Authentic Leadership Questionnaire: Porovnání verzí
Řádek 41: | Řádek 41: | ||
| || || | | || || | ||
|- | |- | ||
− | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce | + | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce. Cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> | | colspan="3" | <hr> | ||
Řádek 51: | Řádek 51: | ||
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | | || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | ||
|- | |- | ||
− | | || X || Osobnost | + | | || X || Osobnost – rys |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – typ |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – stav |
|- | |- | ||
− | | || O || Osobnost | + | | || O || Osobnost – dynamika |
|- | |- | ||
| || X || Hodnoty a motivace | | || X || Hodnoty a motivace | ||
Řádek 76: | Řádek 76: | ||
|- | |- | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Popis metody: || colspan="2" | | ||
− | ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení (Gardner, Avolio, Luthans, May & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují | + | ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení (Gardner, Avolio, Luthans, May, & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, jež podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením / jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále Likertova typu. |
− | Dotazník ALQ má dvě varianty: | + | Dotazník ALQ má dvě varianty:<br/> |
− | 1) jako sebehodnocení prostřednictvím formuláře Self | + | 1) jako sebehodnocení prostřednictvím formuláře Self,<br/> |
− | 2) jako hodnocení někoho jiného prostřednictvím formuláře Rater (Hodnotitel). | + | 2) jako hodnocení někoho jiného prostřednictvím formuláře Rater (Hodnotitel).<br/><br/> |
V obou variantách jsou použity stejné výroky; rozdíl je pouze v tom, že ve variantě Self (sebehodnotící) se užívá 1. pádu jednotného čísla (respondent hodnotí sebe, jak vnímá sám sebe) a ve variantě Rater se užívá 3. pádu jednotného čísla – respondent hodnotí lídra (nadřízeného). | V obou variantách jsou použity stejné výroky; rozdíl je pouze v tom, že ve variantě Self (sebehodnotící) se užívá 1. pádu jednotného čísla (respondent hodnotí sebe, jak vnímá sám sebe) a ve variantě Rater se užívá 3. pádu jednotného čísla – respondent hodnotí lídra (nadřízeného). | ||
Jako třetí možnost lze použít variantu hodnocení Multi-rater (360) pomocí formulářů Self a Hodnotitel. | Jako třetí možnost lze použít variantu hodnocení Multi-rater (360) pomocí formulářů Self a Hodnotitel. | ||
Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály: | Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály: | ||
− | + | transparentnost, etické/morální, vyvážené zpracování, sebeuvědomění. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. | + | Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Přitom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru. |
Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami. | Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami. | ||
Řádek 96: | Řádek 93: | ||
Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje. | Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje. | ||
− | Sebeuvědomění měří lídrovu znalost | + | Sebeuvědomění měří lídrovu znalost svých vlastních silných a slabých stránek, omezení a toho, jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím. |
Jednotlivé položky dotazníku (varianta Self-sebehodnocení respondenta): | Jednotlivé položky dotazníku (varianta Self-sebehodnocení respondenta): | ||
− | 1. Říkám přesně to, co si myslím | + | 1. Říkám přesně to, co si myslím.<br/> |
− | 2. Přiznám, pokud se stala chyba | + | 2. Přiznám, pokud se stala chyba.<br/> |
− | 3. Povzbuzuji ostatní, aby otevřeně vyjádřili svůj názor | + | 3. Povzbuzuji ostatní, aby otevřeně vyjádřili svůj názor.<br/> |
− | 4. Říkám nepříjemnou pravdu přímo do očí | + | 4. Říkám nepříjemnou pravdu přímo do očí. <br/> |
− | 5. Otevřeně vyjadřuji přesně to, co cítím | + | 5. Otevřeně vyjadřuji přesně to, co cítím. <br/> |
− | 6. Mé činy jsou v souladu s mým přesvědčením. | + | 6. Mé činy jsou v souladu s mým přesvědčením. <br/> |
− | 7. Rozhoduji se na základě | + | 7. Rozhoduji se na základě svých klíčových hodnot. <br/> |
− | 8. Žádám od ostatních, aby zastávali názory v souladu se svými klíčovými hodnotami | + | 8. Žádám od ostatních, aby zastávali názory v souladu se svými klíčovými hodnotami. <br/> |
− | 9. Složité rozhodnutí přijímám na základě vysokých standardů etického chování | + | 9. Složité rozhodnutí přijímám na základě vysokých standardů etického chování. <br/> |
− | 10. Vítám názory, které mohou být v rozporu s mým vlastním přesvědčením. | + | 10. Vítám názory, které mohou být v rozporu s mým vlastním přesvědčením.<br/> |
− | 11. Předtím, než se rozhodnu, zanalyzuju relevantní fakta | + | 11. Předtím, než se rozhodnu, zanalyzuju relevantní fakta.<br/> |
− | 12. Předtím než vyvodím závěry, si důkladně poslechnu všechny názory. | + | 12. Předtím, než vyvodím závěry, si důkladně poslechnu všechny názory.<br/> |
− | 13. Vyhledávám zpětnou vazbu, abych mohl zlepšit kvalitu interakce s ostatními. | + | 13. Vyhledávám zpětnou vazbu, abych mohl zlepšit kvalitu interakce s ostatními. <br/> |
− | 14. Umím přesně popsat, jak jiní vidí moje schopnosti. | + | 14. Umím přesně popsat, jak jiní vidí moje schopnosti. <br/> |
− | 15. Vím, kdy nastal čas přehodnotit | + | 15. Vím, kdy nastal čas přehodnotit své názory na důležité otázky. <br/> |
− | 16. Dávám najevo, že rozumím, jak konkrétní činy ovlivňují ostatní. | + | 16. Dávám najevo, že rozumím, jak konkrétní činy ovlivňují ostatní. <br/> |
Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál: | Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál: | ||
− | Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5; | + | Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5;<br/> |
− | Morální/etické: 6, 7, 8, 9; | + | Morální/etické: 6, 7, 8, 9;<br/> |
− | Vyvážené zpracování: 10, 11, 12; | + | Vyvážené zpracování: 10, 11, 12;<br/> |
− | Sebeuvědomění: 13, 14, 15, 16. | + | Sebeuvědomění: 13, 14, 15, 16.<br/> |
Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu: | Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu: | ||
− | vůbec ne | + | vůbec ne – jednou za čas – někdy – dost často – často, pokud ne vždy. <br/> |
− | Odpovědi (stupně) jsou bodovány od 0 do 4 bodů, kdy odpověď | + | Odpovědi (stupně) jsou bodovány od 0 do 4 bodů, kdy odpověď „často, pokud ne vždy“ znamená 4 body a „odpověď vůbec ne“ 0 bodů; dotazník nemá inverzní položky. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
|- | |- | ||
− | | Forma administrace: || X || Tužka - papír | + | | Forma administrace: || X || Tužka-papír |
|- | |- | ||
| || O || Manuální manipulace | | || O || Manuální manipulace | ||
Řádek 144: | Řádek 141: | ||
| || X || Skupinová | | || X || Skupinová | ||
|- | |- | ||
− | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: | + | | Délka administrace: || colspan="2" | Administrace: 10–15 minut |
Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti: | Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti: | ||
1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením. | 1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením. | ||
− | 2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální | + | 2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skór ALQ. |
− | 3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje | + | 3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ skór více hodnotitelů pro skupinu účastníků. |
− | 4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje | + | 4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ Self Form skór pro skupinu účastníků. |
− | 5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. | + | 5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnoticí formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků. |
|- | |- | ||
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut. | | || colspan="2" | Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze | + | | || colspan="2" | Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze okamžitě. |
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze okamžitě. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || | ||
Řádek 235: | Řádek 232: | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" | | ||
Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire | Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire | ||
+ | |||
Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství. | Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství. | ||
K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém. | K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém. | ||
Řádek 251: | Řádek 249: | ||
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | | style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" | | ||
Validita a reliabilita z původní studie | Validita a reliabilita z původní studie | ||
+ | |||
V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra; | V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra; | ||
MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám a | MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám a |
Verze z 20. 6. 2022, 09:21
Název metody (lokální): | Authentic Leadership Questionnaire |
Zkratka metody (lokální): | ALQ |
Autoři adaptace lokalizace: | Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Mind Garden |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2018 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Authentic Leadership Questionnaire |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | ALQ |
Původní autoři metody: | Bruce J. Avolio, William L. Gardner, Fred O. Walumbwa |
Rok vydání původní metody: | 2007 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
O | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Dotazník ALQ je určen k měření autenticity vedoucího jako klíčové vlastnosti leadera. Je to nástroj, který měří autentické vůdčí chování jednotlivce. Cílem je zkvalitnění práce vedoucího pracovníka i poskytnutí zpětné vazby, kterou může získat skrze hodnocení podřízenými. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
X | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
X | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
X | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
ALQ je dotazník o šestnácti položkách. Vychází ze čtyřsložkového modelu autentického vedení (Gardner, Avolio, Luthans, May, & Walumbwa, 2005), podle kterého se autentičtí vůdci projevují opravdovou touhu porozumět vlastnímu vedení, aby mohli sloužit druhým efektivněji (George, 2003). Na základě modelu Gardnera a Walumbwa (2005) je definováno autentické vedení jako „vzor chování vůdce, který čerpá a podporuje pozitivní psychologické schopnosti a pozitivní etické klima, jež podporuje větší sebeuvědomění, zvnitřněnou morální perspektivu, vyvážené zpracování informací a vztahovou transparentnost na straně vedoucích pracujících se svými podřízenými; podporuje pozitivní sebevědomí k rozvoji“ (2008, s. 94). Dotazník je tedy inventářem, který popisuje tvrzením / jednoduchou větou chování, názory a postoje jednotlivce. Respondent hodnotí tvrzení na škále Likertova typu. Dotazník ALQ má dvě varianty: Jednotlivých 16 položek dotazníku tvoří čtyři škály: transparentnost, etické/morální, vyvážené zpracování, sebeuvědomění. Transparentnost měří, jak se lídr prezentuje ostatním. Vedoucí s transparentností ukazuje velkou míru otevřenosti a prezentuje své autentické já ostatním, sdílí své skutečné myšlenky a pocity. Přitom lídr propaguje autentický vztah, který je selektivním procesem sebeodhalování a rozvíjí vzájemnou důvěru. Etická/morální škála odráží morální standardy a chování lídra. Je to v podstatě forma seberegulace, vedená vnitřními mravními normami a hodnotami, které jsou v rozporu s vnějšími standardy (např. z vlastní sociální skupiny nebo organizace práce). Etické/morální chování ukazuje rozhodování a jednání v souladu se zvnitřenými hodnotami. Vyvážené zpracování: Vedoucí, který objektivně analyzuje všechna relevantní data, než dojde k rozhodnutí, má dobrý smysl pro vyvážené zpracování. Tento vůdce také vyžaduje názory, které zpochybňují vlastní hluboce zastávané pozice. Vedoucí s vyváženým zpracováním zvažuje různé otázky spravedlivě a na základě toho se objektivně rozhoduje. Sebeuvědomění měří lídrovu znalost svých vlastních silných a slabých stránek, omezení a toho, jak se na něj dívají ostatní. Využívá interakce s ostatními i se svým širším okolím. Jednotlivé položky dotazníku (varianta Self-sebehodnocení respondenta): 1. Říkám přesně to, co si myslím. Jednotlivé položky dotazníku, zařazené do 4 škál: Transparentnost: 1, 2, 3, 4, 5; Všechny položky jsou psané ve formě inventáře – tvrzení o sobě oznamovací větou v první osobě (ve variantě Rater/Hodnotitel ve třetí osobě). Respondent u každé položky volí, zda toto tvrzení vystihuje hodnocenou osobu:
vůbec ne – jednou za čas – někdy – dost často – často, pokud ne vždy. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální stanici PC | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 10–15 minut
Online administrace ALQ prostřednictvím systému MindGarden zahrnuje následující možnosti: 1) Zpráva více hodnotitelů. Zahrnuje online hodnocení plus zprávu, která interpretuje a porovnává hodnocení jednotlivce s jeho sebehodnocením. 2) Individuální zpráva. Zahrnuje online sebehodnocení plus zprávu, která interpretuje individuální skór ALQ. 3) Skupinová zpráva: Multi-rater. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ skór více hodnotitelů pro skupinu účastníků. 4) Skupinová zpráva: Vlastní forma. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměrný ALQ Self Form skór pro skupinu účastníků. 5) Skupinová zpráva: Formulář hodnotitele. Vytváří zprávu, která vypočítává a shrnuje průměr. Hodnoticí formulář ALQ hodnotí skupinu účastníků. | |||
Vyhodnocení: V případě online verze bezprostředně po administraci, v případě verze tužka-papír 5 minut. | ||||
Interpretace: U verze tužka-papír s využitím manuálu 20 minut, v případě online verze okamžitě. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: V případě verze tužka-papír není údaj dostupný, v případě online verze okamžitě. | ||||
Normy: |
Celkem 3 normativní skupiny jsou převzaty od Walumbwa (et al. 2008). V prvním vzorku bylo 178 studentů MBA – dospělých dálkových studentů při zaměstnání. Průměrný věk účastníků 26 let (SO = 7,23) s průměrem 3,44 let (S0 = 3,17) s praxí; 56% účastníků byly ženy. Ve druhém vzorku bylo 236 dospělých dálkových studentů s prací na plný úvazek, průměrný věk 24,49 let (SO = 5,92) s průměrem 3,28 let (SO = 2,55), s praxí; 48% byly ženy. Ve třetím vzorku bylo 478 dospělých pracujících z 11 různých amerických nadnárodních společností působících v Keni; přibližně 98% respondentů uvedlo, že jsou Afričani. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Jako hrubý skór se doporučuje průměr bodování jednotlivých položek (0 až 4). | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | X | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Dotazník lze objednat a zakoupit v papírové formě na internetové adrese: https://www.mindgarden.com/69-authenticleadership-questionnaire Soubor PDF ke stažení obsahuje jednu kopii dotazníku ALQ (všechny formuláře), bodovací klíče a povolení reprodukovat/spravovat ALQ až do zakoupeného množství. K dispozici je dotazník i v českém jazyce, manuál jen v anglickém. Manuál je k dispozici za poplatek, zahrnuje podrobnosti o spolehlivosti, platnosti, bodování atd. a kopii formuláře ALQ pouze pro kontrolu. Dále je možné zakoupit individuální či hromadné administrace online. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Validita a reliabilita z původní studie V raných validačních studiích ALQ Walumbwa et al. (2008) zkoumali tři různé modely: JEDNOFAKTOROVÝ MODEL, ve kterém všech 16 položek měřilo jeden vyšší faktor autenticity lídra; MODEL PRVNÍHO FAKTORU, do kterého se načítají všechny měřené položky odpovídající čtyřem škálám a MODEL DRUHÉHO FAKTORU, ve kterém u všech 16 položek měřily jejich příslušné škály, přičemž tyto čtyři škály zahrnovaly vyšší řád autentického faktoru vedení. Druhofaktorový model sedí podstatně lépe než jednofaktorový a prvofaktorový model (viz. reliabilita). Validita v dalších studiích:
Kriteriární validita:
| |
Reliabilita: |
Reliabilita na souboru v USA vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,76 – 0,92. Reliabilita na souboru v Číně vyjádřená Cronbachovou alfa dosahovala hodnot pro čytři škály dotazníku 0,72 – 0,79 (Walumbwa et al., 2008). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Autoři zpřístupňují ALQ za minimální poplatek výzkumníkům, kteří splňují specifické podmínky, tedy pouze pro použití v nekomerčním výzkumu. Licence pro výzkumníky není určena pro poradenství, školení nebo podobné funkce; není pro použití za účelem dosažení zisku nebo pro jiné finanční nebo komerční účely. | |
Zdroje: |
|