Inventář motivů, hodnot a preferencí: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 256: Řádek 256:
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
  
# ''Czech Norms.''(2009). Assessment Systems International.
+
# ''Czech Norms.'' (2009). Assessment Systems International.
 
# Feltham, R., & Loan−Clarke, J. (2007). ''Hogan's Motives, Values, Preferences Inventory (MVPI).'' The British Psychological Society.
 
# Feltham, R., & Loan−Clarke, J. (2007). ''Hogan's Motives, Values, Preferences Inventory (MVPI).'' The British Psychological Society.
 
# Hogan, R. & Hogan, J. (2010). ''Motives, Values, Preferences Inventory Manual.'' Tulsa: Hogan Assessment Systems. Získáno z: https://crownedgrace.com/wp-content/uploads/2016/04/Motives-Values-Preferences-Invetory.pdf
 
# Hogan, R. & Hogan, J. (2010). ''Motives, Values, Preferences Inventory Manual.'' Tulsa: Hogan Assessment Systems. Získáno z: https://crownedgrace.com/wp-content/uploads/2016/04/Motives-Values-Preferences-Invetory.pdf
 
# ''MVPI Fact Sheet.''(2016). Assessment Systems International.
 
# ''MVPI Fact Sheet.''(2016). Assessment Systems International.
 
# Seitl, M. (2016). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
 
# Seitl, M. (2016). ''Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.'' Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
# Wagnerová, I.(2011). ''Psychologie práce a organizace: nové poznatky.'' Praha: Grada.
+
# Wagnerová, I. (2011). ''Psychologie práce a organizace: nové poznatky.'' Praha: Grada.
 
|}''
 
|}''
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Verze z 21. 6. 2022, 08:30


Základní informace
Název metody (lokální): Inventář motivů, hodnot a preferencí
Zkratka metody (lokální): MVPI
Autoři adaptace lokalizace: Robert Hogan, Joyce Hogan
Lokální vydavatel/distributor metody: Assessment System Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2010
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Motives, Values, Preferences Inventory
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): MVPI
Původní autoři metody: Robert Hogan, Joyce Hogan
Rok vydání původní metody: 1987
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: MVPI odhaluje hodnoty, cíle a zájmy člověka. Výsledky popisují, jaký typ práce, pracovní profese či pozice bude člověka pravděpodobně nejvíce motivovat. Informace rovněž slouží k posouzení míry konzistence mezi hodnotami uchazeče/zaměstnance a organizace. Zároveň mohou sloužit k identifikaci pravděpodobnosti kompatibility a konfliktů mezi členy týmu.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
X Hodnoty a motivace
X Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Inventář sleduje 10 hodnotových škál:

Uznání: touha být známý, uznávaný a viditelný;

Moc: touha po výzvě, soutěžení, úspěchu;

Hédonismus: touha po zábavě, vzrušení, rozmarnosti a potěšení;

Péče: touha být prospěšný ostatním lidem, zdokonalovat společnost a pomáhat lidem v nouzi;

Sociální kontakt: touha po častém a rozmanitém sociálním kontaktu;

Tradice: starost o etiku, rodinné hodnoty a oddanost povinnostem;

Bezpečí: touha po struktuře, pořádku a předvídatelnosti života;

Obchod: zájem o vydělávání peněz, zisky, obchodní příležitosti;

Estetika: zájem o stylovost, módu a vzhled;

Poznání: touha využívat data při rozhodování a řešení problémů.


U jednotlivých oblastí hodnot je posuzováno, zda jde o „hnací motor“ posuzované osoby, a z profilu hodnotových oblastí dále sledujeme tři parametry:

1. Soulad s organizací a týmem;

2. Nevědomé předsudky;

3. Prostředí, ve kterém by uchazeč plnil v roli vůdce.


Každá škála pokrývá 5 tematických oblastí:

1. Životní styl;

2. Přesvědčení;

3. Profesní preference;

4. Averze;

5. Preferovaní spolupracovníci.


Inventář obsahuje 200 položek, které jsou hodnoceny jako dichotomické.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Administrace probíhá on-line na základě zaslaného odkazu, délka 30–35 minut.
Vyhodnocení: Probíhá on-line bezprostředně po administraci.
Interpretace: Probíhá on-line bezprostředně po administraci.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: MVPI má několik typů výstupních zpráv, které jsou připraveny distributorem obvykle do 24 hodin po administraci. K některým zprávám je doporučena zpětná vazba vyškoleným profesionálem (cca 30 minut příprava, 30 minut podání zpětné vazby).

Normy:

Celkový rozsah souboru pro české normy je N = 1052. Dle rodu: muži N = 774, ženy N = 489. Věk: 15–24 let (55), 25–29 let (256), 30–44 let (579), 45–59 let (104), 60+ let (1), věk neuveden (269). Dle profese: zákonodárci, vyšší úředníci a manažeři (130), profesionálové (200), technici a přidružení odborníci (331), úředníci (100), servisní pracovníci a pracovníci obchodu a prodeje na trhu (200), řemeslníci a související pracovníci v obchodu (48), provozovatelé strojů a zařízení a montážní firmy (43). Normy vznikly v roce 2009.

Doporučené standardní skóry:

Percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
X Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: https://cz.asystems.as/sluzby-produkty/certifikacni-skoleni-hogan/
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Formou odkazu pro on-line administraci (přihlašovací jméno a heslo), objednaný typ výstupní zprávy je dodán distributorem objednateli (některé jsou určeny pouze pro certifikované uživatele). 5 druhů zpráv: datová zpráva, grafická zpráva, suitability report (porovnání profilu kandidáta a profilu prac. pozice), kariérový kompas, schopnosti vést a zpráva o hodnotách. Na žádost lze u vydavatele získat uživatelský manuál doplňující technické informace a aktualizace (normy, studie o validitě), technický (psychometrický) manuál.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Provedeno více než 150 validačních studií. Prediktivní validita vůči celkové pracovní výkonnosti je uváděna pouze v kombinaci s dalšími Hoganovy dotazníky: s HPI je celkový koeficient 0,42 a při použití s HPI i HDS je celkový koeficient 0,54. Důkazy konstruktové validity testu byly získány na základě korelací škál MVPI s jinými osvědčenými psychodiagnostickými metodami a korelací s hodnocením kolegů. Provedeno bylo 8 studií s různými psychometrickými nástroji.

Holland´s Self-Directed Search (SDS, N = 167), r = 0,15 až r = 0,51, nejvýraznější je u škály estetika MVPI a škály umělecké SDS – r = 0,66.

Myers−Briggs Type Inventory (MBTI, N = 46 absolventů), r = -0,71 u škály MVPI sociální kontakt a MBTI EI. Hogan Personality Inventory (HPI, N = 2058 zaměstnanců), 70 možných korelací a pouze u 12 bylo r = 0,3 nebo vyšší, vzorec korelací pravděpodobně odráží velkou velikost vzorku a šíři osobnostních faktorů Big Five pokrytá HPI.

Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI, N = 134 uchazečů o zaměstnání policisty), estetika a Mf (r = 0,30), sociální kontakt a Hy (r = 0,27), hédonismus a Ma (r = 0,32), hédonismus a K (r= -0,34), moc, poznání a Ma (r = 0,33 a r = 0,41), poznání a a Sc, Pt (r = 0,29 a r = 0,28), tradice a L (r = 0,31).

Hogan Development Survey (HDS, N = 140 zaměstnanců prodeje a marketingu), moc a IMA (r = 0,37), SKE (r = 0,32), COL (r = 0,46), BOL (r = 0,68), MIS (r = 0,54) CAU (r = -0,33), poznání a IMA (r = 0,35) COL (r = 0,58), BOL (r = 0,68), MIS (r = 0,52), bezpečí a CAU ( r = 0,35), DUT (r = 0,37), DIL (r = 0,41), IMA (r = -0,39), COL (r = -0,43), sociální kontakt a COL (r = 0,46), BOL (r = 0,31), MIS (r = 0,34), RES (r = -0,64), EXC (r = -0,46), CAU (r = -0,48), estetika a IMA (r = 0,33), péče a DUT (r = 0,38), tradice a DUT (r = 0, 30), obchod a BOL (r = 0,50).

Watson−Glaser Critical Thinking Appraisal (N = 117 uchazečů o práci na železnicích), estetika (r = 0,17), poznání (r = 0,18), bezpečí (r = -0,30), péče (r= -0,19).

Industrial Reading Test (n = 83 uchazečů o práci na železnicích), estetika (r = 0,18).

     
Reliabilita:

Test-retestová reliabilita MVPI se zjišťovala na základě výsledků testování 50 vysokoškolských studentů posledních ročníků s časovým odstupem 3 měsíců. Hodnoty odhadu test-retestové reliability se pohybovaly v rozmezí od 0,64 (hédonismus) do 0,88 (tradice). Průměrná hodnota odhadu činila 0,77. Odhad koeficientu vnitřní konsistence škál MVPI se realizoval na vzorku 3015 dospělých, z kterých většina se ucházela o práci nebo byla zaměstnána. Hodnoty Cronbachovy alfy pro jednotlivé škály se pohybují v rozmezí 0,70 (bezpečí) až 0,84 (estetika). Podrobné údaje zjištěných hodnot reliability, testové statistiky a Cronbachovy alfy jsou uvedeny v příloze č. 3 manuálu MVPI.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Czech Norms. (2009). Assessment Systems International.
  2. Feltham, R., & Loan−Clarke, J. (2007). Hogan's Motives, Values, Preferences Inventory (MVPI). The British Psychological Society.
  3. Hogan, R. & Hogan, J. (2010). Motives, Values, Preferences Inventory Manual. Tulsa: Hogan Assessment Systems. Získáno z: https://crownedgrace.com/wp-content/uploads/2016/04/Motives-Values-Preferences-Invetory.pdf
  4. MVPI Fact Sheet.(2016). Assessment Systems International.
  5. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  6. Wagnerová, I. (2011). Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada.