Test struktury inteligence - baterie: Porovnání verzí
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || INSBAT | | Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || INSBAT | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Autoři původní metody: || M. Arendasy, L. F. Hornke, M. Sommer, M. Wagner-Menghin, G. Gittler, J. Häusler, B. Bognar, M. Wenzel |
|- | |- | ||
| Rok vydání původní metody: || 2011 | | Rok vydání původní metody: || 2011 |
Aktuální verze z 23. 6. 2022, 10:58
Název metody (lokální): | Test struktury inteligence – baterie |
Zkratka metody (lokální): | INSBAT |
Autoři adaptace lokalizace: | M. Arendasy, L. F. Hornke, M. Sommer, J. Häusler, M. Wagner-Menghin, G. Gittler, B. Bognar, M. Wenzel |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Assessment System Czech Republic |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2018 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Intelligence – Structure Battery |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | INSBAT |
Autoři původní metody: | M. Arendasy, L. F. Hornke, M. Sommer, M. Wagner-Menghin, G. Gittler, J. Häusler, B. Bognar, M. Wenzel |
Rok vydání původní metody: | 2011 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Metoda měří úroveň a strukturu inteligence dle CHC teorie. Zkoumá fluidní inteligenci obsahující numerické induktivní uvažování, figurální induktivní uvažování a slovní deduktivní uvažování a krystalickou inteligenci, která se skládá z obecných znalostí, slovní plynulosti a významu slov. | |||
Psychologická doména: | X | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: krátkodobá paměť, dlouhodobá paměť, vizuální zpracování, kvantitativní myšlení | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
INSBAT se skládá z 11 subtestů přeložených do češtiny, které je možné aplikovat jednotlivě nebo je libovolně kombinovat dle diagnostické zakázky: figurálně induktivní myšlení, verbálně deduktivní myšlení, numerické induktivní myšlení, význam slov, znalost lexika, verbální plynulost, aritmetická kompetence, výpočetní odhad, algebraické myšlení, aritmetická flexibilita, dlouhodobá paměť, verbální krátkodobá paměť, vizuální krátkodobá paměť, vizualizace. Subtesty je možné administrovat s využitím adaptivního testování. Test je dostupný ve čtyřech formách, formy S1 a S2 jsou variabilní. Forma S3 sleduje globální inteligenci a S4 je zkrácená forma pro situace s nedostatkem času. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální PC stanici | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 5–30 minut na jeden subtest, tzn. v případě použití všech 11 subtestů je maximální možná doba testování až 330 minut. Ve formě S3 je doba administrace 2 hodiny a 52 minut a pro formu S4 je to 1 hodina a 27 minut. | |||
Vyhodnocení: Výsledek je vygenerován počítačem bezprostředně po administraci. | ||||
Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: INSBAT nabízí možnost automatického přenosu výsledků testu do předlohy závěrečné zprávy. | ||||
Normy: |
Pro věkovou kategorii 16–73 let jsou k dispozici normy na 1226 lidech. Pro věkovou skupinu 12–15 let byly normy získány ze souboru 1595 lidí. K dispozici jsou i dílčí části souboru rozdělené podle rodu, vzdělání a věku. Data byla získána na rakouské a německé populaci. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily, IQ. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | X | Text |
X | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
INSBAT je součástí diagnostického systému VTS. Lze zakoupit časovou licenci nebo licenci na počet testování. Do VTS se následně jednotlivé metody zařazují jako moduly. Manuál na 170 stranách popisuje vlastnosti testu, jeho teoretická východiska, subtesty, získávání norem, validitu i reliabilitu. Testovaný dostane u on-line formy testování odkaz do e-mailu. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
INSBAT vykazuje vysokou úroveň konstruktové validity, zejména jako celek. Mnohočetné korelace mezi parametry obtížnosti položky Raschova modelu a takto zjištěných charakteristik položek se pro jednotlivé subtesty pohybují mezi r = 0,70 až r = 0,97. To znamená, že teoretické modely, které použijeme jako základ konstrukce položek, vysvětlují mezi 50 a 94 procenty rozdílů v obtížnosti položek. Kriteriální validita jednotlivých subtestů byla úspěšně ověřena v letecké psychologii při testování pilotů (koeficient validity vůči výkonu na leteckém simulátoru byl 0,84). Ve studii sledující INSBAT a školní prospěch byla nejsilnější korelace se známkami zjištěna pro subtest induktivní myšlení (-0,32). Dostupné studie prediktivní validity vybraných subtestů INSBAT potvrzují jejich užitečnost pro personální výběr nebo personální poradenství. Na dalších studiích v rámci dalších vzdělávacích institucí se pracuje. | |
Reliabilita: |
Vnitřní konzistence jednotlivých skupin úloh variuje mezi 0,70 a 0,95. Test-retest reliabilita po 15 měsících se pohybuje mezi 0,63 a 0,87. Reliabilita jednotlivých subtestů vyjádřená Cronbachovou alfa je (a = u subtestu se nastaví cílová reliabilita, b = lineární subtest: Uvedená reliabilita se vztahuje ke standardizačnímu vzorku): numericky induktivní myšlení 0.73a; obecné znalosti 0.75a; schopnost aritmetického odhadu 0.73a; dlouhodobá paměť 0.75a; aritmetická kompetence 0.75a; verbálně deduktivní myšlení 0.75a; doba sledování 0.94b; jistota rozhodování 0.90b/0.96b; figurálně induktivní myšlení 0.73a; verbální krátkodobá paměť 0.73a; aritmetická flexibilita 0.75a; verbální plynulost 0.73a; prostorová představivost 0.84b; algebraické myšlení 0.89b; zraková krátkodobá paměť 0.73a; mezi jednotlivými subtesty v rozmezí 0,63 a 0,87. Forma testu S2 nabízí ještě další možnosti optimalizace testování pomocí adaptivních subtestů. Tyto funkce jsou dostupné, pokud byl zvolen aspoň 1 adaptivní subtest a klikne se na tlačítko rozšířené volby. V plánovacím okně má pak uživatel možnost nastavit cílovou reliabilitu adaptivních subtestů. Reliabilita sekundárních a terciárních faktorů: fluidní inteligence 0,83; krystalická inteligence 0,81; kvantitativní myšlení 0,81; prostorová představivost 0,80; krátkodobá paměť 0,80; dlouhodobá paměť 0,80; obecná inteligence 0,96. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Administrace INSBATu, stejně jako administrace všech ostatních testů náležejících do Vienna Test System (VTS), vyžaduje počítačovou pracovní stanici, na které je Vienna Test System je nainstalován. | |
Zdroje: |
|