Authentic Leadership Questionnaire: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Authentic Leadership Questionnaire}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Auth…“)
 
 
(Není zobrazeno 17 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Mind Garden
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Mind Garden
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2018
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2018
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ALQ
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ALQ
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa
+
| Autoři původní metody: || Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 2007
 
| Rok vydání původní metody: || 2007
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce, cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce. Cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || X || Hodnoty a motivace
 
| || X || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení  (Gardner, Avolio, Luthans, May & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují pro ostatní opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, které podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích, pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením/jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále likertova typu.
+
ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení  (Gardner, Avolio, Luthans, May, & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, jež podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (Walumbwa et al., 2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením / jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále Likertova typu.
Dotazník ALQ má dvě varianty:
+
 
1)  jako sebehodnocení prostřednictvím formuláře Self
+
Dotazník ALQ má dvě varianty:<br/>
2)  jako hodnocení někoho jiného prostřednictvím formuláře Rater (Hodnotitel)  
+
1)  jako sebehodnocení prostřednictvím formuláře Self,<br/>
 +
2)  jako hodnocení někoho jiného prostřednictvím formuláře Rater (Hodnotitel).<br/><br/>
 
V obou variantách jsou použity stejné výroky; rozdíl je pouze v tom, že ve variantě Self (sebehodnotící) se užívá 1. pádu jednotného čísla (respondent hodnotí sebe, jak vnímá sám sebe) a ve variantě Rater se užívá 3. pádu jednotného čísla – respondent hodnotí lídra (nadřízeného).
 
V obou variantách jsou použity stejné výroky; rozdíl je pouze v tom, že ve variantě Self (sebehodnotící) se užívá 1. pádu jednotného čísla (respondent hodnotí sebe, jak vnímá sám sebe) a ve variantě Rater se užívá 3. pádu jednotného čísla – respondent hodnotí lídra (nadřízeného).
 
Jako třetí možnost lze použít variantu hodnocení Multi-rater (360) pomocí formulářů Self a Hodnotitel.
 
Jako třetí možnost lze použít variantu hodnocení Multi-rater (360) pomocí formulářů Self a Hodnotitel.
 +
 
Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály:
 
Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály:
Transparentnost,  
+
transparentnost, etické/morální, vyvážené zpracování, sebeuvědomění.
Etické/morální,  
 
Vyvážené zpracování,
 
Sebeuvědomění.
 
  
Transparentnost
+
Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Přitom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru.
Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Při tom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru.
 
  
Etické/morální
 
 
Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami.
 
Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami.
  
Vyvážené zpracování
+
Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje.
Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje.
 
  
Sebeuvědomění
+
Sebeuvědomění měří lídrovu znalost svých vlastních silných a slabých stránek, omezení a toho, jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím.
Sebeuvědomění měří lídrovu znalost jeho vlastních silných a slabých stránek, omezení a jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím.
 
  
 +
Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál:
  
Jednotlivé položky dotazníku (varianta Self-sebehodnocení respondenta):
+
Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5;<br/>
 
+
Morální/etické: 6, 7, 8, 9;<br/>
1. Říkám přesně to, co si myslím
+
Vyvážené zpracování: 10, 11, 12;<br/>
2. Přiznám, pokud se stala chyba
+
Sebeuvědomění: 13, 14, 15, 16.<br/>
3. Povzbuzuji ostatní, aby otevřeně vyjádřili svůj názor
 
4. Říkám nepříjemnou pravdu přímo do očí
 
5. Otevřeně vyjadřuji přesně to, co cítím
 
6. Mé činy jsou v souladu s mým přesvědčením.
 
7. Rozhoduji se na základě mých klíčových hodnot
 
8. Žádám od ostatních, aby zastávali názory v souladu se svými klíčovými hodnotami
 
9. Složité rozhodnutí přijímám na základě vysokých standardů etického chování
 
10. Vítám názory, které mohou být v rozporu s mým vlastním přesvědčením.
 
11. Předtím, než se rozhodnu, zanalyzuju relevantní fakta
 
12. Předtím než vyvodím závěry, si důkladně poslechnu všechny názory.
 
13. Vyhledávám zpětnou vazbu, abych mohl zlepšit kvalitu interakce s ostatními.
 
14. Umím přesně popsat, jak jiní vidí moje schopnosti.
 
15. Vím, kdy nastal čas přehodnotit mé názory na důležité otázky
 
16. Dávám najevo, že rozumím, jak konkrétní činy ovlivňují ostatní.
 
  
Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál:
 
Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5
 
Morální/etické: 6, 7, 8, 9
 
Vyvážené zpracování: 10, 11, 12
 
Sebeuvědomění: 13, 14, 15, 16
 
 
Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu:
 
Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu:
vůbec ne - jednou za čas - někdy - dost často - často, pokud ne vždy  
+
vůbec ne jednou za čas někdy dost často často, pokud ne vždy. <br/>
Odpovědi (stupně) jsou bodovány od 0 do 4 bodů, kdy odpověď často, pokud ne vždy znamená 4 body a odpověď vůbec ne 0 bodů; dotazník nemá inverzní položky.
+
Odpovědi (stupně) jsou bodovány od 0 do 4 bodů, kdy odpověď „často, pokud ne vždy“ znamená 4 body a „odpověď vůbec ne“ 0 bodů; dotazník nemá inverzní položky.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
Řádek 145: Řádek 122:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 10-15 minut  
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 10–15 minut  
 
Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti:
 
Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti:
  
 
1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením.
 
1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením.
  
2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skóre ALQ.
+
2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skór ALQ.
  
3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrné ALQ skóre více hodnotitelů pro skupinu účastníků.
+
3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ skór více hodnotitelů pro skupinu účastníků.
  
4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrné ALQ Self Form skóre pro skupinu účastníků.
+
4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ Self Form skór pro skupinu účastníků.
  
5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnotící formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků.
+
5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnoticí formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků.
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut.  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze bezprostředně.  
+
| || colspan="2" | Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze okamžitě.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze bezprostředně.  
+
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze okamžitě.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
Řádek 236: Řádek 213:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire
 
Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire
 +
 
Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství.
 
Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství.
 
K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém.
 
K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém.
Řádek 251: Řádek 229:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Validita a reliabilita z původní studie
+
Validita a reliabilita z původní studie:
 +
 
 
V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra;
 
V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra;
MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám a  
+
MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám, a  
MODEL DRUHÉHO FAKTORU, ve kterém u všech 16 položek měřily jejich příslušné škály, přičemž tyto čtyři škály zahrnovaly vyšší řád autentického faktoru vedení.
+
MODEL DRUHÉHO FAKTORU, ve kterém se u všech 16 položek měřily jejich příslušné škály, přičemž tyto čtyři škály zahrnovaly vyšší řád autentického faktoru vedení.
Druhofaktorový model sedí podstatně lépe než jednofaktorový a prvofaktorový model (viz. reliabilita).  
+
Druhofaktorový model je podstatně spolehlivější než jednofaktorový a prvofaktorový model (viz. reliabilita).  
 +
 
 +
 
 +
Validita v dalších studiích:
 +
 
 +
Validita ALQ byla podpořena několika studiemi, které navazovaly na původní práci (Walumbwa et al., 2008). Pomocí konfirmační faktorové analýzy Clapp-Smith, Vogelgesang a Avey (2009) shledali uspokojivou ALQ faktorově-analytickou shodu. Caza, Bagozzi, Woolley, Levy a Caza (2010) dále potvrdili ALQ pomocí studie pracujících dospělých na Novém Zélandu. Studie Cazy a kol. poskytuje další podporu pro validitu ALQ v odlišném kulturním prostředí, čímž se přidává k původním výsledkům validace Walumbra et al. (2008) pro populaci Číny a USA.
 +
Nedávná studie Lyubovnikovové, Legood, Turner a Mamakouka (2017) přidává další validační důkaz pro konstrukt vyššího řádu autentického vedení a ALQ. Lyubovnikova a kol. použili CFA, aby zjistili, zda je model vyššího řádu autentického vedení vhodnější než model autentického vedení prvního řádu.
 +
 
 +
 
 +
Kriteriální validita:
  
Validita v dalších studiích
+
Výzkum ukazuje, že autentické vedení souvisí s mnoha pozitivními výsledky: spokojenost následovníků se svým nadřízeným, vnímaná efektivita týmu, psychologické vlastnictví, pracovní nasazení, uspokojení základních potřeb následovníka a pracovní nasazení (Peus, Wesche, Streicher, Braun & Frey, 2012; Leroy, Anseel, Gardner & Sels, 2015; Giallonardo, Wong & Iwasiw, 2010; Alok & Izrael, 2012).  
Validita ALQ byla podpořena několika studiemi, které navazovaly na původní práci Walumbwa a kol. (2008). Pomocí konfirmační faktorové analýzy, Clapp-Smith, Vogelgesang a Avey (2009) shledali uspokojivou ALQ faktor-analytickou shodu. Caza, Bagozzi, Woolley, Levy a Caza (2010) dále potvrdili ALQ pomocí studie pracujících dospělých na Novém Zélandu. Studie Cazy a kol. poskytuje další podporu pro validitu ALQ v odlišném kulturním prostředí, čímž se přidává k původním výsledkům validace Walumbra et al. (2008) pro populaci Číny a USA.
 
Nedávná studie Lyubovnikovové, Legood, Turner a Mamakouka (2017) přidává další
 
validační důkaz pro konstrukt vyššího řádu autentického vedení a ALQ. Lyubovnikova a kol. použili CFA, aby zjistili, zda je model vyššího řádu autentického vedení vhodnější než model autentického vedení prvního řádu.  
 
  
Kriteriární validita
+
Studie Peuse et al. (2012) s více než 300 respondenty z široké škály profesí a pracovních zkušeností dokládá, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje tři klíčové metriky: spokojenost respondentů se svými nadřízenými (β = 0,69, p < 0,001), organizační závazek podřízených (β = 0,52, p < 0,001) a nadstandartní úsilí podřízených (β = 0,51, p < 0,001). Leroy a kol. (2015) zkoumali více než 200 podřízených pracovníků a 30 vedoucích týmů ve 25 různých belgických servisních organizacích a zjistili, že autentické vedení pozitivně souvisí s uspokojením základních potřeb podřízeného pracovníka (ŷ = 0,54, p < 0,01). Giallonardo a kol. (2010) studovali účinky autentického vedení na vzorku 170 zdravotních sester (91,8 % žen) s tříletou a méněletou praxí a zjistili, že autentické vedení je prediktorem pracovní spokojenosti (β = 0,29, p < 0,01) a pracovního nasazení (β = 0,21, p < 0,01). A konečně studie Aloka a Izraele (2012) zkoumala účinky autentického vedení na organizační psychologii vlastnictví a pracovní angažovanosti na vzorku 117 pracovníků v Indii. Zjistili, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje organizační psychické vlastnictví (β = 0,48, p < 0,01) a pracovní angažovanost (β = 0,56, p < 0,05).
Výzkum ukazuje, že autentické vedení souvisí s mnoha pozitivními výsledky:
 
spokojenost následovníků se svým nadřízeným, vnímaná efektivita týmu, psychologické vlastnictví, pracovní nasazení, uspokojení základních potřeb následovníka a pracovní nasazení (Peus, Wesche, Streicher, Braun a Frey, 2012; Leroy, Anseel, Gardner a Sels, 2015; Giallonardo, Wong a Iwasiw, 2010; Alok a Izrael, 2012). Studie Peuse et al. (2012) s více než 300 respondenty z široké škály profesí a pracovních zkušeností zjistila, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje tři klíčové metriky: spokojenost respondentů s jejich nadřízenými (β = 0,69, p < 0,001), organizační závazek podřízených (β = 0,52, p < 0,001) a nadstandartní úsilí podřízených (β = 0,51, p < 0,001). Leroy a kol. (2015) zkoumal více než 200 podřízených pracovníků a 30 vedoucích týmů ve 25 různých belgických servisních organizacích a zjistil, že autentické vedení pozitivně souvisí s uspokojením základních potřeb podřízeného pracovníka (ŷ = 0,54, p < 0,01). Giallonardo a kol. (2010) studovali účinky autentického vedení na vzorku 170 zdravotních sester (91,8 % žen) s tříletou a méně letou praxí a zjistili, že autentické vedení je prediktorem pracovní spokojenosti (β = 0,29, p < 0,01) a pracovního nasazení (β = 0,21, p < 0,01). A konečně studie Aloka a Izraele (2012) zkoumala účinky autentického vedení na organizační psychologii vlastnictví a pracovní angažovanosti na vzorku 117 pracovníků v Indii. Zjistili, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje organizační psychické vlastnictví (β = 0,48, p < 0,01) a pracovní angažovanost (β = 0,56, p < 0,05).
 
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Reliabilita na souboru v USA vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,76 – 0,92. Reliabilita na souboru v Číně vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,72 – 0,79 (Walumbwa et al., 2008).
+
Reliabilita na souboru v USA vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,76–0,92. Reliabilita na souboru v Číně vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,72–0,79 (Walumbwa et al., 2008).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Autoři zpřístupňují ALQ za minimální poplatek výzkumníkům, kteří splňují specifické podmínky,  tedy pouze pro použití v nekomerčním výzkumu. Licence pro výzkumníky není určena pro poradenství, školení nebo podobné funkce; není pro použití za účelem dosažení zisku nebo pro jiné finanční nebo komerční účely.
+
Autoři zpřístupňují ALQ za minimální poplatek výzkumníkům, kteří splňují specifické podmínky pouze pro použití v nekomerčním výzkumu. Licence pro výzkumníky není určena pro poradenství, školení a podobně; není určena pro použití za účelem dosažení zisku nebo pro jiné finanční nebo komerční účely.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Bruce J. Avolio, William L. Gardner & Fred O. Walumbwa (2019): Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) Manual. Published by Mind Garden, Inc.
+
# Alok, K., & Israel, D. (2012). Authentic Leadership & Work Engagement. ''Indian Journal of Industrial Relations, 47''(3), 498–510.
# Mind Garden, Inc. (2021): Our products: Autenthic Leadership Questionnaire. https://www.mindgarden.com/69-authentic-leadership-questionnaire.
+
# Avolio, B. J., Gardner, W. L., & Walumbwa, F. O. (2019). ''Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) Manual''. Mind Garden.
# National Library of Medicine (2016): Authentic leadership in a health sciences university. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26984029/
+
# Caza, A., Bagozzi, R. P., Woolley, L., Levy, L., & Caza, B. B. (2010). Psychological capital and authentic leadership: measurement, gender, and cultural extension. ''Asia-Pacific Journal of Business Administration, 2''(1), 53–70.
# ResearchGate (2019): Validity evidences regarding the Authentic Leadership Inventory. https://www.researchgate.net/publication/337148878_Validity_evidences_regarding_the_Authentic_Leadership_Inventory
+
# Clapp-Smith, R., Vogelgesang, G., & Avey, J. (2009). Authentic leadership and positive psychological capital: The mediating role of trust at the group level of analysis. ''Journal of Leadership & Organizational Studies, 15''(3), 227-240.
 +
# Gardner, W., Avolio, B., & Walumbwa, F. (2005). Authentic leadership development: Emergent themes and future directions. ''Leadership and Management, 3'', 387-406.
 +
# Gardner, W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R., & Walumbwa, F. (2005). "Can you see the real me?" A self-based model of authentic leader and follower development. ''The Leadership Quarterly, 16''(3), 343–372. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.03.003
 +
# George, B. (2003). ''Authentic leadership: Rediscovering the secrets to creating lasting value.'' Jossey Bass.
 +
# Giallonardo, L. M., Wong, C. A. & Iwasiw, C L. (2010). Authentic leadership of preceptors: predictor of new graduate nurses' work engagement and job satisfaction. ''Journal of Nursing Management, 18''(8), 993–1003. doi:10.1111/j.1365-2834.2010.01126.x
 +
# Leroy H., Anseel F., Gardner W. L., & Sels L., (2015). Authentic leadership, authentic followership, basic need satisfaction, and work role performance: A cross-level study. ''Journal of Management, 41''(6), 1677–1697. doi:10.1177/0149206312457822
 +
# Lyubovnikova, J., Legood, A., Turner, N., & Mamakouka, A. (2017). How authentic leadership influences team performance: The mediating role of team reflexivity. ''Journal of Business Ethics, 141''(1), 59–70.  https://doi.org/10.1007/s10551-015-2692-3
 +
# Mind Garden. (2021). ''Our products: Autenthic Leadership Questionnaire.'' Získáno z: https://www.mindgarden.com/69-authentic-leadership-questionnaire
 +
# National Library of Medicine. (2016). ''Authentic leadership in a health sciences university.'' Získáno z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26984029/
 +
# Novaes, V. P., Ferreira, M. C., & Gabardo-Martins, L. M. D. (2019). ''Validity evidences regarding the Authentic Leadership Inventory''. https://doi.org/10.1590/1982-0275201936e180058
 +
# Peus, C., Wesche, J. S., Streicher, B., Braun, S., & Frey, D. (2012). Authentic leadership: an empirical test of its antecedents, consequences, and mediating mechanisms. ''Journal of Business Ethics, 107''(3), 331–348.
 +
# Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure. ''Journal of Management, 34''(1), 89–126. https://doi.org/10.1177/0149206307308913
  
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky – screening]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:38


Základní informace
Název metody (lokální): Authentic Leadership Questionnaire
Zkratka metody (lokální): ALQ
Autoři adaptace lokalizace: Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa
Lokální vydavatel/distributor metody: Mind Garden
Rok vydání aktuální verze metody: 2018
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Authentic Leadership Questionnaire
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): ALQ
Autoři původní metody: Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa
Rok vydání původní metody: 2007
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce. Cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
X Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
X Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení (Gardner, Avolio, Luthans, May, & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, jež podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (Walumbwa et al., 2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením / jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále Likertova typu.

Dotazník ALQ má dvě varianty:
1) jako sebehodnocení prostřednictvím formuláře Self,
2) jako hodnocení někoho jiného prostřednictvím formuláře Rater (Hodnotitel).

V obou variantách jsou použity stejné výroky; rozdíl je pouze v tom, že ve variantě Self (sebehodnotící) se užívá 1. pádu jednotného čísla (respondent hodnotí sebe, jak vnímá sám sebe) a ve variantě Rater se užívá 3. pádu jednotného čísla – respondent hodnotí lídra (nadřízeného). Jako třetí možnost lze použít variantu hodnocení Multi-rater (360) pomocí formulářů Self a Hodnotitel.

Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály: transparentnost, etické/morální, vyvážené zpracování, sebeuvědomění.

Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Přitom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru.

Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami.

Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje.

Sebeuvědomění měří lídrovu znalost svých vlastních silných a slabých stránek, omezení a toho, jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím.

Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál:

Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5;
Morální/etické: 6, 7, 8, 9;
Vyvážené zpracování: 10, 11, 12;
Sebeuvědomění: 13, 14, 15, 16.

Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu: vůbec ne – jednou za čas – někdy – dost často – často, pokud ne vždy.
Odpovědi (stupně) jsou bodovány od 0 do 4 bodů, kdy odpověď „často, pokud ne vždy“ znamená 4 body a „odpověď vůbec ne“ 0 bodů; dotazník nemá inverzní položky.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 10–15 minut

Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti:

1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením.

2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skór ALQ.

3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ skór více hodnotitelů pro skupinu účastníků.

4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ Self Form skór pro skupinu účastníků.

5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnoticí formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků.

Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut.
Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze okamžitě.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze okamžitě.

Normy:

Celkem 3 normativní skupiny jsou převzaty od Walumbwa (et al. 2008). V prvním vzorku bylo 178 studentů MBA – dospělých dálkových studentů při zaměstnání. Průměrný věk účastníků 26 let (SO = 7,23) s průměrem 3,44 let (S0 = 3,17) s praxí; 56% účastníků byly ženy. Ve druhém vzorku bylo 236 dospělých dálkových studentů s prací na plný úvazek, průměrný věk 24,49 let (SO = 5,92) s průměrem 3,28 let (SO = 2,55), s praxí; 48% byly ženy. Ve třetím vzorku bylo 478 dospělých pracujících z 11 různých amerických nadnárodních společností působících v Keni; přibližně 98% respondentů uvedlo, že jsou Afričani.

Doporučené standardní skóry:

Jako hrubý skór se doporučuje průměr bodování jednotlivých položek (0 až 4).

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire

Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství. K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém. Manuál je k dispozici za poplatek, zahrnuje podrobnosti o spolehlivosti, platnosti, bodování atd. a kopii formuláře ALQ pouze pro kontrolu. Dále je možné zakoupit individuální či hromadné administrace online.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Validita a reliabilita z původní studie:

V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra; MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám, a MODEL DRUHÉHO FAKTORU, ve kterém se u všech 16 položek měřily jejich příslušné škály, přičemž tyto čtyři škály zahrnovaly vyšší řád autentického faktoru vedení. Druhofaktorový model je podstatně spolehlivější než jednofaktorový a prvofaktorový model (viz. reliabilita).


Validita v dalších studiích:

Validita ALQ byla podpořena několika studiemi, které navazovaly na původní práci (Walumbwa et al., 2008). Pomocí konfirmační faktorové analýzy Clapp-Smith, Vogelgesang a Avey (2009) shledali uspokojivou ALQ faktorově-analytickou shodu. Caza, Bagozzi, Woolley, Levy a Caza (2010) dále potvrdili ALQ pomocí studie pracujících dospělých na Novém Zélandu. Studie Cazy a kol. poskytuje další podporu pro validitu ALQ v odlišném kulturním prostředí, čímž se přidává k původním výsledkům validace Walumbra et al. (2008) pro populaci Číny a USA. Nedávná studie Lyubovnikovové, Legood, Turner a Mamakouka (2017) přidává další validační důkaz pro konstrukt vyššího řádu autentického vedení a ALQ. Lyubovnikova a kol. použili CFA, aby zjistili, zda je model vyššího řádu autentického vedení vhodnější než model autentického vedení prvního řádu.


Kriteriální validita:

Výzkum ukazuje, že autentické vedení souvisí s mnoha pozitivními výsledky: spokojenost následovníků se svým nadřízeným, vnímaná efektivita týmu, psychologické vlastnictví, pracovní nasazení, uspokojení základních potřeb následovníka a pracovní nasazení (Peus, Wesche, Streicher, Braun & Frey, 2012; Leroy, Anseel, Gardner & Sels, 2015; Giallonardo, Wong & Iwasiw, 2010; Alok & Izrael, 2012).

Studie Peuse et al. (2012) s více než 300 respondenty z široké škály profesí a pracovních zkušeností dokládá, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje tři klíčové metriky: spokojenost respondentů se svými nadřízenými (β = 0,69, p < 0,001), organizační závazek podřízených (β = 0,52, p < 0,001) a nadstandartní úsilí podřízených (β = 0,51, p < 0,001). Leroy a kol. (2015) zkoumali více než 200 podřízených pracovníků a 30 vedoucích týmů ve 25 různých belgických servisních organizacích a zjistili, že autentické vedení pozitivně souvisí s uspokojením základních potřeb podřízeného pracovníka (ŷ = 0,54, p < 0,01). Giallonardo a kol. (2010) studovali účinky autentického vedení na vzorku 170 zdravotních sester (91,8 % žen) s tříletou a méněletou praxí a zjistili, že autentické vedení je prediktorem pracovní spokojenosti (β = 0,29, p < 0,01) a pracovního nasazení (β = 0,21, p < 0,01). A konečně studie Aloka a Izraele (2012) zkoumala účinky autentického vedení na organizační psychologii vlastnictví a pracovní angažovanosti na vzorku 117 pracovníků v Indii. Zjistili, že autentické vedení pozitivně ovlivňuje organizační psychické vlastnictví (β = 0,48, p < 0,01) a pracovní angažovanost (β = 0,56, p < 0,05).

     
Reliabilita:

Reliabilita na souboru v USA vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,76–0,92. Reliabilita na souboru v Číně vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,72–0,79 (Walumbwa et al., 2008).

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Autoři zpřístupňují ALQ za minimální poplatek výzkumníkům, kteří splňují specifické podmínky – pouze pro použití v nekomerčním výzkumu. Licence pro výzkumníky není určena pro poradenství, školení a podobně; není určena pro použití za účelem dosažení zisku nebo pro jiné finanční nebo komerční účely.


Zdroje:
  1. Alok, K., & Israel, D. (2012). Authentic Leadership & Work Engagement. Indian Journal of Industrial Relations, 47(3), 498–510.
  2. Avolio, B. J., Gardner, W. L., & Walumbwa, F. O. (2019). Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) Manual. Mind Garden.
  3. Caza, A., Bagozzi, R. P., Woolley, L., Levy, L., & Caza, B. B. (2010). Psychological capital and authentic leadership: measurement, gender, and cultural extension. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 2(1), 53–70.
  4. Clapp-Smith, R., Vogelgesang, G., & Avey, J. (2009). Authentic leadership and positive psychological capital: The mediating role of trust at the group level of analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(3), 227-240.
  5. Gardner, W., Avolio, B., & Walumbwa, F. (2005). Authentic leadership development: Emergent themes and future directions. Leadership and Management, 3, 387-406.
  6. Gardner, W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R., & Walumbwa, F. (2005). "Can you see the real me?" A self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16(3), 343–372. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.03.003
  7. George, B. (2003). Authentic leadership: Rediscovering the secrets to creating lasting value. Jossey Bass.
  8. Giallonardo, L. M., Wong, C. A. & Iwasiw, C L. (2010). Authentic leadership of preceptors: predictor of new graduate nurses' work engagement and job satisfaction. Journal of Nursing Management, 18(8), 993–1003. doi:10.1111/j.1365-2834.2010.01126.x
  9. Leroy H., Anseel F., Gardner W. L., & Sels L., (2015). Authentic leadership, authentic followership, basic need satisfaction, and work role performance: A cross-level study. Journal of Management, 41(6), 1677–1697. doi:10.1177/0149206312457822
  10. Lyubovnikova, J., Legood, A., Turner, N., & Mamakouka, A. (2017). How authentic leadership influences team performance: The mediating role of team reflexivity. Journal of Business Ethics, 141(1), 59–70. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2692-3
  11. Mind Garden. (2021). Our products: Autenthic Leadership Questionnaire. Získáno z: https://www.mindgarden.com/69-authentic-leadership-questionnaire
  12. National Library of Medicine. (2016). Authentic leadership in a health sciences university. Získáno z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26984029/
  13. Novaes, V. P., Ferreira, M. C., & Gabardo-Martins, L. M. D. (2019). Validity evidences regarding the Authentic Leadership Inventory. https://doi.org/10.1590/1982-0275201936e180058
  14. Peus, C., Wesche, J. S., Streicher, B., Braun, S., & Frey, D. (2012). Authentic leadership: an empirical test of its antecedents, consequences, and mediating mechanisms. Journal of Business Ethics, 107(3), 331–348.
  15. Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure. Journal of Management, 34(1), 89–126. https://doi.org/10.1177/0149206307308913