Reakční test: Porovnání verzí
Řádek 100: | Řádek 100: | ||
| || colspan="2" | Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci. | | || colspan="2" | Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci. | ||
|- | |- | ||
− | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky bezprostředně po administraci. | + | | || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky, bezprostředně po administraci. |
|- | |- | ||
| colspan="3" | <hr> || || | | colspan="3" | <hr> || || |
Verze z 22. 6. 2022, 08:02
Název metody (lokální): | Reakční test |
Zkratka metody (lokální): | RT |
Autoři adaptace lokalizace: | S. Hoskovcová |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Assessment System Czech Republic |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2020 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Reaction Test |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | RT |
Původní autoři metody: | G. Schuhfried, J. Prieler |
Rok vydání původní metody: | 1996 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | RT sleduje pomocí speciálních forem testu reakční dobu a dobu motorické reakce na zrakové a sluchové podněty. Některé formy testu dovolují i měření pohotovostního rozměru pozornosti, tzv. alertness. Zaměřuje se mimo jiné na diagnostiku pozornosti, posuzování úrovně vigilance a zaměřené pozornosti. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce: pozornost, reakční čas | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test vychází z Dorschovy (1994) definice reakčního času jako doby, která uplyne mezi signálem a začátkem motorické reakce za předpokladu, že testovaný klient odpovídá tak rychle, jak jen je toho schopen (test tedy měří na úrovni milisekund). Test obsahuje formy S1–S4 k měření reakční doby a doby motorické reakce na jednoduché a komplexní optické a akustické podněty. Forma S6 se zaměřuje na měření dynamiky reakční doby po delší dobu v rámci monotónně zadávaných podnětů (vigilance). Formy S7–S8 měří pohotovostní rozměr pozornosti, tzv. alertness (ostražitost), resp. bdělost. Forma testu S1–S4: hlavní proměnné = průměrná reakční doba P-RD (ms) a průměrná doba motorické reakce P-MR (ms); vedlejší proměnné = rozptyl reakční doby, rozptyl doby motorické reakce. Forma testu S6: hlavní proměnná = průměrná reakční doba P-RD (ms); vedlejší proměnná = rozptyl reakční doby. Formy testu S7–S8: hlavní proměnné = rozdíl průměrné reakční doby bez varovného podnětu a s ním (ms) a rozdíl průměrné doby motorické reakce bez varovného podnětu a s ním (ms); vedlejší proměnné = průměrná reakční doba s varovným podnětem (ms) a průměrná reakční doba bez varovného podnětu, průměrná doba motorické reakce s varovným podnětem a bez varovného podnětu. | |||
Forma administrace: | O | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Podle formy testu od 5 do 10 minut (včetně fáze instrukce a zácviku). Pro formy testu S1–S2 jsou to 4 minuty, S3–S4 zaberou 6 minut a S6 10 minut. | |||
Vyhodnocení: Automaticky, bezprostředně po administraci. | ||||
Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky, bezprostředně po administraci. | ||||
Normy: |
Pro všechny formy RT existují normy založené na vzorcích z rakouské populace o velikosti N = 75 až N = 855, jsou rozdělené podle věku, rodu a stupně vzdělání. Pro některé formy existují také speciální normy: normy pro žáky a normy pro osoby s problematickým chováním v dopravě. S1 normy: na vzorku N = 139, rozdělení podle věku 16–20 let a nad 50 let, pro žáky na vzorku N = 137 rozmezí 5–12 let. S2 normy: N = 157, rozmezí 16–40 let a nad 40 let, normy dle věku, pro žáky N = 134, rozmezí 5–12 let. S3 normy: N = 855, normy jsou stanovené pro rod i věk, pro žáky normy jen orientační v rozmezí 6–11 let. S4 normy: N = 80, podle věku (nelze dohledat rozmezí). S6 normy: N = 105, podle věku (nelze dohledat rozmezí). S7 normy: N = 75, podle věku (nelze dohledat rozmezí). S8 normy: N = 110, podle věku (nelze dohledat rozmezí). | |||
Doporučené standardní skóry: |
Percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
RT je součástí Vienna Test System (VTS), který tvoří základní operační prostředí s RT vloženým jako modulem. Jde o SW, který vyžaduje i specifické periferní HW k zaznamenání odpovědí (odpověďový panel). K SW jsou poskytovány licence na počet administrací nebo časové licence. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Obsahová validita byla hodnocena ve vztahu k Ravenovým progresivním maticím, dle očekávání byly korelace vyšší s motorickou reakcí a nižší s reakční dobou. Kriteriální validita byla posouzena v rámci dopravní psychologie. Zjištěna byla korelace 0,38 se standardizovaným testem řízení a prokázaná byla korelace s frekvencí nehod při řízení. Další údaje o validitě RT jsou zahrnuty pouze do celkových hodnot Expert System Traffic (specifická sestava metod VTS určená pro dopravní psychologii). | |
Reliabilita: |
Reliabilita (Cronbachova alfa) se pro reakční dobu pohybuje mezi r = 0,83 až r = 0,98. U doby motorické reakce mezi r = 0,84 a r = 0,95. Test-retest reliabilita pro S3 r = 0,79. S1 reliabilita: reakční doba r = 0,961, motorická reakce r = 0,983 na N = 139. S2 reliabilita: reakční doba r = 0,977, motorická reakce r = 0,988 na N = 157. S3 reliabilita: reakční doba r = 0,937, motorická reakce r = 0,979 na N = 567. S4 reliabilita: reakční doba r = 0,900, motorická reakce r = 0,966 na N = 80. S6 reliabilita: reakční doba r = 0,980 na N = 105. S7 reliabilita: reakční doba r = 0,965/0,923, motorická reakce r = 0,964/0,974 na N = 75. S8 reliabilita: reakční doba r = 0,959/0,935, motorická reakce r = 0,975/0,980 na N = 110. Forma testu S7 a S8 reliabilita je vypočítána pro reakční dobu a motorickou reakci odděleně pro prezentaci s varovným podnětem a bez něj. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Reakční test je pouze jedním z mnoha testů (metod), které jsou součástí komplexního celku Vienna Test System. Do základního programu VTS je RT doplňován jako jednotlivý modul na žádost klienta kupujícího danou metodu. | |
Zdroje: |
|