Test profesních zájmů: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Test profesních zájmů}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Test profesní…“) |
|||
Řádek 25: | Řádek 25: | ||
|+ style="text-align: left;" | '''Popis metody''' | |+ style="text-align: left;" | '''Popis metody''' | ||
|- | |- | ||
− | | width="20%" | Oborová klasifikace: || width="5%" | | + | | width="20%" | Oborová klasifikace: || width="5%" | X || Psychologie práce |
|- | |- | ||
| || X || Psychologie organizace | | || X || Psychologie organizace | ||
|- | |- | ||
− | | || | + | | || O || Dopravní psychologie |
|- | |- | ||
| || O || Forenzní psychologie | | || O || Forenzní psychologie |
Verze z 23. 11. 2021, 15:12
Název metody (lokální): | Test profesních zájmů |
Zkratka metody (lokální): | B-I-T II |
Autoři adaptace lokalizace: | Jasmin Muhić |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Testcentrum, Praha |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2004 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Berufs-Interessen-Test II |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | B-I-T II |
Původní autoři metody: | Martin Irle, Wolfgang Allehoff |
Rok vydání původní metody: | 1984 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | B-I-T II je dotazník zaznamenávající projevy zájmů v různých oblastech jako je technická znalost, umělecká znalost, potravinářství, obchodnická povolání, úřednická povolání, sociální péče a výchova atd., za účelem stanovení vhodného povolání, profese. Má poskytnout podklady k posuzování oblastí pracovní činnosti, s minimalizací vlivu rozdílných školních znalostí a různého vzdělání, diagnosticky použitelný k odhadu pracovních zájmů absolventů základních škol. Měl by být testem zjišťujícím profesní preference, nikoliv preference vědomostní či preference orientované na volný čas. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
X | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
B-I-T II je klasifikujícím testem, samotný dotazník obsahuje dvě paralelní formy testu, každá forma obsahuje 81 položek. Formy se odlišují ve způsobu, kterým vedou k přemýšlení o vlastních zájmech a přednostech. První forma se ještě dělí na dvě varianty otázek (farma AA a forma AB) “s nucenou volbou”, které jsou založeny na principu volby nejvhodnější a nejméně vhodné činnosti vždy ze čtyř nabízených. Druhá forma také se dvěma variantami otázek (forma BA a forma BB) “s volnou volbou” obsahuje 81 činností, kdy ke každé činnosti je pětibodová škála, na které proband volí své preference. Činnosti v obou formách AA a BA jsou identické stejně tak i ve formách AB a BB. Každá forma obsahuje 9 oblastí zájmů přičemž každá oblast zahrnuje 9 činností. | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Formy AA a AB 20-40 minut, Formy BA a BB zhruba polovinu času dosaženého u formy AA a AB, test je bez časového limitu výše uvedené časy jsou tedy pouze orientační. | |||
Vyhodnocení: V příručce není uvedeno, nicméně na základě popsaných úkonů v příručce cca 20 minut. | ||||
Interpretace: Interpretace na základě zanesení hrubých skóru do tabulek rozdělených podle pohlaví, časová náročnost není v příručce uvedena, avšak dle odhadu ze získaných informací cca 10 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Diagnostické závěry, vyvozené z výsledků by se probandům měly prezentovat, doložit a prodiskutovat a to i v případě že je zadavatelem testování třetí osoba. | ||||
Normy: |
Pro tento test nejsou dosud stanoveny české normy, ale používají se původní německé. Normy jsou rozděleny podle pohlaví pro jednotlivé formy testu. Normy byly získány ze všech spolkových zemí Německa s vyjímkou Bavorska. Ne celkovém souboru byly popsány parametry norem podle typu škol/tříd a pohlaví. Forma AA (ženy=535, muži=560), AB (ženy=488, muži=540), BA (ženy=634, muži=551), BB (ženy=556, muži=536). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
X | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | X | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Testovou metodu je možné si zakoupit v sadě, která obsahuje příručku, 10ks záznamových listů - forma AA, 10ks záznamových listů - forma AB, 10ks záznamových listů - forma BA, 10ks záznamových listů - forma BB a skórovací šablony. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Informace nejsou dostupné. | |
Reliabilita: |
Informace nejsou dostupné. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Autoři apelují na držitele testu, aby s ním zacházeli dle pokynů a dbali na to, aby se test nedostal do rukou "laikům". Popřípadě aby nebyl používán pro jiné účely než ty, které jsou stanoveny autory. | |
Zdroje: |
|