlení (29 položek), složena z položek dalších stupnic. Emocionální zvládání - 25 položek, Behaviorální zvládání - 14 pol., Osobní pověrečné myšlení - 7 pol., Kategorické myšlení - 16 pol., Ezoterické myšlení - 13 pol. a Naivní optimismus - 15 pol. Měří základní způsoby, jimiž lidé konstruktivně či destruktivně myslí. Dále pak dvě validizační škály Defenzivita - 8 pol. a validita - 8 pol. Dotazník dále obsahuje dílčí složky hlavních stupnic, které popisují zvláštní druhy automatických konstruktivních či destruktivních způsobů myšlení např. pozitivní myšlení, ulpívání na nešťastných událostech v minulosti, kategorické rozlišování lidí a událostí, způsoby myšlení, ...
+
Test operacionalizuje teorii S. Epsteina, který navrhl existenci dvou typů inteligence. První je měřen testy schopností (konstrukt GMA). Druhý, experienciální, spočívá v bezprostředním učení a vyvozuje závěry ze zkušenosti, je mimovolní a úzce spojený s citovým prožíváním. Cílem experienciální inteligence je vyhýbat se nepříjemnému a vyhledávat příjemné. Takové myšlení volí buď konstruktivní, nebo destruktivní cesty k dosažení cíle. CTI je určeno k jejich rozlišení. Na nejobecnější úrovni obsahuje stupnici globálního konstruktivního myšlení (29 položek), která je složena z položek dalších stupnic. Na další úrovni je šest dalších stupnic: emocionální zvládání (25 položek), behaviorální zvládání (14 položek), osobní pověrečné myšlení (7 položek), kategorické myšlení (16 položek), ezoterické myšlení (13 položek) a naivní optimismus (15 položek). Měří základní způsoby, jimiž lidé konstruktivně či destruktivně myslí. CTI obsahuje i kontrolní stupnice validity (8 položek) a defenzivity (8 položek), které zjišťují úroveň porozumění položkám inventáře a úroveň sociálně žádoucí sebeprezentace probanda. Dotazník dále obsahuje dílčí složky hlavních stupnic, které popisují zvláštní druhy automatických konstruktivních či destruktivních způsobů myšlení, např. pozitivní myšlení, ulpívání na nešťastných událostech v minulosti, kategorické rozlišování lidí a událostí, způsoby myšlení...
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || X || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální PC stanici
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 15 - 30 min (oficiální údaj 15 - 20 min se nejeví jako reálný).
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 15–30 minut (oficiální údaj 15–20 min. se nejeví jako reálný).
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: 5 min na přepis do PC programu.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: 5 minut na přepis do softwaru.  
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Interpretace: 30 minut (s ohledem na množství škál).  
 
| || colspan="2" | Interpretace: 30 minut (s ohledem na množství škál).  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
N = 211; Muži = 94, Ženy = 117. Dle autora jsou české normy pouze orientační.K dispozici jsou také americké normy pro N = 908.  
+
N = 211; muži = 94, ženy = 117. Dle autora jsou české normy pouze orientační. K dispozici jsou také americké normy pro N = 908.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 169: Řádek 169:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Základní set obsahuje příručku (bez norem), vyhodnocovací počítačový program a dotazníky, které je třeba dokupovat. PC program je vytrvořený jako makro pro MS Excel. Po zadání dat produkuje přehledovou tabulku s HS a SS, výsledný graf. Výstupní zprávu je nutné vypracovat s využitím interpretací v manuálu.  
+
Základní set obsahuje příručku (bez norem), vyhodnocovací počítačový program a dotazníky, které je třeba dokupovat. PC program je vytvořený jako makro pro MS Excel. Po zadání dat produkuje přehledovou tabulku s HS a SS a výsledný graf. Výstupní zprávu je nutné vypracovat s využitím interpretací v manuálu.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Dle autora byla validita prokázána značným množstvím studií: 1) Reagování konstruktivních a nekonstruktivních myslitelů na stres v laboratoři a v běžném životě (uvedeny 3 výzkumy dle autora s příznivými výsledky, bez statistických údajů); 2) Vztah s NEO-PI-R (N = 289; Globální konstruktivní myšlení korelace: Neuroticismus = -0,80***; Extraverze = 0,49***; Otevřenost = 0,21***; Příjemnost = 0,46***; Svědomitost = 0,40***); 3) Vztah s  BDI (Globální konstruktivní myšlení: BDI = -0,57***); Viz příručka.... 4) Vztah s PETS, 5) Vztah s LOT; 6) Porovnání predikční síly s testy ASQ, SSQ, IQ; 7) Vztah s  Idea Scale; 8) Konstruktivní myšlení a racionální inteligence; 9) Vztah konstruktivního myšlení a subjektivně hodnocené pracovní úspěšnosti ověřoval Nadeau (1994), který zjistil statisticky významnou kladnou korelaci.  
+
Dle autora byla validita prokázána značným množstvím studií:  
 +
 
 +
1) Reagování konstruktivních a nekonstruktivních myslitelů na stres v laboratoři a v běžném životě (uvedeny 3 výzkumy dle autora s příznivými výsledky, bez statistických údajů);  
 +
 
 +
2) Vztah s NEO-PI-R (N = 289; globální konstruktivní myšlení korelace: neuroticismus = -0,80***; extraverze = 0,49***; otevřenost = 0,21***; příjemnost = 0,46***; svědomitost = 0,40***);  
 +
 
 +
3) Vztah s  BDI (globální konstruktivní myšlení: BDI = -0,57***);  
 +
 
 +
dále viz příručka:
 +
 
 +
4) Vztah s PETS;
 +
 
 +
5) Vztah s LOT;  
 +
 
 +
6) Porovnání predikční síly s testy ASQ, SSQ, IQ;  
 +
 
 +
7) Vztah s  Idea Scale;  
 +
 
 +
8) Konstruktivní myšlení a racionální inteligence;  
 +
 
 +
9) Vztah konstruktivního myšlení a subjektivně hodnocené pracovní úspěšnosti ověřoval Nadeau (1994), který zjistil statisticky významnou kladnou korelaci.  
 +
 
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
USA: N = 908 (Muži = 445; Ženy = 463); stratifikovaný náhodný výběr: Globálního konstruktivního myšlení: α = 0,92; Emocionální zvládání: α = 0,94; Behaviorální zvládání: α = 0,84; Osobní pověrečné myšlení: α = 0,81; Kategorické myšlení: α = 0,80; Ezoterické myšlení: α = 0,88; Naivní optimismus: α = 0,76.
+
USA: N = 908 (muži = 445; ženy = 463); stratifikovaný náhodný výběr: globální konstruktivní myšlení: α = 0,92; emocionální zvládání: α = 0,94; behaviorální zvládání: α = 0,84; osobní pověrečné myšlení: α = 0,81; kategorické myšlení: α = 0,80; ezoterické myšlení: α = 0,88; naivní optimismus: α = 0,76.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Vyhodnocovací počítačový programu je pro Windows-MS Excel 2016 / Office 365 a starší verze MS Excel.
+
Vyhodnocovací počítačový program je pro Windows-MS Excel 2016 / Office 365 a starší verze MS Excel.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Epstein, S. (2004). Dotazník konstruktivního myšlení -CTI. Praha: Testcentrum.
+
# Epstein, S. (2004). ''Dotazník konstruktivního myšlení CTI.'' Praha: Testcentrum.
# Hogrefe – Testcentrum. Dotazník konstruktivního myšlení—CTI. Získáno 14. prosinec 2020, z http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_88
+
# Hogrefe – Testcentrum. (nedatováno). ''Dotazník konstruktivního myšlení — CTI.'' Získáno 14. prosince 2020 z: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_88
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:52


Základní informace
Název metody (lokální): Dotazník konstruktivního myšlení
Zkratka metody (lokální): CTI
Autoři adaptace lokalizace: Karel Balcar, Aleš Kabilka (autor PC verze)
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2004
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Constructive Thinking Inventory
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): CTI
Autor původní metody: Seymour Epstein
Rok vydání původní metody: 1987, 2001
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Predikce výkonnosti, sociálních dovedností, vůdcovských schopností, schopnosti zvládat stres a citové vyrovnanosti.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: myšlení
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test operacionalizuje teorii S. Epsteina, který navrhl existenci dvou typů inteligence. První je měřen testy schopností (konstrukt GMA). Druhý, experienciální, spočívá v bezprostředním učení a vyvozuje závěry ze zkušenosti, je mimovolní a úzce spojený s citovým prožíváním. Cílem experienciální inteligence je vyhýbat se nepříjemnému a vyhledávat příjemné. Takové myšlení volí buď konstruktivní, nebo destruktivní cesty k dosažení cíle. CTI je určeno k jejich rozlišení. Na nejobecnější úrovni obsahuje stupnici globálního konstruktivního myšlení (29 položek), která je složena z položek dalších stupnic. Na další úrovni je šest dalších stupnic: emocionální zvládání (25 položek), behaviorální zvládání (14 položek), osobní pověrečné myšlení (7 položek), kategorické myšlení (16 položek), ezoterické myšlení (13 položek) a naivní optimismus (15 položek). Měří základní způsoby, jimiž lidé konstruktivně či destruktivně myslí. CTI obsahuje i kontrolní stupnice validity (8 položek) a defenzivity (8 položek), které zjišťují úroveň porozumění položkám inventáře a úroveň sociálně žádoucí sebeprezentace probanda. Dotazník dále obsahuje dílčí složky hlavních stupnic, které popisují zvláštní druhy automatických konstruktivních či destruktivních způsobů myšlení, např. pozitivní myšlení, ulpívání na nešťastných událostech v minulosti, kategorické rozlišování lidí a událostí, způsoby myšlení...


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 15–30 minut (oficiální údaj 15–20 min. se nejeví jako reálný).
Vyhodnocení: 5 minut na přepis do softwaru.
Interpretace: 30 minut (s ohledem na množství škál).
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná.

Normy:

N = 211; muži = 94, ženy = 117. Dle autora jsou české normy pouze orientační. K dispozici jsou také americké normy pro N = 908.

Doporučené standardní skóry:

T-skóry

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
X Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
X Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Základní set obsahuje příručku (bez norem), vyhodnocovací počítačový program a dotazníky, které je třeba dokupovat. PC program je vytvořený jako makro pro MS Excel. Po zadání dat produkuje přehledovou tabulku s HS a SS a výsledný graf. Výstupní zprávu je nutné vypracovat s využitím interpretací v manuálu.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Dle autora byla validita prokázána značným množstvím studií:

1) Reagování konstruktivních a nekonstruktivních myslitelů na stres v laboratoři a v běžném životě (uvedeny 3 výzkumy dle autora s příznivými výsledky, bez statistických údajů);

2) Vztah s NEO-PI-R (N = 289; globální konstruktivní myšlení korelace: neuroticismus = -0,80***; extraverze = 0,49***; otevřenost = 0,21***; příjemnost = 0,46***; svědomitost = 0,40***);

3) Vztah s BDI (globální konstruktivní myšlení: BDI = -0,57***);

dále viz příručka:

4) Vztah s PETS;

5) Vztah s LOT;

6) Porovnání predikční síly s testy ASQ, SSQ, IQ;

7) Vztah s Idea Scale;

8) Konstruktivní myšlení a racionální inteligence;

9) Vztah konstruktivního myšlení a subjektivně hodnocené pracovní úspěšnosti ověřoval Nadeau (1994), který zjistil statisticky významnou kladnou korelaci.

     
Reliabilita:

USA: N = 908 (muži = 445; ženy = 463); stratifikovaný náhodný výběr: globální konstruktivní myšlení: α = 0,92; emocionální zvládání: α = 0,94; behaviorální zvládání: α = 0,84; osobní pověrečné myšlení: α = 0,81; kategorické myšlení: α = 0,80; ezoterické myšlení: α = 0,88; naivní optimismus: α = 0,76.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Vyhodnocovací počítačový program je pro Windows-MS Excel 2016 / Office 365 a starší verze MS Excel.


Zdroje:
  1. Epstein, S. (2004). Dotazník konstruktivního myšlení – CTI. Praha: Testcentrum.
  2. Hogrefe – Testcentrum. (nedatováno). Dotazník konstruktivního myšlení — CTI. Získáno 14. prosince 2020 z: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=_88