Corsiho test: Porovnání verzí
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
| Autoři adaptace lokalizace: || Informace není k dispozici | | Autoři adaptace lokalizace: || Informace není k dispozici | ||
|- | |- | ||
− | | Lokální vydavatel / distributor metody: || Assessment Systems International | + | | Lokální vydavatel/distributor metody: || Assessment Systems International |
|- | |- | ||
| Rok vydání aktuální verze metody: || 2017 | | Rok vydání aktuální verze metody: || 2017 |
Verze z 20. 6. 2022, 14:50
Název metody (lokální): | Corsiho test |
Zkratka metody (lokální): | CORSI |
Autoři adaptace lokalizace: | Informace není k dispozici |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Assessment Systems International |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2017 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | BLOCK-TAPPING TEST FORWARDS-BACKWARDS, SUPRA-BLOCK SPAN TEST |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | CORSI |
Původní autoři metody: | D. Schelling |
Rok vydání původní metody: | 1972 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Metoda slouží k diagnostice pracovní paměti, konkrétně vizuální krátkodobé paměti. Zaměřuje se na její kapacitu, rozpětí a schopnost zpracování a ukládání informací. Dále zjišťuje kvalitu implicitního vizuálně-prostorového učení. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: krátkodobá paměť | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test obsahuje tři sady úloh. Na obrazovce se respondentovi zobrazí 9 nepravidelně rozložených bloků (kostek). Ukazatel (kurzor) v podobě ruky postupně poklepává na určitý počet kostek. Úkolem respondenta je následně klepat na kostky buď v uvedeném pořadí, nebo naopak. Po třech položkách se navýší počet kostek o jednu. Test je ukončen, pokud respondent odpoví špatně na tři po sobě jdoucí položky. U respondenta se takto nejprve zjistí hranice krátkodobé paměti, při které dochází k procesu učení. Podle toho je následně předkládáno respondentovi tolik položek, kolik je adekvátní jeho individuální bezprostřední hranici paměti + 1. Test se skládá celkem z 24 položek, které utvářejí osmkrát opakující se sekvenci. Test je ukončen ve chvíli, kdy respondent dokáže reprodukovat cílovou sekvenci. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: 10–15 minut. | |||
Vyhodnocení: Bezprostředně, automaticky. | ||||
Interpretace: Bezprostředně, automaticky. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Informace není dostupná. | ||||
Normy: |
Data reprezentativního souboru respondentů tvoří 567 respondentů (295 žen a 272 mužů) ve věku mezi 16 a 85 lety (průměr = 45,52; SD = 16,84). Sběr dat pochází z let 2011–2015. Soubor je rozdělený dle věku, pohlaví a vzdělání. Podle věku jsou uváděny věkové kohorty vždy po 5 letech od 15 do 85 let a následně 85+. Podle vzdělání jsou určeny tyto skupiny: nedokončené základní vzdělání, dokončená základní docházka, ukončená technická škola nebo odborné vzdělání, absolvování na střední škole s přijímací zkouškou na vysokou školu a vysokoškolské vzdělání. Místo klasické formy norem jsou vypočítány cut-off skóry. Data pro normy byla získána převážně na respondentech v Německu a Rakousku, české normy k dispozici nejsou. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Neuvedeno. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
X | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | X | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Test je k dispozici v počítačové verzi, je součástí VTS. Dodávaný manuál obsahuje popis i veškeré parametry metody. Licence jsou poskytovány časové nebo na počet administrací. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Kriteriální validita byla zjišťována na souboru respondentů s poškozením mozku. Výsledky potvrdily možnost použití metody pro zjišťování vizuálně-prostorové funkce krátkodobé paměti. Konstruktová validita byla zjišťována zvlášť se zaměřením na formu opakování klikání na kostky dle předlohy a opakování klikání na kostky v opačném pořadí. U respondentů bylo měřeno rozpětí mezi první a druhou formou testu. Střední rozpětí paměti vpřed bylo 4,88 (s = 1,13); průměrné rozpětí paměti vzad či naopak bylo 4,75 (SD = 1,39). T-test ukázal, že tento rozdíl není významný (t = 0,662; p = 0,509). Podobné výsledky byly získány pro proměnnou Počet správně reprodukovaných sekvencí: průměr vpřed = 8,50 (SD = 3,17); průměr dozadu = 7,72 (SD = 3,71); t-skór = 1,48, p = 0,141. | |
Reliabilita: |
Reliabilita je popisována jako trvale vysoká, přičemž vnitřní konzistence (Cronbachova alfa) na základě posuzovaného souboru je r = 0,81 pro formu klikání ve směru vpřed a r = 0,7 pro formu klikání pozpátku. Podle jednotlivých forem testu se reliabilita pohybuje v rozmezí od 0,81 až po 0,89. U rozdělení dle vzdělání se uváděná reliabilita pro skupinu 1–3 rovná 0,802 a u skupin 4–5 se rovná hodnotě 0,809. Pro rozdělení dle věku je uváděna vnitřní konzistence 0,809 pro skupinu osob do věku 39 let, 0,751 pro skupinu respondentů ve věku 40–54 a 0,732 pro skupinu od 55 let. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Instalace VTS jako základního software. | |
Zdroje: |
|