NEO osobnostní inventář: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: NEO osobnostní inventář}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| NEO osobnost…“)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || M. Hřebíčková
 
| Autoři adaptace lokalizace: || M. Hřebíčková
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Hogrefe - Testcentrum
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Hogrefe Testcentrum
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2004
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2004
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || NEO-PI-R
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || NEO-PI-R
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || P. T. Costa, R. R. McCrae
+
| Autoři původní metody: || P. T. Costa, R. R. McCrae
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1992
 
| Rok vydání původní metody: || 1992
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda NEO-PI-R poskytuje údaje o obecných, široce pojatých charakteristikách osobnosti a také specifických, dílčích vlastnostech osobnosti podle Pětifaktorové teorie. Reprezentuje konstrukt klíčový zejména v psychologii práce, kde zaujímá Pětifaktorobvá teorie ústřední roli při vysvětlování vztahu mezi osobností a organizačními výstupy. Novější verzí stejného nástroje NEO-PI-3.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda NEO-PI-R poskytuje údaje o obecných, široce pojatých charakteristikách osobnosti a také o specifických, dílčích vlastnostech osobnosti podle Pětifaktorové teorie. Reprezentuje konstrukt klíčový zejména v psychologii práce, kde zaujímá Pětifaktorová teorie ústřední roli při vysvětlování vztahu mezi osobností a organizačními výstupy. Novější verzí stejného nástroje je NEO-PI-3.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
NEO osobnostní inventář (NEO-PI-R) existuje ve dvou formách - S (sebeposouzení) a J (posouzení jiného). Měří pět osobnostních dimenzí, z nichž je v inventáři každá zastoupena šesti subškálami. Revidovaná verze NEO osobnostního inventáře (NEO-PI-R) obsahuje 240 položek, 48 položek pro každou škálu, jež se dále dělí do 6 subškál, každá subškála obsahuje 8 položek.
+
NEO osobnostní inventář (NEO-PI-R) existuje ve dvou formách S (sebeposouzení) a J (posouzení jiného). Měří pět osobnostních dimenzí, z nichž je v inventáři každá zastoupena šesti subškálami. Revidovaná verze NEO osobnostního inventáře (NEO-PI-R) obsahuje 240 položek, 48 položek pro každou škálu, jež se dále dělí do 6 subškál, přičemž každá subškála obsahuje 8 položek.
Škála neuroticismu zjišťuje individuální rozdíly v emocionální stabilitě a emocionální labilitě – neuroticismu. Škála zjišťuje, jak jsou prožívány negativní emoce. Jedinci dosahující vysokého skóru na škále extraverze se popisují jako sebejistí, aktivní, energičtí, společenští, bývají rádi součástí skupin a mají rádi vzrušení. Škála otevřenosti vůči zkušenosti vyjadřuje živou představivost, citlivost na estetické podněty, vnímavost k vnitřním pocitům, zvídavost a nezávislý úsudek. Postihuje míru zaujetí pro nové zkušenosti, prožitky a dojmy. Škála přívětivosti charakterizuje interpersonální chování. Významnou charakteristikou lidí s vysokým skórem na této škále je altruismus. Projeví druhým přízeň, mají pro ně pochopení, jsou ochotni pomáhat. Škála svědomitosti představuje druh sebekontroly vztahující se k aktivnímu procesu plánování, organizování a realizace úkolů.
+
Škála neuroticismu zjišťuje individuální rozdíly v emocionální stabilitě a emocionální labilitě – neuroticismu. Škála zjišťuje, jak jsou prožívány negativní emoce. Jedinci dosahující vysokého skóru na škále extraverze se popisují jako sebejistí, aktivní, energičtí, společenští, bývají rádi součástí skupin a mají rádi vzrušení. Škála otevřenosti vůči zkušenosti vyjadřuje živou představivost, citlivost na estetické podněty, vnímavost k vnitřním pocitům, zvídavost a nezávislý úsudek. Postihuje míru zaujetí pro nové zkušenosti, prožitky a dojmy. Škála přívětivosti charakterizuje interpersonální chování. Významnou charakteristikou lidí s vysokým skórem na této škále je altruismus. Projeví druhým přízeň, mají pro ně pochopení, jsou ochotni pomáhat. Škála svědomitosti představuje druh sebekontroly vztahující se k aktivnímu procesu plánování, organizování a realizace úkolů.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 95: Řádek 95:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 30-45 minut.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 30–45 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Při online administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Při on-line administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: Při online administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.  
+
| || colspan="2" | Interpretace: Při on-line administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Při online administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Při on-line administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Normy v českém prostředí – čtyři fáze výzkumného projektu (z nichž poslední byla uskutečněna v roce 2003), ve kterém bylo získáno sebeposouzení na škálách NEO-PI-R (S) od N =2296 respondentů, z toho 950 mužů, 1337 žen, 9 neuvedlo rod. Věk 14-83 let, průměrný věk 26,04 let. Ve věku 14-21 let bylo 49 % respondentů.
+
Normy v českém prostředí – čtyři fáze výzkumného projektu (z nichž poslední byla uskutečněna v roce 2003), ve kterém bylo získáno sebeposouzení na škálách NEO-PI-R (S) od 2296 respondentů, z toho 950 mužů, 1337 žen a 9 respondentů neuvedlo rod. Respondenti byli ve věku 14–83 let, průměrný věk byl 26,04 let. Ve věku 14–21 let bylo 49 % respondentů.
Informaci o vzdělání uvedlo celkem 1837 respondentů, z nich 716 uvedlo základní vzdělání (spadají zde také studenti SŠ), 82 střední odborné učiliště bez maturity, 754 uvedlo jako nejvyšší dosažené vzdělání maturitu (zde jsou řazeni i studenti VŠ), 285 respondentů uvedlo dokončené vysokoškolské vzdělání.
+
Informaci o vzdělání uvedlo celkem 1837 respondentů, z nich 716 uvedlo základní vzdělání (patří sem také studenti SŠ), 82 střední odborné učiliště bez maturity, 754 uvedlo jako nejvyšší dosažené vzdělání maturitu (zde jsou řazeni i studenti VŠ), 285 respondentů uvedlo dokončené vysokoškolské vzdělání.
Na škálách NEO-PI-R (J) byly normy tvořeny na základě již redukovaných N =812 posouzeních, z toho 329 mužů a 479 žen, 4 neuvedli rod. Věk 14-83 let, průměrný věk 35,66 let.  
+
Na škálách NEO-PI-R (J) byly normy tvořeny na základě již redukovaných 812 posouzení, z toho 329 mužů a 479 žen a 4 neuvedli rod. Věk respondentů byl 14–83 let, průměrný věk 35,66 let.  
Normy obsahují popisné statistiky škál a subškál NEO-PI-R (S) pro celý soubor i pro muže a ženy ve dvou věkových kategoriích (14-21, 22-83).
+
Normy obsahují popisné statistiky škál a subškál NEO-PI-R (S) pro celý soubor i pro muže a ženy ve dvou věkových kategoriích (14–21, 22–83).
Percentilové normy jsou stanoveny pro celý soubor, pro ženy a muže zvlášť ve dvou věkových věkových kategoriích 14-21 let a 22-83 let.
+
Percentilové normy jsou stanoveny pro celý soubor, pro ženy a muže zvlášť ve dvou věkových věkových kategoriích 14–21 let a 22–83 let.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 117: Řádek 117:
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
|-  
 
|-  
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=2_63
+
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=2_63
 
|-
 
|-
 
| O || A
 
| O || A
Řádek 174: Řádek 174:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Úplný testový soubor verze tužka-papír obsahuje: příručku, 5 ks seznam položek - forma S, 2 ks seznam položek - forma J, 30 ks propisovacích záznamových listů, 5 ks vyhodnocovacích listů - forma S1, 5 ks vyhodnocovacích listů - forma S2, 5 ks vyhodnocovacích listů - forma J, 30 ks NEO souhrn.  
+
Úplný testový soubor verze tužka-papír obsahuje příručku, 5 ks seznam položek ve formě S a 2 ks seznam položek ve formě J, 30 ks propisovacích záznamových listů, 5 ks vyhodnocovacích listů (forma S1 5 ks vyhodnocovacích listůforma S2 5 ks vyhodnocovacích listů, forma J 30 ks NEO souhrn).  
Ve formě HTS 5 testování jsou možnosti: NEO-PI-R - Jednorázové testování, NEO-PI-R - 1-9 kreditů, NEO-PI-R - 10-49 kreditů, NEO-PI-R - 50-199 kreditů, NEO-PI-R - 200 a více kreditů.
+
Ve formě HTS5 testování jsou možnosti: NEO-PI-R Jednorázové testování; NEO-PI-R – 1–9 kreditů; NEO-PI-R - 10–49 kreditů; NEO-PI-R – 50–199 kreditů; NEO-PI-R 200 a více kreditů.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 188: Řádek 188:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Pětifaktorová teorie má klíčový význam při predikci celkové pracovní výkonnosti na základě osobnostních vlastností (kriteriální prediktivní validita). NEO-PI-R reprezentující Pětifaktorovou teorii může být vztaženo k výsledkům metanalýzy pro průřez profesí (Schmidt et al., 2016) se závěry: Svědomitost r = 0,22; Otevřenost vůči zkušenosti r = 0,04; Extraverze r = 0,09; Přívětivost 0,08 a Neuroticismus r = 0,12.  
+
Pětifaktorová teorie má klíčový význam při predikci celkové pracovní výkonnosti na základě osobnostních vlastností (kriteriální prediktivní validita). NEO-PI-R reprezentující Pětifaktorovou teorii může být vztaženo k výsledkům metanalýzy pro průřez profesí (Schmidt et al., 2016) se závěry: svědomitost r = 0,22; otevřenost vůči zkušenosti r = 0,04; extraverze r = 0,09; přívětivost 0,08 a neuroticismus r = 0,12.  
Dále byly dle manuálu NEO-PI-R realizovány dva výzkumy, kdy jeden byl zaměřen na zkoumání míry shody mezi sebeposouzením a posouzením prováděným jinou osobou – tento druh je nazýván jako shoda. Druhým typ shody označujeme jako konsenzus – shoda mezi posouzením dvou a více osob při posouzení třetí, tzv. cílové osoby.
+
Dále byly dle manuálu NEO-PI-R realizovány dva výzkumy, kdy jeden byl zaměřen na zkoumání míry shody mezi sebeposouzením a posouzením prováděným jinou osobou – tento druh je nazýván jako shoda. Druhý typ shody označujeme jako konsenzus – shoda mezi posouzením dvou a více osob při posouzení třetí, tzv. cílové osoby.
U českých respondentů – na úrovni škál je průměrná korelace shody r=0,56 a konsenzu r=0,53.
+
U českých respondentů – na úrovni škál je průměrná korelace shody r = 0,56 a konsenzu r = 0,53.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Koeficienty reliability dle Cronbachovy alfy se pohybují v rozmezí 0,91 (neuroticismus, svědomitost) do 0,88 (přívětivost, extraverze) u škál NEO-PI-R (S). Reliabilita škál NEO-PI-R (J) se pohybuje od 0,93 (svědomitost) do 0,89 (přívětivost). Nejreliabilnější subškálou NEO-PI-R (S) je subškála N6: zranitelnost (0,81); nejnižší reliabilita byla zaznamenána u subškály O6: hodnoty (0,33). Reliabilita subškál české verze forem S a J je s výjimkou subškály O6: hodnoty uspokojivá.
+
Koeficienty reliability dle Cronbachovy alfy se pohybují v rozmezí od 0,91 (neuroticismus, svědomitost) do 0,88 (přívětivost, extraverze) u škál NEO-PI-R (S). Reliabilita škál NEO-PI-R (J) se pohybuje od 0,93 (svědomitost) do 0,89 (přívětivost). Nejvíce reliabilní subškálou NEO-PI-R (S) je subškála N6 (zranitelnost, 0,81), nejnižší reliabilita byla zaznamenána u subškály O6 (hodnoty, 0,33). Reliabilita subškál české verze forem S a J je s výjimkou subškály O6 (hodnoty) uspokojivá.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Metodu je možné využít v rámci HTS 5 jednak prostřednictvím jednorázového internetového testování anebo jako uživatel jedné ze tří verzí, které jsou založeny na systému kreditů. Základní verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat); Verze HR (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking - pořadí osob, skupinová analýza); Plná verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking - pořadí osob, skupinová analýza, intraindividuální srovnání)
+
Metodu je možné využít v rámci HTS5 jednak prostřednictvím jednorázového internetového testování anebo jako uživatel jedné ze tří verzí, které jsou založeny na systému kreditů. Základní verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat); verze HR (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking pořadí osob, skupinová analýza); plná verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking pořadí osob, skupinová analýza, intraindividuální srovnání).
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Hřebíčková, M. (2004). NEO osobnostní inventář. Praha: Testcentrum.           # Morey, Leslie C.; Quigley, Brian D.; Sanislow, Charles A.; Skodol, Andrew E.; McGlashan, Thomas H.; Shea, M. Tracie; Stout, Robert L.; Zanarini, Mary C.; Gunderson, John G. (2002). Substance or Style? An Investigation of the NEO-PI-R Validity Scales. Journal of Personality Assessment, 79(3), 583–599.
+
# Hřebíčková, M. (2004). ''NEO osobnostní inventář.'' Praha: Testcentrum.
 +
# Morey, L. C., Quigley, B. D., Sanislow, Ch. A., Skodol, A. E., McGlashan, T. H., Shea, M. T., Stout, R. L., Zanarini, M. C., & Gunderson, J. G. (2002). Substance or Style? An Investigation of the NEO-PI-R Validity Scales. ''Journal of Personality Assessment, 79''(3), 583–599.
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:54


Základní informace
Název metody (lokální): NEO osobnostní inventář
Zkratka metody (lokální): NEO-PI-R
Autoři adaptace lokalizace: M. Hřebíčková
Lokální vydavatel/distributor metody: Hogrefe – Testcentrum
Rok vydání aktuální verze metody: 2004
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Revised NEO Personality Inventory
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): NEO-PI-R
Autoři původní metody: P. T. Costa, R. R. McCrae
Rok vydání původní metody: 1992
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Metoda NEO-PI-R poskytuje údaje o obecných, široce pojatých charakteristikách osobnosti a také o specifických, dílčích vlastnostech osobnosti podle Pětifaktorové teorie. Reprezentuje konstrukt klíčový zejména v psychologii práce, kde zaujímá Pětifaktorová teorie ústřední roli při vysvětlování vztahu mezi osobností a organizačními výstupy. Novější verzí stejného nástroje je NEO-PI-3.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

NEO osobnostní inventář (NEO-PI-R) existuje ve dvou formách – S (sebeposouzení) a J (posouzení jiného). Měří pět osobnostních dimenzí, z nichž je v inventáři každá zastoupena šesti subškálami. Revidovaná verze NEO osobnostního inventáře (NEO-PI-R) obsahuje 240 položek, 48 položek pro každou škálu, jež se dále dělí do 6 subškál, přičemž každá subškála obsahuje 8 položek. Škála neuroticismu zjišťuje individuální rozdíly v emocionální stabilitě a emocionální labilitě – neuroticismu. Škála zjišťuje, jak jsou prožívány negativní emoce. Jedinci dosahující vysokého skóru na škále extraverze se popisují jako sebejistí, aktivní, energičtí, společenští, bývají rádi součástí skupin a mají rádi vzrušení. Škála otevřenosti vůči zkušenosti vyjadřuje živou představivost, citlivost na estetické podněty, vnímavost k vnitřním pocitům, zvídavost a nezávislý úsudek. Postihuje míru zaujetí pro nové zkušenosti, prožitky a dojmy. Škála přívětivosti charakterizuje interpersonální chování. Významnou charakteristikou lidí s vysokým skórem na této škále je altruismus. Projeví druhým přízeň, mají pro ně pochopení, jsou ochotni pomáhat. Škála svědomitosti představuje druh sebekontroly vztahující se k aktivnímu procesu plánování, organizování a realizace úkolů.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 30–45 minut.
Vyhodnocení: Při on-line administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.
Interpretace: Při on-line administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Při on-line administraci bezprostředně po dokončení dotazníku.

Normy:

Normy v českém prostředí – čtyři fáze výzkumného projektu (z nichž poslední byla uskutečněna v roce 2003), ve kterém bylo získáno sebeposouzení na škálách NEO-PI-R (S) od 2296 respondentů, z toho 950 mužů, 1337 žen a 9 respondentů neuvedlo rod. Respondenti byli ve věku 14–83 let, průměrný věk byl 26,04 let. Ve věku 14–21 let bylo 49 % respondentů. Informaci o vzdělání uvedlo celkem 1837 respondentů, z nich 716 uvedlo základní vzdělání (patří sem také studenti SŠ), 82 střední odborné učiliště bez maturity, 754 uvedlo jako nejvyšší dosažené vzdělání maturitu (zde jsou řazeni i studenti VŠ), 285 respondentů uvedlo dokončené vysokoškolské vzdělání. Na škálách NEO-PI-R (J) byly normy tvořeny na základě již redukovaných 812 posouzení, z toho 329 mužů a 479 žen a 4 neuvedli rod. Věk respondentů byl 14–83 let, průměrný věk 35,66 let. Normy obsahují popisné statistiky škál a subškál NEO-PI-R (S) pro celý soubor i pro muže a ženy ve dvou věkových kategoriích (14–21, 22–83). Percentilové normy jsou stanoveny pro celý soubor, pro ženy a muže zvlášť ve dvou věkových věkových kategoriích 14–21 let a 22–83 let.

Doporučené standardní skóry:

T-skóry, percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=2_63
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Úplný testový soubor verze tužka-papír obsahuje příručku, 5 ks seznam položek ve formě S a 2 ks seznam položek ve formě J, 30 ks propisovacích záznamových listů, 5 ks vyhodnocovacích listů (forma S1 5 ks vyhodnocovacích listů, forma S2 5 ks vyhodnocovacích listů, forma J 30 ks NEO souhrn). Ve formě HTS5 testování jsou možnosti: NEO-PI-R – Jednorázové testování; NEO-PI-R – 1–9 kreditů; NEO-PI-R - 10–49 kreditů; NEO-PI-R – 50–199 kreditů; NEO-PI-R – 200 a více kreditů.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Pětifaktorová teorie má klíčový význam při predikci celkové pracovní výkonnosti na základě osobnostních vlastností (kriteriální prediktivní validita). NEO-PI-R reprezentující Pětifaktorovou teorii může být vztaženo k výsledkům metanalýzy pro průřez profesí (Schmidt et al., 2016) se závěry: svědomitost r = 0,22; otevřenost vůči zkušenosti r = 0,04; extraverze r = 0,09; přívětivost 0,08 a neuroticismus r = 0,12. Dále byly dle manuálu NEO-PI-R realizovány dva výzkumy, kdy jeden byl zaměřen na zkoumání míry shody mezi sebeposouzením a posouzením prováděným jinou osobou – tento druh je nazýván jako shoda. Druhý typ shody označujeme jako konsenzus – shoda mezi posouzením dvou a více osob při posouzení třetí, tzv. cílové osoby. U českých respondentů – na úrovni škál je průměrná korelace shody r = 0,56 a konsenzu r = 0,53.

     
Reliabilita:

Koeficienty reliability dle Cronbachovy alfy se pohybují v rozmezí od 0,91 (neuroticismus, svědomitost) do 0,88 (přívětivost, extraverze) u škál NEO-PI-R (S). Reliabilita škál NEO-PI-R (J) se pohybuje od 0,93 (svědomitost) do 0,89 (přívětivost). Nejvíce reliabilní subškálou NEO-PI-R (S) je subškála N6 (zranitelnost, 0,81), nejnižší reliabilita byla zaznamenána u subškály O6 (hodnoty, 0,33). Reliabilita subškál české verze forem S a J je s výjimkou subškály O6 (hodnoty) uspokojivá.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Metodu je možné využít v rámci HTS5 jednak prostřednictvím jednorázového internetového testování anebo jako uživatel jedné ze tří verzí, které jsou založeny na systému kreditů. Základní verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat); verze HR (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking – pořadí osob, skupinová analýza); plná verze (lokální testování, internetové testování, rychlé zadávání dat, export dat, porovnávání profilů, ranking – pořadí osob, skupinová analýza, intraindividuální srovnání).


Zdroje:
  1. Hřebíčková, M. (2004). NEO osobnostní inventář. Praha: Testcentrum.
  2. Morey, L. C., Quigley, B. D., Sanislow, Ch. A., Skodol, A. E., McGlashan, T. H., Shea, M. T., Stout, R. L., Zanarini, M. C., & Gunderson, J. G. (2002). Substance or Style? An Investigation of the NEO-PI-R Validity Scales. Journal of Personality Assessment, 79(3), 583–599.