Wagnerův Hand Test: Porovnání verzí
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | {{DISPLAYTITLE: Wagnerův Hand | + | {{DISPLAYTITLE: Wagnerův Hand test}} |
{| | {| | ||
|+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' | |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' | ||
|- | |- | ||
− | | Název metody (lokální):|| Wagnerův Hand | + | | Název metody (lokální):|| Wagnerův Hand test |
|- | |- | ||
| Zkratka metody (lokální): || HT, TR | | Zkratka metody (lokální): || HT, TR | ||
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || Martin Lečbych, VUP (manuál) | | Autoři adaptace lokalizace: || Martin Lečbych, VUP (manuál) | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe Testcentrum (testový materiál) | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe – Testcentrum (testový materiál) |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2013 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2013 | ||
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || HT, TR | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || HT, TR | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autor původní metody: || Edwin E. Wagner |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1983 | | Rok vydání původní metody: || 1983 | ||
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze ji však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem a také pro posouzení akčních a interpersonálních (zejména agresivních) tendencí. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 51: | Řádek 51: | ||
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | | || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || X || Osobnost | + | | || X || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || O || Hodnoty a motivace | | || O || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT | + | HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT je 10 tabulí, 9 z nich zobrazuje ruku (dlaň), poslední je prázdná. Základní instrukce zní: Co by mohla dělat tato ruka? Zapisují se doslovné odpovědi, v případě nejasností je bezprostředně provedeno dotazování (není zde samostatná fáze inquiry). Dále se zaznamenává: reakční čas, poloha tabulí, šokové reakce. |
− | Základní skóry | + | |
− | Interpersonální odpovědi: interakce s druhými | + | Základní skóry členíme do 4 základních skupin: |
− | Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím | + | |
− | Maladjustivní odpovědi: | + | - Interpersonální odpovědi: interakce s druhými; |
− | Staženost (withdrawal): selhání symbolizace | + | |
+ | - Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím; | ||
+ | |||
+ | - Maladjustivní odpovědi: tenze, napětí, úzkost; | ||
+ | |||
+ | - Staženost (withdrawal): selhání symbolizace. | ||
+ | |||
Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli. | Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli. | ||
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || X || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || X || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || O || Manuální manipulace | | || O || Manuální manipulace | ||
|- | |- | ||
− | | || O || Na lokální stanici | + | | || O || Na lokální PC stanici |
|- | |- | ||
| || O || On-line | | || O || On-line | ||
Řádek 100: | Řádek 106: | ||
| || O || Skupinová | | || O || Skupinová | ||
|- | |- | ||
− | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: Cca | + | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: Cca 10–15 minut. |
|- | |- | ||
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace. | | || colspan="2" | Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Interpretace: | + | | || colspan="2" | Interpretace: 10–15 minut, lze také využít specializovaný software (protokol je vyhotoven v rámci minut). |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Tvorba výstupní zprávy je plně v kompetenci administrátora, doba přípravy je tedy individuální; existují též softwary, které protokol vygenerují. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu | + | K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu: N = 1000; muži = 469; ženy = 531. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 118: | Řádek 124: | ||
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O || Kdokoliv | | width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O || Kdokoliv | ||
|- | |- | ||
− | | O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: .. | + | | O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://in-psycho.lecbych.cz/?page_id=86 |
|- | |- | ||
| X || A | | X || A | ||
Řádek 175: | Řádek 181: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Testový soubor obsahuje | + | Testový soubor obsahuje jednu sadu s deseti kartami lidské ruky a manuál k metodě. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 188: | Řádek 194: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské | + | Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské longitudinální studie, proměnné PATH a TEN predikují kriminální chování v horizontu 10 let; AOS a PATH predikuji psychiatrické problémy u adolescentů). HT disponuje prediktivní validitou vůči podávanému výkonu. |
− | Souběžná validita: | + | Souběžná validita: Zjišťovaná korelace mezi skórem PATH a klinickými škálami MMPI-II – neprokázaná žádná významná korelace; AOS pozitivně koreluje s excitabilitou, přezíráním pravidel a menší sebekontrolou (sebeposouzení dle HSPQ), PATH koreluje s úzkostí a porušováním pravidel (sebeposouzení dle HSPQ). |
− | Kriteriální: | + | Kriteriální: HT dokáže rozlišovat mezi klinickými skupinami (schizofrenie, neurózy, organické poškození, traumatizace, normální populace). |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" | | ||
− | Shoda posuzovatelů: | + | ''Shoda posuzovatelů:'' |
+ | Maloney a Vagner (1979): trénovaní studenti a autor testu na souboru 48 protokolů – medián korelace 0,91, rozptyl Spearmanových korelací 0,65–1,0, největší míra přirozené shody se skóry FAIL a DES. | ||
+ | |||
+ | Fridrich a Nociar (1991): 100 protokolů psych. pacientů, ve všech kategoriích statisticky významná shoda. | ||
+ | |||
+ | Moran a Carter (1991): shoda více hodnotitelů, 464 dětských protokolů, největší shoda kategorie WITH a PATH (0,97). | ||
+ | |||
+ | ''Test-retest:'' | ||
+ | Panek a Stoner (1979): 71 osob z neklinické populace, v rozmezí dvou týdnů r = 0,66; nejstabilnější proměnná FAIL (r = 0,89) - > potvrzeno také ve studii McGiboney a Carter (1982) – 40 dětí, test-retest po třech týdnech. | ||
− | + | Wagner, Ryan a Panek (1991): longitudinální, tříletý interval, 82 respondentů s mentální retardací, FAIL patřil naopak k nejméně stabilním. | |
− | Vnitřní konzistence: split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92. | + | ''Vnitřní konzistence:'' split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
Řádek 211: | Řádek 225: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Fridrich, J & Nociar, A. (1991). Test ruky. Bratislava: Psychodiagnostika Bratislava. | + | # Fridrich, J., & Nociar, A. (1991). ''Test ruky.'' Bratislava: Psychodiagnostika Bratislava. |
− | # Lečbych, M. (2013). Wagnerův Hand test: Aplikace ve výzkumu a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. | + | # Lečbych, M. (2013). ''Wagnerův Hand test: Aplikace ve výzkumu a praxi.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. |
− | # Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. | + | # Seitl, M. (2016). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. |
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Projektivní metody]] | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Projektivní metody]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:59
Název metody (lokální): | Wagnerův Hand test |
Zkratka metody (lokální): | HT, TR |
Autoři adaptace lokalizace: | Martin Lečbych, VUP (manuál) |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum (testový materiál) |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2013 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Hand test, Test ruky |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | HT, TR |
Autor původní metody: | Edwin E. Wagner |
Rok vydání původní metody: | 1983 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze ji však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem a také pro posouzení akčních a interpersonálních (zejména agresivních) tendencí. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
X | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT je 10 tabulí, 9 z nich zobrazuje ruku (dlaň), poslední je prázdná. Základní instrukce zní: Co by mohla dělat tato ruka? Zapisují se doslovné odpovědi, v případě nejasností je bezprostředně provedeno dotazování (není zde samostatná fáze inquiry). Dále se zaznamenává: reakční čas, poloha tabulí, šokové reakce. Základní skóry členíme do 4 základních skupin: - Interpersonální odpovědi: interakce s druhými; - Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím; - Maladjustivní odpovědi: tenze, napětí, úzkost; - Staženost (withdrawal): selhání symbolizace. Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
O | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Cca 10–15 minut. | |||
Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace. | ||||
Interpretace: 10–15 minut, lze také využít specializovaný software (protokol je vyhotoven v rámci minut). | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Tvorba výstupní zprávy je plně v kompetenci administrátora, doba přípravy je tedy individuální; existují též softwary, které protokol vygenerují. | ||||
Normy: |
K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu: N = 1000; muži = 469; ženy = 531. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Lze pracovat s hrubými skóry, které porovnáváme s průměrnými hodnotami a směrodatnými odchylkami uvedenými v normách. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://in-psycho.lecbych.cz/?page_id=86 | |||
X | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Testový soubor obsahuje jednu sadu s deseti kartami lidské ruky a manuál k metodě. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské longitudinální studie, proměnné PATH a TEN predikují kriminální chování v horizontu 10 let; AOS a PATH predikuji psychiatrické problémy u adolescentů). HT disponuje prediktivní validitou vůči podávanému výkonu. Souběžná validita: Zjišťovaná korelace mezi skórem PATH a klinickými škálami MMPI-II – neprokázaná žádná významná korelace; AOS pozitivně koreluje s excitabilitou, přezíráním pravidel a menší sebekontrolou (sebeposouzení dle HSPQ), PATH koreluje s úzkostí a porušováním pravidel (sebeposouzení dle HSPQ). Kriteriální: HT dokáže rozlišovat mezi klinickými skupinami (schizofrenie, neurózy, organické poškození, traumatizace, normální populace). | |
Reliabilita: |
Shoda posuzovatelů: Maloney a Vagner (1979): trénovaní studenti a autor testu na souboru 48 protokolů – medián korelace 0,91, rozptyl Spearmanových korelací 0,65–1,0, největší míra přirozené shody se skóry FAIL a DES. Fridrich a Nociar (1991): 100 protokolů psych. pacientů, ve všech kategoriích statisticky významná shoda. Moran a Carter (1991): shoda více hodnotitelů, 464 dětských protokolů, největší shoda kategorie WITH a PATH (0,97). Test-retest: Panek a Stoner (1979): 71 osob z neklinické populace, v rozmezí dvou týdnů r = 0,66; nejstabilnější proměnná FAIL (r = 0,89) - > potvrzeno také ve studii McGiboney a Carter (1982) – 40 dětí, test-retest po třech týdnech. Wagner, Ryan a Panek (1991): longitudinální, tříletý interval, 82 respondentů s mentální retardací, FAIL patřil naopak k nejméně stabilním. Vnitřní konzistence: split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Přestože to vydavatel metody nevyžaduje, je kurz (např. doc. M. Lečbych) pro profesionální administraci, vyhodnocení a administraci vysoce doporučen. | |
Zdroje: |
|