Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností
Zkratka metody (lokální): WJ IV COG
Autoři adaptace lokalizace: Anton Furman, Lenka Krejčová, Jiří Laciga, Tomáš Urbánek, Monika Víchová
Lokální vydavatel/ distributor metody: Propsyco, s.r.o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2019
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): Woodcock-Johnson IV Psycho-Educational Battery
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): WJ IV COG
Původní autoři metody: Fredrick A. Schrank, Kevin S. McGrew, Nancy Matherová
Rok vydání původní metody: 2014
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
X Dopravní psychologie
X Forenzní psychologie
X Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Test kognitivních schopností, Test mluveného jazyka a Test školních dovedností společně tvoří komplexní systém pro měření obecné inteligence (g), jednotlivých kognitivních schopností, mluveného jazyka a školních dovedností, napříč širokým věkovým spektrem. Test byl vyvinut v souladu s CHC teorií.

Psychologická doména: X GMA
X Struktura inteligence
O Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: .....
O Osobnost - rys
O Osobnost - typ
O Osobnost - stav
O Osobnost - dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Teoretickým základem metody je model inteligence CHC. Základní baterie a rozšiřující baterie obsahují dohromady 18 subtestů ve dvou testových knihách: standardní baterii (subtesty 1—10) a rozšířenou baterii (subtesty 11—18). Standardní baterie měří 3 kompozity obecné inteligence - obecnou intelektovou schopnost (GIA), stručnou intelektovou schopnost (BIA) a fluidní-krystalickou inteligenci (Gf-Gc kompozita). Dále 3 široké schopnosti CHC teorie (porozumění, fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť) a jeden klinický cluster (kognitivní efektivnost). Rozšiřující baterie obsahuje dále 4 široké schopnosti CHC teorie (kognitivní rychlost zpracování, zpracování sluchových a zrakových informací, vybavení z dlouhodobé paměti), 2 rozšiřující verze širokých schopností CHC teorie (fluidní uvažování, krátkodobá pracovní paměť), 3 úzké schopnosti CHC teorie (rychlost zpracování, kvantitativní uvažování, číselné dovednosti), rozšířenou verzi kognitivní efektivnosti a 6 školních schopností.


Forma administrace: X Tužka - papír
O Manuální manipulace
O Na lokální stanici PC
O On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: Stand. verze (prvních deset testů): 75-90 min, stand. plus rozšíř.: 150 - 180 min, zkrácená verze (prvních sedm testů): 45-60 min.
Vyhodnocení: 20 minut.
Interpretace: 20 minut.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: 20 minut.

Normy:

Složení normového souboru bylo naplánováno tak, aby byly určité věkové skupiny (děti a adolescenti) nadreprezentovány tak, aby bylo možné přesněji odhadnout jejich statistické charakteristiky. Nejde tedy o reprezentativní výběr z české populace, ale jsou v něm zastoupeny všechny důležité věkové skupiny (17 kategorií, 2 - 80 let), skupiny podle vzdělání rodičů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí) a vzdělání respondentů (ZŠ nebo vyučení, maturita, VŠ, chybí). Zastoupení mužů a žen v jednotlivých věkových skupinách je přibližně rovnoměrné. Rozsah souboru N = 936, muži: 479, ženy: 457. Věk 2,0-2: 24, 3,0-4: 44, 5,0-6: 64, 7,0-8: 57, 9,0-10: 48, 11,0-12: 62, 13,0-14: 60, 15,0-16: 61, 17,0-18: 64, 19,0-20: 60, 21,0-25: 42, 26,0-30: 46, 31,0-40: 93, 41,0-50: 90, 51,0-60: 60, 61,0-70: 42, 71,0-80: 19.

Doporučené standardní skóry:

Věkový ekvivalent, standardní skóre, percentily, index relativní výkonnosti.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
O A
O B
X C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: O Ano
X Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: X Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
X Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
O Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Dvě sady testů k administraci na stojáncích (Standardní/Rozšířená baterie), záznamový sešit (40 kusů), pracovní sešit (40 kusů), vyhodnocovací šablony, příručku pro examinátora, tašku. Soubor zvukových nahrávek dostupný ke stažení. Technický manuál je dostupný k volnému stažení v pdf.

Náklady na metodu: X Jednorázové při nákupu metody
X Opakované při nákupu fyzického materiálu
O Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Důkazy o obsahové validitě byly v originální verzi založeny na zevrubném popisu CHC teorie; použití více různých testů k měření každé z širokých domén schopností CHC; využití Raschova modelu k zajištění toho, že každý test představuje jednodimenzionální škálu měřicí jedinou úzkou schopnost; zahrnutí položek v rozpětí pokrývajícím zpracování na nízké úrovni až k vysokofunkčnímu myšlení a usuzování; přizvání panelu expertů ke zhodnocení obsahu testu; a práci recenzentů, jejichž úkolem bylo identifikovat položky, které byly potenciálně zkreslené v neprospěch žen, postižených osob a kulturních či jazykových menšin. Empirické posouzení obsahové validity bylo postaveno na multidimenzionálním škálování.

Posouzení validity české adaptace testu WJ IV bylo provedeno pomocí analýzy hlavních komponent (PCA, s kolmou rotací varimax), shlukové analýzy (hierarchic¬kého shlukování) a multidimenzionálního škálování. Výpočty byly realizovány v programovacím jazyku R (R Core Team, 2019). Pro účely těchto analýz byl výzkumný soubor rozdělen na 4 podskupiny, a to jednak dle teoretických kritérií, vycházejících z údajů uvedených v původním technickém manuálu, a jednak s ohledem na to, aby počet osob v každé podskupině umožňoval provedení výše zmíněných analýz. Tímto způsobem vznikly věkové skupiny od 0 do 6,5 let (tj. cca do doby, než se děti naučí číst), od 6,5 do 18 let (nezletilí), od 18 do 55 let (dospělí) a od 55 let výše (po inspekci „růstu“).

Test WJ IV COG byl administrován vybraným klinickým skupinám k rozšíření údajů o validitě také na vzorku lidí s konkrétními klinickými obtížemi (úzkost, deprese a schizofrenie). Sběr dat proběhl v psychiatrických nemocnicích a léčebnách v České republice, ale také mimo klinická zařízení. Po konzultaci s klinickým psychologem/psychiatrem byli zahrnuti respondenti s kýženou klinickou diagnózou klasifikovanou podle MKN-10, kteří se přihlásili k účasti na výzkumu dobrovolně.

Důkazy o externí validitě zahrnují souběžnou validitu WJ IV s jinými bateriemi k měření inteligence. Vztah originální verze WJ IV COG k jiným nástrojům měření inteligence byl prověřován v pěti studiích, které se zaměřovaly na následující nástroje: Wechslerova inteligenční škála pro děti, 4. vydání (WISC-IV) (Wechsler, 2003), Wechslerova inteligenční škála pro dospělé, 4. vydání (WAIS-IV) (Wechsler, 2008), Wechslerova škála inteligence pro předškolní a školní děti, 3. vydání (WPPSI-III) (Wechsler, 2002), Kaufmanova baterie pro vyšetření dětí, 2. vydání (KABC-II) (Kaufman a Kaufman, 2004a), Inteligenční škála Stanford-Binet, 5. vydání (SB-5) (Roid, 2003a) a Škála diferenciálních schopností, 2. vydání (DAS-II) (Elliott, 2007). V českém prostředí nebyla obdobná souběžná validizace zatím provedena.

     
Reliabilita:

Statistiky reliability byly vypočteny pro všechny testy z baterie WJ IV, a to ve všech věkových skupinách, v nichž má být test používán. Výpočty reliability zahrnovaly všechna data ze standardizačního vzorku ze všech věkových kohort. Reliabilita ve smyslu vnitřní konzistence pro všechny testy bez rychlostní složky a subtestů s dichotomicky skórovanými položkami byla vypočtena přístupem split-half. Vzniklé koeficienty byly následně korigovány vzhledem k finální délce testu podle Spearman-Brownova vzorce. Pro testy s vícebodovým skórováním byla reliabilita odvozena z informací poskytnutých Raschovým modelem. Příloha technického manuálu uvádí koeficienty reliability a standardní chyby měření (SEM) pro všechny testy WJ IV ve všech 15 věkových kohortách. Tabulky zahrnují také průměry W škál a směrodatné odchylky všech testů. Z přehledu mediánů je zřejmé, že všech 18 reportovaných mediánů je vyšších než 0,90. U všech rychlostních testů byla provedena testová-retestová studie. Respondentům ve třech různých věkových skupinách byla administrována standardizační verze testů s rychlostní složkou, následovaná administrací té stejné formy po uplynutí jednoho dne. Interval opakovaného testování byl záměrně co nejvíce zkrácen, aby minimalizoval možnosti změn v testových skórech podmíněné změnami momentálního stavu respondenta či úrovně jeho latentního rysu.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2014). Technical Manual. Woodcock-Johnson IV. Rolling Meadows, IL: Riverside.
  2. McGrew, K. S., LaForte, E. M., & Schrank, F. A. (2019). Technický manuál. Woodcock-Johnson IV. Propsyco.
  3. Burešová, J. (2016). Seznámení s testem kognitivních schopností Woodcock - Johnson International Edition. Masarykova univerzita: Brno. Získáno 1.12.2020 z https://is.muni.cz/el/1421/podzim2016/PSB_05/03_Seznameni_s_WJIE.pdf