Determinační test: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || DT
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || DT
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || G. Schuhfried
+
| Autoři původní metody: || G. Schuhfried
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1986
 
| Rok vydání původní metody: || 1986
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: reakční čas, pozornost
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: reakční čas, pozornost
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Osobnost – rys
 
| || O || Osobnost – rys

Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:50


Základní informace
Název metody (lokální): Determinační test
Zkratka metody (lokální): DT
Autoři adaptace lokalizace: S. Hoskovcová
Lokální vydavatel/distributor metody: Assessment Systems Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Determination Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): DT
Autoři původní metody: G. Schuhfried
Rok vydání původní metody: 1986
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Jedná se o výkonový test. Metoda slouží k měření reakcí v zátěžové situaci. Měří reaktivní stresovou toleranci, pozornost, rychlost reakcí při postupně přicházejících rychlých podnětech a reakce na rychle se střídající optické a akustické podněty.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: reakční čas, pozornost
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test zahrnuje řadu podnětů, na které proband specificky reaguje. Konkrétně na základě určitých barev a tónu volí odpovídající tlačítka, případně pedály. Počet položek záleží na konkrétní verzi testu. Hlavní proměnnou jsou správné reakce. Test vyjadřuje schopnost probanda reagovat na podněty rychle a správně. Vysoký percentil hlavní proměnné znamená vysokou stresovou toleranci u schopnosti reagovat. Jednou z vedlejších proměnných jsou chybné reakce (záměny). Interpretační matice může napovědět, jaké podněty působí probandovi problémy. K záměnám dochází obvykle díky tomu, že se probandovi nedaří zamezit konkurenčním nerelevantním reakcím. To platí obzvlášť pod tlakem, který vytváří požadavek rychlých reakcí. Chybné reakce naopak souvisí s pozorností. Další vedlejší proměnnou jsou vynechané položky. Naznačují, že osoba má potíže plnit jednoduché úkoly pod tlakem a následně selhává její pozornost. Nízký výsledek tedy ukazuje na omezení funkce pozornosti.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 6–15 minut v závislosti na zvolené formě (včetně instrukcí). S1: 4 minuty, S2: 8 minut, S3: 4 minuty, S4: cca 10 minut, S5: cca 11 minut.
Vyhodnocení: 0 minut (program provádí automaticky po ukončení testu).
Interpretace: Informace není dostupná.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky bezprostředně po administraci.

Normy:

Pro formy S1–S6: N = 102 až N = 1179. Jsou zčásti rozdělené podle věku, pohlaví a stupně vzdělání. Existují i speciální normy pro osoby s problematickým chováním v dopravě, pro pacienty po mozkové příhodě nebo pro řidiče z povolání. Výlučně české normy existují pouze pro řidiče z povolání (N = 179; 176 mužů, 3 ženy) a byly vytvořeny v roce 2020. Existuje i řada dalších specifických aktuálních norem, které se zaměřují například na řidiče autobusů (Slovensko), adolescenty (Rakousko) nebo starší řidiče (Itálie).

Doporučené standardní skóry:

Výsledky se zpravidla uvádí ve formě percentilů nebo T-skórů.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
X Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Součástí metody je instalační program, tlačítkový panel a pedály. Místo tlačítkového panelu je možné využít dotykovou obrazovku. Determinační test je součástí Vienna Test System (VTS), který slouží jako hlavní software, do něhož je DT implementován jako modul. Metoda je licencována buď časově, nebo na počet administrací.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Konstruktová validita: porovnání jednotlivých forem DT: S1, 35, S6 (N = 129, 78 žen, 51 mužů) ukazuje, že varianty mezi sebou nemají signifikantní rozdíl (chi² [29] = 25,98; p = 0,63). Kriteriální validita: test dokáže odlišit skupiny, které musí podstoupit dopravněpsychologické vyšetření, od normálních řidičů; signifikantní rozdíl byl dále mezi normálními řidiči a řidiči, kteří mají problém s alkoholem; identifikována byla signifikantní korelace mezi výsledky DT a standardizovanou zkušební jízdou (R = -0,46). DT s vysokou přeností predikuje, zda jde o řidiče bez dopravních, nehod nebo o řidiče, který se účastnil několika nehod (N = 153, 86 mužů, 67 žen; koeficient validity R = 0,84).

     
Reliabilita:

Vnitřní konzistence hlavních proměnných je u všech forem mezi α = 0,81 a α = 0,95. Standardní chyba měření pro S1: správné reakce 9,481; nesprávné reakce 5,498, vynechané: 3,519.

Test-retest reliabilita (7–14 dnů) varianty S1: správné reakce 0,90; chybné reakce 0,45; vynechané 0,67.

Test-retest varianty S5: včasné reakce 0,943; opožděné reakce 0,931; nesprávné reakce 0,798; vynechané 0,828; medián reakčního času 0,975

Test-retest varianty S6: včasné reakce 0,923; opožděné reakce 0,9874; nesprávné reakce 0,710; vynechané 0,678; medián reakčního času 0,960.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Součástí metody je tlačítkový panel a pedály – je nutné mít počítač, ke kterému je možné je připojit.


Zdroje:
  1. GETA centrum. (nedatováno). Determinační test. Získáno z: http://psychologie.getacentrum.cz/determinacni-test/
  2. Hoskovcová, S. (2007). Manuál: Determinační test (stručná verze). Mödling.
  3. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. SCHUCHFRIED. (2020). Manual: Determiantion test. Mödling.