Soeweho kostka: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „ {{DISPLAYTITLE: Soeweho kostka}} {| |+ style="text-align: left;" | '''Základní informace''' |- | Název metody (lokální):|| Soeweho kostka |- | Zk…“)
 
Řádek 182: Řádek 182:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učitely byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají: "čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal". SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351)  se skóre ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili.|-  
+
EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učitely byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají: "čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal". SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351)  se skóre ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili.
 +
|-  
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-
 
|-

Verze z 12. 4. 2022, 10:55


Základní informace
Název metody (lokální): Soeweho kostka
Zkratka metody (lokální): -
Autoři adaptace lokalizace: Eva Komárková; Bohumil Vašina
Lokální vydavatel/ distributor metody: Psychodiagnostické a didaktické testy Bratislava, aktuálně není metoda v distribuci
Rok vydání aktuální verze metody: 1973
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Skládací kostka
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): -
Původní autoři metody: Bluemenfeld
Rok vydání původní metody: 1953
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Manipulační test primárně zaměřený na prostorovou představivost a manuální zručnost. Komárková a Vašina (1973) uvádějí, že se metoda osvědčila jako součást testové baterie pro výběr např. montérů nebo zámečníků. Osvědčila se i pro výběr zaměstnanců k přeškolení na práci vyžadující používání jemné motoriky. Metoda má své využití i v profesním poradenství.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: prostorová představivost
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
X Manuální zručnost

Popis metody:

Jde o test, který vyžaduje složení dřevěné kostky s drážkami z 6 destiček. Test lze vyhodnotit kvantitativně, což zahrnuje změření času potřebného ke správnému složení kostky. Potřebný čas ovlivňuje zejména: úroveň performační inteligence, konstrukční schopnosti, prostorová představivost a úroveň zrakové percepce a diferenciace. Kvalitativní analýza dat získaných pozorováním testovaného pak může poskytnou informace např. o některých pracovních vlastnostech jako je flexibilita myšlení při řešení úkolu či frustrační tolerance. Pro kvalitativní hodnocení je k testu přiložen záznamový arch k popisu chování při instruování, systému práce, rychlosti, obratnosti, pěčlivosti, průvodních reakcí a reakcí na výsledek. Při skupinové administraci (nedoporučuje se více než 4-5 participantů) administrátor vše zaznamenává na škálách. Při individuální variantě vše rozepisuje.


Forma administrace: O Tužka - papír
X Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Přibližně 13 minut.
Vyhodnocení: Informace nejsou dostupné.
Interpretace: Informace nejsou dostupné.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Struktuře ani přípravě výstupní zprávy se materiál k metodě nevěnují.

Normy:

Normovací soubory: uchazeči o učební obory (15 let; N = 1153); učni prvního ročníku (16 let, N = 235); učni druhého ročníku (17 let, N = 118); žákyně 9 třídy ZŠ (15 let; N = 101); žáci 9 třídy ZŠ (15 let; N = 100); UCHAZEČI O KONKRÉTNÍ STUDIJNÍ OBORY (15 let): zámečník (N = 355); soustružník (N = 313); frézař (N = 261); elektrikář (N = 224); DOSPĚLÍ ZAMĚSTNANCI: jeřábníci (N = 269); jeřábnice (N = 77); normy odpovídají vydání z roku 1973.

Doporučené standardní skóry:

Steny.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je aktuálně dostupná pouze v archivech univerzitních pracovišť, např: na katedře psychologie FF UPOL a na katedře psychologie PEDF UK.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

EXTERNÍ VALIDITA: byla ověřována na souboru učňů 2. ročníku odborných učilišť (N = 351). Jako externí kritérium posloužilo hodnocení učiteli odborných předmětů a mistry výroby. Pozorovaná korelace s profesním hodnocením učitely byla: r = -0,236. Korelace s profesním hodnocením mistry výroby byla: r = -0,227. Pozn: záporné korelace zde znamenají: "čím kratší byl čas plnění testu, tím lepší hodnocení učeň dostal". SOUBĚŽNÁ VALIDITA: zde byla zjištěna korelace s výsledky obdobně orientovaných testů. Například v případě Loeweho pyramidy výsledky učňů (N = 351) se skóre ze Soeweho kostky korelovaly takto: r = 0,250. K prediktivní ani konstruktové validitě se autoři příručky nevyjádřili.

     
Reliabilita:

Dle Komárkové a Vašiny (1973) bohužel u metod tohoto typu neexistuje vhodný způsob zjištění reliability, ať už jde o split-half reliabilitu nebo o její ověření postupem test-retest. Opakovaná aplikace sice může být užitečná, ale při retestu je testováno díky zácviku něco jiného než při prvním měření. To však dle autorů příručky nevypovídá o nízké přesnosti Soeweho kostky. Spíše to napovídá o možnosti jejího dalšího využití.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Katedra psychologie pedagogické fakulty UK (nedat.). Archiv diagnostických pomůcek. Získáno 15.10 z http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=193.
  2. Komárková, E., & Vašina, B. (1973). Soeweho kostka: příručka pro administraci, interpretaci a vyhodnocení testu. Psychodiagnistické a didaktické testy: Bratislava.
  3. Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.
  4. Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých (Vyd. 4.). Praha: Portál.
  5. Hogrefe (nedat.). Psychodiagnostické metody nakladatelství Hogrefe . Získáno 15. 10 z http://www.testcentrum.cz/testy.