Inventář motivů, hodnot a preferencí: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Inventář motivů, hodnot a preferencí }} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):…“)
 
Řádek 76: Řádek 76:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" |  
Inventář sleduje 10 hodnotových škál.
+
Inventář sleduje 10 hodnotových škál:
Uznání: touha být známý, uznávaný a viditelný.
+
Uznání: touha být známý, uznávaný a viditelný;
Moc: touha po výzvě, soutěžení, úspěchu.
+
Moc: touha po výzvě, soutěžení, úspěchu;
Hédonismus: touha po zábavě, vzrušení, rozmarnosti a potěšení.
+
Hédonismus: touha po zábavě, vzrušení, rozmarnosti a potěšení;
Péče: touha být prospěšný ostatním lidem, zdokonalovat společnost a pomáhat lidem v nouzi.
+
Péče: touha být prospěšný ostatním lidem, zdokonalovat společnost a pomáhat lidem v nouzi;
Sociální kontakt: touha po častém a rozmanitém sociálním kontaktu.
+
Sociální kontakt: touha po častém a rozmanitém sociálním kontaktu;
Tradice: starost o etiku, rodinné hodnoty a oddanost povinnostem.
+
Tradice: starost o etiku, rodinné hodnoty a oddanost povinnostem;
Bezpečí: touha po struktuře, pořádku a předvídatelnosti život.
+
Bezpečí: touha po struktuře, pořádku a předvídatelnosti život;
Obchod: zájem o vydělávání peněz, zisky, obchodní příležitosti.
+
Obchod: zájem o vydělávání peněz, zisky, obchodní příležitosti;
Estetika: zájem o stylovost, módu a vzhled.
+
Estetika: zájem o stylovost, módu a vzhled;
 
Poznání: touha využívat data při rozhodování a řešení problémů.
 
Poznání: touha využívat data při rozhodování a řešení problémů.
 +
 
U jednotlivých oblastí hodnot je posouzeno zda jde o „hnací motor“ posuzované osoby a z profilu hodnotových oblastí dále tří parametry:
 
U jednotlivých oblastí hodnot je posouzeno zda jde o „hnací motor“ posuzované osoby a z profilu hodnotových oblastí dále tří parametry:
1. Soulad s organizací a týmem.
+
1. Soulad s organizací a týmem,
2. Nevědomé předsudky.
+
2. Nevědomé předsudky,
 
3. Prostředí, které by uchazeč vytvářel v roli vůdce.
 
3. Prostředí, které by uchazeč vytvářel v roli vůdce.
 +
 
Každá škála pokrývá 5 tematických oblastí:
 
Každá škála pokrývá 5 tematických oblastí:
1. Životní styl.
+
1. Životní styl,
2. Přesvědčení.
+
2. Přesvědčení,
3. Profesní preference
+
3. Profesní preference,
4. Averze
+
4. Averze,
5. Preferovní spolupracovníci
+
5. Preferovní spolupracovníci.
 +
 
 
Inventář obsahuje 200 položek, které jsou hodnoceny jako dichotomické.  
 
Inventář obsahuje 200 položek, které jsou hodnoceny jako dichotomické.  
 
|-  
 
|-  

Verze z 11. 4. 2022, 09:02


Základní informace
Název metody (lokální): Inventář motivů, hodnot a preferencí
Zkratka metody (lokální): MVPI
Autoři adaptace lokalizace: Robert Hogan a Joyce Hogan
Lokální vydavatel/ distributor metody: Assessment Systems International
Rok vydání aktuální verze metody: 2010
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Motives, Values, Preferences Inventory
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): MVPI
Původní autoři metody: Robert Hogan a Joyce Hogan
Rok vydání původní metody: 1987
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: MVPI odhaluje hodnoty, cíle a zájmy člověka. Výsledky popisují jaký typ práce, pracovní profese či pozice bude člověka pravděpodobně nejvíce motivovat. Informace rovněž slouží k posouzení míry konzistence mezi hodnotami uchazeče/zaměstnance a organizace. Zároveň mohou sloužit k identifikaci pravděpodobnosti kompatibility a konfliktů mezi členy týmu.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
X Hodnoty a motivace
X Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Inventář sleduje 10 hodnotových škál: Uznání: touha být známý, uznávaný a viditelný; Moc: touha po výzvě, soutěžení, úspěchu; Hédonismus: touha po zábavě, vzrušení, rozmarnosti a potěšení; Péče: touha být prospěšný ostatním lidem, zdokonalovat společnost a pomáhat lidem v nouzi; Sociální kontakt: touha po častém a rozmanitém sociálním kontaktu; Tradice: starost o etiku, rodinné hodnoty a oddanost povinnostem; Bezpečí: touha po struktuře, pořádku a předvídatelnosti život; Obchod: zájem o vydělávání peněz, zisky, obchodní příležitosti; Estetika: zájem o stylovost, módu a vzhled; Poznání: touha využívat data při rozhodování a řešení problémů.

U jednotlivých oblastí hodnot je posouzeno zda jde o „hnací motor“ posuzované osoby a z profilu hodnotových oblastí dále tří parametry: 1. Soulad s organizací a týmem, 2. Nevědomé předsudky, 3. Prostředí, které by uchazeč vytvářel v roli vůdce.

Každá škála pokrývá 5 tematických oblastí: 1. Životní styl, 2. Přesvědčení, 3. Profesní preference, 4. Averze, 5. Preferovní spolupracovníci.

Inventář obsahuje 200 položek, které jsou hodnoceny jako dichotomické.


Forma administrace: O Tužka - papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Administrace probíhá online na základě zaslaného odkazu. 30 -35 minut.
Vyhodnocení: Probíhá online bezprostředně po administraci.
Interpretace: Probíhá online bezprostředně po administraci.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: MVPI má několik typů výstupních zpráv, které jsou připraveny distributorem obvykle do 24 hodin po administraci. K některým zprávám je doporučena zpětná vazba vyškoleným profesionálem (cca 30 minut příprava 30 minut podání zpětné vazby).

Normy:

Celkový rozsah souboru pro české normy, N = 1052. Del rodu, muži N = 774, ženy N = 489. Věk: 15-24 let – 55, 25-29 let – 256, 30-44 let – 579, 45-59 let – 104, 60 let+ – 1, Neuvedeno – 269. Dle profese: zákonodárci, vyšší úředníci a manažeři – 130, profesionálové -20 0, technici a přidružení odborníci - 331, úředníci - 100, servisní pracovníci a pracovníci obchodu a prodeje trhu - 200, řemeslníci a související pracovníci v obchodu - 48, provozovatelé strojů a zařízení a montážní firmy - 43. Normy vznikly v roce 2009.

Doporučené standardní skóry:

Percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
X Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: https://cz.asystems.as/sluzby-produkty/certifikacni-skoleni-hogan/
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Formou odkazu pro online administraci (přihlašovací jméno a heslo), objednaný typ výstupní zprávy je dodán distributorem objednateli (některé jsou určeny pouze pro certifikované uživatele). 5 druhů zpráv: datová zpráva, grafická zpráva, suitability report (porovnání profilu kandidáta a profilu prac. pozice), kariérový kompas, schopnosti vést a zpráva o hodnotách. Na žádost lze u vydavatele získat uživatelský manuál, doplňující technické informace a aktualizace (normy, studie o validitě), technický (psychometrický) manuál.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Provedeno více než 150 validačních studií. Prediktivní validita vůči celkové pracovní výkonnosti je uváděna pouze v kombinaci s dalšími Hoganovy dotazníky: s HPI je celkový koeficient 0,42 a při použití s HPI i HDS je celkový koeficient 0,54. Důkazy konstruktové validity testu byly získány na základě korelací škál MVPI s jinými osvědčenými psychodiagnostickými metodami a korelací s hodnocením kolegů. Provedeno bylo 8 studií s různými psychometrickým nástroji. Holland´s Self-Directed Search (SDS, N = 167), r = 0,15 až r = 0,51, nejvýraznější je u škály Estetika MVPI a škály Umělecké SDS r = 0,66. Myers−Briggs Type Inventory (MBTI, N = 46 absolventů), r = -0,71 u škály MVPI Sociální kontakt a MBTI EI. Hogan Personality Inventory (HPI, N = 2058 zaměstnanců), 70 možných korelací a pouze u 12 bylo r = 0,3 nebo vyšší, vzorec korelací pravděpodobně odráží velkou velikost vzorku a šíři osobnostních faktorů Big Five pokrytá HPI. Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI, N = 134 uchazečů o zaměstnání policisty), Estetika a Mf (r = 0,30), Sociální kontakt a Hy (r = 0,27), Hédonismus a Ma (r = 0,32), Hedonismus a K ( r= -0,34), Moc, Poznání a Ma (r = 0,33 a r = 0,41), Poznání a a Sc, Pt (r = 0,29 a r = 0,28 ), Tradice a L ( r = 0,31 ). Hogan Development Survey (HDS, N = 140 zaměstnanců prodeje a marketingu), Moc a IMA ( r = 0,37 ), SKE ( r = 0,32 ), COL ( r = 0,46 ), BOL ( r = 0,68 ), MIS ( r = 0,54 ) CAU ( r = -0,33 ), Poznání a IMA ( r = 0,35 ) COL ( r = 0,58 ), BOL ( r = 0,68 ), MIS ( r = 0,52 ), Bezpečí a CAU ( r = 0,35 ), DUT ( r = 0,37 ), DIL ( r = 0,41 ), IMA ( r = -0,39 ), COL ( r = -0,43 ), Sociální kontakt a COL ( r = 0,46 ), BOL ( r = 0,31 ), MIS ( r = 0,34 ), RES ( r = -0,64 ), EXC ( r = -0,4 6),CAU( r = -0,48 ), Estetika a IMA ( r = 0,33 ), Péče a DUT ( r = 0,38 ), Tradice a DUT ( r = 0, 30 ), Obchod a BOL ( r = 0,50 ). Watson−Glaser Critical Thinking Appraisal (N = 117 uchazečů o práci na železnicích), Estetika ( r = 0,17 ), Poznání ( r = 0,18 ), Bezpečí (r = -0,30 ), Péče ( r= -0,19 ). Industrial Reading Test (n = 83 uchazečů o práci na železnicích), Estetika ( r = 0,18).

     
Reliabilita:

Test-retestová reliabilita MVPI se zjišťovala na základě výsledků testování 50 vysokoškolských studentů posledních ročníků s časovým odstupem 3 měsíců. Hodnoty odhadu test-retestové reliability se pohybovaly v rozmezí od 0,64 (Hédonismus) do 0,88 (Tradice). Průměrná hodnota odhadu činila 0, 77. Odhad koeficientu vnitřní konsistence škál MVPI se realizoval na vzorku 3015 dospělých, většina z kterých se ucházela o práci nebo byla zaměstnána. Hodnoty Cronbachovy alfy pro jednotlivé škály se pohybují v rozmezí 0,70 (Bezpečí) až 0,84 (Estetika). Podrobné údaje zjištěných hodnot reliability, testové statistiky a Cronbachovy alfy jsou uvedeny v příloze č. 3 manuálu MVPI.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Assessment Systems International. (2016). MVPI Fact Sheet.
  2. Assessment Systems International. (2009) Czech Norms.
  3. Feltham, R., & Loan−Clarke, J. (2007). Hogan's Motives, Values, Preferences Inventory (MVPI). The British Psychological Society
  4. Hogan, R. & Hogan, J. (2010) Motives, Values, Preferences Inventory Manual. Tulsa: Hogan Assessment Systems. Dostupné z https://crownedgrace.com/wp-content/uploads/2016/04/Motives-Values-Preferences-Invetory.pdf
  5. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Univerzita Palackého v Olomouci.
  6. Wagnerová, I.(2011) Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada.