Big Five Inventory 2: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 41: Řádek 41:
 
|   ||  ||   
 
|   ||  ||   
 
|-  
 
|-  
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Krátký dotazník měřící osobnostní chatakteristiky postihující všeobecně uznávané charakteristiky pětifaktorového modelu osobnosti (extraverze, přívětivost, svědomitost, negativní emocionalita a otevřenost mysli).
+
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zaměření metody: || colspan="2" | Krátký dotazník měřící osobnostní rysy postihující všeobecně uznávané charakteristiky pětifaktorového modelu osobnosti (extraverze, přívětivost, svědomitost, negativní emocionalita a otevřenost mysli).
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr>  
 
| colspan="3" | <hr>  
Řádek 51: Řádek 51:
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
| || O || Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
 
|-  
 
|-  
| || X || Osobnost - rys
+
| || X || Osobnost rys
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - typ
+
| || O || Osobnost typ
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - stav
+
| || O || Osobnost stav
 
|-  
 
|-  
| || O || Osobnost - dynamika
+
| || O || Osobnost dynamika
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Hodnoty a motivace
 
| || O || Hodnoty a motivace
Řádek 84: Řádek 84:
 
• Svědomitost: organizovanost, produktivita, zodpovědnost
 
• Svědomitost: organizovanost, produktivita, zodpovědnost
  
Negativná emocionalita: úzkost, deprese, emoční nestálost
+
Negativní emocionalita: úzkostnost, depresivita, emoční nestálost
 
                                         
 
                                         
 
• Otevřenost mysli: intelektuální zvídavost, estetické cítění, kreativní představivost
 
• Otevřenost mysli: intelektuální zvídavost, estetické cítění, kreativní představivost
  
Celkem je zahrnuto 60 otázek (12 pro každou škálu, 4 pro každou subškálu)                                                                                                                                      Hodnoty uvedených domén Velké pětky získáme převedením reverzních položek na opačný pól a poté sečtením skóre u položek, které charakteristice příšluší.  
+
Celkem je zahrnuto 60 otázek (12 pro každou škálu, 4 pro každou subškálu)                                                                                                                                      Hodnoty uvedených domén Velké pětky získáme převedením reverzních položek na opačný pól a poté sečtením skóru u položek, které charakteristice přísluší.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
| Forma administrace: || X || Tužka - papír
+
| Forma administrace: || X || Tužka-papír
 
|-  
 
|-  
 
| || O || Manuální manipulace
 
| || O || Manuální manipulace
Řádek 106: Řádek 106:
 
| || X || Skupinová
 
| || X || Skupinová
 
|-
 
|-
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: Cca 10 minut ( Christopher J. Soto and Oliver P. John
+
| Délka administrace: ||  colspan="2" | Administrace: cca 10 minut (Christopher J. Soto a Oliver P. John,
2016 Meeting of SPSP).
+
2016, Meeting of SPSP).
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V anglickém jazyce možné online, jinak manuálně cca 20 minut.  
+
| || colspan="2" | Vyhodnocení: V anglickém jazyce možné on-line, jinak manuálně cca 20 minut.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Interpretace: Cca 15 minut.  
+
| || colspan="2" | Interpretace: cca 15 minut.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut.  
+
| || colspan="2" | Příprava  výstupní zprávy / zpětné vazby: cca 20 minut.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Normy: ||  colspan="2" |  
České normy byly vytvořeny na souboru 1733 respondentů - 42,1 % muži; 57,9 % ženy ve věku od 15 do 26 let s průměrným věkem 20,06 let (SD = 2,53). Studenti středních a vysokých škol. Respondentů ve věku 15 – 18 let bylo v souboru 493 (57,0 % žen, 43,0 % mužů) a 1240 respondentů bylo ve věku 19 – 26 let (58,2 % žen, 41,8 % mužů). Opakovaného měření po uplynutí šesti měsíců se zúčastnilo 85 respondentů průměrný věk 19,53 (SD = 2,94 let, 75,3 % žen a
+
České normy byly vytvořeny na souboru 1733 respondentů: 42,1 % muži; 57,9 % ženy ve věku od 15 do 26 let s průměrným věkem 20,06 let (SD = 2,53); studenti středních a vysokých škol. Respondentů ve věku 15–18 let bylo v souboru 493 (57,0 % žen, 43,0 % mužů) a 1240 respondentů bylo ve věku 19–26 let (58,2 % žen, 41,8 % mužů). Opakovaného měření po uplynutí šesti měsíců se zúčastnilo 85 respondentů, průměrný věk 19,53 (SD = 2,94 let, 75,3 % žen a
 
24,7 % mužů).
 
24,7 % mužů).
 
|-  
 
|-  
Řádek 183: Řádek 183:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Forma dodání metody:|| colspan="2" |  
Metoda je přístupná v článku vydaném v Československé psychologii 2020 (4. vydání). Vyhodnocení je opět veřejně přístupné, tentokrát na internetových stránkách http://www.colby.edu/psych/personality-lab/. Vyhodnotit test bez grafu je možné i z dostupných informací z již zmiňovaného článku. V anglickém jazyce dostupná i online, v české verzy zatím nikoliv.
+
Metoda je přístupná v článku vydaném v ''Československé psychologii 2020'' (4. vydání). Vyhodnocení je opět veřejně přístupné, tentokrát na internetových stránkách http://www.colby.edu/psych/personality-lab/. Vyhodnotit test bez grafu je možné i&nbsp;z&nbsp; dostupných informací z již zmiňovaného článku. V anglickém jazyce dostupná i on-line, v české verzi zatím nikoliv.
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" rowspan="4" | Náklady na metodu: || O || Jednorázové při nákupu metody
Řádek 196: Řádek 196:
 
|-
 
|-
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Validita:|| colspan="2" |  
Důkazy validity BFI-2 přinesla realizovaná CFA. Důkazy a konvergentní a kriteriální validitě zatím chybí.  
+
Důkazy validity BFI-2 přinesla realizovaná CFA. Důkazy o konvergentní a kriteriální validitě zatím chybí.  
 
|-  
 
|-  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
 
| &nbsp; ||&nbsp; ||&nbsp;  
Řádek 211: Řádek 211:
 
|-  
 
|-  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
 
| style="text-align: left; vertical-align: top;" | Zdroje: || colspan="2" |  
# Hřebíčková, M., Jelínek, M., Květon, P.,  Benkovič, A., Botek, M., Sudzina, F.,  Soto, c. J., & John ,O. P. (2020). Big Five Inventory 2 (BFI-2): Hierarchický model s 15 subškálami. Československá psychologie, 64(4),                                                                                                                                             Colby personality Lab (nedat.). Získáno 5. prosince 2020 z: 437-460. http://www.colby.edu/psych/personality-lab/                                                                                                                                         
+
# Hřebíčková, M., Jelínek, M., Květon, P.,  Benkovič, A., Botek, M., Sudzina, F.,  Soto, C. J., & John, O. P. (2020). Big Five Inventory 2 (BFI-2): Hierarchický model s 15 subškálami. ''Československá psychologie, 64''(4), 437–460.                                                                                                                                              ISSN 0009-062X. E-ISSN 1804-6436. Získáno 5. prosince 2020 z: http://www.colby.edu/psych/personality-lab/                                                                                                                                         
# Soto, C. J., & John, O. P. (2017). The next Big Five Inventory (BFI-2): Developing and assessing a hierarchical model with 15 facets to enhance bandwidth, fidelity, and predictive power. Journal of Personality and Social Psychology, 113, 117-143.
+
# Soto, C. J., & John, O. P. (2017). The next Big Five Inventory (BFI-2): Developing and assessing a hierarchical model with 15 facets to enhance bandwidth, fidelity, and predictive power. ''Journal of Personality and Social Psychology, 113''(1), 117–143. https://doi.org/10.1037/pspp0000096
 
|}
 
|}
  
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky - screening]]
+
[[Kategorie:Metody]][[Kategorie:Osobnostní dotazníky screening]]

Verze z 20. 6. 2022, 11:11


Základní informace
Název metody (lokální): Big Five Inventory 2
Zkratka metody (lokální): BFI-2
Autoři adaptace lokalizace: Martina Hřebíčková, Martin Jelínek, Petr Květon, Adam Benkovič, Marek Botek, František Sudzina, Christopher J. Soto, Oliver P. John
Lokální vydavatel/ distributor metody: Volně dostupná, viz použité zdroje
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): The Big Five Inventory – 2
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): BFI-2
Původní autoři metody: Christopher J. Soto, Oliver P. John
Rok vydání původní metody: 2017
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
X Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
X Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Krátký dotazník měřící osobnostní rysy postihující všeobecně uznávané charakteristiky pětifaktorového modelu osobnosti (extraverze, přívětivost, svědomitost, negativní emocionalita a otevřenost mysli).

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Metodu tvoří 15 subškál pro měření pěti obecných dimenzí osobnosti (tedy 3 pro každou dimenzi):

• Extraverze: sociabilita, asertivita, energičnost

• Přívětivost: soucit, uctivost, důvěra

• Svědomitost: organizovanost, produktivita, zodpovědnost

• Negativní emocionalita: úzkostnost, depresivita, emoční nestálost

• Otevřenost mysli: intelektuální zvídavost, estetické cítění, kreativní představivost

Celkem je zahrnuto 60 otázek (12 pro každou škálu, 4 pro každou subškálu) Hodnoty uvedených domén Velké pětky získáme převedením reverzních položek na opačný pól a poté sečtením skóru u položek, které charakteristice přísluší.


Forma administrace: X Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: cca 10 minut (Christopher J. Soto a Oliver P. John,

2016, Meeting of SPSP).

Vyhodnocení: V anglickém jazyce možné on-line, jinak manuálně cca 20 minut.
Interpretace: cca 15 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: cca 20 minut.

Normy:

České normy byly vytvořeny na souboru 1733 respondentů: 42,1 % muži; 57,9 % ženy ve věku od 15 do 26 let s průměrným věkem 20,06 let (SD = 2,53); studenti středních a vysokých škol. Respondentů ve věku 15–18 let bylo v souboru 493 (57,0 % žen, 43,0 % mužů) a 1240 respondentů bylo ve věku 19–26 let (58,2 % žen, 41,8 % mužů). Opakovaného měření po uplynutí šesti měsíců se zúčastnilo 85 respondentů, průměrný věk 19,53 (SD = 2,94 let, 75,3 % žen a 24,7 % mužů).

Doporučené standardní skóry:

Není uvedeno.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): X       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: X       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
X Grafika
O Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: X Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Metoda je přístupná v článku vydaném v Československé psychologii 2020 (4. vydání). Vyhodnocení je opět veřejně přístupné, tentokrát na internetových stránkách http://www.colby.edu/psych/personality-lab/. Vyhodnotit test bez grafu je možné i z  dostupných informací z již zmiňovaného článku. V anglickém jazyce dostupná i on-line, v české verzi zatím nikoliv.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Důkazy validity BFI-2 přinesla realizovaná CFA. Důkazy o konvergentní a kriteriální validitě zatím chybí.

     
Reliabilita:

Škály BFI-2 vykazují uspokojivou míru vnitřní konzistence, která se pohybuje v rozmezí od 0,81 (přívětivost) do 0,89 (negativní emocionalita), průměr 0,85 (pro Cronbachův koeficient alfa). Na úrovni subškál se reliabilita BFI-2 pohybuje v rozmezí od 0,56 (důvěra) do 0,83 (sociabilita, estetické cítění), průměr 0,74. Test-retest realiabilita po 6 měsících byla v rozmezí od 0,81 (P) do 0,90 (E), průměr 0,86. Pro subškály se retestová reliabilita pohybuje od 0,72 (důvěra, zodpovědnost) po 0,88 (estetické cítění), průměr 0,80.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Hřebíčková, M., Jelínek, M., Květon, P., Benkovič, A., Botek, M., Sudzina, F., Soto, C. J., & John, O. P. (2020). Big Five Inventory 2 (BFI-2): Hierarchický model s 15 subškálami. Československá psychologie, 64(4), 437–460. ISSN 0009-062X. E-ISSN 1804-6436. Získáno 5. prosince 2020 z: http://www.colby.edu/psych/personality-lab/
  2. Soto, C. J., & John, O. P. (2017). The next Big Five Inventory (BFI-2): Developing and assessing a hierarchical model with 15 facets to enhance bandwidth, fidelity, and predictive power. Journal of Personality and Social Psychology, 113(1), 117–143. https://doi.org/10.1037/pspp0000096