Torranceho figurální test tvořivého myšlení: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 10: Řádek 10:
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Marta Jurčová
 
| Autoři adaptace lokalizace: || Marta Jurčová
 
|-  
 
|-  
| Lokální vydavatel/ distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s.r.o.
+
| Lokální vydavatel/distributor metody: || Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
 
|-  
 
|-  
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1984
 
| Rok vydání aktuální verze metody: || 1984
Řádek 41: Řádek 41:
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda se zaměřuje na schopnost divergentního myšlení. Jde o přístup, kdy se při práci s určitým problémem snažíme najít co nevíce řešení. Jak napovídá anglický název testu, je to jeden ze způsobů jak nepřímo měřit schopnost kreativity (Dostál & Plháková, 2014).
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Metoda se zaměřuje na schopnost divergentního myšlení. Jde o přístup, kdy se při práci s určitým problémem snažíme najít co nevíce řešení. Jak napovídá anglický název testu, je to jeden ze způsobů, jak nepřímo měřit schopnost kreativity (Dostál & Plháková, 2014).
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 49: Řádek 49:
 
| || O || Struktura inteligence
 
| || O || Struktura inteligence
 
|-  
 
|-  
| || X || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: divergentní myšlení/kreativita
+
| || X || Specifické kognitivní funkce: divergentní myšlení / kreativita
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - rys
+
| || O || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 77: Řádek 77:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
TTCT se snaží postihnout doménově obecnou kreativitu – snaží se poskytnout informace o charakteru tvořivého procesu. Tento přístup bere kreativitu jako funkci divergentního myšlení, tedy tvořivého myšlení, které nemá jasně ohraničený cíl. Jde spíše o tvorbu nových nápadů než hledání jednoho řešení (Guilford, 1950).
 
TTCT se snaží postihnout doménově obecnou kreativitu – snaží se poskytnout informace o charakteru tvořivého procesu. Tento přístup bere kreativitu jako funkci divergentního myšlení, tedy tvořivého myšlení, které nemá jasně ohraničený cíl. Jde spíše o tvorbu nových nápadů než hledání jednoho řešení (Guilford, 1950).
Originální test má dvě části – verbální a figurální. Lokální adaptace v sobě zahrnuje pouze figurální část ve verzi B. Dostupná část testu má tři subtesty (či aktivity), které jsou kreslícího charakteru. Jsou to: Tvoření obrázku, Neúplné figury, Opakované figury. Ve všech částech je účastník vyzván k tvorbě co nejkreativnějších výtvorů v časovém limitu. Z těchto úloh jsou vytvořeny výsledné skóry – fluence (počet výtvorů), originalita (porovnání četnosti výskytu), flexibilita (množství různých kategorií výtvorů) a elaborace (propracovanost výtvorů). Výsledek je důležité zasadit do kontextu zájmů, profesní orientace a osobnosti.
+
 
 +
Originální test má dvě části – verbální a figurální. Lokální adaptace v sobě zahrnuje pouze figurální část ve verzi B. Dostupná část testu má tři subtesty (či aktivity), které jsou kreslícího charakteru. Jsou to: tvoření obrázku, neúplné figury, opakované figury. Ve všech částech je účastník vyzván k tvorbě co nejkreativnějších výtvorů v časovém limitu. Z těchto úloh jsou vytvořeny výsledné skóry – fluence (počet výtvorů), originalita (porovnání četnosti výskytu), flexibilita (množství různých kategorií výtvorů) a elaborace (propracovanost výtvorů). Výsledek je důležité zasadit do kontextu zájmů, profesní orientace a osobnosti.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || O || Na lokální stanici PC
+
| || O || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 101: Řádek 102:
 
| || colspan="2" | Interpretace: 5 minut.
 
| || colspan="2" | Interpretace: 5 minut.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: není uvedeno.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: není uvedeno.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
V materiálech nalezneme pouze stenové normy vytvořené na 830 žácích v rozmezí 10-13 let pro všechny 4 hlavní skóry (fluence, flexibilita, originalita, elaborace). Na 614 žácích byly vytvořeny frekvenční tabulky pro skórování flexibility (množství různých kategorií) a originality (statistická vzácnost odpovědi). Dále zde nalezneme i ukázky vyhodnocených záznamů.
+
V materiálech nalezneme pouze stenové normy vytvořené na souboru 830 žáků ve věku 10–13 let pro všechny 4 hlavní skóry (fluence, flexibilita, originalita, elaborace). Na souboru 614 žáků byly vytvořeny frekvenční tabulky pro skórování flexibility (množství různých kategorií) a originality (statistická vzácnost odpovědi). Dále zde nalezneme i ukázky vyhodnocených záznamů.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Řádek 184: Řádek 185:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
Oblasti validity se příručka široce věnuje. Jedná se o problematickou oblast testů divergentního myšlení celkově.  
 
Oblasti validity se příručka široce věnuje. Jedná se o problematickou oblast testů divergentního myšlení celkově.  
U přejatých důkazů o prediktivní validitě se dočteme, že v jednom sedmiletém longitudinálním výzkumu s 46 žáky střední školy byla korelace s kritérii kreativity (publikované vědecké články, napsané písně, patenty, …) pro flexibilitu a originalitu okolo 0,4, pro fluenci a elaboraci šlo o 0,25-0,44 (Torrance, 1972). O slovenských důkazech o validitě nalezneme údaj, že u 85 přírodovědců byla korelace vědecké tvořivost s originalitou okolo 0,3 a pro fluenci a flexibilitu jen pod 0,1. U školního prospěchu byla identifikována korelace (N = 208 žáků) mezi -0,137 a -0,24 pro výtvarnou výchovu a -0,16 a -0,22 pro ostatní předměty (slovenský jazyk, matematika, …).  
+
U přejatých důkazů o prediktivní validitě se dočteme, že v jednom sedmiletém longitudinálním výzkumu s 46 žáky střední školy byla korelace s kritérii kreativity (publikované vědecké články, napsané písně, patenty…) pro flexibilitu a originalitu okolo 0,4, pro fluenci a elaboraci šlo o 0,25–0,44 (Torrance, 1972). O slovenských důkazech o validitě nalezneme údaj, že u 85 přírodovědců byla korelace vědecké tvořivosti s originalitou okolo 0,3 a korelace fluence a flexibility jen pod 0,1. U školního prospěchu byla identifikována korelace (N = 208 žáků) mezi -0,137 a -0,24 pro výtvarnou výchovu a -0,16 a -0,22 pro ostatní předměty (slovenský jazyk, matematika…).  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 190: Řádek 191:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
Manuál uvádí, že pro realiabilitu je klíčové se s materiály předem důvěrně seznámit. Shoda více hodnotitelů pak dosahuje 0,9 a podobně je na tom hodnocení stejného hodnotitele s časovým odstupem.  
 
Manuál uvádí, že pro realiabilitu je klíčové se s materiály předem důvěrně seznámit. Shoda více hodnotitelů pak dosahuje 0,9 a podobně je na tom hodnocení stejného hodnotitele s časovým odstupem.  
U test-retestové reliability bylo zkoumáno 118 žáků 4.-6. ročníku ZŠ po 2 týdnech a 8 měsících. Průměrné skóre koeficientů reliability bylo: fluence 0,67, flexibilita 0,66, originalita 0,68, elaborace 0,78.
+
U test-retestové reliability bylo zkoumáno 118 žáků 4.–6. ročníku ZŠ po 2 týdnech a 8 měsících. Průměrný skór koeficientů reliability byl: fluence 0,67, flexibilita 0,66, originalita 0,68, elaborace 0,78.
K vnitřní analýze testu bylo provedeno srovnání 208 žáků 6. ročníku ZŠ, kde nejsilnější korelace byla mezi flexibilitou a fluencí 0,832 a nejslabší mezi elaborací a flexibilitou (0,097), což odpovídá jejich zaměření.
+
K vnitřní analýze testu bylo provedeno srovnání 208 žáků 6. ročníku ZŠ, kde nejsilnější korelace byla mezi flexibilitou a fluencí (0,832) a nejslabší mezi elaborací a flexibilitou (0,097), což odpovídá jejich zaměření.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zvláštní požadavky pro použití metody:|| colspan="2" |  
Manuál uvádí, že pro realiabilitu je klíčové se s materiály předem důvěrně seznámit. Shoda více hodnotitelů pak dosahuje 0,9 a podobně je na tom hodnocení stejného hodnotitele s časovým odstupem.
+
Nejsou.
U test-retestové reliability bylo zkoumáno 118 žáků 4.-6. ročníku ZŠ po 2 týdnech a 8 měsících. Průměrné skóre koeficientů reliability bylo: fluence 0,67, flexibilita 0,66, originalita 0,68, elaborace 0,78.
 
K vnitřní analýze testu bylo provedeno srovnání 208 žáků 6. ročníku ZŠ, kde nejsilnější korelace byla mezi flexibilitou a fluencí 0,832 a nejslabší mezi elaborací a flexibilitou (0,097), což odpovídá jejich zaměření.
 
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Dostál, D., & Plháková, A. (2014). Soudobé teorie a výzkum tvořivosti.
+
# Dostál, D., & Plháková, A. (2014). ''Soudobé teorie a výzkum tvořivosti.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
# Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487
+
# Guilford, J. P. (1950). Creativity. ''American Psychologist, 5''(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487
# Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. The Journal of Creative Behavior, 6(4), 236–252. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x
+
# Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. ''The Journal of Creative Behavior, 6''(4), 236–252. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Testy schopností]]

Verze z 22. 6. 2022, 14:44


Základní informace
Název metody (lokální): Torranceho figurální test tvořivého myšlení
Zkratka metody (lokální): TTCT
Autoři adaptace lokalizace: Marta Jurčová
Lokální vydavatel/distributor metody: Psychodiagnostika Brno, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 1984
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Torrance Thinking Creative Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): TTCT
Původní autoři metody: Ellis Paul Torrance
Rok vydání původní metody: 1980
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Metoda se zaměřuje na schopnost divergentního myšlení. Jde o přístup, kdy se při práci s určitým problémem snažíme najít co nevíce řešení. Jak napovídá anglický název testu, je to jeden ze způsobů, jak nepřímo měřit schopnost kreativity (Dostál & Plháková, 2014).

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: divergentní myšlení / kreativita
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

TTCT se snaží postihnout doménově obecnou kreativitu – snaží se poskytnout informace o charakteru tvořivého procesu. Tento přístup bere kreativitu jako funkci divergentního myšlení, tedy tvořivého myšlení, které nemá jasně ohraničený cíl. Jde spíše o tvorbu nových nápadů než hledání jednoho řešení (Guilford, 1950).

Originální test má dvě části – verbální a figurální. Lokální adaptace v sobě zahrnuje pouze figurální část ve verzi B. Dostupná část testu má tři subtesty (či aktivity), které jsou kreslícího charakteru. Jsou to: tvoření obrázku, neúplné figury, opakované figury. Ve všech částech je účastník vyzván k tvorbě co nejkreativnějších výtvorů v časovém limitu. Z těchto úloh jsou vytvořeny výsledné skóry – fluence (počet výtvorů), originalita (porovnání četnosti výskytu), flexibilita (množství různých kategorií výtvorů) a elaborace (propracovanost výtvorů). Výsledek je důležité zasadit do kontextu zájmů, profesní orientace a osobnosti.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: 35 minut.
Vyhodnocení: 5 minut.
Interpretace: 5 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: není uvedeno.

Normy:

V materiálech nalezneme pouze stenové normy vytvořené na souboru 830 žáků ve věku 10–13 let pro všechny 4 hlavní skóry (fluence, flexibilita, originalita, elaborace). Na souboru 614 žáků byly vytvořeny frekvenční tabulky pro skórování flexibility (množství různých kategorií) a originality (statistická vzácnost odpovědi). Dále zde nalezneme i ukázky vyhodnocených záznamů.

Doporučené standardní skóry:

4 hlavní skóry najdeme ve stenech. V manuálu nalezneme i návod, jak vyhodnotit tzv. ukázku tvořivé síly. Je to checklist 13 znaků, které mohou navíc dokreslit schopnost kreativního myšlení.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Příručka, testový sešit, individuální skórovací arch, skupinový skórovací arch (vše ve slovenštině).

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Oblasti validity se příručka široce věnuje. Jedná se o problematickou oblast testů divergentního myšlení celkově. U přejatých důkazů o prediktivní validitě se dočteme, že v jednom sedmiletém longitudinálním výzkumu s 46 žáky střední školy byla korelace s kritérii kreativity (publikované vědecké články, napsané písně, patenty…) pro flexibilitu a originalitu okolo 0,4, pro fluenci a elaboraci šlo o 0,25–0,44 (Torrance, 1972). O slovenských důkazech o validitě nalezneme údaj, že u 85 přírodovědců byla korelace vědecké tvořivosti s originalitou okolo 0,3 a korelace fluence a flexibility jen pod 0,1. U školního prospěchu byla identifikována korelace (N = 208 žáků) mezi -0,137 a -0,24 pro výtvarnou výchovu a -0,16 a -0,22 pro ostatní předměty (slovenský jazyk, matematika…).

     
Reliabilita:

Manuál uvádí, že pro realiabilitu je klíčové se s materiály předem důvěrně seznámit. Shoda více hodnotitelů pak dosahuje 0,9 a podobně je na tom hodnocení stejného hodnotitele s časovým odstupem. U test-retestové reliability bylo zkoumáno 118 žáků 4.–6. ročníku ZŠ po 2 týdnech a 8 měsících. Průměrný skór koeficientů reliability byl: fluence 0,67, flexibilita 0,66, originalita 0,68, elaborace 0,78. K vnitřní analýze testu bylo provedeno srovnání 208 žáků 6. ročníku ZŠ, kde nejsilnější korelace byla mezi flexibilitou a fluencí (0,832) a nejslabší mezi elaborací a flexibilitou (0,097), což odpovídá jejich zaměření.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Dostál, D., & Plháková, A. (2014). Soudobé teorie a výzkum tvořivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487
  3. Torrance, E. P. (1972). Predictive validity of the Torrance Tests of Creative Thinking. The Journal of Creative Behavior, 6(4), 236–252. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1972.tb00936.x