Abstraktní myšlení: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 6: Řádek 6:
 
|  Název metody (lokální):|| Abstraktní myšlení
 
|  Název metody (lokální):|| Abstraktní myšlení
 
|-  
 
|-  
| Zkratka metody (lokální): || -
+
| Zkratka metody (lokální): ||
 
|-  
 
|-  
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Adéla Plechatá
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Adéla Plechatá
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || TCC online s.r.o.  
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || TCC online, s. r. o.  
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2020
Řádek 16: Řádek 16:
 
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Abstraktní myšlení Basic
 
| Původní název metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || Abstraktní myšlení Basic
 
|-  
 
|-  
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || -
+
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): ||
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || Adéla Plechatá
+
| Autoři původní metody: || Adéla Plechatá
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 2012
 
| Rok vydání původní metody: || 2012
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: Logické myšlení
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: logické myšlení
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Test obsahuje 40 položek ve třech škálách - subtestech (Rozpoznání celku, analytické myšlení, logické a kombinační myšlení). Subtest rozpoznání celku klade důraz na percepční přesnost a pozornost.  Respondent zde doplňuje chybějící část komplexního obrazce (10 úloh). Subtest analytické myšlení je zaměřen na analýzu vzájemných vztahů mezi informacemi, vzájemných podobností a odlišností. Respondent má za úkol vybrat, který obrazec logicky následuje v dané řadě (10 úloh). Subtest logické a kombinační myšlení je podobný subtestu analytického myšlení. Zaměřuje se  na chápaní logických vztahů mezi podněty, na tvarovou percepci a schopnost dedukce. Od předchozího subtestu se odlišuje zejména vyšší náročností a větším množstvím dat, které musí respondent využít k nalezení správného řešení. Také přidává aspekt propojení více principů (20 úloh). Test má slovenskou a anglickou lokalizaci včetně výstupní zprávy, normy jsou však pouze české.  
+
Test obsahuje 40 položek ve třech škálách subtestech (rozpoznání celku, analytické myšlení, logické a kombinační myšlení). Subtest rozpoznání celku klade důraz na percepční přesnost a pozornost.  Respondent zde doplňuje chybějící část komplexního obrazce (10 úloh). Subtest analytické myšlení je zaměřen na analýzu vzájemných vztahů mezi informacemi, vzájemných podobností a odlišností. Respondent má za úkol vybrat, který obrazec logicky následuje v dané řadě (10 úloh). Subtest logické a kombinační myšlení je podobný subtestu analytického myšlení. Zaměřuje se  na chápaní logických vztahů mezi podněty, na tvarovou percepci a schopnost dedukce. Od předchozího subtestu se odlišuje zejména vyšší náročností a větším množstvím dat, která musí respondent využít k nalezení správného řešení. Také přidává aspekt propojení více principů (20 úloh). Test má slovenskou a anglickou lokalizaci včetně výstupní zprávy, normy jsou však pouze české.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || X || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || X || On-line
 
| || X || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 25 minut
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 25 minut.
 
|-  
 
|-  
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Ihned dostupná výstupní zpráva zpracovaná automaticky.
 
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Ihned dostupná výstupní zpráva zpracovaná automaticky.
Řádek 105: Řádek 105:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Data k  normám aktuálního vydání  byla získána k datu 8.7.2020. Vzorek byl tvořen 285 členy dospělé pracující populace, oslovené při náboru nebo rozvoji zaměstnanců. Cca 37 procent vzorku tvořily ženy, cca 49 procent muži a 14 neuvedlo. Věk 33% respondentů byl do 29 let, 42% respondentů mělo věk 30-44 let, 12% mělo věk nad 45 let a 13% respondentů věk neuvedlo.  
+
Data k  normám aktuálního vydání  byla získána k datu 8. 7. 2020. Vzorek byl tvořen 285 členy dospělé pracující populace, oslovenými při náboru nebo rozvoji zaměstnanců. Cca 37 procent vzorku tvořily ženy, cca 49 procent muži a 14 procent pohlaví neuvedlo. Věk 33 % respondentů byl do 29 let, 42 % respondentů mělo věk 30–44 let, 12 % mělo věk nad 45 let a 13 % respondentů věk neuvedlo.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
Percentil
 
Percentil
 
|-  
 
|-  
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | X &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
+
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <br/><small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | X &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
|-  
 
|-  
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
 
| O || Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
Řádek 169: Řádek 169:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Dotazník je dostupný on-line prostřednictvím webové aplikace firmy TCC. V tomto prostředí je možné objednat pořebné množství testů a rozeslat odkazy respondentům. Po vyplnění jsou ihned dostupné závěrečné zprávy. Na webu TCC je volně dostupný manuál, který obsahuje teorii, na kterém je test založen a vysvětlení subtestů i typů úloh testu. Navíc obsahuje informace o psychometrických vlastnostech testu a jeho normách.
+
Dotazník je dostupný on-line prostřednictvím webové aplikace firmy TCC. V tomto prostředí je možné objednat potřebné množství testů a rozeslat odkazy respondentům. Po vyplnění jsou ihned dostupné závěrečné zprávy. Na webu TCC je volně dostupný manuál, který obsahuje teorii, na které je test založen, a vysvětlení subtestů i typů úloh v testu. Navíc obsahuje informace o psychometrických vlastnostech testu a jeho normách.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Prediktivní validita byla zkoumána na vzorku 66 obchodních zástupců. Byla nalezena kladná korelace (r=0,478) mezi rychlostí abstraktního myšlení a plněním prodejního plánu. Kladná korelace (r=0,389) byla nalezena také mezi rychlostí abstraktního myšlení a subjektivního hodnocení nadřízeného.
+
Prediktivní validita byla zkoumána na vzorku 66 obchodních zástupců. Byla nalezena kladná korelace (r = 0,478) mezi rychlostí abstraktního myšlení a plněním prodejního plánu. Kladná korelace (r = 0,389) byla nalezena také mezi rychlostí abstraktního myšlení a subjektivního hodnocení nadřízeného.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Cronbachova alfa je podle manuálu 0,72.  V tomto novém manuálu však neuvádí žádné další informace ohledně získání této hodnoty kromě , že Cronbachova alfa je zde počítána pro celý hrubý skór vzhledem k tomu, že celý test měří jeden konstrukt.
+
Cronbachova alfa je podle manuálu 0,72.  V tomto novém manuálu se však neuvádí žádné další informace ohledně získání této hodnoty kromě toho, že Cronbachova alfa je zde počítána pro celý hrubý skór vzhledem k tomu, že celý test měří jeden konstrukt.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 197: Řádek 197:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Aktuální manuál z webu TCC:  Plechatá, A. (n.d.). Test abstraktního myšlení: Uživatelský manuál. Tcconline. Retrieved December 5, 2020, from https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/ABS_BASIC_manual.pdf  
+
# Plechatá, A. (nedatováno). ''Test abstraktního myšlení: Uživatelský manuál.'' Tcconline. Získáno 5. prosince 2020 z: https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/ABS_BASIC_manual.pdf  
# Kniha testové pschodiagnostické metody: Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.  
+
# Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců''. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.  
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:36


Základní informace
Název metody (lokální): Abstraktní myšlení
Zkratka metody (lokální):
Autoři adaptace lokalizace: Adéla Plechatá
Lokální vydavatel/distributor metody: TCC online, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Abstraktní myšlení Basic
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci):
Autoři původní metody: Adéla Plechatá
Rok vydání původní metody: 2012
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Test je zaměřen na abstraktní myšlení, logické a analytické uvažování, orientaci v nové situaci a koncepční myšlení. Zejména se zaměřuje na řešení úloh, se kterými člověk nemá zkušenosti. Zároveň přináší informace o psychomotorickém tempu (rychlost vyplnění) a pečlivosti (kvalita vyplnění).

Psychologická doména: X GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: logické myšlení
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test obsahuje 40 položek ve třech škálách – subtestech (rozpoznání celku, analytické myšlení, logické a kombinační myšlení). Subtest rozpoznání celku klade důraz na percepční přesnost a pozornost. Respondent zde doplňuje chybějící část komplexního obrazce (10 úloh). Subtest analytické myšlení je zaměřen na analýzu vzájemných vztahů mezi informacemi, vzájemných podobností a odlišností. Respondent má za úkol vybrat, který obrazec logicky následuje v dané řadě (10 úloh). Subtest logické a kombinační myšlení je podobný subtestu analytického myšlení. Zaměřuje se na chápaní logických vztahů mezi podněty, na tvarovou percepci a schopnost dedukce. Od předchozího subtestu se odlišuje zejména vyšší náročností a větším množstvím dat, která musí respondent využít k nalezení správného řešení. Také přidává aspekt propojení více principů (20 úloh). Test má slovenskou a anglickou lokalizaci včetně výstupní zprávy, normy jsou však pouze české.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 25 minut.
Vyhodnocení: Ihned dostupná výstupní zpráva zpracovaná automaticky.
Interpretace: Ihned dostupná výstupní zpráva zpracovaná automaticky.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Ihned dostupná výstupní zpráva zpracovaná automaticky.

Normy:

Data k normám aktuálního vydání byla získána k datu 8. 7. 2020. Vzorek byl tvořen 285 členy dospělé pracující populace, oslovenými při náboru nebo rozvoji zaměstnanců. Cca 37 procent vzorku tvořily ženy, cca 49 procent muži a 14 procent pohlaví neuvedlo. Věk 33 % respondentů byl do 29 let, 42 % respondentů mělo věk 30–44 let, 12 % mělo věk nad 45 let a 13 % respondentů věk neuvedlo.

Doporučené standardní skóry:

Percentil

Kvalifikační požadavky na použití metody
(A, B, C dle www.testcentrum.cz):
X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Dotazník je dostupný on-line prostřednictvím webové aplikace firmy TCC. V tomto prostředí je možné objednat potřebné množství testů a rozeslat odkazy respondentům. Po vyplnění jsou ihned dostupné závěrečné zprávy. Na webu TCC je volně dostupný manuál, který obsahuje teorii, na které je test založen, a vysvětlení subtestů i typů úloh v testu. Navíc obsahuje informace o psychometrických vlastnostech testu a jeho normách.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Prediktivní validita byla zkoumána na vzorku 66 obchodních zástupců. Byla nalezena kladná korelace (r = 0,478) mezi rychlostí abstraktního myšlení a plněním prodejního plánu. Kladná korelace (r = 0,389) byla nalezena také mezi rychlostí abstraktního myšlení a subjektivního hodnocení nadřízeného.

     
Reliabilita:

Cronbachova alfa je podle manuálu 0,72. V tomto novém manuálu se však neuvádí žádné další informace ohledně získání této hodnoty kromě toho, že Cronbachova alfa je zde počítána pro celý hrubý skór vzhledem k tomu, že celý test měří jeden konstrukt.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Žádné zvláštní požadavky


Zdroje:
  1. Plechatá, A. (nedatováno). Test abstraktního myšlení: Uživatelský manuál. Tcconline. Získáno 5. prosince 2020 z: https://www.tcconline.cz/wp-content/uploads/files/ABS_BASIC_manual.pdf
  2. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.