Big Five Inventory 2: Porovnání verzí
Řádek 183: | Řádek 183: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
− | Metoda je přístupná v článku vydaném v Československé psychologii 2020 (4. vydání). Vyhodnocení | + | Metoda je přístupná v článku vydaném v Československé psychologii 2020 (4. vydání). Vyhodnocení je opět veřejně přístupné, tentokrát na internetových stránkách http://www.colby.edu/psych/personality-lab/. Vyhodnotit test bez grafu je možné i z dostupných informací z již zmiňovaného článku. V anglickém jazyce dostupná i online, v české verzy zatím nikoliv. |
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody | | style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody |
Verze z 31. 1. 2022, 12:16
Název metody (lokální): | Big Five Inventory 2 |
Zkratka metody (lokální): | BFI-2 |
Autoři adaptace lokalizace: | Martina Hřebíčková, Martin Jelínek, Petr Květon, Adam Benkovič, Marek Botek, František Sudzina, Christopher J. Soto, Oliver P. John |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Volně dostupná viz použité zdroje |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2020 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | The Big Five Inventory - 2 |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | BFI-2 |
Původní autoři metody: | Christopher J. Soto a Oliver P. John |
Rok vydání původní metody: | 2017 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Krátký dotazník měřící osobnostní chatakteristiky postihující všeobecně uznávané charakteristiky pětifaktorového modelu osobnosti (extraverze, přívětivost, svědomitost, negativní emocionalita a otevřenost mysli). | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Metodu tvoří 15 subškál pro měření pěti obecných dimenzí osobnosti (tedy 3 pro každou dimenzi): • Extraverze: sociabilita, asertivita, energičnost • Přívětivost: soucit, uctivost, důvěra • Svědomitost: organizovanost, produktivita, zodpovědnost • Negativná emocionalita: úzkost, deprese, emoční nestálost • Otevřenost mysli: intelektuální zvídavost, estetické cítění, kreativní představivost Celkem je zahrnuto 60 otázek (12 pro každou škálu, 4 pro každou subškálu) Hodnoty uvedených domén Velké pětky získáme převedením reverzních položek na opačný pól a poté sečtením skóre u položek, které charakteristice příšluší. | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Cca 10 minut ( Christopher J. Soto and Oliver P. John
2016 Meeting of SPSP). | |||
Vyhodnocení: V anglickém jazyce možné online, jinak manuálně cca 20 minut. | ||||
Interpretace: Cca 15 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut. | ||||
Normy: |
České normy byly vytvořeny na souboru 1733 respondentů - 42,1 % muži; 57,9 % ženy ve věku od 15 do 26 let s průměrným věkem 20,06 let (SD = 2,53). Studenti středních a vysokých škol. Respondentů ve věku 15 – 18 let bylo v souboru 493 (57,0 % žen, 43,0 % mužů) a 1240 respondentů bylo ve věku 19 – 26 let (58,2 % žen, 41,8 % mužů). Opakovaného měření po uplynutí šesti měsíců se zúčastnilo 85 respondentů průměrný věk 19,53 (SD = 2,94 let, 75,3 % žen a 24,7 % mužů). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Není uvedeno. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
X | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Metoda je přístupná v článku vydaném v Československé psychologii 2020 (4. vydání). Vyhodnocení je opět veřejně přístupné, tentokrát na internetových stránkách http://www.colby.edu/psych/personality-lab/. Vyhodnotit test bez grafu je možné i z dostupných informací z již zmiňovaného článku. V anglickém jazyce dostupná i online, v české verzy zatím nikoliv. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Důkazy validity BFI-2 přinesla realizovaná CFA. Důkazy a konvergentní a kriteriální validitě zatím chybí. | |
Reliabilita: |
Škály BFI-2 vykazují uspokojivou míru vnitřní konzistence, která se pohybuje v rozmezí od 0,81 (přívětivost) do 0,89 (negativní emocionalita), průměr 0,85 (pro Cronbachův koeficient alfa). Na úrovni subškál se reliabilita BFI-2 pohybuje v rozmezí od 0,56 (důvěra) do 0,83 (sociabilita, estetické cítění), průměr 0,74. Test-retest realiabilita po 6 měsících byla v rozmezí od 0,81 (P) do 0,90 (E), průměr 0,86. Pro subškály se retestová reliabilita pohybuje od 0,72 (důvěra, zodpovědnost) po 0,88 (estetické cítění), průměr 0,80. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Nejsou. | |
Zdroje: |
|