Disjunktivní reakční čas II: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 6: Řádek 6:
 
|  Název metody (lokální):|| Disjunktivní reakční čas II  
 
|  Název metody (lokální):|| Disjunktivní reakční čas II  
 
|-  
 
|-  
| Zkratka metody (lokální): || DRČ - II  
+
| Zkratka metody (lokální): || DRČ-II  
 
|-  
 
|-  
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Ján Vonkomer
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Ján Vonkomer
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostika, spoločnosť s.r.o., Bratislava
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1992
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1992
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || DRČ
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || DRČ
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || J. Vonkomer
+
| Autoři původní metody: || J. Vonkomer
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1969
 
| Rok vydání původní metody: || 1969
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, koncentrace pozornosti, reakční čas
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: pozornost, koncentrace pozornosti, reakční čas
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Tento test je modifikací testu DRČ I, kde došlo ke změně prezentovaných podnětů na jednu dvojstranu a stanovení přesného pořadí položek čím byla eliminována potřeba manuální aktivity v průběhu testování. Oproti původní verzi DRČ I zde byl zdvojnásoben počet rozhodovacích možností (umístění bílého a černého bodu), tedy místo čtyř možností osm.  
+
Tento test je modifikací testu DRČ-I, kde došlo ke změně umístění prezentovaných podnětů na jednu dvojstranu a stanovení přesného pořadí položek, čímž byla eliminována potřeba manuální aktivity v průběhu testování. Oproti původní verzi DRČ I zde byl zdvojnásoben počet rozhodovacích možností (umístění bílého a černého bodu), tedy místo čtyř možností osm.
Ve verzi tužka-papír má test 60 testovacích položek. Jednotlivé položky obsahují čtvereček, ve ktrém je bílý a černý kroužek, které jsou vůči sobě v různých polohách. Klient vedle každé položky zaznamená podle předem daných instrukcí vzájemnou polohu kroužlů.                                                                                                     Při PC verzi je klientovi ukázáno celkem 50 položek, přičemž každý podnět je tvořen maticí 4x4. Test má formu barevnou (klient se rozhoduje, jestli podnět obsahuje 3 stejné barvy) nebo znakovou (klient se rozhoduje, jestli podnět obsahuje 3 stejné znaky). Klient může odpovídat kliknutím myší na příslušné tlačítko, stiknutím tlačítka špiky (vpravo nebo vlevo) na klávesnici nebo tlačítkovým panelem.
+
Ve verzi tužka-papír má test 60 testovacích položek. Jednotlivé položky obsahují čtvereček, ve kterém se nachází bílý a černý kroužek, jež jsou vůči sobě v různých polohách. Klient vedle každé položky zaznamená, podle předem daných instrukcí, vzájemnou polohu kroužků. Při využití počítačové verze je klientovi ukázáno celkem 50 položek, přičemž každý podnět je tvořen maticí 4&nbsp;×&nbsp;4. Test má formu barevnou (klient se rozhoduje, jestli podnět obsahuje 3 stejné barvy) nebo znakovou (klient se rozhoduje, jestli podnět obsahuje 3 stejné znaky). Klient může odpovídat kliknutím myší na příslušné tlačítko, stisknutím tlačítka šipky (vpravo nebo vlevo) na klávesnici nebo tlačítkovým panelem.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
Řádek 95: Řádek 95:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Před vlastní administrací, která trvá přibližně 15 minut předchází zácvik, kdy klient reaguje na podněty jako při ostrém testu, avšak je upozorňován na chybné reakce.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Vlastní administraci, která trvá přibližně 15 minut, předchází zácvik, kdy klient reaguje na podněty jako při ostrém testu, avšak je upozorňován na chybné reakce.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení formy tužka-papír zabere přibližně 5 minut. Probíhá za pomocí šablony s okénky pro správné řešení. Pro hodnocení je rozhodující počet správně vyřešených úloh. V PC verzi je vyhodnocení hotové bezprostředně po dokončení testu.   
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Vyhodnocení formy tužka-papír zabere přibližně 5 minut. Probíhá pomocí šablony s okénky pro správné řešení. Pro hodnocení je rozhodující počet správně vyřešených úloh. V počítačové verzi je vyhodnocení hotové bezprostředně po dokončení testu.   
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: Interpretování výsledků se všeobecně shoduje s interpretováním reakčního času. Délka interpretace při formě tužka-papír závisí na zkušenostech a kompetencích administrátora. Při PC verzi je interpretace hotová bezprostředně po ukončení testu.
+
| || colspan="2" | Interpretace: Interpretování výsledků se všeobecně shoduje s interpretováním reakčního času. Délka interpretace při formě tužka-papír závisí na zkušenostech a kompetencích administrátora. Při použití počítačové verze je interpretace hotová bezprostředně po ukončení testu.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír je nutné připravit zprávu podle manuálu (cca 15 minut). V případě PC verze obsahuje graf a tabulka následujícíc informace: T min – nejkratší; reakce; T max – nejdelší reakce; M1 – průměrný čas reakce v 1.polovině testu; M2 – průměrný čas reakce ve 2.polovině testu; M1/M2 – poměr výše uvedených veličin; MP – průměrný čas reakce celého testu; SD – standardní odchylka času reakcí; počet správných reakcí; počet chybných reakcí; Z-skór OK – vážená hodnota správných odpovědí; Z-skór čas – vážená hodnota průměrného času reakcí. Zprávu je opět nutné připravit podle manuálu.  
+
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír je nutné připravit zprávu podle manuálu (cca 15 minut). V&nbsp;případě PC verze obsahuje graf a tabulka následující informace: T min – nejkratší reakce; T max – nejdelší reakce; M1 – průměrný čas reakce v 1. polovině testu; M2 – průměrný čas reakce ve 2. polovině testu; M1/M2 – poměr výše uvedených veličin; MP – průměrný čas reakce celého testu; SD – standardní odchylka času reakcí; počet správných reakcí; počet chybných reakcí; Z-skór OK – vážená hodnota správných odpovědí; Z-skór čas – vážená hodnota průměrného času reakcí. Zprávu je opět nutné připravit podle manuálu.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Dle autorů byl výzkumný vzorek rozmanitý z hlediska věku a vzdělání. Podmínky byly standardizované.  
+
Dle autorů byl výzkumný vzorek rozmanitý z hlediska věku a vzdělání. Podmínky byly standardizované.
Absolventi základní školy a uchazeči o studium (n 480): M 41,3; s .r. 7,8; čas 90 s.
+
Absolventi základní školy, uchazeči o střední odbornou školu (n 530): M 41,1; s.r. 7,7; čas 90 s.  
+
Absolventi základní školy a uchazeči o studium (N = 480): M 41,3; s .r. 7,8; čas 90 s.
Absolventi střední školy a uchazeči o místo ve věku 32 - 51 let (n 131): M 55,8; s.r. 8,9; čas 90 s.
+
 
Absolventi vysoké školy a uchazeči o vedoucí pozice 23 - 35 let (n není uváděno): M 56,3; s.r. 7,6; čas 90 s.
+
Absolventi základní školy, uchazeči o střední odbornou školu (N = 530): M 41,1; s.r. 7,7; čas 90 s.  
Studenti vysoké školy ve věku průměrně 21,4 let (n 112): M 51,2; s.r. 6,9; čas 80 s.
+
 
N = 1253 + x (počet absolventů vysoké škol, jejich počet není v příručce uveden). Normy byly prováděny na nových probandech, ze starší verze nebyly převzaty.
+
Absolventi střední školy a uchazeči o místo ve věku 32–51 let (N = 131): M 55,8; s.r. 8,9; čas 90 s.
Při použití PC verze můžeme zvolit pro vyhodnocení ze dvou různých norem. První norma Psycho Soft System byla vypočtena na netříděné populaci u první, experimetnální verzi testu v programu MS DOS na souboru N=250. Druhá norma PSSW - statistika byla vyvtořena na souboru N=680.
+
 
 +
Absolventi vysoké školy a uchazeči o vedoucí pozice 23–35 let (N není uváděno): M 56,3; s.r. 7,6; čas 90 s.
 +
 
 +
Studenti vysoké školy ve věku průměrně 21,4 let (n = 112): M 51,2; s.r. 6,9; čas 80 s.
 +
 
 +
N = 1253 + x (počet absolventů vysoké školy – jejich počet není v příručce uveden). Normy byly prováděny na nových probandech, ze starší verze nebyly převzaty.
 +
Při použití PC verze můžeme zvolit pro vyhodnocení ze dvou různých norem. První norma Psycho Soft System byla vypočtena na netříděné populaci u první, experimentální verze testu v programu MS-DOS na souboru N = 250. Druhá norma PSSW statistika byla vytvořena na souboru N = 680.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 190: Řádek 196:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Autor této metody J. Vonkomer je toho názoru, že zpracované výsledky potvrzují, že metodu není dále potřeba psychometricky ověřovat a z toho důvodu není nikde uvedena jak validita, tak reliabilita této metody. (Vonkomer, 1992, in Malovaná, 2008).
+
Autor této metody J. Vonkomer je toho názoru, že zpracované výsledky potvrzují, že metodu není dále potřeba psychometricky ověřovat, a z toho důvodu není nikde uvedena ani validita, ani reliabilita této metody. (Vonkomer, 1992; in Malovaná, 2008).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 205: Řádek 211:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Disjunktivní reakční čas. (n.d.). Získáno 5. listopadu 2020 z http://www.psychosoft.cz
+
# ''Disjunktivní reakční čas.'' Získáno 5. listopadu 2020 z: http://www.psychosoft.cz
# Disjunktivní reakční čas. (n.d.). Získáno 5. listopadu 2020 z http://www.psychodiagnostika-sro.cz
+
# ''Disjunktivní reakční čas.'' Získáno 5. listopadu 2020 z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz
# Malovaná, K. (2008). Individuální rozdíly hypnability v závislosti na chronotypu. (Nepublikovaná magisterská diplomová práce). Brno.  
+
# Malovaná, K. (2008). ''Individuální rozdíly hypnability v závislosti na chronotypu'' [Nepublikovaná magisterská diplomová práce]. Brno.  
# Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
+
# Seitl, M. (2016). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
# Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
+
# Svoboda, M. (2010). ''Psychologická diagnostika dospělých.'' Praha: Portál.
# Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada:
+
# Šucha, M. (2013). ''Dopravní psychologie pro praxi: Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů.'' Praha: Grada.
# Vonkomer, J. (1973). Disjunktívny reakčný čas (DRČ): Príručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p.
+
# Vonkomer, J. (1973). ''Disjunktívny reakčný čas (DRČ): Príručka.'' Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:50


Základní informace
Název metody (lokální): Disjunktivní reakční čas II
Zkratka metody (lokální): DRČ-II
Autoři adaptace lokalizace: Ján Vonkomer
Lokální vydavatel/distributor metody: Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 1992
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Disjunktívný reakční čas
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): DRČ
Autoři původní metody: J. Vonkomer
Rok vydání původní metody: 1969
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Jedná se o nonverbální výkonovou metodu, zaměřenou na diagnostiku pozornosti a reakčního času. Konkrétněji se pak jedná o test rychlé diskriminace (percepční pohotovosti) podle předlohy, zjišťující koncentraci pozornosti při činnosti zaměřené na maximální rychlost a pohotovost jednoduché prostorové orientace.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: pozornost, koncentrace pozornosti, reakční čas
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Tento test je modifikací testu DRČ-I, kde došlo ke změně umístění prezentovaných podnětů na jednu dvojstranu a stanovení přesného pořadí položek, čímž byla eliminována potřeba manuální aktivity v průběhu testování. Oproti původní verzi DRČ I zde byl zdvojnásoben počet rozhodovacích možností (umístění bílého a černého bodu), tedy místo čtyř možností osm. Ve verzi tužka-papír má test 60 testovacích položek. Jednotlivé položky obsahují čtvereček, ve kterém se nachází bílý a černý kroužek, jež jsou vůči sobě v různých polohách. Klient vedle každé položky zaznamená, podle předem daných instrukcí, vzájemnou polohu kroužků. Při využití počítačové verze je klientovi ukázáno celkem 50 položek, přičemž každý podnět je tvořen maticí 4 × 4. Test má formu barevnou (klient se rozhoduje, jestli podnět obsahuje 3 stejné barvy) nebo znakovou (klient se rozhoduje, jestli podnět obsahuje 3 stejné znaky). Klient může odpovídat kliknutím myší na příslušné tlačítko, stisknutím tlačítka šipky (vpravo nebo vlevo) na klávesnici nebo tlačítkovým panelem.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Vlastní administraci, která trvá přibližně 15 minut, předchází zácvik, kdy klient reaguje na podněty jako při ostrém testu, avšak je upozorňován na chybné reakce.
Vyhodnocení: Vyhodnocení formy tužka-papír zabere přibližně 5 minut. Probíhá pomocí šablony s okénky pro správné řešení. Pro hodnocení je rozhodující počet správně vyřešených úloh. V počítačové verzi je vyhodnocení hotové bezprostředně po dokončení testu.
Interpretace: Interpretování výsledků se všeobecně shoduje s interpretováním reakčního času. Délka interpretace při formě tužka-papír závisí na zkušenostech a kompetencích administrátora. Při použití počítačové verze je interpretace hotová bezprostředně po ukončení testu.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír je nutné připravit zprávu podle manuálu (cca 15 minut). V případě PC verze obsahuje graf a tabulka následující informace: T min – nejkratší reakce; T max – nejdelší reakce; M1 – průměrný čas reakce v 1. polovině testu; M2 – průměrný čas reakce ve 2. polovině testu; M1/M2 – poměr výše uvedených veličin; MP – průměrný čas reakce celého testu; SD – standardní odchylka času reakcí; počet správných reakcí; počet chybných reakcí; Z-skór OK – vážená hodnota správných odpovědí; Z-skór čas – vážená hodnota průměrného času reakcí. Zprávu je opět nutné připravit podle manuálu.

Normy:

Dle autorů byl výzkumný vzorek rozmanitý z hlediska věku a vzdělání. Podmínky byly standardizované.

Absolventi základní školy a uchazeči o studium (N = 480): M 41,3; s .r. 7,8; čas 90 s.

Absolventi základní školy, uchazeči o střední odbornou školu (N = 530): M 41,1; s.r. 7,7; čas 90 s.

Absolventi střední školy a uchazeči o místo ve věku 32–51 let (N = 131): M 55,8; s.r. 8,9; čas 90 s.

Absolventi vysoké školy a uchazeči o vedoucí pozice 23–35 let (N není uváděno): M 56,3; s.r. 7,6; čas 90 s.

Studenti vysoké školy ve věku průměrně 21,4 let (n = 112): M 51,2; s.r. 6,9; čas 80 s.

N = 1253 + x (počet absolventů vysoké školy – jejich počet není v příručce uveden). Normy byly prováděny na nových probandech, ze starší verze nebyly převzaty. Při použití PC verze můžeme zvolit pro vyhodnocení ze dvou různých norem. První norma Psycho Soft System byla vypočtena na netříděné populaci u první, experimentální verze testu v programu MS-DOS na souboru N = 250. Druhá norma PSSW – statistika byla vytvořena na souboru N = 680.

Doporučené standardní skóry:

Doporučené jsou percentilové normy a grafické předání zpětné vazby.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
X Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
X Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Verze tužka-papír obsahuje 1 příručku, 100 ks spotřebních částí testu a 2 ks šablon k vyhodnocení testu. PC verze je použitelná pouze se základním řídícím programem WQuick, přičemž jednotlivé testování je pak už bezplatné a program vyhodnotí výsledky sám.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Autor této metody J. Vonkomer je toho názoru, že zpracované výsledky potvrzují, že metodu není dále potřeba psychometricky ověřovat, a z toho důvodu není nikde uvedena ani validita, ani reliabilita této metody. (Vonkomer, 1992; in Malovaná, 2008).

     
Reliabilita:

Informace není dostupná.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Pro použití PC verze metody je nezbytný základní program WQuick. DRČ-II se do WQuick vkládá jako modul.


Zdroje:
  1. Disjunktivní reakční čas. Získáno 5. listopadu 2020 z: http://www.psychosoft.cz
  2. Disjunktivní reakční čas. Získáno 5. listopadu 2020 z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz
  3. Malovaná, K. (2008). Individuální rozdíly hypnability v závislosti na chronotypu [Nepublikovaná magisterská diplomová práce]. Brno.
  4. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  5. Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
  6. Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: Výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.
  7. Vonkomer, J. (1973). Disjunktívny reakčný čas (DRČ): Príručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.