Reakční test: Porovnání verzí

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Řádek 100: Řádek 100:
 
| || colspan="2" | Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci.  
 
| || colspan="2" | Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci.  
 
|-  
 
|-  
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky bezprostředně po administraci.  
+
| || colspan="2" | Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky, bezprostředně po administraci.  
 
|-  
 
|-  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  
 
| colspan="3" | <hr> || ||  

Verze z 22. 6. 2022, 08:02


Základní informace
Název metody (lokální): Reakční test
Zkratka metody (lokální): RT
Autoři adaptace lokalizace: S. Hoskovcová
Lokální vydavatel/ distributor metody: Assessment System Czech Republic
Rok vydání aktuální verze metody: 2020
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Reaction Test
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): RT
Původní autoři metody: G. Schuhfried, J. Prieler
Rok vydání původní metody: 1996
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
O Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: RT sleduje pomocí speciálních forem testu reakční dobu a dobu motorické reakce na zrakové a sluchové podněty. Některé formy testu dovolují i měření pohotovostního rozměru pozornosti, tzv. alertness. Zaměřuje se mimo jiné na diagnostiku pozornosti, posuzování úrovně vigilance a zaměřené pozornosti.

Psychologická doména: O GMA
O Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: pozornost, reakční čas
O Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
O Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Test vychází z Dorschovy (1994) definice reakčního času jako doby, která uplyne mezi signálem a začátkem motorické reakce za předpokladu, že testovaný klient odpovídá tak rychle, jak jen je toho schopen (test tedy měří na úrovni milisekund). Test obsahuje formy S1–S4 k měření reakční doby a doby motorické reakce na jednoduché a komplexní optické a akustické podněty. Forma S6 se zaměřuje na měření dynamiky reakční doby po delší dobu v rámci monotónně zadávaných podnětů (vigilance). Formy S7–S8 měří pohotovostní rozměr pozornosti, tzv. alertness (ostražitost), resp. bdělost. Forma testu S1–S4: hlavní proměnné = průměrná reakční doba P-RD (ms) a průměrná doba motorické reakce P-MR (ms); vedlejší proměnné = rozptyl reakční doby, rozptyl doby motorické reakce. Forma testu S6: hlavní proměnná = průměrná reakční doba P-RD (ms); vedlejší proměnná = rozptyl reakční doby. Formy testu S7–S8: hlavní proměnné = rozdíl průměrné reakční doby bez varovného podnětu a s ním (ms) a rozdíl průměrné doby motorické reakce bez varovného podnětu a s ním (ms); vedlejší proměnné = průměrná reakční doba s varovným podnětem (ms) a průměrná reakční doba bez varovného podnětu, průměrná doba motorické reakce s varovným podnětem a bez varovného podnětu.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
X Na lokální PC stanici
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
X Skupinová
Délka administrace: Administrace: Podle formy testu od 5 do 10 minut (včetně fáze instrukce a zácviku). Pro formy testu S1–S2 jsou to 4 minuty, S3–S4 zaberou 6 minut a S6 10 minut.
Vyhodnocení: Automaticky, bezprostředně po administraci.
Interpretace: Automaticky, bezprostředně po administraci.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Automaticky, bezprostředně po administraci.

Normy:

Pro všechny formy RT existují normy založené na vzorcích z rakouské populace o velikosti N = 75 až N = 855, jsou rozdělené podle věku, rodu a stupně vzdělání. Pro některé formy existují také speciální normy: normy pro žáky a normy pro osoby s problematickým chováním v dopravě. S1 normy: na vzorku N = 139, rozdělení podle věku 16–20 let a nad 50 let, pro žáky na vzorku N = 137 rozmezí 5–12 let. S2 normy: N = 157, rozmezí 16–40 let a nad 40 let, normy dle věku, pro žáky N = 134, rozmezí 5–12 let. S3 normy: N = 855, normy jsou stanovené pro rod i věk, pro žáky normy jen orientační v rozmezí 6–11 let. S4 normy: N = 80, podle věku (nelze dohledat rozmezí). S6 normy: N = 105, podle věku (nelze dohledat rozmezí). S7 normy: N = 75, podle věku (nelze dohledat rozmezí). S8 normy: N = 110, podle věku (nelze dohledat rozmezí).

Doporučené standardní skóry:

Percentily.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
X B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
O Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
X Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
X Základní textové interpretace      
O Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

RT je součástí Vienna Test System (VTS), který tvoří základní operační prostředí s RT vloženým jako modulem. Jde o SW, který vyžaduje i specifické periferní HW k zaznamenání odpovědí (odpověďový panel). K SW jsou poskytovány licence na počet administrací nebo časové licence.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Obsahová validita byla hodnocena ve vztahu k Ravenovým progresivním maticím, dle očekávání byly korelace vyšší s motorickou reakcí a nižší s reakční dobou. Kriteriální validita byla posouzena v rámci dopravní psychologie. Zjištěna byla korelace 0,38 se standardizovaným testem řízení a prokázaná byla korelace s frekvencí nehod při řízení. Další údaje o validitě RT jsou zahrnuty pouze do celkových hodnot Expert System Traffic (specifická sestava metod VTS určená pro dopravní psychologii).

     
Reliabilita:

Reliabilita (Cronbachova alfa) se pro reakční dobu pohybuje mezi r = 0,83 až r = 0,98. U doby motorické reakce mezi r = 0,84 a r = 0,95. Test-retest reliabilita pro S3 r = 0,79. S1 reliabilita: reakční doba r = 0,961, motorická reakce r = 0,983 na N = 139. S2 reliabilita: reakční doba r = 0,977, motorická reakce r = 0,988 na N = 157. S3 reliabilita: reakční doba r = 0,937, motorická reakce r = 0,979 na N = 567. S4 reliabilita: reakční doba r = 0,900, motorická reakce r = 0,966 na N = 80. S6 reliabilita: reakční doba r = 0,980 na N = 105. S7 reliabilita: reakční doba r = 0,965/0,923, motorická reakce r = 0,964/0,974 na N = 75. S8 reliabilita: reakční doba r = 0,959/0,935, motorická reakce r = 0,975/0,980 na N = 110. Forma testu S7 a S8 reliabilita je vypočítána pro reakční dobu a motorickou reakci odděleně pro prezentaci s varovným podnětem a bez něj.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Reakční test je pouze jedním z mnoha testů (metod), které jsou součástí komplexního celku Vienna Test System. Do základního programu VTS je RT doplňován jako jednotlivý modul na žádost klienta kupujícího danou metodu.


Zdroje:
  1. Seitl, M. (2016). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Prieler, J. (2011). Manuál: Reakční test. Schuhfried.
  3. Manual: Reaction test. (2020). Schuhfried.