Analýza struktury inteligence: Porovnání verzí
Řádek 202: | Řádek 202: | ||
|} | |} | ||
− | [[Kategorie:Metody]] | + | [[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]] |
Verze z 7. 4. 2022, 19:48
Název metody (lokální): | Analýza struktury inteligence |
Zkratka metody (lokální): | ISA |
Autoři adaptace lokalizace: | Poledňová, I. |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Psychodiagnostika Brno, s.r.o. |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2001 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Inteligenz-Struktur-Analyse |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ISA |
Původní autoři metody: | Fay, E., Trost, G., & Gittler, G. |
Rok vydání původní metody: | 1998 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Výkonový test měřící strukturu obecné inteligence. Postihuje verbální a numerickou inteligenci, schopnost prostorového a figurálního vnímání, pozornost a vizuální paměť. | |||
Psychologická doména: | X | GMA | ||
X | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, paměť | |||
O | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Metoda je složena ze 177 úkolů rozdělených do 9 subtestů: doplňování vět (20 úloh, analýza významu a prověřování implikací o běžně známých skutečnostech), hledání společných znaků (20 úloh, verbální inteligence, cit pro jazyk apod.), zapamatování si výrobků (20 úloh, vizuální paměť), doplňování číselných řad (20 úloh, induktivně-úsudkové myšlení na základě číselných informací), odhadování vztahů (20 úloh, deduktivní myšlení, pochopení vztahů, pružnost apod.), rozpoznávání kostek (17 úloh, prostorová představivost), praktické počty (20 úloh, numerická inteligence, prakticko-matematické myšlení apod.), tvoření pojmů (20 úloh, verbálně-logické myšlení, schopnost verbální abstrakce apod.) a skládání figur (20 úloh, plošná představivost). Subtesty lze administrovat dohromady (zjištění celkového intelektu a struktury inteligence) či lze administrovat pouze určité z nich (například subtesty pro postihnutí verbální inteligence). | |||
Forma administrace: | X | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Cca 110 minut (čistý čas řešení obvykle cca 90 minut). | |||
Vyhodnocení: U PC formy ihned, u formy tužka-papír v závislosti na administrátorovi dle manuálu. | ||||
Interpretace: S využitím manuálu cca 15 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V PC formě administrátor obdrží bezprostředně po vyplnění soubor s výsledky, výstupní zprávu je možné dopracovat s využitím manuálu, cca 30 minut; u formy tužka-papír v závislosti na administrátorovi. | ||||
Normy: |
Normy ISA převzaty z původního vydání (normování ISA v letech 1997 - 1999); normy k dispozici pro: a) základní soubor (N = 3813); b) pro soubor diferenciovaný dle vzdělání: ZŠ studenti (N = 855), SŠ studenti (N = 1479), gymnazisti (N = 1479); c) pro soubor diferenciovaný dle věku: 14 let (N = 299), 15 let (N = 946), 16 let (N = 857), 17 let (N = 535), 18 let (N = 582), 19 let (N = 204), 20 - 24 let (N = 116), 25 - 29 let (N = 94), 30 - 39 let (N = 113), více než 40 let (N = 67). Normy ve vztahu k rodu nejsou dostupné. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily a T-skóry. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
X | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
X | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | X | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
X | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Pro formu tužka - papír: možnost zakoupit pracovní komplet (příručka vč. psychometrických parametrů, testový materiál, záznamové archy, skórovací šablona) či dokoupit sadu záznamových archů; pro PC testování (program na CD s HW klíčem, neomezený počet testování). | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Konstruktová validita vypočtena za a) ve vztahu k Ravenovým progresivním matricím pro pokročilé (N = 237; ISA celkově r = .52; r jednotlivých subškál od .30 do .41); b) ve vztahu k Standartním progresivním matricím (N = 256; ISA celkově r = .66; r jednotlivých subškál od .44 do .58); c) ve vztahu k Frankfurtskému inventáři pozornosti (N = 521; r ISA celkově od .00 do .45; r jednotlivých subškál od -.04 do .41); d) ve vztahu k Inventáři komplexní pozornosti (N = 320; ISA celkově r = .54; r jednotlivých subškál od .36 do .47). Obsahová validita potvrzena. Údaje o kriteriální validitě nejsou dostupné. | |
Reliabilita: |
Reliabilita získána na základním souboru N = 3813. Vnitřní konzistence vyjádřená Cronbachovou alfa pro celý test = .98; a Cronbachova alfa pro jednotlivé subškály: Doplňování vět (α = .78), Hledání společných znaků (α = .80), Doplňování číselných řad (α = .89), Odhalování vztahů (α = .86), Zapamatování si výrobků (α = .83), Rozpoznávání kostek (α = .81), Praktické počty (α = .86), Tvoření pojmů (α = .87), Skládání figur (α = .80). Test-retest reliabilita není dostupná. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
V případě PC formy nutný základní program WQUICK, do kterého se test vkládá jako modul. | |
Zdroje: |
|