Wagnerův Hand Test: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Wagnerův Hand Test
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
  {{DISPLAYTITLE: Wagnerův Hand Test}}
+
  {{DISPLAYTITLE: Wagnerův Hand test}}
  
 
{|
 
{|
 
|+ style="text-align: left;" | '''Základní informace'''
 
|+ style="text-align: left;" | '''Základní informace'''
 
|-
 
|-
|  Název metody (lokální):|| Wagnerův Hand Test
+
|  Název metody (lokální):|| Wagnerův Hand test
 
|-  
 
|-  
 
| Zkratka metody (lokální): || HT, TR
 
| Zkratka metody (lokální): || HT, TR
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Martin Lečbych, VUP (manuál)
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Martin Lečbych, VUP (manuál)
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe Testcentrum  (testový materiál)
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe Testcentrum  (testový materiál)
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2013
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2013
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || HT, TR
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || HT, TR
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Edwin E. Wagner
+
| Autor původní metody: || Edwin E. Wagner
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1983
 
| Rok vydání původní metody: || 1983
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem, akčních a interpersonálních (zejména agresivních) tendencí.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze ji však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem a také pro posouzení akčních a interpersonálních (zejména agresivních) tendencí.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - dynamika
+
| || X || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT je 10 tabulí, 9 z nich zobrazuje ruku (dlaň), poslední je prázdná. Základní instrukce zní: Co by mohla dělat tato ruka? Zapisují se doslovné odpovědi, v případě nejasností se je provedeno dotazování bezprostředně (není zde samostatná fáze inquiry). Dále se zaznamenává reakční čas, poloha tabulí a šokové reakce.
+
HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT je 10 tabulí, 9 z nich zobrazuje ruku (dlaň), poslední je prázdná. Základní instrukce zní: Co by mohla dělat tato ruka? Zapisují se doslovné odpovědi, v případě nejasností je bezprostředně provedeno dotazování (není zde samostatná fáze inquiry). Dále se zaznamenává: reakční čas, poloha tabulí, šokové reakce.
Základní skóry můžeme členíme do 4 základních skupin:  
+
 
Interpersonální odpovědi: interakce s druhými;
+
Základní skóry členíme do 4 základních skupin:  
Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím;
+
 
Maladjustivní odpovědi: tenze, napětí, úzkost;
+
- Interpersonální odpovědi: interakce s druhými;
Staženost (withdrawal): selhání symbolizace.
+
 
 +
- Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím;
 +
 
 +
- Maladjustivní odpovědi: tenze, napětí, úzkost;
 +
 
 +
- Staženost (withdrawal): selhání symbolizace.
 +
 
 
Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli.
 
Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 100: Řádek 106:
 
| || O || Skupinová
 
| || O || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Cca 10 - 15 minut.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Cca 10–15 minut.
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace.
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: 10 - 15 minut, lze také využít specializovaný software (protokol je vyhotoven v rámci minut).
+
| || colspan="2" | Interpretace: 10–15 minut, lze také využít specializovaný software (protokol je vyhotoven v rámci minut).
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Tvorba výstupní zprávy je plně v kompetenci administrátora, doba přípravy je tedy individuální, existují též softwary, které protokol vygenerují.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Tvorba výstupní zprávy je plně v kompetenci administrátora, doba přípravy je tedy individuální; existují též softwary, které protokol vygenerují.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu. (N = 1000; muži = 469; ženy = 531).
+
K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu: N = 1000; muži = 469; ženy = 531.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 118: Řádek 124:
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
|-  
 
|-  
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
+
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://in-psycho.lecbych.cz/?page_id=86
 
|-
 
|-
 
| X || A
 
| X || A
Řádek 175: Řádek 181:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Testový soubor obsahuje jednu sadu 10 karet lidské ruky, manuál k metodě.
+
Testový soubor obsahuje jednu sadu s deseti kartami lidské ruky a manuál k metodě.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 188: Řádek 194:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské longitudiální stuie, proměnné PATH a TEN predikují kriminální chování v horizontu 10 let.; AOS a PATH predikuji psychiatrické problémy u adolescentů). HT disponuje prediktivní validitou vůči podávanému výkonu.  
+
Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské longitudinální studie, proměnné PATH a TEN predikují kriminální chování v horizontu 10 let; AOS a PATH predikuji psychiatrické problémy u adolescentů). HT disponuje prediktivní validitou vůči podávanému výkonu.  
  
Souběžná validita: Zjištovaná korelace mezi skórem PATH a klinickými škálami MMPI-II - neprokázaná žádná významná korelace.; AOS pozitivně koreluje s excitabilitou, přezíráním pravidel a menší sebekontrolou (sebeposouzení dle HSPQ), PATH koreluje s úzkostí a porušováním pravidel (sebeposouzení dle HSPQ).  
+
Souběžná validita: Zjišťovaná korelace mezi skórem PATH a klinickými škálami MMPI-II neprokázaná žádná významná korelace; AOS pozitivně koreluje s excitabilitou, přezíráním pravidel a menší sebekontrolou (sebeposouzení dle HSPQ), PATH koreluje s úzkostí a porušováním pravidel (sebeposouzení dle HSPQ).  
  
Kriteriální: HT dokáže rozlišovat mezi klinickými skupinami (schizofrenie, neurózy, organické poškození, traumatizace, normální populace).
+
Kriteriální: HT dokáže rozlišovat mezi klinickými skupinami (schizofrenie, neurózy, organické poškození, traumatizace, normální populace).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Shoda posuzovatelů: Maloney a Vagner (1979): trénovaní studenti a autor testu na souboru 48 protokolů - medián korelace 0,91, rozptyl spearmanových korelací 0,65 - 1,0, největší míra přirozené shody skory FAIL a DES.; Fridrich a Nociar (1991): 100 protokolů psych. pacientů, ve všech kategoriích stat, výz. shoda; Moran a Carter (1991): shoda více hodnotitelů, 464 dětských protokolů, největší shoda kategorie WITH a PATH (0,97).   
+
''Shoda posuzovatelů:''
 +
Maloney a Vagner (1979): trénovaní studenti a autor testu na souboru 48 protokolů medián korelace 0,91, rozptyl Spearmanových korelací 0,65–1,0, největší míra přirozené shody se skóry FAIL a DES.  
 +
 
 +
Fridrich a Nociar (1991): 100 protokolů psych. pacientů, ve všech kategoriích statisticky významná shoda.
 +
 
 +
Moran a Carter (1991): shoda více hodnotitelů, 464 dětských protokolů, největší shoda kategorie WITH a PATH (0,97).   
 +
 
 +
''Test-retest:''
 +
Panek a Stoner (1979): 71 osob z neklinické populace, v rozmezí dvou týdnů r = 0,66; nejstabilnější proměnná FAIL (r = 0,89) - > potvrzeno také ve studii McGiboney a Carter (1982) – 40 dětí, test-retest po třech týdnech.
  
Test-retest: Panek a Stoner (1979) - 71 osob z neklinické populace, v rozmezí dvou týdnů r = 0,66., Nejstabilnější proměnná FAIL (r = 0,89) - > potvrzeno také ve studii McGiboney a Carter (1982) - 40 dětí, test-retest po třech týdnech. Wagner, Ryan a Panek (1991) - longitudinální, 3 letý interval, 82 respondentů s mentální retardací, FAIL patřil naopak k nejméně stabilním.  
+
Wagner, Ryan a Panek (1991): longitudinální, tříletý interval, 82 respondentů s mentální retardací, FAIL patřil naopak k nejméně stabilním.  
  
Vnitřní konzistence: split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92.
+
''Vnitřní konzistence:'' split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 211: Řádek 225:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Fridrich, J & Nociar, A. (1991). Test ruky. Bratislava: Psychodiagnostika Bratislava.
+
# Fridrich, J., & Nociar, A. (1991). ''Test ruky.'' Bratislava: Psychodiagnostika Bratislava.
# Lečbych, M. (2013). Wagnerův Hand test: Aplikace ve výzkumu a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
+
# Lečbych, M. (2013). ''Wagnerův Hand test: Aplikace ve výzkumu a praxi.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
# Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
+
# Seitl, M. (2016). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Projektivní metody]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Projektivní metody]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:59


Základní informace
Název metody (lokální): Wagnerův Hand test
Zkratka metody (lokální): HT, TR
Autoři adaptace lokalizace: Martin Lečbych, VUP (manuál)
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum (testový materiál)
Rok vydání aktuální verze metody: 2013
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Hand test, Test ruky
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): HT, TR
Autor původní metody: Edwin E. Wagner
Rok vydání původní metody: 1983
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze ji však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem a také pro posouzení akčních a interpersonálních (zejména agresivních) tendencí.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
X Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT je 10 tabulí, 9 z nich zobrazuje ruku (dlaň), poslední je prázdná. Základní instrukce zní: Co by mohla dělat tato ruka? Zapisují se doslovné odpovědi, v případě nejasností je bezprostředně provedeno dotazování (není zde samostatná fáze inquiry). Dále se zaznamenává: reakční čas, poloha tabulí, šokové reakce.

Základní skóry členíme do 4 základních skupin:

- Interpersonální odpovědi: interakce s druhými;

- Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím;

- Maladjustivní odpovědi: tenze, napětí, úzkost;

- Staženost (withdrawal): selhání symbolizace.

Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: Cca 10–15 minut.
Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace.
Interpretace: 10–15 minut, lze také využít specializovaný software (protokol je vyhotoven v rámci minut).
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Tvorba výstupní zprávy je plně v kompetenci administrátora, doba přípravy je tedy individuální; existují též softwary, které protokol vygenerují.

Normy:

K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu: N = 1000; muži = 469; ženy = 531.

Doporučené standardní skóry:

Lze pracovat s hrubými skóry, které porovnáváme s průměrnými hodnotami a směrodatnými odchylkami uvedenými v normách.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://in-psycho.lecbych.cz/?page_id=86
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Testový soubor obsahuje jednu sadu s deseti kartami lidské ruky a manuál k metodě.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské longitudinální studie, proměnné PATH a TEN predikují kriminální chování v horizontu 10 let; AOS a PATH predikuji psychiatrické problémy u adolescentů). HT disponuje prediktivní validitou vůči podávanému výkonu.

Souběžná validita: Zjišťovaná korelace mezi skórem PATH a klinickými škálami MMPI-II – neprokázaná žádná významná korelace; AOS pozitivně koreluje s excitabilitou, přezíráním pravidel a menší sebekontrolou (sebeposouzení dle HSPQ), PATH koreluje s úzkostí a porušováním pravidel (sebeposouzení dle HSPQ).

Kriteriální: HT dokáže rozlišovat mezi klinickými skupinami (schizofrenie, neurózy, organické poškození, traumatizace, normální populace).

     
Reliabilita:

Shoda posuzovatelů: Maloney a Vagner (1979): trénovaní studenti a autor testu na souboru 48 protokolů – medián korelace 0,91, rozptyl Spearmanových korelací 0,65–1,0, největší míra přirozené shody se skóry FAIL a DES.

Fridrich a Nociar (1991): 100 protokolů psych. pacientů, ve všech kategoriích statisticky významná shoda.

Moran a Carter (1991): shoda více hodnotitelů, 464 dětských protokolů, největší shoda kategorie WITH a PATH (0,97).

Test-retest: Panek a Stoner (1979): 71 osob z neklinické populace, v rozmezí dvou týdnů r = 0,66; nejstabilnější proměnná FAIL (r = 0,89) - > potvrzeno také ve studii McGiboney a Carter (1982) – 40 dětí, test-retest po třech týdnech.

Wagner, Ryan a Panek (1991): longitudinální, tříletý interval, 82 respondentů s mentální retardací, FAIL patřil naopak k nejméně stabilním.

Vnitřní konzistence: split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Přestože to vydavatel metody nevyžaduje, je kurz (např. doc. M. Lečbych) pro profesionální administraci, vyhodnocení a administraci vysoce doporučen.


Zdroje:
  1. Fridrich, J., & Nociar, A. (1991). Test ruky. Bratislava: Psychodiagnostika Bratislava.
  2. Lečbych, M. (2013). Wagnerův Hand test: Aplikace ve výzkumu a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  3. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.