Test pozornosti d2-R
Název metody (lokální): | Test pozornosti d2-R |
Zkratka metody (lokální): | d2-R |
Autoři adaptace lokalizace: | Simona Hoskovcová, Dana Černochová |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2014 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Test d2 Aufmerksamkeits – Belastung – Test (resp. The d2 Test of attention) |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | Test d2 |
Původní autoři metody: | R. Brickenkamp, D. Liepmann, L. Schmidt-Atzert |
Rok vydání původní metody: | 1962 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
X | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
X | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Test d2-R představuje standardizovanou inovaci tzv. zaškrtávacích testů. Test pozornosti d2-R představuje metodu k měření pozornosti, především pak ve smyslu pozornosti selektivní. Test dále měří tempo a pečlivost pracovního výkonu při rozlišování podobných vizuálních podnětů (při diskriminaci detailů). | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: pozornost, koncentrace pozornosti, tempo | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
O | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
Test se skládá z jednoho listu, na kterém je celkem 798 znaků. Každý znak se skládá z písmen d nebo p a jedné až čtyř čárek. Celkem se vyskytuje 13 různých znaků, ze kterých tři (d se dvěma čárkami) představují relevantní znaky. Úkol spočívá v zaškrtnutí všech relevantních znaků (d se 2 čárkami) v testu. Znaky jsou uspořádané do 14 řádků po 57 znacích. Test se skládá ze tří různých řádků, které se opakují (řádek 1–3 = 4–6 atd). Každý blok skládající se ze tří řádků má 171 znaků. Z nich je 94 distraktorů a 77 relevantních znaků. Při plném a bezchybném zpracování by proband mohl zaškrtnout celkem 359 znaků. Test lze vyhodnotit na 6 škálách: výkon soustředění (VS), počet zpracovaných relevantních znaků (PRZ), přesnost při zpracování testu (Ch%), chyba způsobená opomenutím (Ch1), chyba způsobená záměnou (Ch2), záměna písmene (ZP), způsob práce při testu. Na základě těchto škál dopočítáváme finální skór. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
X | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Průvodní instrukce k vyplnění zácvičných řádků trvá přibližně 5 minut. Následné vyplňování testu zabere 4 minuty a 40 sekund. Na zpracování každého řádku má proband 20 sekund. Celková doba administrace by se pak měla pohybovat okolo necelých 10 minut. | |||
Vyhodnocení: Málo zběhlý vyhodnocovatel potřebuje v průměru 5 minut a 31 sekund na vyhodnocení. U původního testu se jednalo v průměru o 9 minut a 1 sekundu. | ||||
Interpretace: Cca 10 minut. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 20 minut ve verzi tužka-papír. V HTS5 okamžitě. | ||||
Normy: |
Nová standardizace proběhla od konce roku 2007 do léta 2008. Základem českých norem jsou výsledky souboru 4024 osob. Věkové rozložení populace bylo následovné: děti 9–10 let (N = 530), 11–12 let (N = 609), 13–14 let (N = 681), 15–16 let (N = 500), následovali lidé ve věku 17–19 let (N = 728), 20–39 let (N = 708), 40–60 let (N= 268). Přičemž poměr pohlaví je vyvážený, mužů je 50,7 % a žen 49,4 %. V rámci výkonu nebyly zjištěny signifikantní rozdíly mezi pohlavími. Signifikantní rozdíly mezi pohlavími se neprojevily ani ve VS, PRZ nebo Ch % (dvoustranný T-test). Do spodní věkové kategorie spadají žáci základních škol, následně se jedná především o studenty gymnázií. Osoby, které již nenavštěvují vzdělávací instituce – 69 % zúčastněných dokončilo středoškolské vzdělání. Vzdělání s maturitou uvedlo 24 %, základní vzdělání pouze 6 %. Normy jsou vytvořeny pro věkovou populaci od 9 do 60 let. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Hrubé skóry převedené na percentily. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
X | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
X | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Pokud se jedná o formu testu d2-R ve formě tužka-papír, lze zakoupit úplný testový soubor, jehož součástí je příručka vč. psychometrických parametrů, záznamové archy, testový materiál, skórovací šablona. Následně lze také dokoupit jednotlivé komponenty zvlášť. Tato verze neobsahuje výstupní zprávu – vyhodnocení, interpretaci a přípravu výstupní zprávy provádí psycholog. V rámci platformy HTS5 lze zakoupit buď jednorázové testování včetně vyhodnocení, nebo lze testování kupovat prostřednictvím kreditů, které představují počet testování. V takovém případě je nutné mít zakoupenou licenci pro HTS5. Varianta metody pro HTS5 poskytuje bezprostřední vyhodnocení a výstupní zprávu s grafem a textovým komentářem. | |
Náklady na metodu: | O | Jednorázové při nákupu metody |
X | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
X | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Kriteriální validita formy tužka-papír s jinými testy měřícími soustředění (Revizní test, Test spojování čísel, Test rychlosti zpracování) je na úrovni r = 0,6 a vyšší. Pro formu testu v HTS5 pak dosahuje korelace hodnoty 0,5 (pro VS a rychlost práce) a hodnoty 0,4 (pro přesnost práce). Diskriminační validita pro VS a rychlosti práce s inteligenčními testy a testy měřícími reakční dobu je na úrovni r = 0,3 a nižší; pro přesnost práce pak r = 0,2. | |
Reliabilita: |
Aktuální údaje o reliabilitě jsou k dispozici na základě analýzy vnitřní konzistence (N = 4024). Retestové studie jsou dále prováděny na menších souborech (N neuvedeno). Reliabilita vypočítaná pomocí Cronbachovy alfy se pohybuje pro jednotlivé skóry na velmi vysoké úrovni; pouze v případě Ch % jsou výsledky u mladších věkových skupin o něco nižší (0,80 %, resp. 0, 82). Co se týče vnitřní konzistence, zde se reliabilita pohybuje podle věkové skupiny u skórů VS a PRZ mezi 0,89 a 0,95. Pro Ch % jde o hodnotu 0,80 až 0,91. Retestová reliabilita při opakování testu po jednom a deseti dnech byla pro skór VS 0,94 (0,85), pro skór PRZ 0,91 (0,92) a pro 0,84 (0,47). | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
V případě online verze je nutné mít zakoupenou licenci HTS5, do které se kredity pro d2-R doplňují jako modul. | |
Zdroje: |
|