Virtuální assessment centrum

Z Wiki Katedry psychologie FF UPOL
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání


Základní informace
Název metody (lokální): Virtuální assessment centrum
Zkratka metody (lokální): VAC
Autoři adaptace lokalizace: MotivP, s. r. o.
Lokální vydavatel/distributor metody: MotivP, s. r. o.
Rok vydání aktuální verze metody: 2015
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): e-psycho, Potencial for Bussiness
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): P4B Tools
Původní autoři metody: Motiv P, s. r. o.
Rok vydání původní metody: 2008
Popis metody
Oborová klasifikace: X       Psychologie práce
O Psychologie organizace
O Dopravní psychologie
O Forenzní psychologie
O Poradenství pro volbu povolání
O Poradenství pro profesní vzdělávání
X Koučink a osobnostní rozvoj
     
Zaměření metody: Baterie složená z několika dotazníkových, projektivních a výkonových metod. Je zaměřena na klíčové vlastnosti a kompetence manažerů, obchodníků a obecně klientsky a týmově orientovaných pracovníků. Využití zejména při předvýběru, výběru nebo rozvoji zaměstnanců. Pojem kompetence je použit v širším významu, než je jeho běžné vymezení v pozorovatelném a jasně funkčně ohraničeném chování.

Psychologická doména: O GMA
X Struktura inteligence
X Specifické kognitivní funkce: pracovní tempo, divergentní myšlení
X Osobnost – rys
O Osobnost – typ
O Osobnost – stav
X Osobnost – dynamika
O Hodnoty a motivace
O Zájmy
O Situační modely chování
O Postoje
O Skupinové procesy
O Agregované skupinové jevy
O Manuální zručnost

Popis metody:

Konkrétní testové baterie jsou tvořeny různými metodami, které agentura Motiv P sestaví dle požadavků pro obsahovou pozici.

Popis vybraných testů:

- Testy pro manažery – jsou zaměřené na předpoklady pro rozvoj kompetencí k řešení problémů, kompetencí interpersonálních a seberegulačních.

- Testy obchodních a prodejních kompetencí – zjišťují preferovaný styl prodeje kandidátem a úroveň rozvoje jeho obchodních a prodejních kompetencí.

- Test klíčových kompetencí – test se skládá z dotazníků zaměřených na osobnostní předpoklady a z tzv. „výkonového subtestu“, který testuje pracovní tempo a praktické myšlení. Test je vhodný pro většinu pracovních pozic, především pro pracovníky, kteří jsou v přímém či nepřímém kontaktu se zákazníkem. Kompetence, na které je test zaměřený, jsou např. orientace na kontakt s klientem, orientace na úspěch a výsledek, proaktivita, emoční stabilita, vedení, flexibilita, loajalita, praktické myšlení a pracovní tempo.

- Test interpersonální orientace (B-test) – sebeposuzovací dotazník, který zjišťuje typické i rizikové chování ve vztahové rovině.

- Test osobnostních předpokladů (V-test) – sebeposuzovací dotazník, který je zaměřený na sebeřízení, zvládání zátěže a vytrvalost kandidáta.

- Test analytického myšlení – výkonový test verbálního logického usuzování a pracovního tempa. Vhodné především pro výkonné zaměstnance.

- Test kreativního potenciálu (C test) – analýza předpokladů tvořivého a divergentního myšlení.

- Basic Comprehensive – hlubší analýza komunikačního stylu kandidáta a jeho stylu vedení. Je zjišťováno i několik klíčových osobnostních předpokladů, které mají vliv na kompetence potřebné pro řešení problémů. Výsledky tohoto testu poukazují na silné a slabé stránky uchazeče.


Forma administrace: O Tužka-papír
O Manuální manipulace
O Na lokální PC stanici
X On-line
     
Způsob administrace: X Individuální
O Skupinová
Délka administrace: Administrace: Testové baterie jsou umístěny na internetu, webová aplikace je zabezpečena přístupovými kódy. Testování probíhá on-line, kandidáti mohou testy vyplnit z různých míst, přístup k internetu je nutností. V rámci některých aktivit je možné, aby kandidát materiály zpracovával sám a později je ukládal do zabezpečeného systému. Doba administrace je závislá konkrétně sestavené baterii.
Vyhodnocení: Vyhodnocení probíhá přímo agenturou Motiv P. Vyhodnocení závislá na lidském faktoru jsou připravená do 3 dnů, automatizované zprávy jsou hotovy ihned.
Interpretace: Interpretace je prováděna pouze odborníky z Motiv P (do 3 dnů) nebo odborníky zaškolenými touto agenturou. Některé testy jsou automatizované.
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Výstupní zpráva je připravena specialisty agentury Motiv P (do 3 dnů).

Normy:

Normy byly získány na rozsáhlém vzorku české a slovenské populace pracovníků v soukromém sektoru, který agentura Motiv P považuje, vzhledem k účelu využití, za reprezentativní standardizační vzorek. V roce 2008 došlo k rozsáhlé restandardizaci, konkrétně ke kontrole psychometrických parametrů jednotlivých metod se zaměřením na jejich reliabilitu a validitu. Byly realizovány některé dílčí úpravy, které umožňují nynější přesnější měření. Do konce roku 2014 prošlo baterií metod P4Btool 7384 uchazečů. Normy k dotazníkům byly získány na souboru 2980 zaměstnanců v soukromém sektoru. Normy pro test analytického a praktického myšlení byly získány na skupině respondentů o velikosti N = 1945.

Doporučené standardní skóry:

T-skóry.

Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): O       Kdokoliv
O Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: ......
X A
O B
O C

Výstupní zpráva / zpětná vazba
Forma výstupní zprávy: O       Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury
O Uživatel připravuje dle definované struktury
X Výstupní zpráva s možností editace uživatelem
O Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem
     
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: X Ano
O Ne
     
Formát výstupní zprávy: O Text
O Grafika
X Text a grafika
     
Rozsah výstupní zprávy: O Velmi stručný      
O Základní textové interpretace      
X Podrobné textové interpretace    
     
Příjemce zprávy: O Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista
O Klient
O Třetí strana bez kvalifikace
X Všechny zainteresované strany

Forma dodání metody:

Online odkazy. Kandidát se přihlašuje pomocí přístupových kódů. Vyhodnocení poté provádí přímo agentura Motiv P. Výstupní zpráva obsahuje závěrečné shrnutí profilu kandidáta, výsledný graf celkového profilu, silné a slabé stránky kandidáta, motivace a doporučení pro další rozvoj. Zpráva také obsahuje přehled použitých metod dané testové baterie a slovní popis výsledků v jednotlivých metodách či T-skóry.

Náklady na metodu: O Jednorázové při nákupu metody
O Opakované při nákupu fyzického materiálu
X Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení
O Opakované při nákupu on-line vyhodnocení

Validita:

Prediktivní validita nebyla psychometricky ověřena, je ověřována úspěšností kandidátů na obsazovaných pozicích. Bližší informace nejsou k dispozici.

     
Reliabilita:

Reliabilita test-retest nebyla analyzována. Je velmi málo opakovaně testovaných kandidátů. Cronbachova alfa se pro jednotlivé metody a jejich subtesty pohybuje v rozmezí 0,60 až 0,91.

     
Zvláštní požadavky pro použití metody:

Nejsou.


Zdroje:
  1. Hoidekrová, M. (2010). Využití kompetenčního modelu k rozvoji diplomatických pracovníků ve státní správě (pp. 130–133) [Diplomová práce]. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
  2. Pařízková, D. (2011). Využití psychodiagnostických metod v personálním řízení (pp. 85–91) [Diplomová práce]. Praha: Vysoká škola ekonomická.
  3. Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců (pp. 121). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Motiv P. Získáno z: http://motivp.com