Wagnerův Hand test
Název metody (lokální): | Wagnerův Hand test |
Zkratka metody (lokální): | HT, TR |
Autoři adaptace lokalizace: | Martin Lečbych, VUP (manuál) |
Lokální vydavatel/distributor metody: | Hogrefe – Testcentrum (testový materiál) |
Rok vydání aktuální verze metody: | 2013 |
Původní název metody (jde-li o lokalizaci): | Hand test, Test ruky |
Původní zkratka metody (jde-li o lokalizaci): | HT, TR |
Autoři původní metody: | Edwin E. Wagner |
Rok vydání původní metody: | 1983 |
Oborová klasifikace: | X | Psychologie práce | ||
O | Psychologie organizace | |||
X | Dopravní psychologie | |||
X | Forenzní psychologie | |||
O | Poradenství pro volbu povolání | |||
O | Poradenství pro profesní vzdělávání | |||
X | Koučink a osobnostní rozvoj | |||
Zaměření metody: | Doplňková či screeningová projektivní metoda s širokými možnostmi použití, primárně určena pro dospělé a dospívající, lze ji však použít i u dětí. Využívaná pro posouzení osobnostních charakteristik, strategií sebeprosazování, vztahování se k druhým lidem a také pro posouzení akčních a interpersonálních (zejména agresivních) tendencí. | |||
Psychologická doména: | O | GMA | ||
O | Struktura inteligence | |||
O | Specifické kognitivní funkce, uveďte jaká: ..... | |||
O | Osobnost – rys | |||
O | Osobnost – typ | |||
O | Osobnost – stav | |||
X | Osobnost – dynamika | |||
O | Hodnoty a motivace | |||
O | Zájmy | |||
O | Situační modely chování | |||
O | Postoje | |||
O | Skupinové procesy | |||
O | Agregované skupinové jevy | |||
O | Manuální zručnost | |||
Popis metody: |
HT je verbální projektivní metodou, kterou je vhodné využít jako doplňkovou metodu k jiným metodám či pro prvotní screening. Lze jej využít k diferenciaci mezi základními skupinami klinických pacientů, dále v rámci forenzní, poradenské, pracovní psychologie a také v rámci psychoterapie. Základem HT je 10 tabulí, 9 z nich zobrazuje ruku (dlaň), poslední je prázdná. Základní instrukce zní: Co by mohla dělat tato ruka? Zapisují se doslovné odpovědi, v případě nejasností je bezprostředně provedeno dotazování (není zde samostatná fáze inquiry). Dále se zaznamenává: reakční čas, poloha tabulí, šokové reakce. Základní skóry členíme do 4 základních skupin: - Interpersonální odpovědi: interakce s druhými; - Enviromentální odpovědi: interakce s prostředím; - Maladjustivní odpovědi: tenze, napětí, úzkost; - Staženost (withdrawal): selhání symbolizace. Pro kvantitativní vyhodnocení je důležitý též celkový počet odpovědí. Existují také další doplňkové signatury. K dispozici je soubor nejčastějších odpovědí pro každou tabuli. | |||
Forma administrace: | X | Tužka-papír | ||
O | Manuální manipulace | |||
O | Na lokální PC stanici | |||
O | On-line | |||
Způsob administrace: | X | Individuální | ||
O | Skupinová | |||
Délka administrace: | Administrace: Cca 10–15 minut. | |||
Vyhodnocení: Odvíjí se od zkušeností s metodou, signování může ze začátku trvat déle, zkušený administrátor dokáže skórovat odpovědi již během administrace. | ||||
Interpretace: 10–15 minut, lze také využít specializovaný software (protokol je vyhotoven v rámci minut). | ||||
Příprava výstupní zprávy / zpětné vazby: Tvorba výstupní zprávy je plně v kompetenci administrátora, doba přípravy je tedy individuální; existují též softwary, které protokol vygenerují. | ||||
Normy: |
K dispozici jsou starší normy (1991) rozdělené na normální, psychiatrickou a kriminální populaci, pro tyto kategorie jsou normy dále děleny dle rodu: N = 1000; muži = 469; ženy = 531. | |||
Doporučené standardní skóry: |
Lze pracovat s hrubými skóry, které porovnáváme s průměrnými hodnotami a směrodatnými odchylkami uvedenými v normách. | |||
Kvalifikační požadavky na použití metody (A, B, C dle www.testcentrum.cz): | O | Kdokoliv | ||
O | Kdokoliv po zaškolení, odkaz na kurz: http://in-psycho.lecbych.cz/?page_id=86 | |||
X | A | |||
O | B | |||
O | C | |||
Forma výstupní zprávy: | X | Metoda bez výstupní zprávy a bez struktury |
O | Uživatel připravuje dle definované struktury | |
O | Výstupní zpráva s možností editace uživatelem | |
O | Výstupní zpráva bez možnosti editace uživatelem | |
Výstupní zpráva je k dispozici spolu s metodou: | O | Ano |
X | Ne | |
Formát výstupní zprávy: | O | Text |
O | Grafika | |
O | Text a grafika | |
Rozsah výstupní zprávy: | O | Velmi stručný |
O | Základní textové interpretace | |
O | Podrobné textové interpretace | |
Příjemce zprávy: | O | Pouze uživatel metody či jiný kvalifikovaný specialista |
O | Klient | |
O | Třetí strana bez kvalifikace | |
O | Všechny zainteresované strany | |
Forma dodání metody: |
Testový soubor obsahuje jednu sadu s deseti kartami lidské ruky a manuál k metodě. | |
Náklady na metodu: | X | Jednorázové při nákupu metody |
O | Opakované při nákupu fyzického materiálu | |
O | Opakované při nákupu on-line administrací včetně vyhodnocení | |
O | Opakované při nákupu on-line vyhodnocení | |
Validita: |
Prediktivní validita: nejvíce zkoumaná v souvislosti s agresivními tendencemi (ověřováno na souboru 2074 žen v rámci švédské longitudinální studie, proměnné PATH a TEN predikují kriminální chování v horizontu 10 let; AOS a PATH predikuji psychiatrické problémy u adolescentů). HT disponuje prediktivní validitou vůči podávanému výkonu. Souběžná validita: Zjišťovaná korelace mezi skórem PATH a klinickými škálami MMPI-II – neprokázaná žádná významná korelace; AOS pozitivně koreluje s excitabilitou, přezíráním pravidel a menší sebekontrolou (sebeposouzení dle HSPQ), PATH koreluje s úzkostí a porušováním pravidel (sebeposouzení dle HSPQ). Kriteriální: HT dokáže rozlišovat mezi klinickými skupinami (schizofrenie, neurózy, organické poškození, traumatizace, normální populace). | |
Reliabilita: |
Shoda posuzovatelů: Maloney a Vagner (1979): trénovaní studenti a autor testu na souboru 48 protokolů – medián korelace 0,91, rozptyl Spearmanových korelací 0,65–1,0, největší míra přirozené shody se skóry FAIL a DES. Fridrich a Nociar (1991): 100 protokolů psych. pacientů, ve všech kategoriích statisticky významná shoda. Moran a Carter (1991): shoda více hodnotitelů, 464 dětských protokolů, největší shoda kategorie WITH a PATH (0,97). Test-retest: Panek a Stoner (1979): 71 osob z neklinické populace, v rozmezí dvou týdnů r = 0,66; nejstabilnější proměnná FAIL (r = 0,89) - > potvrzeno také ve studii McGiboney a Carter (1982) – 40 dětí, test-retest po třech týdnech. Wagner, Ryan a Panek (1991): longitudinální, tříletý interval, 82 respondentů s mentální retardací, FAIL patřil naopak k nejméně stabilním. Vnitřní konzistence: split-half se pohybuje mezi 0,84 a 0,92. | |
Zvláštní požadavky pro použití metody: |
Přestože to vydavatel metody nevyžaduje, je kurz (např. doc. M. Lečbych) pro profesionální administraci, vyhodnocení a administraci vysoce doporučen. | |
Zdroje: |
|