Test postojů k práci: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Informace není dostupná
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Informace není dostupná
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Assessment System Czech Republic
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Assessment System Czech Republic
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2019
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2019
Řádek 18: Řádek 18:
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || AHA
 
| Původní zkratka metody (<small>jde-li o lokalizaci</small>): || AHA
 
|-  
 
|-  
| Původní autoři metody: || K. D. Kubinger; J. Ebenhöh
+
| Původní autoři metody: || K. D. Kubinger, J. Ebenhöh
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání původní metody: || 1997
 
| Rok vydání původní metody: || 1997
Řádek 41: Řádek 41:
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace, včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - dynamika
+
| || X || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Subtest Porovnávání povrchů obsahuje 20 položek. Každá položka ukazuje dva obrazce a respondent má v limitu 30 sekund určit, který z obrazců má větší povrch (může také zvolit možnost „nemohu se rozhodnout“). Výsledkem jsou tři skóry: přesnost, rozhodnost a impulzivita/reflexivita. Subtest Kódování symbolů má měřit aspirační úroveň, diskrepanci mezi skutečným a očekávaným výkonem, frustrační toleranci a výkonovou úroveň. Subtest sestává z 5 sérií podnětů a na vyřešení každé série má respondent 50 sekund. U každé položky má respondent za úkol prohlédnout si několik párů abstraktních symbolů a pak ze sady symbolů zvolit ten, který tvoří pár se samostatným symbolem uprostřed obrazovky. Navíc je jeho úkolem předvídat vlastní úspěšnost v další sérii.Subtest Diferenciace mezi obrazci má měřit výkonovou motivaci. Každá položka obsahuje šest řad jednoduchých geometrických obrazců a v každé řadě má respondent identifikovat obrazec, který se od ostatních liší. Respondent má pracovat co nejrychleji a tak dlouho, jak bude chtít, ale maximální časový limit je 30 minut.
+
Subtest porovnávání povrchů obsahuje 20 položek. Každá položka ukazuje dva obrazce a respondent má v limitu 30 sekund určit, který z obrazců má větší povrch (může také zvolit možnost „nemohu se rozhodnout“). Výsledkem jsou tři skóry: přesnost, rozhodnost a impulzivita/reflexivita. Subtest kódování symbolů má měřit aspirační úroveň, diskrepanci mezi skutečným a očekávaným výkonem, frustrační toleranci a výkonovou úroveň. Subtest sestává z 5 sérií podnětů a na vyřešení každé série má respondent 50 sekund. U každé položky má respondent za úkol prohlédnout si několik párů abstraktních symbolů a pak ze sady symbolů zvolit ten, který tvoří pár se samostatným symbolem uprostřed obrazovky. Navíc je jeho úkolem předvídat vlastní úspěšnost v další sérii. Subtest diferenciace mezi obrazci má měřit výkonovou motivaci. Každá položka obsahuje šest řad jednoduchých geometrických obrazců a v každé řadě má respondent identifikovat obrazec, který se od ostatních liší. Respondent má pracovat co nejrychleji a tak dlouho, jak bude chtít, ale maximální časový limit je 30 minut.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || X || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 41 - 60 minut
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: 41–60 minut
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Automatické/okamžité
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Automatické/okamžité.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: 5–15 minut
+
| || colspan="2" | Interpretace: 5–15 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky /okamžitě
+
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky/okamžitě.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví, nebo vzdělání a jsou založeny na kvótním výběru. Dále je uvedeno, že druhý rakouský vzorek se skládal ze „studentů“ a „pracovníků továrny“, rumunský vzorek z „dospělých osob“ a maďarský vzorek z uchazečů o práci v oblasti personalistiky (zejm. na manažerské pozice). Dále je uvedeno, že první rakouský vzorek byl získán v letech 2000–2015, rumunský v letech 2008–2012 a polský v letech 2016–2018 (u zbylých tato informace chybí). Vzhledem k uváděnému časovému rozmezí je pravděpdobné že sběrů dat proběhlo několik a některé normy vznikly kombinací mnoha sběrů. Podrobnější informace o způsobu získávání respondentů nebo charakteristikách samotných respondentů (např. z hlediska pracovního zařazení) manuál neobsahuje. Úplně chybí normy pro českou populaci.  
+
Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví nebo vzdělání a jsou založeny na kvótním výběru. Dále je uvedeno, že druhý rakouský vzorek se skládal ze „studentů“ a „pracovníků továrny“, rumunský vzorek z „dospělých osob“ a maďarský vzorek z uchazečů o práci v oblasti personalistiky (zejm. na manažerské pozice). Dále je uvedeno, že první rakouský vzorek byl získán v letech 2000–2015, rumunský v letech 2008–2012 a polský v letech 2016–2018 (u zbylých tato informace chybí). Vzhledem k uváděnému časovému rozmezí je pravděpodobné, že sběrů dat proběhlo několik a některé normy vznikly kombinací mnoha sběrů. Podrobnější informace o způsobu získávání respondentů nebo o charakteristikách samotných respondentů (např. z hlediska pracovního zařazení) manuál neobsahuje. Úplně chybí normy pro českou populaci.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 169: Řádek 169:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS možňující následně vložit jako modul AHA či další testy vytvořené pro VTS: (1) lokální instalace na jednom počítači; (2) server obsluhujícím několik PC/klientů, kdy je nutné zakoupit jednu licenci pro server a několik klientských licencí. Server může být lokální, nebo je možné si u vydavatele testu pronajmout si server vzdálený. Součástí dodávky je elektronický manuál, který ovšem postrádá dostatečné psychometrické údaje. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoliv vložených metod) či časovou licenci.  
+
Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS umožňující následně vložit jako modul AHA, tak další testy vytvořené pro VTS: 1) lokální instalace na jednom počítači; 2) server obsluhující několik PC/klientů, kdy je nutné zakoupit jednu licenci pro server a několik klientských licencí. Server může být lokální, nebo je možné si u vydavatele testu pronajmout server vzdálený. Součástí dodávky je elektronický manuál, který ovšem postrádá dostatečné psychometrické údaje. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoliv vložených metod) či časovou licenci.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || X || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se Svědomitostí a Otevřeností vůči zkušenosti. Skóry testu diferencují mezi spolupracovníky a pracovníky v zácviku dle jejich úspěšnosti. Faktorová struktura dotazníku byla analyzována pomocí analýzy hlavních komponent (PCA).
+
Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se svědomitostí a otevřeností vůči zkušenosti. Skóry testu diferencují mezi spolupracovníky a pracovníky v zácviku dle jejich úspěšnosti. Faktorová struktura dotazníku byla analyzována pomocí analýzy hlavních komponent (PCA).
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 192: Řádek 192:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje na jednom počítači připojení k internetu, ale neumožňuje testovat větší množství osob najednou.
+
Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje připojení k internetu, ale neumožňuje testovat větší množství osob najednou.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Kubinger, K., & Ebenhöh, J. (2019). Attitudes to work: Manual. Schuhfried.  
+
# Kubinger, K., & Ebenhöh, J. (2019). ''Attitudes to work: Manual.'' Schuhfried.  
  
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Objektivní testy]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Objektivní testy]]

Verze z 22. 6. 2022, 11:22


Základní informace
Název metody (lokální): Test postojů k práci
Zkratka metody (lokální): AHA
Autoři adaptace lokalizace: Informace není dostupná
Lokální vydavatel/distributor metody: Assessment System Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2019
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Attitudes to work
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): AHA
Původní autoři metody: K. D. Kubinger, J. Ebenhöh
Rok vydání původní metody: 1997
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Objektivní test osobnosti měřící rysy a chování, vhodný zejména do výběrových situací. Test obsahuje tři různé subtesty k měření kognitivního stylu impulzivity/reflexivity a motivace, včetně aspirační úrovně, výkonové motivace a frustrační tolerance.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
X Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Subtest porovnávání povrchů obsahuje 20 položek. Každá položka ukazuje dva obrazce a respondent má v limitu 30 sekund určit, který z obrazců má větší povrch (může také zvolit možnost „nemohu se rozhodnout“). Výsledkem jsou tři skóry: přesnost, rozhodnost a impulzivita/reflexivita. Subtest kódování symbolů má měřit aspirační úroveň, diskrepanci mezi skutečným a očekávaným výkonem, frustrační toleranci a výkonovou úroveň. Subtest sestává z 5 sérií podnětů a na vyřešení každé série má respondent 50 sekund. U každé položky má respondent za úkol prohlédnout si několik párů abstraktních symbolů a pak ze sady symbolů zvolit ten, který tvoří pár se samostatným symbolem uprostřed obrazovky. Navíc je jeho úkolem předvídat vlastní úspěšnost v další sérii. Subtest diferenciace mezi obrazci má měřit výkonovou motivaci. Každá položka obsahuje šest řad jednoduchých geometrických obrazců a v každé řadě má respondent identifikovat obrazec, který se od ostatních liší. Respondent má pracovat co nejrychleji a tak dlouho, jak bude chtít, ale maximální časový limit je 30 minut.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 41–60 minut
Vyhodnocení: Automatické/okamžité.
Interpretace: 5–15 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky/okamžitě.

Normy:

Test obsahuje údaje z několika normativních vzorků. Jedná se o dva rakouské vzorky (N = 807 a N = 314), vzorek rumunský (N = 314), maďarský (N = 84) a polský (N = 351). Všechny vzorky jsou popsány z hlediska věku, pohlaví a vzdělání, ale pouze první rakouský vzorek a vzorek polský obsahují specifické normy podle věku, pohlaví nebo vzdělání a jsou založeny na kvótním výběru. Dále je uvedeno, že druhý rakouský vzorek se skládal ze „studentů“ a „pracovníků továrny“, rumunský vzorek z „dospělých osob“ a maďarský vzorek z uchazečů o práci v oblasti personalistiky (zejm. na manažerské pozice). Dále je uvedeno, že první rakouský vzorek byl získán v letech 2000–2015, rumunský v letech 2008–2012 a polský v letech 2016–2018 (u zbylých tato informace chybí). Vzhledem k uváděnému časovému rozmezí je pravděpodobné, že sběrů dat proběhlo několik a některé normy vznikly kombinací mnoha sběrů. Podrobnější informace o způsobu získávání respondentů nebo o charakteristikách samotných respondentů (např. z hlediska pracovního zařazení) manuál neobsahuje. Úplně chybí normy pro českou populaci.

Doporučené standardní skóry:

Percentily

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: X Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Test je součástí tzv. Vídeňského testového systému (VTS), což je prostředí pro administraci různých psychologických testů. Bez VTS nelze AHA zakoupit a používat jej. Existují dva druhy implementace VTS umožňující následně vložit jako modul AHA, tak další testy vytvořené pro VTS: 1) lokální instalace na jednom počítači; 2) server obsluhující několik PC/klientů, kdy je nutné zakoupit jednu licenci pro server a několik klientských licencí. Server může být lokální, nebo je možné si u vydavatele testu pronajmout server vzdálený. Součástí dodávky je elektronický manuál, který ovšem postrádá dostatečné psychometrické údaje. Pro VTS existuje několik licenčních přístupů. Může jít o počet administrací (jakýchkoliv vložených metod) či časovou licenci.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Manuál uvádí korelace s některými škálami Big Five. Extraverze koreluje s impulzivností/reflexivností. Frustrační tolerance koreluje se svědomitostí a otevřeností vůči zkušenosti. Skóry testu diferencují mezi spolupracovníky a pracovníky v zácviku dle jejich úspěšnosti. Faktorová struktura dotazníku byla analyzována pomocí analýzy hlavních komponent (PCA).

     
Reliabilita:

Informace nejsou dostupné.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Minimálním požadavkem pro administraci a vyhodnocení testu je funkční počítač se systémem Windows a s klávesnicí, myší a monitorem. Lokální instalace na jednom počítači (na rozdíl od serverového řešení) nevyžaduje připojení k internetu, ale neumožňuje testovat větší množství osob najednou.


Zdroje:
  1. Kubinger, K., & Ebenhöh, J. (2019). Attitudes to work: Manual. Schuhfried.