Osobnostní inventář - Big Five: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Osobnostní inventář - Big Five
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(V sekci "doporučené standardní skóry" jsou podle mého názoru faktické nesrovnalosti, ale nedokážu to posoudit. Ve zdrojích by měla být konkrétní URL na Researchgate.)
Řádek 4: Řádek 4:
 
|+ style="text-align: left;" | '''Základní informace'''
 
|+ style="text-align: left;" | '''Základní informace'''
 
|-
 
|-
|  Název metody (lokální):|| Osobnostní inventář - Big Five  
+
|  Název metody (lokální):|| Osobnostní inventář Big Five  
 
|-  
 
|-  
 
| Zkratka metody (lokální): || BFSI
 
| Zkratka metody (lokální): || BFSI
Řádek 41: Řádek 41:
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Multidimenzionální inventář osobnosti je používán pro hodnocení faktorů Velké pětky: emoční stabilita, extroverze, otevřenost, svědomitost a souhlasnost. Určen je zejména pro řízení lidských zdrojů a uplatnění buď psychology nebo HR specialisty.
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Multidimenzionální inventář osobnosti je používán pro hodnocení faktorů Velké pětky: emoční stabilita, extroverze, otevřenost, svědomitost a souhlasnost. Určen je zejména pro řízení lidských zdrojů a uplatnění psychology nebo HR specialisty.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Dotazník měří pět velkých dimenzí osobnosti a zároveň jejich jednotlivé subfaktory. Každá dimenze sestává ze šesti subfaktorů. BFSI obsahuje celkem 300 položek ve formě adjektiv a výroků, k jejichž hodnocení slouží čtyřbodová škála, prostřednictvím které respondent odpovídá, jak moc je pro něj typické adjektivum či výrok. Mezi faktory a subfaktory patří: emoční stabilita (bezstarostnost, vyrovnanost, pozitivní ladění, sociální jistota, sebekontrola, emocionální robustnost), extraverze (přátelskost, společenskost, asertivita, dynamika, dobrodružnost, veselost), otevřenost (otevřenost k imaginaci, estetice, pocitům, akcím, nápadům, hodnotám systému), svědomitost (kompetence, smysl pro pořádek, smysl pro povinnost, ambice, disciplína, obezřetnost) a přívětivost (ochota důvěřovat, upřímnost, vstřícnost, laskavost, skromnost a přirozenost).
+
Dotazník měří pět velkých dimenzí osobnosti a zároveň jejich jednotlivé subfaktory. Každá dimenze sestává ze šesti subfaktorů. BFSI obsahuje celkem 300 položek ve formě adjektiv a výroků, k jejichž hodnocení slouží čtyřbodová škála, prostřednictvím níž respondent odpovídá, jak moc je pro něj typické adjektivum či výrok. Mezi faktory a subfaktory patří: emoční stabilita (bezstarostnost, vyrovnanost, pozitivní ladění, sociální jistota, sebekontrola, emocionální robustnost), extraverze (přátelskost, společenskost, asertivita, dynamika, dobrodružnost, veselost), otevřenost (otevřenost k imaginaci, estetice, pocitům, akcím, nápadům, hodnotám systému), svědomitost (kompetence, smysl pro pořádek, smysl pro povinnost, ambice, disciplína, obezřetnost) a přívětivost (ochota důvěřovat, upřímnost, vstřícnost, laskavost, skromnost a přirozenost).
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || O || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || O || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
 
|-  
 
|-  
| || X || Na lokální stanici PC
+
| || X || Na lokální PC stanici  
 
|-  
 
|-  
 
| || O || On-line
 
| || O || On-line
Řádek 94: Řádek 94:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: U standartní formy testu (S1) je test dlouhý průměrně 21 minut, u screeningové formy testu (S2) jsou to pak průměrně 4 minuty.
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: U standardní formy testu (S1) je test dlouhý průměrně 21 minut, u screeningové formy testu (S2) jsou to pak průměrně 4 minuty.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Okamžitě - prostřednictvím počítačového programu.
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: Okamžitě, prostřednictvím počítačového programu.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: Okamžitě - prostřednictvím počítačového programu.
+
| || colspan="2" | Interpretace: Okamžitě, prostřednictvím počítačového programu.
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Okamžitě - prostřednictvím počítačového programu.
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Okamžitě, prostřednictvím počítačového programu.
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
Pro standartní formu (S1) byl rozsah souboru N=1314 německy mluvících jedinců ve věku od 14 do 85 let. Vzorek se skládá z 655 mužů (49,9 %) a 659 (50,1 %) žen. Rozdělení dle pohlaví odpovídá očekávanému rozdělení populace, vypočítaného při sčítání lidu z roku 2001. Věk respondentů se pohyboval mezi 14 a 85 lety (průměr = 39,28; SD= 14,52). Celkem 150 (11,4 %) lidí nedokončilo povinnou školní docházku, 313 (23,8 %) ukončilo povinnou školní docházku bez odborného vzdělání (úroveň vzdělání 2 dle EU), 362 (27,6 %) lidí absolvovalo odborné vzdělání (úroveň vzdělání 3 dle EU) , 256 (19,5 %) lidí získalo středoškolské vzdělání s maturitou (úroveň vzdělání 4 dle EU) a 233 (17,7 %) lidí mělo vysokoškolské vzdělání. Přes překlad dotazníku do češtiny nejsou dostupné české normy. Vedle německých jsou doszupné Britské, Rakouské a Brazislké normy.  
+
Pro standardní formu (S1) byl rozsah souboru 1314 německy mluvících jedinců ve věku od 14 do 85 let. Vzorek se skládá z 655 mužů (49,9 %) a 659 žen (50,1 %). Rozdělení dle pohlaví odpovídá očekávanému rozdělení populace, vypočítanému při sčítání lidu z roku 2001. Věk respondentů se pohyboval mezi 14 a 85 lety (průměr = 39,28; SD = 14,52). Celkem 150 respondentů (11,4 %) nedokončilo povinnou školní docházku, 313 (23,8 %) ukončilo povinnou školní docházku bez odborného vzdělání (úroveň vzdělání EU2), 362 (27,6 %) z nich absolvovalo odborné vzdělání (úroveň vzdělání EU3), 256 (19,5 %) získalo středoškolské vzdělání s maturitou (úroveň vzdělání EU4) a 233 (17,7 %) respondentů mělo vysokoškolské vzdělání. Dotazník je přeložen do češtiny, ale nejsou dostupné české normy. Vedle německých jsou dostupné britské, rakouské a brazilské normy.  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;"| Doporučené standardní skóry: ||  colspan="2" |  
Základem interpretace je skóre percentilu pro pět velkých dimenzí osobnosti a jejich dílčí subfaktory. Obecně je percentilový skór <16 interpretován jako podprůměrné skóre, percentil mezi hodnotami 16 a 24 je hodnocen jako podprůměrný. Hodnota percentilu od 25 do 75 interpretujeme jako průměrnou úroveň. Percentilový skór mezi 76 a 84 odráží průměrnou až naprůměrnou úroveň a percentil <84 vyjadřuje nadprůměrnou úroveň. Normy se vždy vztahují ke konkrétní referenční populaci.  
+
Základem interpretace je skór percentilu pro pět velkých dimenzí osobnosti a jejich dílčí subfaktory. Obecně je percentilový skór < 16 interpretován jako podprůměrný, percentil mezi hodnotami 16 a 24 je hodnocen jako podprůměrný. Hodnotu percentilu od 25 do 75 interpretujeme jako průměrnou úroveň. Percentilový skór mezi 76 a 84 odráží průměrnou až nadprůměrnou úroveň a percentil > 84 vyjadřuje nadprůměrnou úroveň. Normy se vždy vztahují ke konkrétní referenční populaci.  
 
|-  
 
|-  
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
 
| width="20%" rowspan="5" style="text-align: left; vertical-align: top;" | Kvalifikační požadavky na použití metody <small>(A, B, C dle www.testcentrum.cz):</small> || width="5%" | O &nbsp; &nbsp; &nbsp; || Kdokoliv
Řádek 187: Řádek 187:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Reliabilita:|| colspan="2" |  
Koeficienty reliability (Cronbachova alfa) se pro subfaktory emocionální stability pohybují mezi 0,85 a 0,96. Koeficienty reliability se pro subfaktory extraverze pohybují mezi 0,86 a 0,96, u otevřenosti v rozsahu od 0,83 do 0,95, u svědomitosti mezi 0,90 a 0,97 a u přívětivosti mezi od 0,80 do 0,91. Co se týká test-retest reliability, interval mezi testy byl 3,5-4 měsíce a výsledek porovnání dvou měření přinesl Cohenovo d nižší než 0,2. Výzkumný vzorek sestával ze 103 mužů a 111 žen ve věku od 15 do 80 let.
+
Koeficienty reliability (Cronbachova alfa) se pro subfaktory emocionální stability pohybují mezi 0,85 a 0,96. Pro subfaktor extraverze se tyto koeficienty pohybují mezi 0,86 a 0,96, u otevřenosti v rozsahu od 0,83 do 0,95, u svědomitosti mezi 0,90 a 0,97 a u přívětivosti mezi od 0,80 a 0,91. Co se týká test-retest reliability, interval mezi testy byl 3,5–4 měsíce a výsledek porovnání dvou měření přinesl Cohenovo d nižší než 0,2. Výzkumný vzorek sestával ze 103 mužů a 111 žen ve věku od 15 do 80 let.
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 197: Řádek 197:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Schuhfried, G. (2019). Manual Big five structure inventory. Mödling: Schuhfried GmbH.  
+
# Arendasy, M., Sommer, M., & Feldhammer, M. (2014). ''Big five structure inventory.'' Mödling: Schuhfried.
# Stachl, C., Au, Q., Schoedel, R., Samuel. D. Gosling, Gabriella. M., …  Bühner, M. (2020). Predicting Personality from Patterns of Behavior Collected with Smartphones. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 6(9). Doi: 10.1073/pnas.1920484117.
+
# Hudáková, M., & Sollár, T. (2018). Vzťah kariérových záujmov a štruktúry osobnosti. In ''Sborník příspěvků Sociální procesy a osobnost,'' 123–128. Získáno 7. prosince 2020 z: ResearchGate.
# Arendasy, M., Sommer, M., & Feldhammer, M. (2014). Big five structure inventory. Mödling: Schuhfried GmbH.
+
# Schuhfried, G. (2019). ''Manual Big five structure inventory.'' Mödling: Schuhfried.  
# Hudáková, M., Sollár, T. (2018). Vzťah kariérových záujmov a štruktúry osobnosti. In Sborník příspěvků Sociální procesy a osobnost, 123-128. Získáno 7. prosince 2020 z ResearchGate.
+
# Stachl, C., Au, Q., Schoedel, R., Gosling, S. D., Harari,  G. M., …  Bühner, M. (2020). Predicting Personality from Patterns of Behavior Collected with Smartphones. ''Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 6''(9). https://doi.org/10.1073/pnas.1920484117  
 +
 
 
|}
 
|}
  
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]
 
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky]]

Verze z 22. 6. 2022, 07:25


Základní informace
Název metody (lokální): Osobnostní inventář – Big Five
Zkratka metody (lokální): BFSI
Autoři adaptace lokalizace: Assessment System Czech Republic
Lokální vydavatel/ distributor metody: Assessment System Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2019
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Big Five Structure Inventory
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): BFSI
Původní autoři metody: M. Arendasy
Rok vydání původní metody: 2008
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Multidimenzionální inventář osobnosti je používán pro hodnocení faktorů Velké pětky: emoční stabilita, extroverze, otevřenost, svědomitost a souhlasnost. Určen je zejména pro řízení lidských zdrojů a uplatnění psychology nebo HR specialisty.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Dotazník měří pět velkých dimenzí osobnosti a zároveň jejich jednotlivé subfaktory. Každá dimenze sestává ze šesti subfaktorů. BFSI obsahuje celkem 300 položek ve formě adjektiv a výroků, k jejichž hodnocení slouží čtyřbodová škála, prostřednictvím níž respondent odpovídá, jak moc je pro něj typické adjektivum či výrok. Mezi faktory a subfaktory patří: emoční stabilita (bezstarostnost, vyrovnanost, pozitivní ladění, sociální jistota, sebekontrola, emocionální robustnost), extraverze (přátelskost, společenskost, asertivita, dynamika, dobrodružnost, veselost), otevřenost (otevřenost k imaginaci, estetice, pocitům, akcím, nápadům, hodnotám systému), svědomitost (kompetence, smysl pro pořádek, smysl pro povinnost, ambice, disciplína, obezřetnost) a přívětivost (ochota důvěřovat, upřímnost, vstřícnost, laskavost, skromnost a přirozenost).


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: U standardní formy testu (S1) je test dlouhý průměrně 21 minut, u screeningové formy testu (S2) jsou to pak průměrně 4 minuty.
Vyhodnocení: Okamžitě, prostřednictvím počítačového programu.
Interpretace: Okamžitě, prostřednictvím počítačového programu.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Okamžitě, prostřednictvím počítačového programu.

Normy:

Pro standardní formu (S1) byl rozsah souboru 1314 německy mluvících jedinců ve věku od 14 do 85 let. Vzorek se skládá z 655 mužů (49,9 %) a 659 žen (50,1 %). Rozdělení dle pohlaví odpovídá očekávanému rozdělení populace, vypočítanému při sčítání lidu z roku 2001. Věk respondentů se pohyboval mezi 14 a 85 lety (průměr = 39,28; SD = 14,52). Celkem 150 respondentů (11,4 %) nedokončilo povinnou školní docházku, 313 (23,8 %) ukončilo povinnou školní docházku bez odborného vzdělání (úroveň vzdělání EU2), 362 (27,6 %) z nich absolvovalo odborné vzdělání (úroveň vzdělání EU3), 256 (19,5 %) získalo středoškolské vzdělání s maturitou (úroveň vzdělání EU4) a 233 (17,7 %) respondentů mělo vysokoškolské vzdělání. Dotazník je přeložen do češtiny, ale nejsou dostupné české normy. Vedle německých jsou dostupné britské, rakouské a brazilské normy.

Doporučené standardní skóry:

Základem interpretace je skór percentilu pro pět velkých dimenzí osobnosti a jejich dílčí subfaktory. Obecně je percentilový skór < 16 interpretován jako podprůměrný, percentil mezi hodnotami 16 a 24 je hodnocen jako podprůměrný. Hodnotu percentilu od 25 do 75 interpretujeme jako průměrnou úroveň. Percentilový skór mezi 76 a 84 odráží průměrnou až nadprůměrnou úroveň a percentil > 84 vyjadřuje nadprůměrnou úroveň. Normy se vždy vztahují ke konkrétní referenční populaci.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

BFSI je součástí Vienna Test System. K použití testu je nejprve potřeba zakoupit basic VTS software s USB klíčem a k tomu konkrétní test jako modul (BFSI). Manuál je součástí metody. BFSI software je možné kupovat na počet administrací nebo časovou licenci.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Obsahová validita jednotlivých subškál je dána na základě teorie odpovědi na položku. Další důkazy validity jsou získány z faktorové analýzy, která zkoumá faktorovou strukturu BFSI, a studií konvergentní a diskriminační validity škál BFSI ve srovnání s dalšími testy. Důkazem konstruktové validity je kovariance latentních faktorů, které jsou identické napříč pěti jazykovými verzemi. Důkazem kriteriální validity je například studie Vettera a Sommera, která se zabývala predikcí pracovního úspěchu příchozích a odchozích pracovníků call centra. Pro prozkoumání přínosu BFSI k predikci pracovního úspěchu byla provedena hierarchická regresní analýza pro obě skupiny pracovníků samostatně. U přicházejících zaměstnanců byly jako statisticky významné prediktory identifikovány otevřenost, vstřícnost a frustrační tolerance. U odcházejících pracovníků byly jako statisticky významné prediktory identifikovány svědomitost a otevřenost.

     
Reliabilita:

Koeficienty reliability (Cronbachova alfa) se pro subfaktory emocionální stability pohybují mezi 0,85 a 0,96. Pro subfaktor extraverze se tyto koeficienty pohybují mezi 0,86 a 0,96, u otevřenosti v rozsahu od 0,83 do 0,95, u svědomitosti mezi 0,90 a 0,97 a u přívětivosti mezi od 0,80 a 0,91. Co se týká test-retest reliability, interval mezi testy byl 3,5–4 měsíce a výsledek porovnání dvou měření přinesl Cohenovo d nižší než 0,2. Výzkumný vzorek sestával ze 103 mužů a 111 žen ve věku od 15 do 80 let.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Basic VTS software + BFSI software


Zdroje:
  1. Arendasy, M., Sommer, M., & Feldhammer, M. (2014). Big five structure inventory. Mödling: Schuhfried.
  2. Hudáková, M., & Sollár, T. (2018). Vzťah kariérových záujmov a štruktúry osobnosti. In Sborník příspěvků Sociální procesy a osobnost, 123–128. Získáno 7. prosince 2020 z: ResearchGate.
  3. Schuhfried, G. (2019). Manual Big five structure inventory. Mödling: Schuhfried.
  4. Stachl, C., Au, Q., Schoedel, R., Gosling, S. D., Harari, G. M., … Bühner, M. (2020). Predicting Personality from Patterns of Behavior Collected with Smartphones. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 6(9). https://doi.org/10.1073/pnas.1920484117