Test vizuální paměti / Visual Memory Test
Název metody (lokální): | Test vizuální paměti / Visual Memory Test |
Zkratka metody (lokální): | VISGED |
Autoři adaptace lokalizace: | S. Etzel & L. F. Hornke |
Lokální vydavatel/ distributor metody: | Assessment System Czech Republic |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2018 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | VISUAL MEMORY TEST |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | VISGED |
Původní autoři metody: | S. Etzel & L. F. Hornke |
Rok vydání původní metody: | 2000 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
O | Forenzní psychologie | |||
X | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
O | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Test vytvořený v souladu s CHC teorií měří úroveň vizuální paměti na základě zapamatování a vybavení vizuálních informací na mapě města. Položky testu odhalují výkon vizuální paměti. Vizuální paměť je důležitá zejména pro vybudování tzv. znalosti "paměťových bodů", což je základní předpoklad pro zorientování se v lidské společnosti. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
X | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: (vizuální) paměť | |||
O | Osobnost - rys | |||
O | Osobnost - typ | |||
O | Osobnost - stav | |||
O | Osobnost - dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
V testu je nejprve prezentována mapa města s označnačením standardních lokací. Úkolem respondenta je následně označit místo na slepé mapě, o kterém se domnívá, že se zde tázaný symbol nacházel. Jednotlivé položky testu se liší jak v množství zobrazených symbolů, tak v prostorových charakteristikách. Hlavní proměnnou je výkon vizuální paměti respondenta a uvádí také percentilové hodnocení ve srovnání s normou. První pomocnou proměnnou je Počet zpracovaných položek, která je závislá na schopnosti respondenta. Test pokračuje tak dlouho, dokud není dosaženo určené standartní chyby měření - je tedy založen na adaptivním testování. Test je ukončen také v případě, že je 10 položek v řadě za sebou odpovězeno buď pouze správně nebo pouze chybně. Lze testovat max. 30 položek, celkově obsahuje baterie 137 možných položek. Druhá pomocná proměnná je počet motivačních položek, která ukazuje, kolik jednodnodušších položek bylo nutné zařadit, aby byla zachována motivace respondenta (působí proti demotivovanosti). Doplňující proměnnou je pracovní doba celkového testu. Pracovní doby pro jednotlivé položky jsou rovněž uvedeny v testovacím protokolu. Ten lze později použít pro identifikaci překvapivých či neočekávaných odpovědí. | |||
Forma administrace: | O | Tužka - papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
X | Na lokální stanici PC | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
X | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Celkový čas se pohybuje v rozmezí od 13 - 38 minut. Existují tyto formy testu. Forma S1: Screening trvá od 10-15 minut v závislosti na počtu prezentovaných položek a rychlosti zpracování. Průměrně pracuje respondent na 14 položkách a max. doba testu je 18 min. Forma S2: Standart trvá přibližně 28 min a respondent pracuje průměrně na 20 položkách. Forma S3: Precision trvá přibližně 38 minut a respondent průměrně pracuje na 28 položkách. Forma S11: Traffic psychological short form trvá přibližně 13 minut, byla speciálně vyvinuta pro použití v dopravní psychologii. | |||
Vyhodnocení: Počítačový program vyhodnotí test automaticky bezprostředně po administraci. | ||||
Interpretace: Automaticky bezprostředně po administraci. | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Cca 10 minut s využitím protkolu vytvořeného PC programem a manuálu. | ||||
Normy: |
Normy získány: A) STUDENTI: Normy vychází z údajů od N= 590 studentů. B) REPREZENTATIVNÍ VZOREK: N = 744 osob. Reprezentativní vzorek byl shromážděn v letech 2000-2014 (občané Německa, Rakouska a Švýcarska) v Testovacím centru společnosti SCHUHFRIED. Vzorek se skládá z 53 % mužů, 47 % žen ve věku od 16 do 85 let. C) RUMUNSKO: v období 2009 - 2012, údaje se týkají 31 mužů a 137 žen ve věku od 18 - 43 let. D) PILOTI ITÁLIE: V letech 2015 - 2016 byly shromážděny údaje během výběru pilotů pro výcvik italskými leteckými společnosmi, které se týkají 295 mužů a 17 žen ve věku mezi 18 - 35 lety. | |||
Doporučené standardní skóry: |
V souladu s normativním vzorkem se skóre osob uvádí na stupnici s průměrem -0,08, mediáněm -0,13 a směrodatnou odchylkou 1,35. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ...... | |||
O | A | |||
X | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | O | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
X | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | X | Ano |
O | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
X | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
X | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | X | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Visged je součástí Vienna test systém od společnosti Schuhfried. VTS zde figuruje jako základní program, do kterého je Visged vkládán jako modul. K VTS lze zakoupit časové licence nevo licence na počet opakování administrace. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Informace o kriteriální validitě byly získány z diagnostik v psychologii letectví. Celkem 99 pilotů (mužů) absolvovalo testovací baterii, která zahrnovala i VISGED. Kritérium zajišťoval standardizovaný letecký simulátor. Testovací baterie dokázala správně předpovědět úspěch v tomto simulátoru na 90 %, což odpovídá koeficientu R = 0,79. Konstruktová validita byla posuzována na základě výzkumů autorů Hornke & Etzel (1995), parametr odpovídá R = 94. Další informace o konstruktové validitě jsou dostupné ve studii Sommeer a Arendasy (2005) pro faktorovou strukturu inteligence. | |
Reliabilita: |
Reliabilita testu ve smyslu vnitřní konzistence je určena zvolenou standartní chybou měření, která je definována pro jednotlivé verze testu. V rámci adaptivního testování je každý respondent hodnocen se stejnou přesností měření. Reliabilita v případě formy S1 a S11 je r = 0,73. V případě formy S2 je r =0,79 a formy S3 r = 0,86. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
V manuálu metody je uvedeno, že je obzvláště důležité, aby byl počítač umístěn ve stejné výšce jako panel odezvy. | |
Zdroje: |
|