Analýza struktury inteligence: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || I. Poledňová | | Autoři adaptace lokalizace: || I. Poledňová | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s.r.o. | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s. r. o. |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2001 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2001 | ||
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ISA | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || ISA | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || E. Fay, G. Trost, G. Gittler |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 1998 | | Rok vydání původní metody: || 1998 | ||
Řádek 49: | Řádek 49: | ||
| || X || Struktura inteligence | | || X || Struktura inteligence | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Specifické kognitivní funkce | + | | || X || Specifické kognitivní funkce: pozornost, paměť |
|- | |- | ||
| || O || Osobnost – rys | | || O || Osobnost – rys | ||
Řádek 105: | Řádek 105: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: || colspan="2" | | ||
− | Normy ISA převzaty z původního vydání (normování ISA v letech | + | Normy ISA převzaty z původního vydání (normování ISA v letech 1997–1999); normy k dispozici pro: a) základní soubor (N = 3813); b) soubor diferenciovaný dle vzdělání: ZŠ studenti (N = 855), SŠ studenti (N = 1479), gymnazisti (N = 1479); c) soubor diferenciovaný dle věku: 14 let (N = 299), 15 let (N = 946), 16 let (N = 857), 17 let (N = 535), 18 let (N = 582), 19 let (N = 204), 20–24 let (N = 116), 25–29 let (N = 94), 30–39 let (N = 113), více než 40 let (N = 67). Normy ve vztahu k rodu nejsou dostupné. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: || colspan="2" | | ||
Řádek 169: | Řádek 169: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Pro formu tužka - papír: možnost zakoupit pracovní komplet (příručka vč. psychometrických parametrů, testový materiál, záznamové archy, skórovací šablona) či dokoupit sadu záznamových archů | + | Pro formu tužka-papír: možnost zakoupit pracovní komplet (příručka vč. psychometrických parametrů, testový materiál, záznamové archy, skórovací šablona) či dokoupit sadu záznamových archů. Pro PC testování (program na CD s HW klíčem, neomezený počet testování). |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody | ||
Řádek 182: | Řádek 182: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
− | Konstruktová validita vypočtena | + | Konstruktová validita vypočtena: <br/> a) ve vztahu k Ravenovým progresivním matricím pro pokročilé (N = 237; ISA celkově r = .52; r jednotlivých subškál od .30 do .41);<br/> b) ve vztahu k Standardním progresivním matricím (N = 256; ISA celkově r = .66; r jednotlivých subškál od .44 do .58);<br/> c) ve vztahu k Frankfurtskému inventáři pozornosti (N = 521; r ISA celkově od .00 do .45; r jednotlivých subškál od -.04 do .41);<br/> d) ve vztahu k Inventáři komplexní pozornosti (N = 320; ISA celkově r = .54; r jednotlivých subškál od .36 do .47).<br/> <br/>Obsahová validita potvrzena. Údaje o kriteriální validitě nejsou dostupné. |
|- | |- | ||
| || || | | || || | ||
Řádek 197: | Řádek 197: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" | | ||
− | # Fay, E., Frost, G., & Gitler, G. (2001). Analýza struktury inteligence | + | # Fay, E., Frost, G., & Gitler, G. (2001). ''Analýza struktury inteligence – ISA.'' Brno: Psychodiagnostika. |
− | # Psychodiagnostika Brno | + | # Psychodiagnostika Brno. (nedat.). ''Analýza struktury inteligence – ISA.'' Brno: Psychodiagnostika. Získáno z: http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=607&ZozArg=1&Kateg=1&MT=. |
− | # Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. | + | # Seitl, M. (2015). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců''. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. |
|} | |} | ||
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]] | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]] |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:38
Název metody (lokální): | Analýza struktury inteligence |
Zkratka metody (lokální): | ISA |
Autoři adaptace lokalizace: | I. Poledňová |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Psychodiagnostika Brno, s. r. o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2001 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Inteligenz-Struktur-Analyse |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ISA |
Autoři původní metody: | E. Fay, G. Trost, G. Gittler |
Rok vydání původní metody: | 1998 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Výkonový test měřící strukturu obecné inteligence. Postihuje verbální a numerickou inteligenci, schopnost prostorového a figurálního vnímání, pozornost a vizuální paměť. | |||
Psychologická doména: | X | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: pozornost, paměť | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Metoda je složena ze 177 úkolů rozdělených do 9 subtestů: doplňování vět (20 úloh, analýza významu a prověřování implikací o běžně známých skutečnostech), hledání společných znaků (20 úloh, verbální inteligence, cit pro jazyk apod.), zapamatování si výrobků (20 úloh, vizuální paměť), doplňování číselných řad (20 úloh, induktivně-úsudkové myšlení na základě číselných informací), odhadování vztahů (20 úloh, deduktivní myšlení, pochopení vztahů, pružnost apod.), rozpoznávání kostek (17 úloh, prostorová představivost), praktické počty (20 úloh, numerická inteligence, prakticko-matematické myšlení apod.), tvoření pojmů (20 úloh, verbálně-logické myšlení, schopnost verbální abstrakce apod.) a skládání figur (20 úloh, plošná představivost). Subtesty lze administrovat dohromady (zjištění celkového intelektu a struktury inteligence) či lze administrovat pouze určité z nich (například subtesty pro postihnutí verbální inteligence). | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: cca 110 minut (čistý čas řešení obvykle cca 90 minut). | |||
Vyhodnocení: U PC formy ihned, u formy tužka-papír v závislosti na administrátorovi dle manuálu. | ||||
Interpretace: S využitím manuálu cca 15 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V PC formě administrátor obdrží bezprostředně po vyplnění soubor s výsledky, výstupní zprávu je možné dopracovat s využitím manuálu, cca 30 minut; u formy tužka-papír v závislosti na administrátorovi. | ||||
Normy: |
Normy ISA převzaty z původního vydání (normování ISA v letech 1997–1999); normy k dispozici pro: a) základní soubor (N = 3813); b) soubor diferenciovaný dle vzdělání: ZŠ studenti (N = 855), SŠ studenti (N = 1479), gymnazisti (N = 1479); c) soubor diferenciovaný dle věku: 14 let (N = 299), 15 let (N = 946), 16 let (N = 857), 17 let (N = 535), 18 let (N = 582), 19 let (N = 204), 20–24 let (N = 116), 25–29 let (N = 94), 30–39 let (N = 113), více než 40 let (N = 67). Normy ve vztahu k rodu nejsou dostupné. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily a T-skóry. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
X | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Pro formu tužka-papír: možnost zakoupit pracovní komplet (příručka vč. psychometrických parametrů, testový materiál, záznamové archy, skórovací šablona) či dokoupit sadu záznamových archů. Pro PC testování (program na CD s HW klíčem, neomezený počet testování). | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Konstruktová validita vypočtena: | |
Reliabilita: |
Reliabilita získána na základním souboru N = 3813. Vnitřní konzistence vyjádřená Cronbachovou alfa pro celý test = .98; a Cronbachova alfa pro jednotlivé subškály: Doplňování vět (α = .78), Hledání společných znaků (α = .80), Doplňování číselných řad (α = .89), Odhalování vztahů (α = .86), Zapamatování si výrobků (α = .83), Rozpoznávání kostek (α = .81), Praktické počty (α = .86), Tvoření pojmů (α = .87), Skládání figur (α = .80). Test-retest reliabilita není dostupná. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
V případě PC formy nutný základní program WQUICK, do kterého se test vkládá jako modul. | |
Zdroje: |
|